האם ניתן לבצע הרכבת הדרים כבר כעת או שיש לחכות לשיא האביב?

  • פותח הנושא mkr
  • פורסם בתאריך

mkr

Member
האם ניתן לבצע הרכבת הדרים כבר כעת או שיש לחכות לשיא האביב?

 
תאריך קובע? למה? מה מיוחד בו?

זה לא התאריך בו היום והלילה משתווים. (21.3, 21.9)
עד כמה שידוע לי זה לא חג כלשהו ומעולם לא שמעתי עליו כמועד לשום דבר
זה תאריך הגיוס שלי...
אולי לזה התכוונת?
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

א ב י ב ן

New member
היי מיכל. היות שמעולם לא חקרתי מהו מועד לידתך, גיוסך או...

נראה שאין קשר כלשהו בין הדברים.
אבל: במהלך השנה מציינים את היום הקצר ביותר ואת היום הארוך ביותר, כמו גם את 2 ימי השיוויון.
השתלנים בארץ יוצאים מהנחה, שהאטמוספירה מעכבת את תחושת החום הרב או הקר המירבי ב-60
יום, ולכן, אם היום הקצר ביותר בשנה הוא ה-21.12, הרי שהיום הקר ביותר (בממוצע הרב שנתי), יחול
ב-21.02. לכן, רק לאחר יום זה, הם מתחילים בשתילת הכנות המורכבות, שעד לאותו מועד הוחזקו
בקירור. סביר להניח, שגם מועד הגיזומים האביביים ומועד ההרכבות על עצים קיימים לא ייעשו לפני
מועד זה, גם אם יופיעו אנשים שיטענו, כי "השנה האביב החל כבר קודם" או מאמינים, שיגידו לך כי
חג האילנות הוא בט"ו בשבט (מועד ארטילאי שמשתנה משנה לשנה).

ואכן... הסערה האחרונה הגיעה לשיאה ממש סביב המועד שציינתי, גם אם החזאים לא ממש דייקו
בהגדרת רמת עצמתה. יום שישי ושבת היו הימים הקרים ביותר? אז הנה, התאוריה די עבדה אפילו
השנה, למרות שהשקדיות כבר בשיא פריחתן, ולמרות שט"ו בשבט כבר מאחורינו.

עד כאן דרשתי, וגם אם היו כאן כמה חברים שלא ממש "קנו" את דבריי, הרי שמהיכרותי את עם השתלנים,
הם דווקא כן פועלים עפ"י תאוריה זו.
 
טוב, אם אנחנו כבר במועדים שלי


נולדתי ביום הכי קצר בשנה 21 בדצמבר...

אבל עדין לא הבנתי מה מיוחד ב 21.2 ולמה דוקא הוא הכי קר. מה זה קשור לטמפרטורה?!?
&nbsp
כפי שכתבתי כאן בפורום - מניסיוני הקמת גינות בפברואר היא הכי מומלצת באזורים בהם אני עובדת (לא בהר הגבוה, לא בצפון הרחוק).
ברור שלא מקימים גינה בבוץ ובגשמים, אבל יום אחרי זה אפשרי. מכל מניסיון.
שבוע מהיום זה כבר מרץ. עוד יותר מומלץ.
&nbsp
זה לגבי הקמת גינה א"י. לגבי הרכבות בהדרים אין לי מה לאמר. שיאמרו המומחים
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

א ב י ב ן

New member
לאטמוספירה יש אלמנט משכך.

באזור קווי הרוחב שלנו, הסטטיסטיקה מלמדת שהיום הקר ביותר בשנה מגיע חודשיים
לאחר היום הקצר ביותר, והיום החם ביותר בשנה מגיע חודשיים לאחר היום הארוך ביותר.
ולא אני המצאתי. זאת כימיה (הגששים).

אז כדי שלא "להקפיא" את ההרכבות הטריות, וכדי להעניק להן סיכוי רב יותר להצלחה,
מועד ההרכבות והשתילות נקבע לזמן בו הימים מתארכים והחום עולה בהם בהדרגה,
ללא "נפילות" לקור עז.

אז נכון שאפשר לבצע שתילות בגינה גם בחודש דצמבר ובחודש ינואר, אבל ברור שהסיכוי
להצלחה עולה ככל שעוברים את מועד ה-22.02.
 

pfsgroup

New member
פולקלור נחמד... שאינו קשור למציאות

חודש ינואר בישראל קר יותר מחודש פברואר הן בטמפ' מקסימום, הן בטמפ' מינימום ובכל האזורים.... מכאן שאין סיכוי שסוף פברואר (22.02) הוא היום הקר ביותר בשנה.
מצורפים לינקים לגרפים וסטטיסטיקות של ממוצעי הטמפרטורות בישראל.
http://www.ims.gov.il/IMS/CLIMATE/ClimaticAtlas/TempNormals.htm
 

א ב י ב ן

New member
אז לטענתך, השתלנים הם עם של שוטים?

OK. הסתכלתי על הטבלאות. וגם אם פברואר מעט חם יותר מינואר, נראה כי
העליה היותר תלותה בטמפרטורה היא באמת החל באמצע עד 2/3 של חודש
פברואר. אז בכל מקרה, אפשר להסיק מהטבלאות 2 דברים:
א. איך שלא תסתכל על זה, יש חוסר התאמה בין היום הקצר או הארוך ביותר
לבין היום הקר או החם ביותר. כעובדה, האטמוספירה מעכבת את החום (או הקור)
ויוצרת את אותו חוסר התאמה.
ב. העליה התלולה יותר בטמפרטורה היא החל מאמצע פברואר, ולכן החקלאים,
שרוצים לעורר ולהאיץ את הגדילה (לאחר ששתילי הנשירים שהו בקירור מלאכותי
יתחילו בשתילה לקראת העליה החדה בטמפרטורה. עליה זו תאיץ את התחדשות
השורשים, את הלבלוב ואת פריצת העיניים של ההרכבות.
 

pfsgroup

New member
חס וחלילה....

אני חובב מזג אוויר, ההתייחסות היתה רק לקביעה שהיום הקר ביותר בשנה הוא ה 22 בפברואר.
אני בטוח שהשתלנים יודעים טוב מאוד מה הם עושים, כנראה הסיבה כפי שכבר ציינת בעצמך שונה מכך שמדובר ביום הקר ביותר.
 

jeshu

New member
בגדול, כאשר קר, ע"פ הספרות שקראתי, הרקמות של הכנה והרוכב
לא מתאחות מהר מספיק והרוכב מתייבש - אז אם יהיה גל קור כמו שבוע שעבר, סביר שההרכבה תיכשל. אם ישאר חם ונעים, אז הסבירות להצלחה עולה. צריך לקחת בחשבון שבלילה קריר בלאו הכי ובחורף קצב הצימוח לא מהיר באופן כללי.
 

peperonni

New member
מה לגבי הרכבה של נשירים?

האם נכונה ההמלצה לנתק את הרוכבים מצמח האם לפני שיש סימני התעוררות (התנפחות פקעים), לשמור אותם בקירור ורק כשהפקעים מתחילים להתנפח לבצע את ההרכבה?
ובאיזה מצב רצוי שהכנה תהיה? לפני או אחרי תחילת ההתעוררות?
האם יש הבדל בין עצים נשירים שונים או שהכללים האלה תקפים לכולם?
 

א ב י ב ן

New member
1. את הכנות שומרים בקירור כשהשורשים מכוסים בנסורת לחה.

כך הכנות חוות תחושה של חורף קר, ולאחר שתילתם המחודשת בקרקע (אחרי 21.02),
הן חשות את החום ומתחילות להצמיח שורשים.
2. את ההרכבות מבצעים ימים או שבועות לפני השתילה, אך כדי למנוע מצב בו הרכב
יגיע לתחילת הלבלוב שלו, מומלץ להכין רכב רדום בקירור, כדי להאט את תהליך
ההתעוררות שלו, עד למועד השתילה.
3. כדי להגן על הרכב מיובש (ובעונה זו יש הרבה רוחות יבשות), טובלים את ההכרבה
בכופר או בשעווה מיוחדת. רק הפקע שמלבלב מצליח לצוץ מבעד לכיסוי, כאשר שאר
הרכב מוגן מיובש.
4. כל ההסברים הללו נכונים לגבי כנות שמאוכסנות בקירור ואינן נמצאות באדמה. לגבי
זריעים (שקד, אפרסק או מישמש לדוגמא), ההרכבות מבוצעות בחודש מאי-יוני, וההתייחסות
היא אחרת. את העין נוטלים מענפים ירוקים וטריים, שכבר צמחו בעונה האביבית.
 

peperonni

New member
תודה. במקרה שלי הכנות נמצאות בחוץ

ואין אפשרות להכניס לקירור.
מדובר על אלונים נשירים.
האם לחכות שיהיה לבלוב של הכנה ורק אז להרכיב או להרכיב ברגע שיש התנפחות פקעים של הרוכב(שהכנסתי לקירור בנתיים) בלי קשר למצב הכנה?
 

peperonni

New member
יש לי ערמון במיכל שלא מסוגל עם הקרקע הבסיסית של הארץ

אפילו השקיה במי ברז הבסיסיים שלנו מספיקה להרוג אותו. הרכבה על אלון פותרת את הבעיה.
 

א ב י ב ן

New member
מממ. אין לי ניסיון בהרכבת ערמון על אלון. אבל:

1. הייתי מרכיב הרכבת צ'יפ (או ראש).
2. אתה קוטם את ענף הצמיחה של האלון באזור בו הענף מתאים לעובי הרכב. הגיטום צריך להיות אופקי.
3. אתה לוקח חתיכת רכב בעובי המתאים ומשחיז אותו כך שקצהו התחתון ייראה כמו האות V.
אורך כל שפה של ה-V צריך להיות כ-2 ס"מ.
4. אתה עושה חתך באמצע הראש הגזום עד לעומק של כ-2.5 ס"מ.
5. אתה תוקע את ה-V שלך לתוך החתך ואם לא נכנס בקלות, תרחיב את החתך באמצעות הסכין.
עשה את כל העבודה בזהירות כדי שלא לקלף את קליפת שארית ה-V וכדי שלא לשבור את אחת מהכנפיים של הכנה.
קח סרט פלסטי ברוחב של 1-1.5 ס"מ וכרוך סביב החתך, כך שכל אזור החתך (ואולי שארית ה-V החשוף) יהיו מכוסים.
בסיבוב האחרון תשאיר רווח ותשחיל לתוכו את הקצה ומשוך. ככה אתה יוצר מעין קשר כדי שהסרט לא יתרופף.
6. קח ניילון נצמד וכרוך סביב הראש וסביב סרט הפלסטיק שכרכת. דאג שהניילון יכסה גם את קצה הרכב, כך שלא יווצר
מצב שאוויר טרי ייבש את הרכב.
7. את הניילון הנצמד תוכל להסיר כאשר העין תתחיל להתנפח ולהוריק. תשתדל רק באזור העין, כדי למנוע ייבוש.
8. אם העין תפרוץ את הניילון, תהיה ך בעיה להסיר את הניילון כי אז הוא עלול לתלוש את העין כולה. אז... תהיה זהיר.
 

peperonni

New member
תודה! השאלה שנשאה לי היא מתי לעשות זאת

לחכות שכנת האלון תתעורר או לבצע עכשיו כשגם היא וגם הרוכב עוד רדומים לגמרי?
 
למעלה