סיפור האתרוג של אוריאל. הוא שלח לי את זה כמסר אישי

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
סיפור האתרוג של אוריאל. הוא שלח לי את זה כמסר אישי אבל אני מוצא שמקום המסר הזה הוא כאן אז:

תאריך: 12/09/2017 בשעה 18:37
אספר לך כאן את סיפור האתרוג. נראה לי שאין צורך להשתמש בפורום לצורך זה כי מדובר באנקדוטה משעשעת ותו לא.
לפני מליון שנים כאשר הייתי רק בתחילתו של הרומן שלי עם גינה ביתית וגינון, ילד עירוני מגודל, גרתי בירושלים בדירה לא גדולה בקומה השניה והייתה לי פיסת אדמה מאחורי הבית שהייתה למעשה מצע ההתלמדות הראשונה שלי בתחום, לא הרבה שמש, ואדמה כבדה וסלעית. העבודה בגינה הסבה לי עונג רב ואהבתי את התחום יותר ויותר מיום ליום. בין כל הצמחים ששתלתי נכנסה לי לראש המשאלה לגדל את 4 המינים היינו : לולב, אתרוג, הדס וערבה. התחלתי עם הקל ביותר, כך נאמר לי בשעתו - ונעצתי באדמה זרד/יחור של ערבה שאכן מהר מאד השריש את עצמו ונעשה לי שיח קטן ( כנראה קטן בעיקר משום חוסר בשמש, בעייה שמלווה אותי גם בגינתי הנוכחית ). יש בירושלים חצרות רבים עם ערבות ענקיות, גם במקומות שאין בהם מים. אח"כ התחלתי להתעניין בגידול הדס, אבל כידוע לך זה צריך להיות הדס משולש, מהודר, ואחרי ברור של טירון כמוני שלחו אותי למשתלת הדסים משולשים בגולן, במושב נוב. כשהגעתי בסופו של דבר טלפונית אל המשתלה בנוב נאמר לי שאכן יש להם שתילים למכירה, וגבר חביב מאד הציע שישלח לי לירושלים באמצעות אמא שלו הירושלמית, שאחת לכמה שבועות נוסעת לבקר אותו בגולן ודרכה אבצע גם את התשלום. הסידור כמובן נראה לי וכעבור שבועות אחדים שתלתי בגינתי את אותו הדס, לא לפני שקיבלתי מאת איש המשתלה הוראה מפורשת, לתת להדס להיקלט ולגלות סימני צמיחה ואז בדיוק ( אבל ב-ד-י-ו-ק !!! ) בפורים, לשרוף את ראש ההדס יפה יפה, כי זה יביא לו את הז'אננה שבעקבותיה יצמח לי הדס משולש. אינך צריך לנחש הרבה - הטקס עבר בהצלחה רבה, העליתי את ההדס האומלל ביום קר למדי על המוקד, אולם ההדס שלי נשרף היישר אל מותו הסופי ללא עת, היה חבל לי מאד אותם ימים שלא הספיק האומלל לחוות חיים של הדס משולש .... איזו אכזבה ! החלטתי לחכות עם הלולב לסוף המשימה, כי ידעתי שאצטרך עבורו פינה מכובדת ופנויה כדי שהתמר יתפתח ויצמיח לולב/ים - ופניתי לבעייתי מכל, לאתרוג. במשתלות שונות באזור ירושלים לא יכולתי להשיג דבר כזה מוזר, אמרו לי שזה עץ לשפלה ולא לקור הירושלמי החותך בבשר החי ... ועוד, הכינו אותי, שלא יהיה לי קל למצוא שתיל של אתרוג בשפלה כי מדובר בעסק ריווחי מאד של בעלי פרדסים מאוגדים בקליקה סודית שעושים את הקופה שלהם פעם בשנה סביב סוכות וכל השנה עמלים להצמיח אתרוגים משובחים שכל יחידה עולה לעתים מאות שקלים אם לא יותר. אחרי באמת אין ספור נסיונות מצאתי משתלה בשרון שהסכימה למכור לי שתיל אתרוג ( אני מניח שהיום הדבר הרבה יותר פשוט מאשר באותם ימים רחוקים ), נסעתי לשם וראיתי את השתיל, לא מרשים במיוחד, לא גדול במיוחד, בשקית פלסטית שחורה וכאשר שאלתי את המוכר, מניין לו שמדובר באתרוג הרי שום פרי לא היה בעץ וגם לא פריחה וגם נוף העלים לא היה מרובה, הוא הביט בי בפליאה ואמר, מה, אתה לא רואה את צורת העלים ? רק לאתרוג יש עלים כאלה, הוא אמר ( נדמה לי שהיה לעלה קרוב לטרף מעין צווארון נוסף ... ). אני שבאותם ימים לא הבנתי כלום בעצי הדר שמחתי על הזיהוי המקצועי של אותו בעל משתלה, שמחתי - וסמכתי עליו, העמסתי ונסעתי לירושלים. עוד קודם לכן גייסתי את עזרת בני הצעיר ויחד חיפשנו בירושלים במקומות הידועים כריכוזי גרוטאות חבית גדולה ( 200 ליטר ) אותה הכשרתי לשתילת האתרוג כי כאמור האדמה בגינתי הייתה כבדה וסלעית ורציתי לתת לאתרוג את כל התנאים הטובים האפשריים. בנוסף, התקנתי לחבית מסגרת ברזל גבוהה, כזו שמאפשרת לפרוש עליה יריעות ניילון בחורף, שחלילה לא יקפא ולא יסבול מרוחות הצינה הירושלמית, ובצעתי מעקב מוקפד וממושך בשיתוף פעולה מלא שלכל בני המשפחה, היכן יש בגינה הכי הרבה שמש במהלך היום. ערכתי רישומים ולבסוף קבעתי את מקומה האופטימאלי של החבית שלתוכה תכננתי לשתול את האתרוג. הטקס היה חגיגי ומבטיח, ואכן הצלחתי לגרום לאתרוג לשרוד כמה חודשים יפים של התפתחות ניכרת. בימים הקרים והגשומים הייתי יורד לגינה ומכסה את הבייבי ביריעות הניילון, משאיר לו פתחי אוורר בכוון כזה שלא יסבול מהרוחות - והוא החזיר לי טובה רבה על היחס האנושי ויום בהיר אחד הוא פרח. לא זוכר כרגע כמה פרחים היו לו, אבל רק פרח בודד אחד חנט ונעשה פרי. כבר בתחילת דרכו הבחנתי בצורה המאורכת האופיינית לאתרוג ( לא נכנסתי אז לפרטי הזן ולשאלת היותו מורכב או לא ), אבל ככל שחלף הזמן הוא שינה את פניו ונעשה יותר ויותר עגלגל עד שהעניין החל להטריד אותי. מיותר לספר שכל חיי התרכזו אז סביב לאתרוג שבדחילו ורחימו טיפלתי בו והשגחתי עליו, סוף סוף זה היה אתגר ממדרגה ראשונה. יום אחד התקשרתי לאותה משתלה שממנה קניתי, כמובן שאיש שם לא זכר אותי ואת המקרה, וסיפרתי להם שעולה בי חשד שהאתרוג שלי שקניתי אצלם איננו אתרוג ... אבל האיש שמאחורי הקו אמר לי שהם אמינים ואם אמרו לי שעל פי צורת העלה מדובר באתרוג - אין לי מה לחשוש, עלי להיעזר בעוד קצת סבלנות ויהיה בסדר ... אולי מדובר בכלל באתרוג תימני שגודלו כגודל גולגולת אדם, בקיצור אין לי כל סיבה לדאגה. מספר שבועות נוספים לא שיפרו את המצב וגם לא את צורת הפרי שהלך וטפח ולבסוף ביד כבדה מאד ובלב דואב סיכמתי עם בעל המשתלה שאכרות את הפרי הזה ואביאו אליו לאבחון יחד עם כמה עלים מאותו הגבעול. בינתיים קראתי קצת על צורת פנים האתרוג, באיזו מידה הוא שונה למשל מלימון, וכך למדתי שיש לאתרוג כמה מאפיינים יחודיים. כשהיגעתי אל המשתלה והראיתי את הפרי, פרץ האיש בצחוק פרוע. תגיד הוא אמר לי, אתה צוחק עלי ? מה זה ? זה הרי פומלית ! מה, הוא אמר, אתה לא רואה את צורת העלים ? .... העסק הזה הכעיס אותי מאד, לא רק שהשקעתי את מיטב זמני ומרצי בטפוח הפומלית הזו, אלא מה רבה היית האכזבה מאמינותם של בני אדם, ממקצועיותם, והוא - שהרגיש באיזה מצב מדוכדך הייתי, הסכים ברוב טובו למכור ""בהנחה"" משמעותית אתרוג, אבל הפעם אתרוג אמיתי .... שאותו החזרתי לירושלים, אבל כבר לא היו לי האנרגיות אליו במיוחד מאחר שזמן קצר לאחר מכן עברנו דירה, אני אמנם העברתי גם אותו עם החבית שלו שהעמסתי על משאית מיוחדת באמצעות איזה שופל שהיה בסביבה, אבל הוא לא שרד את המעבר הטראומטי, כנראה שהוא גם הרגיש שאני לא ממש חבר שלו כפי שהייתי עם קודמו, נעלב ומת. בזה תמה משימת ארבעת המינים שלי. על התמר כבר וויתרתי - ובא לציון גואל.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
והנה תגובתי לאוריאל
נשלח ע"י: מ ש ה 53
אל: u r i el,
נושא: תגובה: אתרוג
תאריך: 12/09/2017 בשעה 21:21
אילו מאיר שלו היה מתעסק עם עצים שאינם בר (חוץ מלימון).... זה היה סיפור יפה שיכול היה
לכתוב... כתבת יפה וחבל שלא הכנסת זאת לפורום.
ואגיד לך מספר דברים (שלא ממש תוכל לסמוך עליהם, אבל אנסה).
1. עד היום לא הבנתי מה הקטע האלים הזה של שריפת ההדס. מה. אם תכרות את ענפיו עד
הקרקע (או בסמוך לה), הוא לא יתחיל להתחדש כמשולש?
ואתה הלוא יודע... גם להדס עלים זוגיים מוצלבים, גם לזית, גם לקולאוס וגם לעוד כמה וכמה צמחים.
לפחות בשלושה שמניתי, יש מצב, שהם מוציאים ענפים "יובניליים" עם 3 עלים.
ובהדס זה אפילו קצת מאכזב, כי העלה השלישי גדל לפעמים מעל הזוג ולא ב"שורה" שלו.
אבל הענף הוא משושה ולא מרובע וזה מה שהופך את ההדס ל"מהודר". בכל מקרה, א. צריך
לאפשר להדס להתפתח ולהתעצות לפני ששורפים אותו, כי אחרת נפגע צואר השורש, כפי שקרה
אצלך, ואז הכל אבוד. ב. צריך לאפשר לשיח להתבגר ולהתעצות לפני שמתעללים בו. אז... נכון שנב
זה קיבוץ דתי, אבל למה לומר שאפשר לעשות זאת כבר לאחר חורף ראשון? לא הבנתי. ג. ככל
שהבנתי, אפשר ללכת לכל משתלה שמוכרת הדסים נאים ומפותחים (יש), ולעשות את אותו דבר.
אין הלוא הדס ש"יהיה" מהודר כנגד הדס "בלתי מהודר".

לגבי האתרוג... איני מומחה גדול לאתרוגים, אבל מה שמאפיין עלה של אתרוג זה לא ה"צוארון"
שתיארת. מן התאור הזה, ראיתי מיד את הפומלית בעיני רוחי, ואם לא פמלית אז פומלה...
לאתרוג עלה תמים עם קצה מעוגל ולא מחודד כמו במרבית ההדרים וצבעו מעט בהיר משאר ההדרים.
הקטע של האתרוג, שהמהדרין מקפידים שלא להרכיבו, כי אתרוג מורכב מייצר פרי עם פלחים
ואתרוג כשר אמור להיות מעין מקשה אחת.
דווקא לאחרונה רכשתי אתרוג תימני שמורכב על וולקה מריאנה (כנת לימון).
הוא היה מלבלב ברגע הקניה והיה יפה. היו עליו מספר פרחים והוא גם חונט כעת 2 פירות.
אמה מה? הוא מאד סובל אצלי. הלבלוב הטרי נעלם והעלים הקיימים (שחלקם גם נשרו), מתקמטים
בחום הנורא. כמה שאני משקה אותו זה לא מספיק. הוא חי אבל הוא נמצא בין חיים למוות. אני מאד
מקווה, שכעת, כשהימים כבר מתקצרים והטמפרטורה (אולי) תרד, הוא יתאושש.
אז אני יודע שזה לא ממש אתרוג כשר, אבל בא לי שיהיה אתרוג בגינה.
לגבי תמר, דווקא היה לי עץ תמר ענק בגינה, על גבול חצרי עם חצר השכן.
זה היה עץ זכר. כבן 50 לערך. הוא הגיע לגובה רב, וכשנאלצתי לקצץ את ענפיו המתים, נעזרתי כבר
במשור מוט של וולף ובסולם. זה היה מבצע מפחיד, כי תמיד חששתי, שמא איזה ענף טועה יפגע עם
קוציו בקרחתי שתחיה.
אז ריבון העולמים התחשב בי, ולפני כ-4 שנים הוא שלח מספר יונים שקיננו בצמרתו. אלה הביאו עמן
את החידקונית האדומה, ובא קץ לעץ. איכשהו, שכנעתי את שכני, שהעץ אמנם "נראה" על גבול החצרות
שלנו, אבל גם אם אני הייתי זה שגזם לו באופן מתמיד את ענפיו (בעיקר לרווחת השכנים ולא
לרווחתי, כי המעבר שלי אינו נמצא תחת העץ וענפיו שעשויים להיקרע ברוח לא ייפלו עלי או אל אורחיי), הרי שעשיתי זאת בהתנדבות ולא מתוך חובה... אלא שכעת. אין לי עניין להשתתף במחיר כריתת המת. וכדאי לציין אגב כך, שביני לבין אותו שכן ניצבת גדר חיה של תקומית הכף. זו גדלה
לגובה ולרוחב, וכשהיא מעצבנת אותי, אני גוזם אותה חזק. זה מעצבן אותו מאד, ועוד לא קרה,
שגזמתי והוא לא צעק. אז אמרתי לו: "שמע. התמר מאחורי הביגנוניה. אז אם גיזום הביגנוניה מעצבן אותך, קל וחומר שהתמר הוא שלך ולא שלי". ודי היה בכך...

והנה תגובתו של אוריאל לסיפור שלי...
יפה. אז אתה כמובן מבין ללבי עד כמה רציתי להתאתגר שגם אצלי יהיה אתרוג בגינה למרות שבדיעבד זה לא יכול היה כנראה להצליח בגלל רגישותו לקור.

אם אתה מוצא שחשוב או כדאי שאכניס את הסיפור ככתבו וכלשונו לפורום אעשה זאת, זו פעולה פשוטה ואתה תוכל גם כן בתגובה להדביק את הדברים היפים שכתבת לעיל. מעניין באמת למי מחברי הפורום יש אתרוג בריא ומוצלח בגינתו.
=====================================================
 

u r i el

New member
שריפת הדסים.
רצ"ב קישור להתכתבות עם משתלת יגור בעניין שריפת הדסים. עד כמה שזכור לי לא מכל הדס תצא כמות מסחרית של ענפים "משולשים", אני זוכר שאמרו לי בשעתו שיש זן מיוחד בעל הפוטנציאל הגנטי לכך. בנוסף, גם בהתכתבות זו שצרפתי שמלפני כ-5 שנים, מוזכר מושב נוב שעליו סיפרתי לעיל, משמע עדיין לאחר שנים כה רבות הוא עודנו מגדל הדסים "משולשים".

מסקרן אותי מאד להבין מה יוצרת השריפה בצמח, ובמה הגירוי של האש שונה מכל גירוי אחר, למשל גיזום.

האם יש עוד צמחים ששריפתם מייצרת התפתחות רצוייה ?
( שמעתי פעם על וורדים ... ).

http://www.yagurgan.co.il/forum/viewtopic.php?f=3&t=4093&start=0
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אם נכון הדבר, שקיים זן "מיוחד" של הדסים, שמרבה להצמיח שלשות
של עלים, הרי שלא ניתן לרבותם מזרעים אלא מיחורים, ואולי מיחורי כראמות.
כראמה הוא ייחור מענף שצמח בקרבת השורש או צואר השורש, ולו יש "תכונות"
שהן הקרובות ביותר לתכונות השורש, כך שקל יותר להשרישו.
אני מניח שניתן גם להשריש הדס מענפים "רגילים", אבל זה כבר סיפור שמצריך
טיפול בעזרת הורמוני השרשה ותנאי גידול מבוקרים. ... אז לשם מה להתאמץ, אם
ממילא שורפים את השיח והוא מתחדש מלמטה? לשורפנים, לא חסרות כראמות!

לגבי השרפה, אוכל לומר (בשליפה של ניחוש), כי שריפה היא תהליך "טבעי" יותר
מגיזום. שריפות קורות בטבע, וצמחים נוטים להתחדש לאחר שריפה. אין הדבר נכון
לגבי אורנים, שכאשר נפגעת צמרתם, הכל אבוד. אבל כשמדובר בעצי ושיחי החורש
הישראלים (והים תיכוניים), שריפות פקדו ופוקדות את החורשים והיערות, ולכן, מרבית
השיחים והעצים "למדו" להתמודד עם אלה.

כדאי גם לזכור, שגיזום (בעזרת שיני הבקר) הוא תהליך ידוע ומוכר בטבע, ולכן, גם
לכך הסתגלו מרבית השיחים והעצים, שיכולים לשמש מספוא לבעלי חיים אלה...
השאלה הנשאלת היא, האם בקר יכול לאכול הדס, או שהדס אינו נמצא בתפריט
העשב האכיל עבורם. את זה לא בדקתי...

אז למה דווקא לשרוף?
כי "נראה לי", שמי שבאמת מחפש דרכים לאנוס את הטבע ואגב כך, "לסדר גם את
בורא עולם" (ראה פרק מכירת חמץ ועוד נושאים שהועלו לא מזמן בפורום זה, כשאחד
השואלים החל לחקור לגבי 'חוסר האפשרות' להיפטר מעץ פרי גוסס). הוא סוג של אדם,
שכן מחפש דרכים להתפלפל, אבל במקביל, מחפש גם דרכים שלא להתאמץ.
אז קל הרבה יותר לשרוף צמח שמכיל שמנים אתריים, מאשר לקחת מזמרה ולהיכנס
בין ענפים נוקשים ואולי לקבל אגב כך שריטות בעור הידיים הרך והענוג.

אודה, שבאמת באמת מסקרן אותי לדעת, האם התאוריה הזו שלי היא נכונה, אבל
בחצרי אין הדסים, בטח ובטח לא מן הזן שמגדלים בנוב. ואילו היו? הייתי לבטח
מנסה להבעיר את האחד ולגזום חזק את רעהו, ואז, הייתי יכול להשיב תשובה
מובהקת מה עדיף. מאד יתכן, שאכן, חומה של האש, הוא שמעודד את הצימוח
המיוחד הזה, אבל חי נפשי שלא חקרתי זאת לעומק.

ומנושא לנושא, שלא ממש שייך... אהבתי את התפלפלותו של מבעיר המשואה
(עוד סוג של אש), רמי לוי ירום הודו. לאחר ששמו הועלה כמי שבנה גגות מעל שטחי
אכסון ובכך הגדיל את שטחי הממכר שלו, וכשהתגלה הדבר, הוא נחקר בלהב 433,
לאחר שהעסיק את אשת ראש המועצה, כדי להימנע מתשלום האגרה......
מה אמר האיש?
"מדוע שאשלם? מה? בניתי גגות למעני? לא! את הגגות בניתי לרווחת הקונים.
שהקונים ישלמו!"
ללא ספק, מדובר בטיעון מעניין, שכמותו טרם שמענו עד כה. יהודים...לויים...

ונעבור ברשותך עוד רגע לאתרוג.
גידול אתרוג מושרש הוא אמנות בפני עצמה.
זן על שורשיו מצמיח שורשים שמשתרעים לרוחב ולא לעומק, ולכן, מדובר בצמח מפונק,
שדורש השקיה מרובה יחסית לצמח זריע, ששורשיו שיפודיים. זה נכון לגבי זיתים,
שגדלים כמורכבים בגידולי בעל, לעומת זיתים מושרשים, וזה בולט עוד יותר בהדר
מפונק כמו האתרוג. ולרוע המזל, את האתרוג המושרש, קשה לטפח על גזע אחד.
הוא שיחי, ולכן, ענפיו דורשים תמיכות וטיפולי תחזוקה רבים. מעבר לכך, ענפי
האתרוג קוצניים, וחשוב מאד לקצץ קוצים שעלולים לשרוט את הפרי, שאת שלמותו
בודקים בעזרת זכוכית מגדלת...
אז מאד יתכן, שמגדלי האתרוגים, שהם אולי גם אלה שמטפחים את גידול השתילים,
(או שבזה עוסקים חבריהם המקצוענים בתחום ההשרשות), משתייכים לקליקה כלשהי,
שעבודתה נעשית בשושו, ואין להם שום עניין לספק שתילים לעמך ישראל. הם יעדיפו
למכור את הפרי המהודר, ואת השתילים ישמרו בעיקר לעצמם.

אני מניח, שאילו פנית למשתלה שמתמחה בגידול הדרים, היית יכול להשיג אתרוג
מורכב, והיית גם משיג את השילוב הנכון ביותר בין כנה לרוכב, שילוב שאולי גם
יתאים לתנאי בירת ישראל.

באזור מגוריי, הייתה (ואולי עוד קיימת) משתלת גולדמן, שמתמחה בהדרים. הם
מכרו גם שתילים מפותחים (מחיר בהתאם כמובן), ואנסה לברר במהלך היום,
האם הם מתעסקים גם באתרוגים. סתם כך, לשם סיפוק הסקרנות. אנסה לברר
עמם גם לגבי שתילים מושרשים, אילו מהם כשרים אילו טריפות.

גם בבני ציון ישנה משתלת גצלר, שמתמחה היטב בהדרים.
גם אצלם אפשר לברר. בקטלוג שלהם אין אתרוג.
איני יודע למי אתה הלכת, אבל מדבריך משתמע שלא לאחד משני אלה.
והנה קצת מקורות...
http://etrogcenter.co.il/article/זני-אתרוגים/
http://etrogcenter.co.il/article/
וכאן נכתבה שטות גמורה. נכתב, שהרדוף הוא קוצני. לא היה לוא נברא. אבל להרדוף
יש מוהל רעיל וצורב. זה כן.
https://www.youtube.com/watch?v=pFagqhl9nK8
אז הנה... מישהו כן מוכר שתילי אתרוג כשרים.
השתיל שאני רכשתי יצא ממשתלת נימפאה. הם לא מציינים באם העץ מורכב,
אבל על התווית היה רשום שהורכב על ולקה מריאנה
http://www.nymphea.co.il/shop/אתרוג/
 

u r i el

New member
טוב,למדתי ממך הרבה בפוסט הזה ...
על כל פנים אין לי כיום לפי שעה שום אמביציה לגדל שוב אתרוג למרות שיתכן שמזג האוויר הגיהנומי של מודיעין דווקא יהיה חביב עליו, מה אני כבר יכול לעשות עם פרות האתרוג ( אם היו צומחים לי ) ריבה ?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ועוד הרהור קטן...
אילו אני במקומך, כן הייתי מנסה כעת לגדל לפחות 3 מבין ארבעת המנים בגינתך הקבועה.
לדעתי, תוכל לגדל כעת אתרוג, הדס וערבה. אז רק בשביל ההרגשה הנעימה, הייתי
הולך על זה. ולמה לא בעצם?
 

u r i el

New member
בדיוק התייחסתי להצעתך לעיל
קודם שקראתי את הודעתך זו.

כבר קיטרתי כאן מספיק על תנאי התאורה שלי בגינה. אם תצליח לשכנע את העירייה לחסל ( או לשרוף ....
) את האלביציות הזוועתיות שמקיפות את חצרי ומסתירות לי את השמש מהלימון/תפוז, מהגוייבה, מהפומלית, מקלמנטינת מיכל המסכנה .... ומכל הפרחים והשיחים שהייתי רוצה להתענג מהם .... אז היה מקום להרהר בזה, אבל אין כל סיכוי כרגע, ואני כפי שכבר כתבתי לפני זמן קצר חושב על שינוי סגנון הגינה לצמחי חצי צל או חצי שמש ( ? ) ואולי גם להעמיס פחות על האינוונטאר.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
לגבי האלביציות, יש לי רעיון אבל לא אוכל לרשום אותו כאן.
ולגבי גינת חצי הצל, אפשר להסתדר עם זה. אולי לא בעבור אתרוג, אבל יש דרכים
ויש צמחים שיתנו מענה הולם לתנאים שתיארת.
וכן. עשיתי בעבר ריבה מאתרוגים. זה מה זה טעים, אבל כעת אני די מנוע מלאכול
אותה בכל פה... רמות סוכר בדם. אתה יודע...

ואמרו לי שזו מנה ברוכה לנשים שאינן מצליחות להיקלט להריון. זה פשוט "עוזר".
עדיין לא נסיתי לחלק ריבה שכזו למי מאלה, אבל מי יודע... אולי זה עוד יקרה.
והיכרתי איש נחמד אחד, שמתקין ליקר מאתרוגים. המכרים שלו מכנים אותו "אלי אתרוגים".
 

u r i el

New member
אני מכיר את הרעיון הזה מצויין ...

ואת הסיפור הזה אפ' במסר לא אוכל לנדב לך ....

ומה עדיף - לקבל התקף לב מתחזוקה מוקפדת ואובססיבית של אתרוג שבסופו של דבר יצמיח כמה אתרוגים מסכנים שמהם אכין ריבה ואקבל התקף לב מעודף סוכר - או לעבור לעניין אחר ?

 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
שכל אחד יעשה מה שהוא מבין. מה אגיד לך?
היה לי לימון שהניב די נחמד. בשנים הראשונות, פרי גדול ועסיסי. ככל שרבו השנים,
גדלה כמות הפרי אך גודלו ירד.
כעת, מזה 4 שנים, העץ מחזיק 2 ענפים... לא ברור לי האם אלה חזירים או ענפי זן,
ונסיתי להרכיב עליהם. לא צלח.
מן הסתם, איאלץ לעקור ולהביא שתיל חדש. אבל בקיץ זה, די התייאשתי. כל הגינה
סובלת מאד מהחום הנורא, ולא בא לי להביא עוד צמח שיסבול....
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
והנה מידע שקיבלתי כעת מאדם מבין שלא רצה להזדהות בשמו.
אבל מכיוון שהוא מבין דבר או שניים, אעתיק את דבריו:
לגבי הדסים... 'משולשים'
אין זן מיוחד
זה הרבה יותר פשוט

דור ראשון של ענפים, הם עם סגנון עלים 'פרוע' - ללא כל סדר
גוזמים ומשתדלים להסיר לגמרי.., ענפים היורדים למטה.
ענפים הפונים למעלה, גוזמים מעל 2 עיניים ואז.. גדל דור שני של ענפים
דור שני יהיה עם.. ענפים 'זוגיים'
גוזמים שוב מעל עין שלישית ו...
דור שלישי יהיה עם... ענפים 'משולשי עלים'

לשרוף.. זה טיפשי ואידיוטי.. במיוחד אם מדובר בשיח צעיר
 

u r i el

New member
טוב ללמוד לפעם הבאה
שריפת הדסים היא טכניקה ידועה, גם אם היא טפשית, והיא מקובלת על אלה שמתפרנסים מזה, כך שאני מניח שיש בזה משהו יעיל.

בכל מקרה כאשר טירון מתלמד טרי מקבל עצה ממומחה, אין הוא בדרך כלל מהרהר בזה יותר מדי, כי אין לו הכלים לכך - וכך נופלים רבים בפח - או לא.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
שתבין... אלה שמוכרים הדס כשר לסוכות, חייבים להשיג הרבה ענפים
ושאיפתם היא להשקיע בזה כמה שפחות זמן.
ההדס מכיל שמן אתרי, שמזרז את תכליכי הבעירה גם כשהצמח ירוק, ממש כשם
שהאורן בוער היטב כלפיד מפיץ אש, כשהוא ירוק וחיוני לגמרי.
אז אם בורא עולם "עזר להם", למה שישחיתו את זמנם בגיזומים ושאר טיפולים
שוברי גב ושורטי ידיי? זה הרבה יותר מדי עבורם.
וכשמי מהם כבר מוכר לך הדס, למה שיספר לך, שההדס הצעיר רגיש לחומה של האש?
הוא הלוא רוצה שתחזור אליו ותקנה עוד 2-3 הדסים.
עזוב. נקעה נפשי מכל הממציאים הללו. בעיני הם פשוט עובדים עבודה זרה.
אגב.
מאיר שלו כתב פרק נהדר בספרו "פרחי בר". הפרק אינו מדבר על צמחים ופרחים, אלא
על המוחרקה, עובדי הבעל, אליהו הנביא השוחט ובלשנות עברית.
אז... המוחרקה זו מילה ערבית, שפירושה אש. שרפה. כי שם נבנה המזבח ושם
אליהו ומעסיקו הצליחו להעלות אש בקרבנותיהם.
אז האקדמיה ללשון, שלא רצתה להנציח שם לועזי (שמשמר את ההיסטוריה
התנכ"ית), החליטו שהמוחרקה תיקרא "קרן כרמל". אבל קרן כרמל מזכיר איזו
עוכרת דין מצועצעת והשם לא נקלט בקרב הציבור. ונגד מי נלחמו אליהו ובוראו?
נגד נביאי הבעל? יופי. אז הם ניצחו. כי בורא עולם היה זה שהוריד גשם. זאת למרות
שהבעל הוא האל שאחראי על הורדת הגשם. ולמה בעל? כי אצל עובדי האלילים,
לכל אל יש תפקיד מוגדר. מעין "בעל מקצוע" לתפקיד. לא כמו הבורא שלנו,
שממציא דרכים מוזרות להפקת מים (מסלע לדוגמא), ולכן, בעבורו הורדת גשם זה "סתם".
אבל למרות הכל... אליהו ובוראו ניצחו. הבורא הוא הכל יכול וממלא את כל תפקידי
האלים הזרים. אמה מה?
למרות כל זאת, עד היום, השפה העברית מגדירה גידולים חקלאיים שאינם דורשים השקייה כ"גידולי בעל". אז מי בעצם ניצח?
 

u r i el

New member
לא קונה כל מה שכתבת. סליחה.
אם גיזום היה פתרון להפקת הדסים משולשים, היית מוצא את המעוניינים בדבר מתגודדים לקראת סוכות ליד כל חצר שניה בארץ שיש לה הדס כגדר חייה שגוזמים אותה לעתים קרובות במהלך כל השנה ופעולה זו הייתה אמורה לפי תאוריית הגיזום לייצר משולשים. המעוניינים בהדסים היו יכולים כבר עשרות שנים לפתח את המיונמות למצוא את אותם שיחי הדסים המספקים את הסחורה חינם, ממש כשם שהם עושים זאת לגבי סכך, לולבים וערבות שבתקופת סוכות נפגעים מאד מהוולגריזם בחסות קיום המצווה. בכל מה שקשור לסכך - המועצות נרתמו לשמירה על הצומח, אני בוודאי שלא צריך לספר לך, ואילו ניתן היה להפיק הדסים משולשים מהדסים גזומים היית רואה בארץ גנים ציבוריים ובתים פרטים למכביר כרותי הדסים - ולא. אז כנראה שגם במובן זה יש לשריפה תפקיד .........

באשר לגידולי הבעל, ולחלוקת התפקידים בין אלהי ישראל לאלהי העמים - כאן המצב מורכב מאד כי כל עניינה של היהדות ( הדתית ) להיות אופוזיציה לדתות אחרות, אבל כל זה לא מונע משימוש וורבאלי במושגים או שמות, שיש לדת היהודית כלפיהם ביקורת או התנגדות ולדוגמא - חלקם של שמות חודשי השנה העבריים מושתתים על אלהי העמים האליליים ונכנסו לשפה העברית עוד קודם לאקדמיה ללשון עברית, עוד בימי חז"ל, והעברית היא ממילא ניב של הכנענית הקדומה שאין ספק שהיא מרובה בטרמינולוגיות כנעניות אליליות.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
לא. מי שמגדל הדס כגדר חיה. אולי גוזם אותה, אבל לעולם לא עד
האדמה. זה לא יקרה. אז עזוב. הגיזום גם הוא צרים להיעשות עם ניסיון וידע.
ולגבי השפה. יש מצב שזה נכון. הקטע הוא המוחרקה. אז על זה הסיפור ועל זה
הבעל. ויש גם בעל של אישה. מעניין במה הוא התמקצע.
 

u r i el

New member
כן ולא. אני מזכיר לך שלעיל כתבת שההדס עשוי להצמיח משולשים
בגלל שריפות, כי זו מעין תגובה השרדותית של "הטבע", והוספת שכשהבקר מכרסם צמחים גם זה אולי מביא את הצמחים המכורסמים לפוזה השרדותית שבעקבותיה אולי יצמחו משולשים ובמקרים אלה כאשר הם מתרחשים בטבע "במקרה ובאקראי" לא תמיד הצמח נאכל עד האדמה - ובכל זאת יתכן שיצמחו משולשים. בכל מקרה כל גיזום ואפ' הוא נעשה לא מקצועית מבחינה הסתברותית עשוי להביא לתוצאה רצוייה, המקצועיות רק מגבירה ומגדילה את הסכויים שכך יקרה, מה שכמובן חשוב מאד לחקלאי שחי על תנובת עציו.

הבחור האנונימי שכתב לך, גם הוא לא הזכיר על פי מה שהבאת שמדובר בגיזום עד לאדמה, אדרבא הוא כתב על גיזום מבוקר והרושם המתקבל שהוא מדבר על שיחים בוגרים שהגיזום שלהם מתרחש גבוה מפני האדמה.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כדאי שתקרא היטב את שכתב מי שכתב.
הוא מנחה בדיוק כיצד יש לגזום את ההדסים. וכדאי גם שתדע, שהוא מהברנג'ה
שנזקקת להם. אני מניח, שהוא יודע מה הוא כתב ולמה.
 

u r i el

New member
אתה מזכיר לי , לא עלינו ...
סוגיות רפואיות.
מאחל לך שלא תזדקק להם, אבל בתי חולים שונים בארץ וכמובן רופאים שונים - יטפלו באותה בעייה עצמה בשיטות שונות ובאסכולות שונות. לעתים אותם שני סטודנטים לרפואה שישבו 7 שנים ויותר זה לצד זה בפקולטה לרפואה - אפ' אם יאבחנו את אותה האבחנה הרפואית, אחד יאמר שחייבים לנהוג כך וחברו יאמר , שטויות ! יש לנהוג אחרת. במקרים כאלה שאתה כמטופל שלא מבין כלום - אין לך ברירה אלא לזרוק מטבע או ללכת ע"פ תחושות הבטן שלך. אם זכית - מה טוב. ואם לא .....

אותו הדבר גם בגינון. גם רפואה וגם גינון לא בכל דבר ועניין מהווים מדעים מדוייקים.
אני לא מתרגש מזה שמשהו שמחזיק עצמו מומחה מתווכח עם עמיתו ואפ' מכנה את דבריו כטיפשיים ואידיוטיים ( ולא הוא אנונימי ? ) , אבל העובדה היא שרבבות הדסים נמכרים כל שנה לאחר שעברו שריפה מבוקרת במשתלות מקצועיות שמתפרנסות מזה. סביר להניח שאת השריפה לא מבצעים על שתילים קטנים ורכים. לזה אני מסכים.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
עזוב אותך מרופאים. ככל שאתה מתבגר הם מעלים את כמות
התרופות שעליך ליטול ובסוף אתה מת כתוצאה מתופעות הלוואי הלא רצויות ומשילוב
רע בין 2 תרופות נוגדות.
וכאשר מגיע אדם שמעז לטעון בפניהם, שיש דרך אחרת, הם פשוט טורקים בפניו את הדלת.
אז?
 
למעלה