עצי הדר חולים - בקשה לעזרה בזיהוי המזיק/הסיבה

  • פותח הנושא Ad H
  • פורסם בתאריך

Ad H

New member
עצי הדר חולים - בקשה לעזרה בזיהוי המזיק/הסיבה

שלום לכולם,

יש לנו בגינה מספר עצי הדר שנראים לא כ"כ טוב, בלשון המעטה.
העצים היו כבר בגינה מהדיירים הקודמים במצב מוזנח מאוד - ואין לנו תיעוד מתי ננטעו ובני כמה הם. אנחנו מקפידים להשקות אותם ואף לתת להם דשן פעם בחודש (הדשן הוורוד המרוכז שצריך לדלל במים, לא זוכר בדיוק מה שמו כרגע).

העצים עברו מספר ריסוסים עם מלתיון, אך לא נראה שיפור.

מצורפות 4 תמונות: 1 של עץ הדר לא מזוהה (הקטן), 1 של עץ אשכוליות, 1 קלמטינות ואחד לימון/ליים (לא ברור לי בגלל מצב העץ).

יש לציין שהעץ הלא מזוהה (Tree1) מעולם לא נתן פרי, וכי הוא עבר גיזום אינטנסיבי לאחר שהתייאשנו ממצבו החולני.

אשמח לעזרתם בזיהוי מהם המזיקים המדוברים או במקור אחר לבעיה (סביבה, שמש וכו). אודה מאוד.


תודה,
אדם







 
בחלק מהתמונות נראים העצים פשוט צמאים. כמה מים משקים אותם.

אולי יותר מידי דשן כמה נתתם.
אולי יותר מידי מלטיון באיזה ריכוז ריססתם
 

Ad H

New member
תשובות

היי,
תודה על המענה קודם כל :)

1. קשה לי לאמוד כמויות בדיוק. בתמצות: לדעתי בערך דלי או שניים ביום, ובנוסף מים עודפים (כיור וכו) כשמתלא, מה שזניח לדעתי. באריכות: כל ערב העצים מקבלים כמה עשרות שניות טובות של צינור המזרים מים - עד שהגומה שיצרנו סביב על עץ מתחילה להתמלא (מבלי לחשוף את השורשים בהשקייה). לעתים יוצא שזה לא כל ערב, אלא 3 פעמים בשבוע.

2. דשן פעם בחודש בהתאם להוראות. לא חרגנו מההוראות עם העצים האלה מעולם.

3. מלתיון - קשה לי להאמין, מאחר וכאמור העצים נראו כך עוד לפני. אך לשאלתך: - שלושת העצים יחדיו עברו ריסוס של מתליון 3.5 מ"ל על שני ליטר מים. הריסוס היה פעמיים, כל פעם ליטר שלם על שלושת העצים - כלומ"ר סה"כ 2 ליטר בהפרש של שלושה שבועות אחד מהשני. מקווה שזה ברור...

אשמח להתייחסויות.
 

Ani15

New member
אתה צוחק עלינו

"לפעמים כל ערב, ולפעמים 3 פעמים בשבוע" זה בדיוק ההבדל בין (נניח) 10 דליים לשבוע לשלושה דליים בשבוע (שזה שליש). איך אפשר לדעת כמה מים קיבלו?
מה גודל הדלי שלך?
"כמה עשרות שניות של צינור" - הצינור שלך בקוטר רבע צול, שלי שני צול. זה בר השוואה? איך אפשר לדעת כמה מים הם קיבלו? (תעמוד ערב אחד עם דלי 10 ליטר ותמדוד, ותחזור עם מידות שאפשר להבין).
"מים עודפים מהכיור" - האם אתם משתמשים בסבון אקולוגי, מפלטרים את המים או מזרימים סבון רגיל לגינה? (מה שיכול יפה להרעיל את הקרקע שלכם וגם את העצים)
"דשן פעם בחודש לפי ההוראות" - למיטב הבנתי הדשן שלכם הוא 20:20, לפי התיאור שלך. הדישון שלו פעם בחודש תלוי.... בכמה מים העץ מקבל. חזור לשאלה הראשונה. (במאמר מוסגר: תפסיק לדשן, לא מדשנים עצים בעקה, וממילא זה קצת יותר מדי כל חודש על מעט מדי מים כנראה).
איזה אדמה ובאיזה איזור בארץ נמצאת הגינה? אין דין הדרים בשרון כדין הדרים בנגב (בשביל הנגב, ההדרים שלך נראים מצוין עכשיו).
תעזוב גם את המלתיון. עץ1 שלך נראה כ"סובל" ממנהדר (תגגל), מכיוון שזה לא ממש מסכן את העץ, תעזוב אותו. האחרים סובלים כנראה (אני מנחשת) מיובש משולב עם עודף מינרלים, באדיבות הסבון מהכיור ודישון עודף. תשקה מאוד בנדיבות (לכמויות מדויקות תחפש את הטבלה של רן פאוקר בקישורי הפורום, ועל זה תוסיף קצת, חם נורא עכשיו), אל תוסיף כלום, ותראה אחרי כמה שבועות מה קורה.
&nbsp
 

Ad H

New member
לא צוחק ולא נעליים

יש לי מידע חלקי כי אני לא מומחה ובדיוק בשם זה אני שואל שאלות. :)
&nbsp
יש לי שאריות של סבון כלים במים. בד"כ אנחנו משתמשים בזה להשקיה של עצי הנוי אבל היו מקרים שבהם זה הלך גם לעצי ההדר. נאמר לי בעבר שעצי הדר יועים לסנן החוצה את הכימיקלים, אז לא ייחסתי לזה חשיבות גדולה.
&nbsp
צינור קטן והכי רגיל שיש, אין לי מושג. אז להתחיל עם דלי מים 10 ליטר כל יום וזהו?
האדמה היא חמרה כהה (חמרה שחורה אולי?), האיזור הוא השומרון.
&nbsp
תודה
 

Ani15

New member
לא הבנת אותי

1. תפסיק לשפוך דטרגנטים לא אקולוגים בחצר. גם אם עצי הדר יכולים לפלטר אותם (ואני בספק פה), אתה מרעיל את האדמה שלך. תתחיל מלקרוא את זה http://www.sviva.gov.il/InfoServices/ReservoirInfo/DocLib4/R0001-R0100/R0034.pdf
אפילו שזה עוסק באבקות כביסה, זה מראה את הכיוון. בור (פרבורטים) יש גם בסבון כלים (אך בכמות פחותה), והוא מצטבר באדמה בלי להישטף ממנה וגורם לה להיות עקרה לגמרי.
2. תמדוד כמה מים אתה נותן לעצים בכל השקיה (למשל ע"י מדידה של כמה דליים בגודל ידוע את נותן בכל ערב), תקבע זמני השקיה קבועים באמת (ולא משתנים בפקטור 3), ותחזור לספר לנו (או שתשווה בעצמך לטבלה שהפניתי אליה).
 

מיששש

New member
הדרים לא אוהבים רטיבות באיזור צוואר השורש

לא צרפת תמונות של האיזור, אז קשה לראות אם יש ריקבון, אבל בהחלט יכול להיות שהשקיה יומיומית גורמת דווקא לפגיעה בצוואר השורש ולכן העץ מראה סימנים של צמא (למעשה הוא מתייבש למרות ההשקיות).
יש לוודא שצוואר השורש חשוף, ועדיף לרווח את ההשקיות (כלומר: במקום לתת כמות X בכל יום, לתת 2X פעם ביומיים, ועדיף 3X בפעם בשלושה ימים...) ולתת לו להתייבש היטב בין השקיה להשקיה.
 
להוציא דקלים כל העצים לא אוהבים לחות רציפה באזור צוואר השורש

האויב הגדול של הצמח הוא מים, ידידו הטוב הוא האוויר ולכן יש לרווח בין השקיות
 
למעלה