איזה עצי פרי לנטוע בגינה לא גדולה

יחיעם מ

New member
איזה עצי פרי לנטוע בגינה לא גדולה

יש לנו שטח ל- 4 או 5 עצי פרי. אנחנו מנסים לבחור בין נשירים, הדרים ואחרים, כך שההבשלה לא תהיה בו-זמנית אצל כולם ונוכל "להשתלט" על הפירות.
האם תוכלו להמליץ לפי קריטריון זה - מועד ההבשלה של העצים ?
תודה מראש.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ממש לא. חסרים הרבה פרטים. נא לעבור על הנחיות הפורום.
 

יחיעם מ

New member
עברתי כמובן על ההנחיות אך לא החכמתי. השאלה שלי היא רק לגבי

המלצותיכם לבחירת עצי פרי לפי עונות ההבשלה של פירותיהם, כי אנחנו רק משפחה אחת ולא נוכל להשתלט על השלה של כמה עצים בבת אחת.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
לא התקדמנו. חסרים פרטים. אזור מגורים. שעות שמש. מרחקים.
קירבה לקווי ביוב. קירבה לקיר תומך. וזה בהמעטה.
 

יחיעם מ

New member
בסדר, אנחנו באיזור תל-אביב, אין קירות בצידי הגינה, יש שמש

לפחות חצי יום, אין קוי ביוב, והמרחק בין העצים שניטע יהיה כ-3 מטר. כפי שכתבתי, הבחירה בין הנשירים ושאר העצים תושפע מעונות ההבשלה.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
קח בחשבון, שעצי פרי זו טרחה לא קטנה. הם רגישים למזיקים שלא
תמצא דוגמתם בצמחי הנוי, ובגינה פרטית, לא ממש קל ונוח להתעסק עם הדברת מזיקים שאינה "ירוקה".
וכשאתה מדבר על מרחק נטיעה של 3 מ' בין עץ לעץ, כמה אתה מותיר לכל עץ כמרווח מחיה נאות? פחות ממטר וחצי לכל עבר. האם זה נראה לך מספיק?
תצטרך לגזום ולהקפיד, שהעצים לא ייכנסו זה לתחום המחיה של רעהו.
אז.. אחרי שנתתי לך "ספיץ'" עד כמה הנושא בעייתי, כדאי שתחשוב על כך, שמרבית העצים מתעוררים ופורחים באביב, ועל כן, הופעת הפרי היא אל תוך הקיץ.
יתכן שהאגסים מאחרים קצת לעומת השזיפים והאפרסקים, וככלל, די קשה להתעסק עם עצים ממש' הוורדניים, כי הם פגיעים לסוגי מזיקים רבים ושונים.

אם תיקח שסק, עונת ההבשלה שלו היא כעת, והוא מקדים יחסית. ציפורים אוהבות
לזלול את פריו, ועל כן, או שתיאלץ להתחרות בהן, מי יגיע קודם לפרי הבשל, או שתצטרך לעטוף את העץ ברשת. השסק גם חביב, כי אינו נשיר כמו מרבית הוורדניים האחרים.
מנגו הוא עץ שפריו מבשיל לקראת סוף הקיץ, ולכן אינו מתנגש בהכרח עם הוורדניים. שוב, עץ ירוק עד שנראה נחמד וירוק לכל אורך השנה.
נדמה לי שזהו גם עץ שלא דורש איזשהו טיפול שמרני במיוחד, ועל כן זה יכול להיות נחמד. נמחד, אבל הוא זקוק למרחב. בטח שלא יסתפק ב-3 מ'.
אתה יכול לנטוע לימון, והוא מבשיל בהדרגה. יש זנים שיש להם יותר מעונת הבשלה אחת, וכיף שיש לימון בגינה. אבל גם לעצי ההדר יש את המזיקים שלהם, ותצטרך ללמוד להתמודד עמם. רבים נוהגים להגמיע עצי הדר עם קונפידור, ואני "נגד" זה.
ישנם כמובן גם עצים טרופיים "אקזוטיים" שונים, אבל איני מכיר יתר על המידה ולכן לא אוכל להמליץ.
כמו כן, תוכל לבחור בהדרים הננסיים, שהם סוג של כיף. עצים קטנים, משהו שבין עץ לשיח. תפוז סיני. לימון ננסי. במצב טוב, הם מניבים הרבה פרי והם נחמדים. הפרי, כמו במרבית ההדרים, מבשיל בין פברואר לאפריל. השאלה אם אתה אוהב את החמיצות של פריים.
 

yonatsharon

New member
טרחה = תחביב, ועוד רעיונות

נכון שעצי פרי דורשים יותר התעסקות, אבל זו לא טרחה אם אתה נהנה מזה.

רעינות לעצים נוספים, קלים לגידול, ולא גדולים:
פיג׳ויה
פיטנגו
רימון (כדאי לעטוף את הפרי)

לחורף הייתי בוחרת אחד ההדרים - זה שאתם הכי אוהבים.
לקיץ - אני אוהבת תאנה.

לגבי הורדניים (תפוח, אגס, אפרסק, משמש, שזיף):
אני רואה הרבה אנשים שמגדלים עץ אחד או שניים ומקבלים יופי של פירות. עץ בודד זה לא מטע שמושך אליו את המזיקים. הם צומחים מאוד מהר, ככה שגם אם עוד 10 שנים יחלו במשהו - בינתיים נהניתם מהם 8-9 שנים. בכל מקרה חשוב לבחור זן שלא דורש מנות קור.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ואוסיף מספר דברים על דברייך.
רימון רגיש לנברני גזע כמו סס הנמר. אז נכון שכדאי לגדל רימון על מספר גזעים, כך שאם גזע אחד נפגע, השאר נותרים, או שקיימת תקווה, שהוא יצמיח עוד גזעים חדשים מאזור צואר השורש.
רימון הוא פרי נהדר, אבל כפי שכתבת, יש לשקת את הפרי, כדי להימנע מכחליל הרימון ומזבובי הפירות.
אז... מי שאוהב ויש לו סבלנות, ולא אכפת לו לכער את העץ? שיהיה לו לבריאות!
וגם ברימונים, יש זנים מתוקים יותר, חמוצים יותר וכאלה שלא שווים כלום...

פיטנגה זה לא ממש עץ וזה לא ממש פרי. זה חמוץ וזה לא בא במופע אחד. צריך לחפש כל יום את הבשלים ומי שאוהב את הטעם, שיערב לו. הייתי בוחר בפיטנגה כשיח לגדר חיה, ואגב כך נהנה מהפרי הבשל. חוצמזה, שלצערי, לא ראיתי שיש אחידות גדולה בין השיחים עצמם וזה חבל.
פיג'ויה, שוב. בקטע של מי שאוהב. זה שיח חביב שיכול לעמוד בקריטריונים של 3 מ' והוא גם יפה, בעיקר אם רוכשים אחד מעוצב ויש להשיג כאלה במחיר מתאים.
ולגבי תאנה? נו. אין פרי טעים ממנה. אבל הרגישות שלה ליקרונית התאנה מפחידה ממש. ומעבר לכך, אם לא תדאגו לצמצם את העץ בגיזומים, זה יהיה עץ ענק. לא בכדי התעלמתי מהעץ הזה, למרות שאני משתוקק לפיריו. ו.. כן. חייבים לבחור בזן "שווה" ולא תמיד קל ופשוט להשיג כזה. ואגב, גם בתאנה, הפרי לא מופיע בבת אחת, ואם תקטוף פרי לא בשל, הוא גם לא יבשיל. ההבשלה היא רק על העץ.
ראיתי שמגדלים גם תאנים במיכלים ובכך מגבילים את הגודל. גם זה רעיון.
ולגבי הוורדניים, חשוב לזכור, שוורדניים שמורכבים על כנת שקד, לא ניתנים לשינטוע. כלומר, במידה שהעץ מת, לא ניתן לנטוע חדש תחתיו כי החדש לא ישרוד. איני זוכר עד כמה זה קריטי לגבי אפרסק שמורכב על אפרסק זריע, אם כי לאפרסק יש כנה שכן מתאימה לשנטוע (נדמה לי ששמה בישראל 677, וגם לשזיף יש כנת מריאנה שניתן לשנטע אותה. אז.. כשמחליטים לבחור בשתיל, כדאי לברר "מי נגד מה" וברוב המשתלות ש"מוכרות הכל" לא ממש יודעים לומר זאת. מידע כזה, ניתן לקבל רק אמל השתלנים המקצועיים שמייצרים את השתילים, ולכאלה קשה להגיע.
 

drorim69

Active member
לאחרונה משווק רימון מאכל שחור, זן חדש

הפרי עצמו שחור מבחוץ (סגול יותר נכון) ולפי פרסומים שונים הוא נחשב מאד טעים ויחסית עמיד למזיקים, תקרא קצת ברשת אם זה מעניין אותך.
 
כדאי לחשוב גם על המראה של הגינה

קודם כל - תהיה נדיב יותר עם העצים ותן לפחות 4 מ' מרווח בין עץ לעץ.
מאחר ואתה מדבר על גינה קטנה, כולה בחלק אחד או שיש חלק קדמי וחלק אחורי?
אם כל הגינה מרוכזת באזור אחד, הרי שאתה רואה את כל העצים ביחד ואז כדאי לחשוב על החיבור ביניהם. לרוב, עצים וצמחים שבאים כולם מאותו אזור בעולם ייראו טוב ביחד. עץ טרופי ליד עת ורדני לא ייראו טוב ביחד. ההדרים - מתחברים גם למראה טרופי וגם למראה של דרום אירופה.
וגם תחשוב איך למקם אותם: לקבץ את כל ההדרים יחד ואז בצידיהם עצים אחרי? ואם אתה מערבב נשירים עם ירוקי עד - מה תרצה לראות בחורף: מקבץ של נשירים לצד מקבץ ירוקי עד? ערבוב של הנשירים אל תוך ירוקי העד?
מסכימה שלימון הוא כמעט עץ חובה בגינה (שים לב שהוא בעל קוצים). אני לא בטוחה לגבי הורדניים (תפוח, שקד, אפרסק וכו') כי הם באים מאזורים קרירים יותר. שזיף יכול להצליח. שזיף מטלי מבשיל מוקדם יחסית ולכן לא תצטרך להילחם למענו בזבוב הפירות. באופן אישי, הנשירים לא מסתדרים לי במחינה עיצובית באזור ת"א. הייתי הולכת על קו טרופי יותר ולכן מצרפת ללימון ליצ'י שנותן פרי בקיץ (רצוי בוגר כי הוא זז ממש לאט בהתחלה), גויאבה אם אתה חובב את הריח (מבשילה לכבוד ראש השנה) ואם הריח בעייתי לך אז יש לה בת דודה בשם גויאבה תותית אותה תקופת הבשלה, אותו טעם ובלי הריח. קרמבולה - שיח עץ קטן שים אותו ליד קיר שיגן עליו מרוחות, עוד הדר או 2 אם בא לך, ויש פיטנגו שהוא שיח שנותן פרי עכשיו. יש עוד המון אופציות כמובן.
אם אתה מחפש משתלה טובה, הרשה לי להמליץ לך על משתלת אוהד בכפר מלל.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
היי אתי! ברוכה הבאה.. היכן היית עד עכשיו?

התשובה בהחלט טובה, ואת מוזמנת להגיב כאן תמיד.
 

יחיעם מ

New member
שאלה נוספת לצוות- מה דעתכם על פאפאיה ?

כלומר - מבחינת רגישות למזיקים והתאמת העץ לאזור המרכז, וכן לגבי גודל הנוף והתפשטות השורשים ? תודה מראש.
 
למעלה