הקמת גינה בלי פלריג / במתווה שונה מהמקובל-בעיות?

הקמת גינה בלי פלריג / במתווה שונה מהמקובל-בעיות?

שלום.
בבית שרכשתי לפני כמה שנים הייתה גינה מוזנחת מאוד. באזור אחד בגינה שהיה צמוד למדשאה, היו מפוזרים אבני חצץ גסים מאוד ע"ג פלריג ומערכת השקיה שמתחת לפלריג, השקתה שורה של שיחים. אחרי כמה שנים, דשא פלש לתחום, שורשיו התערבבו עם אבני החצץ הגסות, חנקו את שיחי הסיזיגיום, מערכת ההשקיה התקלקלה ולא ניתן היה להגיע אליה ולתקנה כי הכל יצר שכבה בלתי עבירה (בלא עזרת מקוש). במאמצים רבים מאוד הצלחתי לפרק הכל, שתלתי עצים/שיחים חדשים וכעת אני שוקל להניח רק חיפוי טוף קל ע"ג מערכת השקיה חדשה. לא רוצה פלריג שלא מאפשר לתקן פיצוצים/נזילות/שנוי מיקום או הוספת נקודות במערכת השקיה. מה דעתכם?
ובהמשך לאותה שאלה-באזור אחר בגינתי, שכאמור, גם סבל מהזנחה קשה, שחייבה אותי לפרק הכל וליישר את הקרקע מחדש, אני מתכנן לשתול כעת צמחי מדבר (יש בו גם כמה שיחים ועץ זית) אבל רובו יהיה בלא צמחיה. על הכל אוסיף חיפוי טוף בעובי 4- 5 ס"מ (באיזה גודל אבנים כדאי לי, כדי שהחפוי יעבוד הכי-טוב?). גם כאן אני מתלבט לגבי הנחת הפלריג. אמנם אין כאן מדשאה צמודה שעלולה לפלוש לתחום, אבל, מערכת השקיה, אם תהיה כנהוג מתחת לפלריג, מאוד תגביל ולא תאפשר שינוים מאוחרים וגם לא תאפשר לתקן נזילות/פיצוצים. חשבתי אפילו להניח את הפלריג על הקרקע ואז לחתוך בו עיגולים בקוטר סביר, במקום בו אשתול צמחים ואת מערכת ההשקיה להניח על גבי הפלריג-לא מתחתיו. כך המים יחדרו לשורשים וגם אוכל לתקן/לשנות (במאמץ סביר) את הגינה אם ארצה, בהמשך.
אשמח מאוד לעצות וסתם לשמוע את דעתכם המלומדת!
 
ממתי מקובל להניח פלריג בגינה?

לא מכירה את הסטנדרט הזה. ולא ברור לי מה תפקידו של חומר סינטטי בתוך הגינה.
&nbsp
אם המטרה היא למנוע עשבים, יש פתרונות אחרים - חיפוי (טוף, רסק עץ ועוד).
מציעה לך לחפש קצת על גינת עיתונים. לא ניסיתי, וגם עוד לא התעמקתי, כי כרגע לא רלוונטי לי, אבל נראה לי שעל קרקע מיושרת פורשים גיליונות עיתונים (פשוט, זול ומתכלה), ועליהם מפזרים אדמה מועשרת בקומפוסט.
&nbsp
רק להבהיר - איני אשת מקצוע.
 
זה מה שידוע לי..

על משטח ללא צמחיה, מניחים פלריג ועל-גביו גם שכבת טוף למניעת נביטה (שכבת חיפוי לבד, ללא פלריג, צריך שיהיה עבה מאוד וזה לא פרקטי, יקר ולא אסטטי). אם על-גבי המשטח המדובר אמורה לגדול צמחיה, חותכים בבד הפלריג עם סכין יפנית פסים בצורת X ובמרכז כל X שותלים צמח (ההשקייה מתחת לפלריג ומשקה את השורשים של הצמח). זו הפעם הראשונה שאני שומע על עיתונים כמחסום-אור לנבטים ואני אבדוק את זה, אבל, תחושה שלי לגבי מצע עיתון היא שזה ישמש בעיקר כזבל אורגני טוב, שירקב עם עונת הגשמים הראשונה. שאלה נוספת היא לגבי מצע האדמה העליון עם הקומפוסט שאמורים להניח על-גבי העיתון-האם אין סיכון נביטת עשביה כאן? הרי אדמה מלאה בנבטים ואין דבר המונע מהן לנבוט במקרה זה.
ושוב-תודה לך על ההתייחסות והעצות (אבדוק באינטרנט לגבי מצע עיתונים)
 
לא מונע אבל מצמצם מאוד

העיתונים אכן מרקיבים עם הזמן וזה חלק מיתרונם (הם מעשירים את הקרקע.
פלריג לנצח לא יתכלה...
יכולה לשתף שאצלי בגינה בחלק מהשטח אין חיפוי (בגלל אופי הצמחייה) ובחלק יש רסק עץ - וזה מדהים - מאוד מצמצם את כמות העשבייה (יש, אבל מעט) וקל הרבה יותר לעקור. גם הלחות תחת העץ נשמרת הרבה יותר טוב ונחסכת השקייה.
&nbsp
אולי שאלת היסוד היא על איזה משטח מדובר? על אספלט? משטח מרוצף? סלעים?
אם מדובר על אדמה, אפילו מהודקת מאוד/ דלה - אני חושבת שעדיף בלי. אבל אולי על משטח אחר אין ברירה?
&nbsp
כאמור, אני לא סמכות בעניין. מקווה שעוד מעט יבואו המקצועיים ויתרמו מידיעותיהם.
 
העניין הוא כמה זמן חיפוי העיתונים יחזיק מעמד בלי להתפרק.

כי אני עדיין אצטרך להניח חיפוי כלשהו מעליהם ולו מסיבות אסטטיות. כך שאם נאמר אחרי שני עונות גשמים, שכבת העיתונים תתפרק, אצטרך להרים את חפוי הטוף על-מנת לחדשו ובטרחה הזאת אני לא מעוניין. אגב, אצלי מדובר באדמת לס, שהופכת לחלקה מאוד ואוצרת נוזלים עם גשמי רוויה. זו לא אדמה מנקזת טובה וזה לא יתרום להבנתי לתוחלת החיים של מצע של עיתונים. לגבי סוגי חפויים אחרים, נסורת/רסק עץ, זו גם שאלה של מחיר וכן אסטטיקה (לטעמי, חפוי טוף נאה יותר). לצורך פרטים: אשמח לדעת מה עובי שכבת רסק העץ שעובדת כה טוב אצלך ומה י עלות שק 25/50 ליטר מהחומר הזה. כמו-כן צריך לקחת בחשבון נתונים נוספים: בסביבה שלי נפוצה מאוד בעית טרמיטים (הם ביקרו אצלי בעבר ואכלו מטבח חדש של סמל וכל חצי שנה הם עורכים מעוף כלולות בסביבה שלנו כך שמצע של רסק עץ כמקור לארוחת קבע, המשמרת לחות מיקרו-סביבה טובה באמצע קיץ וכן הגנה מפני אור, מקיימים את כל שלושת התנאים לקיום מושבת טרמיטים משגשגת. אני עדיין לא פוסל את זה, רק אומר שצריך לקחת הכל בחשבון).
 
מי אמר שחייבים? ברוב המוחלט של הגינות שלי אין פלריג

יש כמה גינות שבהן יש חיפוי לא אורגני, ורק בשטחים הללו יש פלריג.

במקרה שלך הייתי ממליצה על חיפוי אורגני, כגון שבבי עץ. בלי פלריג.
קרא כאן מאמר שכתבתי על חיפויי קרקע מסוגים שונים
 

Ani15

New member
מנצלשת לשאלת חיפוי אורגני

רסק עץ זה מצוין וקיים בשפע (בעיקר בעונה זו, לקראת הקיץ) ביערות קק"ל. רק כדי שזה יגיע לגינה שלי צריך למצוא מישהו עם רכב שטח ובובקט, שייכנס ליער, ימלא באלות ויוציא את הרסק אלי, יען כי קקל לא טורחת ועוד לא קם היזם שחשב שעסק כזה משתלם.
חיפוי אורגני שאפשר לקנות במשתלות הוא רסק עץ מיובא מחו"ל (בעיקר מאוסטרליה), שעולה הון קטן (במיוחד אם לוקחים בחשבון שצריך לחדש אותו כל שנתיים בערך), והוא לא קיימותי בעליל, וזה חשוב לי (ייבוא מאוסטרליה? כאילו דא?).
מה עושים אם בכל זאת רוצים חיפוי אורגני?
 
אין ברירה, צריך לוותר על סעיף אחד לפחות

הסעיף התקציבי, מגייסים תקציב ומשלמים למוביל.

או הסעיף של קיימות (אגב, יש גם מאירופה, וגם החלופה של חלוקים/טוף/חרסים דורש עיבוד, הובלה וכו')

או האיכות - להשתמש ברסק גזם שמחלקות עיריות בחינם. הבעיה שהוא לא יפהפה וכולל גם מזיקים שנטחנו מעצים נגועים שהאזרחים עקרו...

ואפשר גם לקבל אותו בחינם מתוצרי הגינה שלך, כאשר מוותרים על סעיף "רוצים חיפוי הכי יפה שיש": אצלי בגינה זה עלי הבמבוק, שיש לי בכמות מטורפת. (עד שחיפשתי תקציב לחיפוי קליפות אורן מכובס, הגינה כוסתה בחיפוי עלים וההתלבטות נגמרה...), אפשר עלים יבשים, כסחת דשא, קומפוסט ביתי מוכן...

בגינה מסוימת שתכננתי נאלצנו לעקור (עם היתר) כמה עצי ברוש שמתו ואחד שנטה ליפול. הבאנו מרסקת, והענפים הוכנסו אליה, וקיבלנו רסק יפה, אורגני, הכי מקיים שאפשר.
 

Ani15

New member
אז זהו

על התקציב ויתרתי, אך עוד לא מצאתי מוביל שיסכים להיכנס ליער ולהביא לי את זה.
גם על האיכות - אבל המועצה פה לא מחלקת פה כזה (גם לא של עיר המחוז באר שבע המעטירה. אולי אין להם, עצים זה לא הצד החזק של הנגב).
וגם על היופי - אבל לקחת את עשבי הבר שתלשנו או כסחנו ולפזר אותם בחזרה זה קצת טפשי.
עצים למרסקת עדין אין לי... ועל הקיימות אני לא מוותרת.
 

drorim69

Active member
מוביל גזם שקק"ל הפנו אותי אליו

בשארה גנטוס 050-4987934
לפני כמה שנים נעזרתי בו פעמיים והיה מאד חיובי.
אם תתקשרי לקק"ל תוכלי לקבל הפניה לעוד מובילים. הגזם בחינם ההובלה בתשלום לפי המרחק ונפח המשאית.
שאלה אם נחוצה לך כמות של משאית "אמבטיה" ומעלה או הרבה פחות?

מנסיוני - כדאי לבחור את הערימה הספציפית של הגזם וכדאי לבחור מעומק היער, פחות קרוב לכביש הראשי, שם הגזם מלא שקיות נילון ולכלוך שעף מהכביש.
גם הערימות בתוך היער מלאות לכלוך ויש צורך לנקות אחרי הפיזור אבל מתקבל יופי של חיפוי.
 

Ani15

New member
תודה

אפשר להזמין כך רק כמה באלות או שצריך משאית מלאה?
 

drorim69

Active member
למיטב ידיעתי רק משאיות. דברי עם קק"ל אולי תלמדי משהו חדש

בכל מקרה ההובלה היא הובלת משאית, יקרה - משאית נוסעת מהיער אליך, זה עולה כחישוב חצי יום או כחישוב שעות עבודה לפי המרחק שלך מהיער...
לנו עלה בסביבות 4,000 ש"ח לשתי אמבטיות, הובלה לאזור השרון מיער בן שמן.
 

מיששש

New member
תפקיד הפלריג לחצוץ בין הטוף/חרס/חצץ לאדמה

אם לא היה פלריג, החיפוי הזה, שאיננו מתכלה, היה מתערבב עם האדמה במהלך השנים, וביחד עם השורשים היה נוצר בכל מקרה אותו גוש בלתי ניתן לפירוק...
הפלריג מסייע בכך שהוא שומר על ההפרדה למשך זמן ממושך יותר, וכך קל מאוד לשתול צמחים חדשים או לתקן צנרת השקייה - פשוט מזיזים את החיפוי ויוצרים חתך בפלריג כדי להגיע מתחתיו.
לאחר מספיק שנים, השורשים חודרים לכל מקום והאבק שמגיע מלמעלה מתערבב עם הטוף - ובעצם הפלריג מאבד את האפקטיביות שלו, ועדיין, לדעתי, המצב עם פלריג לא יותר גרוע מאשר בלי פלריג.
&nbsp
כל זה נכון רק כשמשתמשים בחיפוי בלתי מתכלה כמו טוף, חרס או חצץ, שאם להגיד את האמת - לדעתי לא כדאי להשתמש בהם יותר מדי.
עדיף, כמו שהציעה מיכל, להשתמש בחיפוי אורגני (כמו שבבי עץ) שלאט לאט מתכלים ומתערבבים בקרקע ולכן לא יוצרים את אותו גוש שלא ניתן לפירוק בלי מכוש. אפשר לפזר מתחת נייר עיתון ואז אפשר לחסוך בעובי החיפוי.
&nbsp
בכל מקרה, עם פלריג וטוף או עם עיתון ושבבי עץ - בכל מקרה השורשים יצרו גוש סבוך מסביב לצינוורת ההשקיה, ובכל מקרה דשא יכול לעבור דרך החיפוי ולהגיע למקום המושקה.
&nbsp
אצלי אין פלריג וטוף, כי זו טרחה מיותרת בעיני. גם אין שבבי עץ (למרות שתכננתי שיהיו) כי יש באיזור טרמיטים , ולא פחות גורע - נמלי אש שמתות על המסתורים הקטנטנים שבין השבבים... אז אני מסתפקת בחיפוי של עלי שלכת או ללא חיפוי בכלל.
&nbsp
 
תודה על התובנות ועוד פרטים

גם בבסביבה שלי נפוצה מאוד בעית טרמיטים (הם ביקרו אצלי בעבר ואכלו מטבח חדש של סמל) וכל חצי שנה הם עורכים מעוף כלולות בסביבה שלנו כך שמצע של רסק עץ כמקור לארוחת קבע, המשמרת לחות מיקרו-סביבה טובה באמצע קיץ וכן הגנה מפני אור, מקיימים את כל שלושת התנאים לקיום מושבת טרמיטים משגשגת. אני עדיין לא פוסל את זה, כי אולי עדיף לי טרמיטים מרוצים ושבעים בגינה מאשר במטבח החדש שלי (החליף את סמל). אבל אני די אוהב את המראה של הטוף והיות ומדובר באלמנטים נוספים הקיימים ב גינה, כמו מסלעה, טוף מתחבר לזה יותר טוב לפחות אסטטית. אני קצת לא מסכים לגבי אפשרות לתקן או לשנות מערכת השקייה כשזו מונחת מתחת לפלריג-השאלה שלי האם ניתן להניח מערכת השקיה על הפלריג במקום מתחתיו ובמקום לחרוץ את הפלריג-לעשות עיגול גדול ופתוח כדי שההשקיה העליונה, תגיע בקלות לשורשי הצמח. לגבי שתי הפונקציות של הפלריג: הפרדה והחשכה: במקרה שלי, מדובר בשטח נוי שלא מיועד לדריכה ולכן מדוע שיהיה עירוב בין החפוי הלא אורגני לקרקע? השאלה של החשכה היא בעיקר שאלה של חלופות: הרבה טוף בלי פלריג או מעט טוף עם פלריג, נכון? האם 5 ס"מ טוף בלי פלריג יהיו אפקטיביים לדעתך במניעת נביטת עשביה?

תודה על התייחסותך ועל שיתוף תובנות חדשות
 

מיששש

New member
קצת לחדד

שים לב שהפלריג הוא לא אטום למים, כך שטכנית אין שום בעיה לשים את הצנרת מעליו (המים פשוט יחדרו דרכו למטה). אגב, לא חייבים לשים דווקא פלריג, יש יריעות אחרות עם מטרה זהה, ואפשר לראות שבתוכניות גינון מחו"ל משתמשים בהן.
&nbsp
לדעתי, הפלריג כמעט ולא יוצר החשכה, אלא כמעט רק הפרדה. את ההחשכה יוצרת שכבת חיפוי עבה מלמעלה. ההבדל בעובי שכבת הטוף עם או בלי פלריג לא משמעותי, ובכל מקרה ממליצים על שכבת חיפוי של כ-10 ס"מ.
&nbsp
אם יותר נוח לך שהצנרת לא תהיה מתחת לפלריג אפשר להניח אותה מעליו, או אפילו לחתוך את הפלריג כך שלאורך הצנרת לא יהיה פלריג (לא צריך לעשות עיגול גדול, הרי צריך בסה"כ חור בגודל הטפטפת). או לא לשים פלריג בכלל...
אבל קח בחשבון שהטוף מתערבב באדמה באופן שפשוט בלתי ניתן להפרדה, ומבחינה זו, אם יום אחד תרצה להוציא את הטוף זה יהיה סיוט.
גם בשטח נוי, שלא דורכים עליו בכלל, האדמה עובדת, מה שאומר שלאורך זמן ישנו ערבוב. בנוסף, האבק והחומרים האורגניים שנושרים מלמעלה על הטוף הם אדמה למעשה, ועם השנים נוצרת שכבת אדמה משמעותית.
&nbsp
עוד דבר שכדאי לדעת, זה שגם בשטח שמחופה הן בפלריג והן בטוף (ובנייר ובמה שתרצה...) עדיין תהיה נביטה של זרעים שמגיעים מלמעלה. מספיקה להם שכבת האבק וקצת מים כדי לצמוח, אבל לפחות הנביטה פחותה יחסית לאדמה חשופה והרבה יותר קל לתלוש את העשבים.
&nbsp
אני לא אשת מקצוע, רק בעלת ניסיון אישי ולמידה מאחרים, אז אם יש לך ספק, שווה לשאול מומחים ממני.
&nbsp
&nbsp
אבל עזוב אותך מפלריג... אני מוטרדת מעניין הטרמיטים... אני יודעת שבקצה השטח שלי יש קן, וברור לי שיש קינים בכל האיזור, ואני מתלבטת אם זה דורש טיפול, או שכל עוד הם לא נכנסים לבית אין טעם... מה אתה למדת בנושא? יש לך איזה תובנות לשתף או מדביר להמליץ עליו?
כל מדביר ששאלתי אומר משהו אחר, ואף אחד מהם לא עושה רושם אמין במיוחד.
 
אז לגבי הטרמיטים-בני השטן הקטנים הללו..

אם את יודעת היכן נמצא קן טרמיטים-מצבך טוב. תוקעים כמה מקלות במבוק יבש-החטיף האהוב עליהם במיוחד, מסביב לקן, מספיגים את האדמה ואת הבמבוק בפרמיס במינון של עד 1% ואם עושים זאת נכון, הקן יפגע למשך כמה שנים. אם את לא יודעת היכן הקן-מניחים מלכודות מסודרות במרחקים קבועים כדי שיתחמו את האזור החשוד. האפשרות היקרה ביותר היא לבודד את הבית עצמו במלכודות כאלו. חשוב לא פחות מכך-פעולת מנע: ריסוס עם פולריס (חומר מסריח המבוסס על זרחן אורגני שיש המון יצרנים המייצרים אותו תחת שמות מותג פרטיים כמו דורסבן או קודקוד, למשל). את הריסוס המונע יש לבצע פעמיים בשנה במהלך "מעוף כלולות" שבד"כ מתרחש עם הגשם האחרון של החורף בתחילת אפריל ועם הגשם הרציני הראשון של הסתיו באמצע אוקטובר. לגבי השימוש במצע רסק עץ, זה יכול להיות פתיון נהדר לטרמיטים הכולל את כל שלושת המרכיבים שכבר הזכרתי: חושך, לחות סביבה ומזון מעצה יבשה ולא קשה מדי. אם האזור החפוי מרוחק מספיק מהבית ואת מוכנה להסתכן סיכון מבוקר, כל מה שאת צריכה זה להוסיף קונפידור לתערובת רסק העץ. הצמחים שלך רק יודו לך והטרמיטים יפגעו קשות אם לא למעלה מכך. לא רבים יודעים אך קונפידור (או תחת שמות יצרנים אחרי - קונפידנס או סאייפן) הוא פרמיס- רעל מאושר לטרמיטים. לגבי מדבירים-לא מכיר מספיק, אבל אולי תבדקי אצל אחד בשם "חאראקירי".
בהצלחה
 

מיששש

New member
תודה


יש מעין פס שמקביל לבית, אבל מרוחק ממנו כעשרים מטרים, ששם פשוט חופרים קצת באדמה (כשהיא לחה) ופשוט מגלים טרמיטים...
בשנה שעברה הבאתי מדביר ששפך שם פרמיס בכמה נקודות שבהם נמצאו טרמיטים, אבל מעבר לעלות היקרה, בחורף האחרון בכל מקום שחפרתי לאורך הפס הזה גיליתי עוד טרמיטים, כך שאו שהקינים לא נפגעו, או שכן, אבל הגיעו מספיק טרמיטים מהשכנים.
אגב, יש באדמה כמה וכמה שורשי עצים מתים, וגם במבוק (חי).
&nbsp
הרעיון לרסס בכמויות בפולריס ולהגיע את החומר העצי בקונפידור די מזעזע אותי בתור מי שהגינה שלה אורגנית ומלאה במושיות, אבל אם זה מה שיגן על המטבח שלי... אולי זה שווה...
&nbsp
נתת לי הרבה חומר למחשבה, תודה.
 

drorim69

Active member
את לבד בזה?? אין לך עזרה מהמועצה האזורית?

מהמשרד להגנת הסביבה?
ממישהו שיש לו אינטרס ציבורי להדביר טרמיטים?
 

מיששש

New member
הו, אצלנו האינטרס של המועצה הוא להימנע מהתערבות

כי אם מתערבים אז פותחים פתח לביקורת.
כך ממש נאמר לי...
וכך גם הישוב הולך ומתמלא בנמלי אש, בכנימה קמחית מנוקדת, ובחדקונית הדקל (שדווקא לגביה הסכימו בסוף להוציא איזה ברושור לתושבים).
&nbsp
האמת, השכנים אמרו לי שהיו להם טרמיטים בבית בעבר, וכששיפצתי לא היה לי השכל ללמוד את הנושא ולגלות שאפשר לשפוך חומרים בזמן השיפוץ למניעה עתידית. עכשיו זה כבר יותר מסובך.
 
למעלה