טורבו החילזון

ספי12310

New member
טורבו החילזון

איך עונים על השאלה המצורפת?

 

עריסטו

Active member
רמז

הישרים מחלקים את המישור לתחומים (חלקם אינסופיים). להוכיח שאפשר לצבוע כל תחום בשחור או לבן כך שכל שני תחומים בעלי קטע משותף יהיו צבועים בצבעים שונים.
 

עריסטו

Active member
חידת המשך

הוכיחו שאם טורבו לא "בורחת לאינסוף" אז היא תחזור מתישהו למיקומה ההתחלתי.
 

אורי769

New member
הבהרה

האם כוונתך שקיים מעגל כלשהו סביב נקודת המוצא שטורבו לא חוצה אותו?
 

אורי769

New member
נסיון

קודם כל, ברור שטורבו תכנס ל"לוּפּ" כי יש מספר סופי ש קטעים. אבל אפשר לדמיין מצב שבו הכניסה ללופ אינה ע"י חזרה לנקודת ההתחלה אלא לנקודה בדרך. נסמן x את הנקודה בה לראושנה היא חוזרת על עקבותיה. אם p אינה נקודת ההתחלה אז היא בהכרח צומת. מ-x ארבעה כיווני תנועה. ברור שבפעם הראשונה טורבו לא הגיעה ל-x מאותו כיוון כמו בפעם השניה וגם לא מהכיוון הנגדי. לכן היא בהכרח לא תפנה לאותו הכיוון, וזה בניגוד להנחה בהחל מהחזרה ל-x טורבו בלופ.
 

עריסטו

Active member
ההוכחה שלי היא כזו

כשטורבו נמצאת על קטע (לא בקצה) אפשר לתאר את מצבה על ידי שלושה נתונים: הקטע שעליו היא נמצאת, כיוון התנועה הנוכחי וכיוון הפנייה הבאה. אם שלושת הנתונים האלה ידועים אז אפשר גם לדעת מה היה המצב הקודם של טורבו. זה אומר שלא תיתכן לולאה שלא מתחילה מהמצב ההתחלתי, כי אם יש לולאה כזו, למשל א-ב-ג-ד-ה-ו-ד-ה-ו-ד-ה-ו-... אז למצב ד יש שני מצבים קודמים (ג וגם ו) וזה בלתי אפשרי. בהכרח תהיה לולאה כי מספר המצבים סופי. לכן טורבו תחזור למצב ההתחלתי (קטע, כיוון תנועה וכיוון הפנייה הבאה) ובפרט היא תחזור לנקודת ההתחלה.
 

אורי769

New member
יפה

למעשה זה אותו הטיעון - שבנקודה שבה נכנסים ללופ לא ניתן לפנות לאותו הקטע כאשר מגיעים משני כיוונים שונים.
 

עריסטו

Active member
טורבו וחבריה

נתון פאון. על כל אחת מפאותיו יש חלזון. החלזון מפטרל על היקף הפאה בכיוון השעון. הוכיחו: אם כל חלזון השלים הקפה שלמה, התרחשה התנגשות בין חלזונות.
 

עריסטו

Active member
טורבו על לוח שחמט

על כל משבצת של לוח שחמט בגודל 101x101 מצוייר חץ שמצביע באחד משמונת כיווני המצפן (צפון, צפון מזרח, מזרח, דרום מזרח וכו'). לכל שתי משבצות בעלות צלע משותפת, כיווני החיצים שבהן נבדלים ב-45 מעלות לכל היותר. טורבו מתחילה מהמשבצת האמצעית ונעה ממשבצת למשבצת לפי כיווני החיצים. הוכיחו: טורבו תיפול מהלוח.
 

הפרבולה

New member
ניסיון

נניח שטורבו לא נופלת מהלוח , אז קיים מסלול מעגלי קשיר ( שאינו חותך את עצמו ) שטורבו נכנסת אליו ומסתובבת בו .
בתוך המסלול המעגלי הזה ישנו מסלול מעגלי פנימי שאינו חותך את החיצוני ( אחרת טורבו תתכנס למסלול מעגלי קטן יותר שהוא החיתוך של 2 המסלולים ).

מאותו שיקול אז גם בתוך המסלול הזה קיים עוד מסלול מעגלי קטן יותר, וכך נגיע למסלול מעגלי שמורכב מריבוע 2X2 , אבל אם הוא מעגלי אז לא יתכן שכיווני החיצים בו יהיו שונים בלא יותר מ 45 מעלות בין משבצות סמוכות.
 

אורי769

New member
יש בעיה

טיעון הקשירות הוא בעייתי כאן, כי המסלולים הולכים גם באלכסון. נניח המסלול המינימלי P עובר ממשבצת שחורה A1 למשבצת שחורה B2. תיאורטית מסלול פנימי יכול לעבור ממשבצת לבנה A2 למשבצת לבנה B1.
 

הפרבולה

New member
אהה...אני חושב שאפשר לפסול את האפשרות הזאת

שמסלול על משבצות לבנות יחתוך מסלול על משבצות שחורות, בגלל שזה יפר את התנאי ששינוי הכיוון בין משבצות שכנות לא יעלה על 45 מעלות.
 

הפרבולה

New member
יש לי פה איזה בעיה

לא הוכחתי למה חייב להיות מסלול מעגלי בתוך המסלול המעגלי הגדול יותר....
 

הפרבולה

New member
תיקון

נניח שטורבו לא נופלת מהלוח , אז קיים מסלול מעגלי קשיר ( שאינו חותך את עצמו ) שטורבו נכנסת אליו ומסתובבת בו .
כל מסלול פנימי ( סגור או לא סגור ) אינו יכול לחצות את המסלול המעגלי החיצוני.

נבחר משבצת A שצמודה למשבצת כלשהיא B במסלול המעגלי החיצוני, ונתחיל לטייל ממנה בכיוון החיצים, יש 2 אפשרויות
או שהטיול יהיה מעגלי ויסתים חזרה במשבצת A - מסלול מעגלי
או שנגיע למשבצת כלשהיא של המסלול החיצוני ואז נגיע אל משבצת B ( שצמודה ל A ) קיבלנו מסלול חצי מעגלי.

המסלול החדש שקבלנו בין אם הוא מסתיים חזרה ב A או ב B תוחם שטח קטן יותר שכל מסלול פנימי שלו לא יכול לצאת ממנו .

ולכן שוב אפשר לחזור על התהליך בתוך השטח התחום על ידי המסלול החדש וכך בכל פעם לקבל שטח תחום קטן יותר, ובהכרח נגיע למסלול מעגלי\חצי מעגלי מספיק קטן שבו יופר התנאי שכיווני החיצים בין משבצות שכנות לא יישתנה ביותר מ 45 מעלות.
 

עריסטו

Active member
פתרון יפה, אפשר גם אחרת קצת

קודם כל אין מסלול בצורת הספרה 8 כי זה סותר את הנתון, לכן כל מסלול סגור הוא מעגל פשוט. נניח שיש מסלול כזה. אם הוא בכיוון השעון נסובב את כל החיצים בלוח 45 מעלות בכיוון השעון. זה שומר על התנאי ביחס לכיווני החיצים שבמשבצות סמוכות. אבל עכשיו אם טורבו מתחילה מנקודה בתוך המעגל היא תישאר בתוך המעגל, כלומר קיבלנו מסלול סגור קטן יותר. וכן הלאה.
הנה עוד פתרון: כמו קודם אין מסלול בצורת 8. נצייר על הלוח מסלול סגור כלשהו (לא בצורת 8) - בלי קשר לכיווני החיצים - ונטייל עליו עד שנשלים סיבוב שלם. נעקוב אחרי כיווני החיצים במסלול. לפעמים החץ מסתובב ימינה, לפעמים שמאלה ולפעמים לא משתנה. הטענה היא שסך כל הסיבובים האלה הוא 0. זה נובע מכך שבריבוע 2x2 או משולש של 3 משבצות זה כך, ואת התחום שבתוך המסלול ניתן להרכיב מריבועים ומשולשים כאלה. אבל אם טורבו תשלים הקפה לפי החיצים סך כל הסיבובים אינו 0.
 
למעלה