יש לי שאלה, בעיקר לתושבי דרום הארץ, כמו רן ושמוליק.

מיכי 10

Member
יש לי שאלה, בעיקר לתושבי דרום הארץ, כמו רן ושמוליק.

כיוון שבתקופת הקורונה אני עושה את הקניות שלי אונליין, החלטתי שאת הפירות והירקות לא אזמין בסופר, אלא ישירות מחקלאים. המחירים אומנם ברובם גבוהים יותר מאשר בשופרסל, למשל, אבל אני רוצה באמת ובתמים לעודד חקלאות ישראלית. ושלא ייבאו לנו תוצרת חקלאית מחו"ל, ובמיוחד לא מטורקייה או מעזה וכד'. קיבלתי קישור לקבוצת חקלאים ממושבים בעוטף עזה וחבל לכיש, ואני ממשיכה לקנות תוצרת שלהם. הופתעתי לטובה מהתפוזים שלהם. כי בעוד שאצלנו ברמת גן, כבר כמה שבועות לפני פורים התפוזים היו רכים ולא יפים, וראויים רק לסחיטת מיץ, ממושבי הדרום קיבלתי תפוזים (שמוטי, אם אינני טועה) יפים ומוצקים וטובים מאד. הבנתי מכם כאן בפורום, שיש הבדלים של זמני פריחה של צמחים שונים בין אזורי דרום, מרכז וצפון הארץ. אז כך זה גם בתפוזים? ובשאר פירות ההדר? הם מבשילים אצלכם בדרום מאוחר יותר? קלמנטינות, לא העזתי להזמין, כי לא האמנתי שיהיו טובות בעונה זו. ויתכן גם שיהיו אלה מנדרינות, שאותן אני לא מחבבת. ומשום מה, רבים לא מבחינים, ונוהגים לכנות גם את המנדרינות בשם קלמנטינות.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
הפוך גוטה הפוך
בדרום החם הכל פורח קודם ומבשיל קודם.
 

מיכי 10

Member
מעניין. אז איך התפוזים שלהם כל כך טובים? ודווקא לא נראה לי

ששמרו אותם בקירור.
 
היתרון שלנו באילות שאנו מקדימים,כפי שמשה אמר. המנגו שלנו

יוצא ראשון לשוק בהפרש של כ-שבועיים,כנ"ל הענבים, תירס, בצל ועוד. יש פערי מז"א בין אילות לשאר הערבה. חלק מהמושבים עברו לגדל מנגו במבנים כדי לצמצם מרווחי זמן
 

מיכי 10

Member
תודה. אז זה לא ממש עונה לשאלה שלי על *תפוזים*. לאור מה שאתה

ומשה כתבתם, האם נראה לך שהתפוזים היפים שהגיעו אלי, כבר פעמיים, כן נשמרו בקירור, למרות שהם נראים ממש טריים?
 

מיכי 10

Member
אבל עד כדי כך? שבעיר כבר לפני שלושה חודשים

התפוזים נראו ממש גרוע, והיו רכים, וממושבי הדרום הם נראים ומרגישים "כחדשים"? מילא בחנויות הירקות, אולי אין כל כך תנאים. אבל גם בסופרים לא יודעים לשמור את ההדרים בקירור?
 
בפרדסי הדרום קטפו תפוזים מאוחר נשמרים נהדר על העצים

קלמנטינות היו מעולות עד לפני 10 ימים עכשיו כבר לא. תפוזים מה שנשאר עדיין כן. אבל תשאלי אולי מקרור זה לא מזיק לאיכות
 

מיכי 10

Member
תודה, רן. משמח אותי מה שסיפרת - שתפוזי דרום הארץ נשמרים

נהדר על העצים. אז תפוזים הזמנתי שוב, והם אמורים להגיע עם שאר הפירות והירקות מחר. קלמנטינות לא הזמנתי.
 
זה לא כמו מקרר ביתי וגם לא בסופר

כמו שרן כתב - יש גם זנים שמחזיקים זמן רב על העצים, אז למרות שמבשילים מוקדם בדרום עשויים להיקטף מאוחר. אבל זה נכון כמובן גם לצפון ולמרכז (אולי במרכז הלחות הגבוהה משפיעה אחרת. אינני יודעת. בכל מקרה - לעניין הקירור: הקירור בסופר פחות רלוונטי. פירות שנשמרים לאורך חודשים (ויש כאלו שיכולים להישמר אפילו שנה) בקירור הסיטונאי - מוכנסים לקירור בחלל אטום, מקורר ומפוקח, מבחינת טמפרטורה, לחות, צפיפות ועוד. ברגע שפותחים את החלל - מתחיל כבר תהליך שלא ניתן לעצור, אלא רק להאט מעט כמו במקרר ביתי. אז בסופר יכולים לשמור את הפירות והירקות כמה ימים כך שלא תרגישי בהבדל. אבל אם הם נשארים במקררי הסופר למשך שבוע-שבועיים - זה כבר לא זה. ייתכן ש"נפלת" על סחורה שהגיעה "טריה" מקטיף, או מקירור סיטונאי ולכן הם מוצלחים. רוצה לומר - יש גם סיבות אחרות ממועד ההבשלה לכך שהם נשמרו טוב, זה לא בהכרח קשור לאזור מוצאם בארץ.
 

מיכי 10

Member
תודה, ענת. בכל אופן, העובדות הן שבחנות הירקות ובשופרסל, שבהם

אני רגילה לקנות בד"כ - כך או כך, כלומר עם או בלי קירור - התפוזים נראו ממש לא יפים, והיו רכרוכיים. אז הפסקתי לקנות כבר מזמן. ואילו תפוזי הדרום, מפתיעים לטובה. לכן התעוררה שאלתי. כי מאז שכאן התפוזים כבר היו לא ראויים לקנייה בעיני, מלפני כשלושה חודשים(!), תפוזי הדרום בשבועות האחרונים עדיין ממש יפים וטובים!
 

מיכי 10

Member
מה פתאום? אתה שואל ברצינות או בצחוק?

אני בטוחה שהתוצרת שמגיעה אלי מדרום הארץ, היא מגידול ירקות ופירות ע"י החקלאים במושבי עוטף עזה וחבל לכיש, על אדמת הארץ בלבד!
זו הסיבה לכך שאני מוכנה לשלם קצת יותר לעומת המחירים כאן, באזור הבית שלי (ברמת גן). חוץ מזה שבאופן כללי, התוצרת שלהם הרבה יותר טובה וטרייה. לפי מה שאמר לי אחד מהם, הם קוטפים/אוספים ביום שבו הם שולחים. אז גם אם נחשוב שאולי הוא הגזים טיפה, אולי הם קטפו יום אחד לפני זה.
 

מיכי 10

Member
אה, אז בסדר. כבר נעלבתי בשם החקלאים שלנו.


שוב נהניתי מאד מאד מהתמונות שצילמת היום. ובעיקר מהחמניות, כמובן וכתמיד, ומפרחי הקקטוסים העדינים והמרהיבים. ודווקא ציינת פעם שאינך אוהב קקטוסים, או לא מתמצא בהם. אבל ברור לעֵין כל, שאת הפרחים שלהם אתה אוהב מאד.
 

drorim69

Active member
תודה מיכי 10, צודקת שנעלבת


החקלאים משווקים במחירים הרגילים ואולי קצת יותר בתמורה להיערכות המיוחדת. מי שמבקש ומקבל מחירים גבוהים מאנשים תמימים הם סוחרים שמשתלבים בטבעיות רבה באותן מסגרות חברתיות שנועדו להוזיל, לקצר דרכים ולעזור..
 

מיכי 10

Member
תודה על ההבנה, דרורים. ואת צודקת בעניין ההיערכות המיוחדת

של החקלאים בתקופה זו של וירוס הקורונה. הרי הם רגילים לשלוח/להביא את התוצרת שלהם לאזורים שונים בארץ, ולמשל גם אל שוקי איכרים. הם אפילו התחילו לחזור לכך בימים האחרונים. אבל הבאת התוצרת אל בתי מזמינים פרטיים עד הדלת, זה באמת דבר לא רגיל מבחינתם (ומבחינתנו). ולכן גם הודיתי להם מאד, ואמרתי להם שהם עושים מצווה. והם מצידם, אמרו שהם מודים לנו מאד, ושאנחנו עושים מצווה כלפיהם. אז היינו "סדדים", שמרוצים אלה מאלה. ואולם עכשיו בכל זאת החלטתי להפסיק, אלא אם בשיחת הטלפון הבאה שלהם איתי, נגיע לעמק השווה בנושא אחד שמפריע לי. אבל בסך הכל, אהבתי את היחס שלהם, האדיב והחכם.
 

מיכי 10

Member
האם אתם מגדלים גם תמרים חלאווי?

או רק את המג'הול, שרוב הישראלים משתגעים עליו? לא ידעתי ששומרים גם בצלים (יבשים, נכון?) בקירור. חשבתי שלחות מזיקה להם. או שהאוויר בקירור שלהם נשאר יבש?
 
כבר שנים לא מגדלים חלאווי. המג'הול הוא העיקר ורובו לייצוא

יען התמרים שלנו נחשבים פרימיום ולטובים בארץ. מגדלים גם דקל נור אבל בקטנה. דקל נור מיועד לאניני טעם,כמוני. במקרר הבית יש לי תמרים מגדיד שנה שעברה. בצל מיובא הוא לא בצל שמגיע ישר מהשדה אלא מקירור כנראה יבש
 
למעלה