על אלות ונבוטים

כ חיים

New member
על אלות ונבוטים

כאספן חפצים ארצישראליים שיוצרו בא"י או הובאו לכאן במטרה להשתמש בהם באופן פעיל, החל מהמאה התשע עשרה, יש ברשותי מעט אלות לחימה או כפי שנקראו בשפת המקומיים - נבוט.
האלה או הנבוט היו כלי שימושי פופולרי ונפוץ בא"י בידי עוברי אורח, פלאחים ורועי צאן אולי משום שמי שנאלץ להשתמש בו באופן פעיל להגנה עצמית לא רצה להסתכן בהריגת יריביו וכפועל יוצא מכך בהסתבכות בנקמת דם. נוסף על כך, הנבוט היה כלי נגיש ומצוי וכל אחד יכול היה להתקין לעצמו אחד כזה מענף עץ מתאים או להזמין אצל הנגר המקומי שגם עיצב וגילף אותו בצורה יפה ומושכת עין.
כאן המקום להזכיר שגם בפלמ"ח בשנות הארבעים התאמנו חבריו בשימוש בהגנה עצמית במקלות במה שנקרא "אימון קפא"פ" - קרב פנים אל פנים.
אני, כמובן, לא מומחה בנושא זה. יש כאן בפורום מי שמתמצאים בזה הרבה יותר ממני. אביא לכם, בכ"ז, את המעט שברשותי ע"מ שתתרשמו. ובקשה - אם יש כאן חברים נוספים שיש ברשותם אלות לחימה או נבוטים (על אחד, לפחות, בפורום ידוע לי) אנא העלו תמונותיהם לכאן.

הנבוט הראשון שאציג לפניכם הוא נבוט שמצאתי לאחרונה,עשוי בצורה יפה ומעוצב כנראה בעזרת מחרטה. הנבוט יפה ומרשים אלא שלאחרונה (כך זה נראה) קיבל שבר ארוך לאורכו ולכן נאלצתי ללפף אותו בחוט נחושת כדי שלא ישבר .לגמרי. הנבוט קל משקל וקל להנפה באורך של כ60 ס"מ.

 

כ חיים

New member
ראש הנבוט

כאן נראה בברור ראש הנבוט עם העיטורים סביב צוואר הנבוט.

 

ohadstar

New member
לא ראיתי אף פעם כזה כלי חובלים מסומר ראש. מאד יפה.

ויש לך את החן המוזיאלי הנכון להציג בו את הפריטים, נהניתי מתצוגת הנבוטים. בדקתי
את ההגדרה המילונית לנבוט והיא, "כינוי לאלה כבדה של רועים, עשויה על פי רוב מענף עץ",
מעניין, המילון שאני משתמש בו הוא אבן שושן משנות ה50 ולהבדיל מההקשר המיידי למילה
נבוט, בימינו, גם הוא היה ער לכך שאלה אינם עשויים תמיד עץ.

אוסף יפה!.
 

כ חיים

New member
אכן, ישנם אלות משטרתיות עשויות גומי

ומן הסתם המכות שלהם מספיק כואבות.
 

כ חיים

New member
מקל חיזרן

חיזרן (במבוק) הוא עץ (או שיח) קשה וחזק בעל גמישות מסויימת ויש לו שימושים שונים ומגוונים. כמקל לחימה אני חושב שהוא יכול להתאים מאד. איננו נשבר בקלות.
 

menashehacohen

New member
תודה חיים. הסיבה שאני שואל היא

שאני זוכר שראיתי פרסום ל הבריטים בזמן המנדט שעל כמה עבירות נותנים עונש של מלקות במקל חיזרן ... ולא זוכר עכשיו איפה ראיתי...
 
מקלות חיזרן דקים גם שימשו בבתי ספר באנגליה

להכאת ילדים 'סוררים' על האצבעות. גם בלי 'מנדט' זה היה בשימוש...
 

powo

New member
ולי בתור תלמיד ישיבה.הרב הרביץ עם סרגל

וזה לא פחות כואב
 

ז ק ו

New member
אם מה שאתה אומר נכון, כלומר זה לא עזר, אז


נראה לי שיש לך קייס להחזיר לו את המכות, ולקבל בחזרה את הכסף [רבי געלט]

 

broadaxe

New member
היו למעשה שני סוגים נפרדים של מקלות חיזרן שנועדו להכאה

האחד זה באמת המקל הארוך והדק (שבט) שנועד להצלפה בתלמידים סוררים. נעשה לא מבמבוק אלא מרטאן שנראה זהה אבל הוא מלא ואם חוצים אותו לאורך בפנים זה נראה כמו שיער דבוק. אותו צמח שמשמש לבניית רהיטי "קש", השלד והרגליים עשויים מגבעול מלא והריפוד מפסים מפוצלים לאורך.

הסוג השני היה אלה קצרה, מקל חובלים, שנעשתה משורש במבוק שיש לו באופן טבעי בולבוס מרכזי מלא ומסיבי. מאד נפוץ אצל חיילים ושוטרים בריטים ששירתו בהודו ובמזרח הרחוק.
 

כ חיים

New member
נבוט אחר

ידית הנבוט עשויה מענף כלשהו, אולי של עץ הדר, מגולפת ביד. ראש הנבוט עשוי בצורת כדור ומולבש על הענף. כמו שאפשר לראות ראש הנבוט מכוסה בנעצים וראשי מסמרים המוסיפים לו מצד אחד חן ויופי ומצד שני מגבירים את אפקט המכה. אורך הנבוט כ70 ס"מ וגם הוא די קל להנפה.

 

כ חיים

New member
ראש הנבוט הממוסמר

שימו לב לנעצים המסוגננים ולראשי המסמרים (מסמרי פרסות סוסים) המכסים את ראש הנבוט. תסכימו איתי שלא יהיה זה נעים לחטוף מכה מנבוט כזה על הראש.

 
חיים ראש הנבוט הממוסמר הזכיר לי את המסמרים..

שהסנדלר היה מתקין לי על סוליה חדשה כדי שהעור לא ישחק.
על הקצוות היה מסמרר פיסת ברזל בדמות חצי סהר.
צ'י

 
למעלה