הוכחה יפה למשפט פיתגורס שהגעתי אליה

shahars10

Member
הוכחה יפה למשפט פיתגורס שהגעתי אליה

כמובן שיתכן שרבים הגיעו להוכחה הזאת לפניי.
 

aetzbarr

Member
אי אפשר לנסח את משפט פיתגורס עם מספרי אורך צלעות, אלא רק עם

מספרי שטח של ריבועים, הבנויים על הצלעות. א.עצבר
 

aetzbarr

Member
משפט פיתגורס הוא משוואת שטחים מושלמת

סכום שטחי הריבועים הבנויים על ניצבי המשולש, (שווה בדיוק) לשטח הריבוע הבנוי על יתר המשולש. את השוויון המושלם הזה אפשר להציג רק עם מספרי אורך מסוימים של צלעות המשולש, כמו ניצב 3 , ניצב 4 , ויתר 5 א.עצבר
 

shahars10

Member
ברור שיש רק ערכים מסוימים של אורכי צלעות שיקיימו את המשוואה

והם לא חייבים להיות שלמים, אבל עדיין לא ברור הקשר בין זה לבין ההוכחה שהראיתי
 

aetzbarr

Member
הקשר הוא פשוט, אי אפשר להגיע בדרך מתמטית,

מציור של משולש ישר זווית, אל משוואת השטחים של פיתגורס.
 
אם טרם הבנת,

המשתמש atezbar הוא מוקיון מוכר, שאין לו שום קשר למתימטיקה
אבל גם חוש ההומור שלו לא משהו. משתמשים חדשים, שאינם מכירים אותו, מנסים להתייחס לקשקושיו ברצינות, ואפילו מנסים "להוכיח לו" שהוא טועה. לפני איזה 10 שנים גם אני, בתור משתמש חדש, ניסיתי, והאחרים, המנוסים, גיחכו.
 

aetzbarr

Member
תן לו להחליט, הוא אדם חופשי בעל שיפוט וידיעה טבעית, תן כבוד

 
אל דאגה


כל אדם שפוי יחליט בעצמו (אחרי שיבזבז כמה דקות) שמדובר בטרול טרחן וגס רוח שנדחף להפריע לדיונים בתחום שאין לו בו שמץ של מושג.
 

shahars10

Member
קודם כל, ההוכחות בלינק שצירפת מאד יפות

למדתי כמה דברים חדשים, אז תודה. שנית, החישוב של נגזרת הסינוס מתבצע כאן ע"י הנוסחה של סינוס סכום זויות. ניתן אבל לחשב את הנגזרת הזאת גם ע"י הנוסחה לסכום (או הפרש) סינוסים. כלומר: sin(x+dx)-sinx = 2sin(dx/2)cos(x+dx/2) , ואז נראה לי שניתן להגיע לתוצאה בלי שימוש במשפט פיתגורס, אלא אם הוא מתחבא טוב איפהשהו... אשמח להערות/תובנות תודה !
 

shahars10

Member
אני יודע, אבל

אין כאן שימוש במשפט פיתגורס, לפחות לפי מה שאני רואה, אלא אם את הנוסחה לסינוס/קוסינוס של סכום זויות מוכיחים על סמך משפט פיתגורס
 

shahars10

Member
ניתן להוכיח את הנוסחאות לסכום זויות בלי משפט פיתגורס

אני מצרף כאן הוכחה עבור זויות ששתיהן חדות והסכום שלהן הוא גם זוית חדה. לא מכיר הוכחה כללית לכל סוגי הזוויות
 

DarkCrystal

New member
אפשר להגדיר sinx באמצעות מד"ר ע"י שימוש בטכניקה הזאת

נניח אנחנו מגדירים את sinx בתור הפונקציה היחידה שמקיימת y(0) = 0 y'(0) = 1 y'' = -y אנחנו רוצים להראות שsinx מקיימת את נוסחת סכום הזוויות מהתיכון. בהנתן פונקציה y(x) zz גזירה פעמיים כלשהי (לא בהכרח פתרון של המד"ר מלמעלה), נסמן g(x) = y'(x) + i y(x) כאשר i^2 = -1. אז y'' = -y אם ורק g'(x) = i * g(x) zz. נבחר y כמו למעלה (עם אותם תנאי התחלה) ונבחר a קבוע ונסתכל על הפונקציה הבאה g(x+a) * g(-x) נגזור אותה: (g(x+a) * g(-x))' = g'(x+a) * g(-x) - g(x+a)*g'(-x) = i g(x+a) g(-x) - g(x+a) * i g(-x) = 0 לכן נקבל כי g(x+a)*g(-x) zz היא פונקציה קבועה. אם נבחר x=0, נקבל g(a) * g(-0) = g(a) * 1 = g(a) ולכן קיבלנו g(x+a) * g(-x) = g(a) בפרט ע"י הצבת a=0 נקבל g(x) * g(-x) = g(0) = 1 לכן נקבל בסה"כ g(x+a) = g(x) * g(a) ע"י השוואת החלקים הממשיים והחלקים המדומים שני האגפים, נקבל את הנוסחאות מהתיכון (כאשר בסימונים שלנו y' = cosx, y = sinx). הערה: לא צריך לדעת אנליזה מרוכבת בשביל התגובה הזאת: לפונקציה מהממשיים למרוכבים f(t) = x(t) + iy(t) כאשר x(t), y(t) zz פונקציות ממשיות גזירות, נגדיר באופן פורמלי f'(t) = x'(t) + iy'(t) אז אפשר להראות כי מתקיים כלל לייבניץ וכי מתקיים כי אם f'(t) = 0 אז f קבועה. זה נובע מהמשפטים במקרה הממשי ומההגדרה הפורמלית.
 

עריסטו

Active member
אבל כדי להוכיח באמצעות זה את משפט פיתגורס

צריך להראות שהפונקציה sin שהגדרת כפתרון של משוואה היא אותה פונקציה sin שמוגדרת על ידי משולש ישר זווית. לא כך?
 

DarkCrystal

New member
נכון, יש מה להראות

ברגע שהגדרנו את הפונקציות האלה, אפשר להראות שהן מסכימות עם ההגדרות מהתיכון. צריך את הגרסה של משפט פיתגורס שהראתי קודם שנובעת מהנוסחה g(a) * g(-a) = 1. כדי להוכיח את זה, נסתכל על העקומה עם הפרמטריזציה (cos t, sin t) כאשר sint=y(t) zz וcost=y'(t) zz מההודעה הקודמת. זאת פרמטריזציה של מעגל. אורך הקשת של העקומה מ0 עד a נתון ע"י \int_0^a( ((cost)')^2 + ((sint)')^2 )dt = \int_0^a( (-sint)^2 + (cost)^2 )dt = \int_0^a 1 dt = a אז לקשת באורך a במעגל יש קואורדינטות (cosa, sina). חסר עוד פרט שלא הראתי והוא לא טריוואלי: צריך להסביר למה קיים מספר בשם π/2 שמוגדר להיות המספר הממשי החיובי הקטן ביותר עם cos(π/2) = 0. אחרת לא ברור שמה שהגדרנו כאן הוא פרמטריזציה של כל המעגל ולא רק חלק ממנו.
 
למעלה