טיפול חורפי בגינה

טיפול חורפי בגינה

לפני שבוחרים גנן .טיפול חורפי בגינה.
פעולות רבות בגינה נעשות אך ורק בשיא החורף כאשר צמחים רבים "רדומים" ומוכנים לגיזום העונתי. צמחים נשירים אמיתיים כגון משמש, תפוח, אפרסק, נקטרינה, שקד וכל צמח אשר אינו רגיש לטמפ' הנמוכות של שיא החורף. צמחים מסוימים כגון ורדים וגפנים ייגזמו בסוף החורף וזאת מפני שלא נרצה לעורר בהם צימוח צעיר בתקופת הקור. ייגזמו בסוף פברואר בחוף ובתחילת מרץ בהר.
מטרת הגיזום של הצמחים הנשירים היא לשמור על צורה נוחה לקטיף ודילול ענפי הצמח לשם חדירת אויר ושמש. באופן כללי נרצה לעצב את העצים הנשירים בצורת גביע כאשר ההסתעפות הראשונה היא בגובה חצי מטר מהאדמה ואז יהיו 3-4 ענפים ראשיים הפונים לכיוונים שונים והם אילו שיתנו לצמח את צורת הגביע הרצויה. נגזום גם ענפים דקים הפונים אל מרכז הצמח. בחלק העליון של הצמח נבצע גיזום שיאפשר כיסוי העץ ברשת נגד חרקים המגנה על הפירות מעקיצות של חרקים וזבוב הים התיכון בראשם. עצים נשירים כגון אגס ומשמש נגזום קצת אחרת כאשר נניח לענף מרכזי לצמוח ללא גיזום וממנו יוצאים ענפים רבים ברווחים של כ 20 ס"מ ביניהם וכולם בזווית נכונה של 45 מעלות בקירוב בדומה לעצים "רגילים".יש למרוח משחת גיזום במקום החיתוך של ענפים בעובי הגדול מעובי עפרון כדי למנוע חדירת מזיקים ומחלות.
בתקופה זו עשבי הבר בגינה מכים שורש ומתבססים לקראת פיזור זרעים בגינה. כעת נוכל לשבש את צמיחתם ע"י קלטור האדמה ועקירת עשבים גדולים באופן ידני. נוכל לנצל את קצב הצימוח האיטי של הדשא וחוסר הצורך בכיסוחו ,כדי להוציא עשבים שצמחו עליו מתחילת החורף עד כה.הקלטור יועיל גם בהטמעת עלים שהצטברו לתוך הקרקע שכן אין אוספים את כל העלים מהגינה במשך השנה בכלל ובתקופת החורף בפרט!
בעת זו נוכל להמשיך ולשתול צמחים שונים בגינה כהכנה לאביב(למעט כאלו שרגישים לקור),לשתול עצים וורדים ולזרוע או לשתול כובע נזיר אם לא עשינו זאת עד כה.

תומר מרום-מעצב גינות מבצע
גינה מא' עד ת' 0502000135
 
תודה
מתי אתה ממליץ לגזום ספיון?

 
למעלה