שאלה על צלחות יודאיקה "עתיקות"

גרשונוב

New member
שאלה על צלחות יודאיקה "עתיקות"

אל השוק מגיעות לא מעט צלחות יודאיקה בסגנון עתיק כמו שאפשר לראות בתמונה. הן יפות, עשויות בעבודת יד, ובד"כ מנחושת מצופה בדיל.
ברור שלא מדובר בחפצים עתיקים, ולו בשל הכמות שמשתחררת לשוק, אלא בהעתקים/זיופים.
עולות לי כמה שאלות, שאולי מישהו מכם יודע את התשובה -
אם אלו העתקים, אז מה המקור שעליו מתבססות?
אם אלו העתקים, מישהו יודע איפה ייצרו אותן? ומתי?
או אולי לא מדובר בהעתקים, אלא פרי דמיון של יבואן יצירתי?

ההשערה שלי היא שהן עלו לארץ בשנות השישים והשבעים מאיראן. כשהיו לנו יחסים טובים איתם.
ושם היו בעלי מלאכה טובים, שמאפשר ייצור ידני ברמה גבוהה.
דעות?

 

אמנון אלבז

New member
מנהל
ליצרן לא היתה כוונת זיוף

יתכן שכאשר הצלחות מגיעות לשוק יש כאלה שנדמה להם שבידם באמת מוצר עתיק.
והיצרן ?
ישנם מספר יצרנים של פריטי הנצחה. הפריט המבוקש ביותר זה נר זיכרון כשבהמשך לוחות עם שמות הנפטרים, תתחיל את הסיור שלך בבתי כנסת וראה כמה השקעה יש בפריטים דומים. בהמשך כאשר יש צורך לפנות שטחים על הקיר למען תרומות חדשות לבית הכנסת משתחררים לשוק פריטים כאלה.
 

גרשונוב

New member
אמנון, אני מסכים שאין כאן נסיון של ממש לרמות

והרבה מהסוחרים ומהקונים פשוט טועים.
יש לי תחושה שהצלחות לא יוצרו בארץ. מעולם לא ראיתי עבודת יד שכזאת שהצליחה לשטוף ככה את השוק.

אני מבין את ההקשר לפריטי הנצחה. אני אבדוק. תודה על הרעיון.
 

ז ק ו

New member
אם תעין במילים, תמצא לא מעט

חומר למחשבה. נסה לספור את שגיאות הכתיב. יתכן מאוש שזה שביצע את העבודה לא ידע 'צורת אות' ופשוט העתיק ממשהו אחר. מצב כזה מזמן טעויות "בלתי אפשריות". ולכן נראה שיש סיכוי לא קטן שאלה רפליקות לא מוצלחות
 

גרשונוב

New member
צודק לגמרי.

מסקרן אותי לדעת אם המייצר הסתכל על תמונת צלחת מקורית מסויימת, או שאמן כלשהו עשה רישומים והעביר לביצוע.
סיכוי סביר שלא תהינה תשובות.
רק משתף בסקרנות.
 

ז ק ו

New member
לא בטוח בכלל שיש כאן עינין של צלחות מקוריות

יתכן מאוד שהציורים/איורים האלה היוו קישוטים על על כל מיני חפצי יהדות כמו למשל ספרים. יש אחד שמתאים מאוד למגילת רות.
ועוד יתכן שהמוטיבים האלה לקוחים ממקורות שונים לאו דווקה עגולים.
 

גרשונוב

New member
גם בזה, אני חושב שאתה צודק

ועדיין, הסגנון מבוסס על פורמט קיים, ואני מנסה להבין את מקורו.
 

menashehacohen

New member
הצלחת התחתונה מימין - משונה מאוד קישוט שמצטט פעמיים יבמות ש

שמבטא מוות ללא ילדים ח"ו....
 

ז ק ו

New member
שני דברים

א. יבם/ה זה גיס/ה, בלי קשר לפעולת הייבום. כי אם כן הרי יבמה יכולה להיות רק יבמה של יבם, ולא של יבמה אחרת.
ב. באופן פרדוקסלי, המקרה כאן של עורפה ורות, נכון לזמן אמירת הדברים, למרות שהאיש של כל אחת מהן מת ולא השאיר אחריו צאצאים, אין הן יכולות להיות יבמות לעינין ייבום [הפעולה] דווקה כי המקרה הזה קרה לשתיהן, ובמצב שכזה אין מי שייבם -כי כזכור לאלימלך ונעמי היו רק שני בנים, ושניהם מתו.
לכן המילה יבמה כשלעצמו איננו בהכרח מטא מות עם או בלי ילדים

הדברים מתיחסים לכתוב ברות פרק א'
 
גרשונוב, חוץ מהצלחת מימין שאני לא יודעת כל הצלחות האחרות

הן מאיספהאן- פרס. הן וינטג' והן לא זולות כלל תלוי בגודל. הגדולות בערך 2500 שח. סוחרים בעלי חנויות לממכר עבודות מפרס/אירן יוכלו לתת לך יותר פרטים. הן אינן זיוף לדעתי וכאמור מקורן באיספאהן.
 

גרשונוב

New member
תודה על הכיוון,

הן לא ממש זיוף, כי אין מקור ממנו זויפו, אבל כמו שאמרת - הן וינטג'. וכבר כשהן נוצרו הן היו בסגנון דמוי עתיק ונועדו.
לדעתי האישית המחיר לא תואם את מה שהן בפועל, ומאמין שרבים מהקונים חושבים שהן בנות מאה-מאתיים שנה.
לא מדובר בפריטי יודאיקה עתיקים, אלא דקורציה ביתית ישנה, הצעירה יותר ממרבית ברזלי הישראלינה שנמצאים בשוק.
 
עבודת ריקוע פרסית.

משום מה ואין לי הסבר לכך עבודת ריקוע פרסית.
יפה ככל שתהיי לא נחשבת.
פמוטי כסף עם רקוע נפלא
נמכרים בערכו של החומר.

צ'י

 
למעלה