צריך עזרה לוויסות רגשות בחוויות חדשות

לאהיום

New member
צריך עזרה לוויסות רגשות בחוויות חדשות

אהלן,
בקצרה: רוב החיים, חייתי כאילו החיים הם מצב חירום, כמובן מהבית שגדלתי בו מגיל 0.. וזה גרם לי להזניח את הרגשות שלי לגמרי כמעט, כי במצב חירום אין זמן או הצדקה לשום דבר מעבר להישרדות ודברים כאלה וכל דבר קטן נחווה כאיום חיים. אז עכשיו, אני סופסוף בעבודה נורמלית וגר לבד. אבל הבעיה היא, שברגע שאני מנסה לעשות דברים שמעניינים/מושכים/חשובים לי, ישר הכל מתפרץ, ואין לי דרך לווסת, ככה שזה בלתי אפשרי.. אבל אני כבר לא יכול יותר להדחיק את הרצונות שלי. אז במקום לשמוח שדברים מתקדמים, אני כל הזמן בחוסר סבלנות "נו כבר..!" ואז אני במצב רגשי של הצפה ומשתתק, כמובן שזה מפריע לישון ולאכול.
ככה זה בערך בשבועיים האחרונים, וזה דווקא במקביל לכך שהתחלתי עבודה חדשה טובה לשם שינוי, ולהתנסות בכל מיני דברים שקודם פחדתי.
איך אני אוכל להתקדם ככה לעבר המטרות שלי?
כי יש לי כח איפוק ונחישות, אני יודע מסיטואציות אחרות בחיים, אבל כאן זה פתאום נעלם, ומתעורר בי כמו ילד קטן שרוצה הכל כאן ועכשיו /: מה זה?
אין לי כרגע זמן וכסף לטיפול וזה אולי יעבור בקרוב אבל אני חייב עצה לעזרה ראשונה מיידית. כי ברור לי שזה עניין של נרטיב מעוות, מדי פעם במשך היום אני מצליח להתחבר לצד השפוי הרגוע ששמח על ההתקדמות ולוקח את הדברים איזי ובסבבה, ומבין ומפנים שלא הכל מושלם וזה בסדר. איך אני שומר על זה למשך היממה?
תודה!
 

לאהיום

New member
המשך: זה בא לידי ביטוי גם כשאני שומע שירים

מרגשים, אז יש מצב של לבכות מהתרגשות חיובית, אבל זה כבר לא ככה.. אני שומע למשל שירים שהם גם מרגשים בפני עצמם וגם גדלתי עליהם ומזכירים לי תקופות, ואני מתפרק..
שזה טוב להרגיש ולחיות אבל אח"כ זה דיכאון כי למה אני חוזר בהווה? אני נופל, אז גם אם אני מסביר לעצמי, שלאט לאט אני משלים את החסכים ובונה לי חוויות חיוביות, זה לא עוזר הרבה, כי בינתיים אני לא יכול לכבות את הרגשות וגם לפעול במקביל להשגת המטרות. זה גם עניין של מינונים, אני מבין שזה קורה להרבה, וגם היו לי תקופות בחיים שההדחקה פעלה יותר חזק אז לא היו לי בעיות כאלו ויכולתי להנות משירים ולפעול למען מטרות שוליות. אז אני לא מצפה לשלוט ברגשות לגמרי, אני לא נזיר בודהיסטי.. אבל רבאק אני חייב להיות מסוגל להרגיע את זה בינתיים בצורה נורמלית.
 
איך לשלוט ברגשות?

היי לאהיום,

כל הכבוד. מבלי להתכוון (ואולי דווקא כן) עלית על שיטה אחת לשלוט ברגשות באופן אינטואיטיבי כשחשבת על הנזירים הבודהיסטים. הסיבה שנזיר בודהיסטי יכול להגיע לשליטה גבוהה ברגשות שלו חבויה בתוך המדיטציה שהוא מבצע.

בעיקרון, יש שיטה אחת שעובדת לי אישית ועוזרת לי לשלוט ברגשות כשהם מציפים אותי בזמן אמת:

בשלב הראשון, אני נותן לתחושה לעלות. לא מסלק אותה. לא מפריע לה. פשוט מרגיש אותה. הניסיון להתנגד אליה גם ככה רק מעצים אותה. בשלב השני, כשאני מרגיש שהיא כבר יותר מדי חזקה או כבר לא משרתת אותי (נגיד כי צריך להמשיך לעבוד), אני מחליט להחליף אותה.

זה נשמע קצת מובן מאליו, כל ה"להחליט להחליף אותה" הזה. רק שבזמן אמת, נדרשת החלטה מודעת שלא להיסחף עמוק יותר לתוך הרגש. וכשרוב האנשים נסחף לתוך הרגש, הוא לא עושה את זה. או מחליט לאיזה רגש הוא רוצה לעבור. שזה חשוב אפילו יותר.

בשלב השלישי, אני משנה את היציבה, את קצב הנשימה ואת הבעות הפנים שלי כך שיחקו אדם שמרגיש את התחושה שאליה אני רוצה לעבור. בצורה שאולי תפתיע אותך, מצב הרוח שלך ישתנה למצב הרצוי.

אם בא לך לקרוא על השיטה הזו קצת יותר בהרחבה בבלוג שלי, ניתן לעשות את זה בקישור הבא: שיטת 3 השלבים לשליטה במצב הרוח
 

לאהיום

New member
כן, אני גם מתרגל מדיטציה

תודה על ההסבר. אני אנסה גם את השיטה שלך
כמובן אני לא מתרגל ברמה של הנזירים, אני 20 דקות ביום. פשוט בשבועיים האחרונים יש לי ממש הצפות רגשיות מעל הממוצע. כמובן שיש שינויים חיצוניים, אך כידוע לנו זה לא באמת מה שמשנה. במיוחד שאני גר באותו הבית, ומסתדר לא רע בעבודה החדשה. יש אפילו אפשרות לדברים חיוביים שיקרו לי בקרוב! אבל.. כאן כנראה יש פחד שמחוזק על ידי הנרטיב הישן ההרסני, שכביכול בא לשמור עלי מפני שינויים, וזה מתיש. הדבר קשור, איך לא.. לרגשי נחיתות של (הילד שבך) חלק בי שמרגיש דחוי ומנודה בלי סיבה, כמו קללה, ולמה עד כדי כך?
מכיוון שזה משהו שלא מובן לי במציאות. מילא מישהו שמן שרוצה להצליח בריצה, אז הוא מבין שיש היגיון מסוים בכך שהוא לא יכול לעשות את זה.
או הומוסקסואל שתקוע במדינה שמרנית עד שיצא משם, הוא מבין את המצב, עד כמה שהוא מבאס. וכמובן גם מישהו מכוער וגס רוח שלא מצליח עם נשים..
אבל.. וכאן הבעיה:
אצלי כביכול אין הסבר בכלל למה שקורה! ברור לי שיש, עובדה שדברים קורים במציאות, אבל זה מאוד לא ברור, ולמרבה הצער אני המקרה הלא ברור בעולם של עצמי, מה שזה לא אומר :/
נורא קשה לקחת את הדברים בפרופורציות כשאתה מרגיש שאתה דחוי בלי סיבה, או אפילו אם תסביר לי שאני משדר משהו דרך התת מודע שדוחה ממני אנשים, זה לא עוזר להרגשה אם אין לי עכשיו פתרון לבעיה.
כי במודע אני רוצה דברים מסוימים, שפעם היו לי בהישג יד ובגלל טעויות לא הגשמתי אותם. אז עכשיו אני כן רוצה, אבל פתאום אותם חוויות שהיו בהישג יד לא כאן! ז"א אני לא רצוי על ידי מי שאני רוצה להיות רצוי..
נניח מישהי עם אופי מסוים רצתה אותי, אז היססתי ולא פעלתי. אז היום זה לא שאני אובססיבי לגבי אותה אחת, אני מבין שזה לא לעניין, אבל פתאום מישהי עם אופי דומה לא רוצה אותי, וזה כאילו "לא הגיוני" יש כאן דיסוננס שהורג אותי, למרות שמובן לי בשכל שישנם עוד המון פרמטרים במציאוצת, על אחת כמה וכמה בכל הקשור למשיכה, שאני לא יודע ולא אמור לדעת, ואף אחד לא מבין עד הסוף, אבל קל להשלים עם חוסר ידיעה כשזה קורה לאחרים כמובן.
איך אני משתחרר מהדיסוננס המטורף הזה?
כן, זה קשור לנשים, ודווקא כשאני סופסוף מתחיל לפעול בתחום, מכיוון שאין תוצאה מיידית, אז הפחד מדחיה מתפתח לרמות מטורפות, כגון: מי שאתה רוצה, תלך עם מישהו דומה לך אבל לא איתך! אני מפחד מאוד שמשהו כזה יקרה, איך אתמודד עם זה?
בקרוב ט"ו באב יש מסיבה שאלך אליה בכח, אבל איך מתגברים על כל זה?
אתה מבין שבמצב נורמלי, שזכור לי כשיכולת ההדחקה שלי הייתה עוד חזקה, הייתי יכול לחשוב בצורה שפויה: אני מנסה, ילך אז יופי, לא ילך אז ננסה שוב מתישהו, אבל היום כבר לא.. עכשיו אני מרגיש כאילו זו הזדמנות אחרונה בחיים ואם זה לא הולך אז הוכיחו לי שאני מקולל ומנודה, לא חשוב הראציונל, אני פשוט חווה את זה רוב הזמן, מה לעשות? אני לא יכול להמשיך להמנע כמו שעשיתי כל החיים עד עכשיו, זה לא חיים זה
 
ובכן...

יש 2 סוגים של תשובה שאני יכול לתת לך: בסוג הראשון, אני אגיד לך את האמת בפנים ואכווין אותך לדבר שבאמת יפתור לך את הבעיה, למרות שאתה תידרש להתאמץ מאוד במשך פרק זמן לא קצר. בסוג השני, אני אהיה מאוד נחמד, ומכיל ולא אאתגר יותר מדי את תפישת העולם שלך. רק שהפתרון הזה יהיה נקודתי ויעלה לך כסף.

מה אתה מעדיף?
 

לאהיום

New member
מעניין - הפתרון שיעלה לי כסף

לא באמת יפתור לי את הבעיה?
אני כל הזמן מתאמץ ממילא..
אי אפשר גם משהו מיידי שירגיע ואז במקביל גם באמת לפתור את הבעיה?
בכל מקרה האופציה הראשונה יותר רלוונטית, כי כפי שאמרתי אני ממילא מתאמץ רוב הזמן כשאני במצב עירות, ככה שאם כבר, עדיף להתאמץ לכיוון הנכון.
אז תגיד לי את "האמת" לפי מה שנראה לך, העיקר שיהיה פיתרון :)
 

לאהיום

New member
ועוד לגבי האמת - בשביל שאוכל לסמוך עליך

אני צריך איזשהן הוכחות, ז"א יכול להיות שזה על סמך 2 ההודעות שכתבתי? או שאתה מתכוון שנדבר ואז תגיד לי את האמת ואזהה שזה הדבר הנכון שיש לעשות?
תבין, אין לי ברירה, אולי לפעמים המצב יותר רגוע, אבל ביומיום, המצב מסלים והמאמץ גם ככה הופך לבלתי נסבל, ז"א יש עליות וירידות מטורפות.
ככה שאני "חייב" שמישהו יאמר לי את האמת שתפתור לי את הבעיה, בפנים, אבל באותה מידה אני חייב לדעת שזה הדבר הנכון ולא עוד אשליה, היו לי כמה וכמה מטפלים, שגם הקלו קצת, אבל שגו בפתרונות אמיתיים.
 
כל זה, בגלל שהבעיה היא לא ויסות רגשות חדשים...

שלח לי הודעה פרטית ואתן לך שם את מספר הטלפון הפרטי שלי. אני רוצה לדבר איתך בטלפון לפני שאספר לך על מה חשבתי כדי להיות בטוח שזה הדבר שהכי יתאים לך.
 

נהורית1

New member
היי לאהיום

הסיפור שלך מעניין אותי אישית, כי גם אני בגילי המופלג חשה אותן תחושות ומרגישה אותן הרגשות, כפי שפרטת בדיוק רב. אלא שאני נמצאת עדיין בתוך הבעיה, כלומר עדיין נמצאת בעשיה אינטנסיבית בלי יכולת להרגע ולנוח כדי להנות מהזמן הרב שיש לי לאחר שיצאתי לפנסיה. תמיד אני בהרגשה ש'שזה פשע וחבל על הזמן המבוזבז, צריך לעשות איתו משהו מועיל'. וככה אני שוב מוצאת את עצמי בעשיה כלשהי. אלא שאני לא חושבת שזה לא נורמלי. זה האופי, ככה חונכתי מילדות לעשות ולעשות. גם בתור ילדה, תמיד הייתו זו שעזרה לאמא עם כל המטלות והאחים הקטנים, ותמיד למהר, ואחר כך עם הנשואים ועם גידול הילדים.

אולי לא כל כך הבנתי אותך נכון, אבל לפי דעתי, אתה צריך זמן כדי להתרגל למצב החדש שלך והכי חשוב לדאוג לחזק את האגו שלך. ברגע שתמצא את זו שתאהב אותך בלי תנאים מיוחדים, גם האגו יעלה פלאים. כי הרי יש לך עבודה, אתה כבר די מבוגר, ואני מניחה שגם המראה החיצוני שלך סביר, כי לא כתבת שיש לך בעיה של הופעה חיצונית. כך או כך, מקווה שתמצא את האפשרות לעלות על דרך המלך.

בהצלחה.
 

לאהיום

New member
אהלן נהורית, כאן הבעיה

מה זה תאהב אותי בלי תנאים? קודם כל אין כזה דבר, וההזדמנויות שאולי היו למשהו דומה לזה כבר נהרסו. אז נכון שתמיד יש עוד הזדמנויות, אבל מתי ואיפה?

חלק מהבעיה זה שבגלל המצב לא יצא לי לחוות מספיק דברים, ואני לא יכול עכשיו להיכנס למשהו כמו קשר רציני בלי ללכת לאיבוד.. מה גם שנורא קשה למצוא כי בישראל המאצ'ואיזם שולט ואני לא בבון. ובכלל אני לא בטוח מה אני רוצה, בין היתר בגלל שאין זמן באמת להרגע.
אני לא יודע אם מה שאת מתארת זה אותו דבר, אבל אני לא חושב שאת צריכה בכלל לדאוג לגבי בזבוז זמן. אצלי הבעיה היא עם מטרות קונקרטיות שאני רוצה להשיג, כי כרגע המצב שלי לא טוב, בשביל שהוא ישתנה לטוב אני צריך לעשות/להשיג X, לכן חשוב מה אני עושה, לא עצם העובדה שהזמן עובר ואני לא עושה משהו מאוד מאוד מיוחד מועיל או מהנה כל רגע.
אם אגיע למצב שיש לי מספיק כסף ואני לא חייב לעבוד אז נראה מה לעשות עם הזמן הפנוי, אבל מן הסתם אעשה כל מיני דברים, אני פשוט לא מדמיין את עצמי חי עד גיל 40 אפילו, אז על מה לעשות בפנסיה אני בכלל לא חושב
.
אם לך אין בעיה של הצפה רגשית אז את כנראה צריכה לעבוד על הקטע של להרגיש טוב גם אם עובר זמן ואת לא עושה בו כלום. אני כבר הספקתי לעשות כ"כ הרבה דברים מיותרים ומזיקים בחלק מהזמן שעבר ב35 שנים שאני חי, ככה שלעשות "כלום" היה באמת עדיף. ממש, אם 5 שנים בערך הייתי רק יושב ובוהה בטלויזיה במקום לעבוד בשטויות ולהוציא את הכסף הזה על שטויות אחרות חסרות תועלת, היה עדיף.
 

נהורית1

New member
לא מכירה את סיפור חייך,

לכן קצת קשה לייעץ ככה. בפורומים כאלה מדברים חופשי על בעיה ספציפית, ומבקשים מכאלה שעברו משהו דומה, לייעץ מה ואיך כדאי לעשות. אלא שסיפור חייך דורש כנראה התעמקות פסיכולוגית. ובאמת כדאי לפנות לטיפול. כי לפי מה שאתה אומר, אין לכך טיפול של 'זבנג וגמרנו'. ואם כבר לקחת מספר טיפולים וזה לא עבד, אז משהו בטיפול לא היה טוב או שלא היה לך את הכוחות ליישם את מה שהמטפל הציע.
על כל פנים, חבל שהחיים יעברו ככה, בלי סיפוק מהם. יש לך המון לחיות, אתה בסך הכל בן 35, ואם מישהו אמר שכיום גיל הזקנה הוא 80 , אז תביא בחשבון שיש לך עוד המון שנים לחיות.

מקווה שתצליח לפתור את הבעיות.
 
למעלה