דחוף!

דחוף!

שלום לכולם אני חדשה !!!
תקשיבו יש לי עבודה על טורנדו והמורה שלי רוצה שאני יכן פלקט ודיאגרמות ותהליך והכל... עכשיו הייתי רוצה עם אפשר תמונות של טורנדו, הבסר על ההבדל בין טורנדו לציקלון להוריקן, את כל התהליך של היווצרות הטורנדו... תודה מראש!
 

eilat11

New member
כנסי לאתר הזה

http://www.google.co.il תקלידי טורנדו ותראי כמה תמונות וחומר יהיו לך..
 

DustMan

New member
יכול להיות שאני טועה, אבל

דווקא נראה לי שאני צודק... תעזרו לי: כך כתוב באתר הנ"ל על הטורנדו: "בחצי הצפוני של כדור הארץ מסתובבת המערבולת נגד כיוון השעון ובחצי הדרומי - בכיוון השעון". ואני דווקא יודע שטורנדו, בדיוק כמו מערבולת המים באמבטיה - לא מושפע מכוח קוריוליס, בגלל סקלת זמן וסקלה מרחבית קטנה מדי. אז למה שיסתובב לפי כללי קוריוליס???
 
קוריוליס לא פועל בהתאם למהירות הרוח

?... אם הוא כפוף לסקאלה מרחבית- גם מים באמבטיה לא אמורים להסתובב נגד\עם כיוון השעון...אבל הם כן. מי עושה לנו סדר?
 
עד כמה שאני יודע כוח קוריוליס

מתעורר כאשר זורם מסויים מתחיל בתזוזה, ומתחזק ככל שמהירותו מתחזקת...
 

DustMan

New member
להלן

כל ההסברים וההדגמות. אין שום קשר בין כוח קוריוליס לירידת המים באמבטיה. כך, חוששני, גם לגבי הטורנדו. זה נכון אמנם שכוח קוריוליס פועל על כל גוף שנע ע"ג כדה"א (כמעט), אך כדי שכוח זה יגרום לתזוזה מורגשת, הגוף צריך לעבור מרחקים רבים, ורצוי גם במהירות רבה... וזה לוקח זמן רב... שזה מתאים לשקעים, להוריקנים, ולמונסונים - ולא מתאים לטורנדו או לאמבטיות... מישהו מוכן בבקשה לאשר את דבריי???
 
פשוט לא נכון. כוח קוריוליס לא מושפע

מסקלת הזמן והמרחב - לפחות לא במימדים של מקרו - כלומר במימדים של גדלים נראים מבחינתנו - כמו כיור או טורנדו. באשר למה שדויד טוען - מסופקני. יתכן שהמערבל כולו יסתובב לכל מיני כיוונים, אבל בתוכו התנועה תהיה לפי הכללים הנ"ל.
 
מתוך אתר ה- SPC של NOAA

How are tornadoes in the northern hemisphere different from tornadoes in the southern hemisphere? The sense of rotation is usually the opposite. Most tornadoes -- but not all! -- rotate cyclonically, which is counterclockwise in the northern hemisphere and clockwise south of the equator. Anticyclonic tornadoes (clockwise-spinning in the northern hemisphere) have been observed, however -- usually in the form of waterspouts, non-supercell land tornadoes, or anticyclonic whirls around the rim of a supercell's mesocyclone. There have been several documented cases of cyclonic and anticyclonic tornadoes under the same thunderstorm at the same time. Anticyclonically rotating supercells with tornadoes are extremely rare; but one struck near Sunnyvale, CA, in 1998.​
 
ומאתר stormtrack.org

Anticyclonic tornadoes seem to be associated with anticyclonic mesocyclones (go figure, huh) or rotation more shallow and shortlived than can be deemed a mesocyclone. Given the nature of the westerly flow aloft over the U.S., the best instability days tends to be associated with low-level warm air advection, which is signified by a veering wind profile. This type of wind profile favors cyclonic mesocyclones/supercells. There are conditions where anticyclonic supercells are favored in cases when the wind profile is backing with height, conditions with a backing vertical wind profile tend not to be juxtaposed with higher instabiility (backing profile -> cold air advection -> not good for instability)... Now, to the south of the rear-flank downdraft in a supercell, there may be an opportunity for anticyclonic rotation to develop (such was the case May 29th in central OK), which may produce an anticyclonic tornado. This rotation tends to be relatively shallow since it isn't necessarily associated with a prolonged updraft, which means that anticyclonic tornadoes tend to be small and relatively short-lived. Of course, this is pertaining to supercells, but there could be anticyclonic tornadoes produced by mutlicells, likely courtesy of complex boundary interactions which may temporarily produce an environment favorable for anticyclonic tornadoes...​
 
פיזיקלית זה יתכן לדעתי, אולי, אם

יש היפוך בכיוון ההתחלה- כלומר במקום שהמערבל יצא מהמזוציקלון כלפי מטה, הוא יטפס כלפי מעלה, אבל אני צריך לחשוב על זה.
 

yariv71

New member
במקרה של טורנדו זה נכון...

ברוב המקרים. אומנם קוטר משפך הטורנדו הוא בסקלה מרחבית קטנה (1 ק"מ) ונמשך בדר"כ זמן קצר (10-20 דקות), אבל הוא קשור לסירקולציה גדולה יותר (כמה עשרות קילומטרים) וממושכת יותר (כמה שעות) היוצרת את ענני הסופרסל מהם הוא נוצר.
 

DustMan

New member
האם זה בהכרח אומר

שהתורנדו חייב להסתובב בכיוון של הסופרסל? או שזה רק הניחוש שלך?
 

yariv71

New member
ככל הידוע לי ככה זה עובד...

אבל תופעת הטורנדו מורכבת למדיי ואולי ישנם מצבי שבהם הסירקולציה עשויה להיות הפוכה. בסיקולציות קטנות יותר למשל נדי מים (watterspouts) רק כ- 60% סובבות נגד כיוון השעון (בחצי הכדור הצפוני) ומכאן שכוח קוריוליס הרבה פחות דומיננטי. במערבלי חול (dust devils) כבר אין נטיה לסירקולציה מסויימת.
 

DustMan

New member
you rest my case

אולי, בד"כ, לפעמים... בקיצור זה ממש לא חוק ברזל, כמו במקרה של שקעים. כי קוריוליס לא משפיע כלל על הטורנדו!
 

yariv71

New member
אכן, לא חוק ברזל...

כיוון שכפי שאמרת כוח קוריוליס הופך דומיננטי כשמדובר בזרימה בסקלה מרחבית יחסית גדולה הנמשכת לאורך זמן, סביר שבמקרה של טורנדו הוא יפעל ברוב המקרים. כיוון שהזרמים בטורנדו הם תוצאה של סירקולציה בענן סופרסל שנכללים בסקלת המזו (עשרות קילומטרים) אורך חייהם כמה שעות הם מושפעים מקוריוליס ולכן הזרימות הסיבוביות בעלעול הטורנדו יהיו נגד כיוון השעון (בחצי הכדור הצפוני) אולם ידוע שעלעולי טורנדו מתפתחים לפעמים גם מענני CB שאינם סופרסל, במקרים כאלה הסבירות שכוח קוריוליס יהיה דומיננטי נמוכה יותר והסירקולציה המתפתחת עשויה להיות עם כיוון השעון. כשמדובר בחוקי הטבע, לעיתים קרובות הכללים הם הסתברותיים: במקרה של טורנדו, ככל שמימדי הענן גדולים יותר והסערה ממושכת יותר, הסבירות שזרמי הסירקולציה יושפעו מכוח קוריוליס והסיבוביות תטה לנגד כיוון השעון גדולה יותר.
 

DustMan

New member
הממממ...

ראשית, אני עוד לא ממש סגור לגבי הסופרסל, שהוא חייב להסתובב לפי חוקי השקעים. ושנית, זה בכלל לא מובן מאליו שאם הסופרסל מסתובב נגד כיוון השעון - גם הטורנדו שלידו יסתובב נגד כיוון השעון. לי דווקא נשמע מאוד הגיוני שאם הטורנדו יתפתח בקרבת מרכז הסופרסל, הוא יסתובב בכיוון הפוך לזה של הסופרסל, כמו גלגלי שיניים צמודים שמסובבים זה את זה בכיוונים הפוכים... שווה בדיקה קצת יותר מעמיקה, ולא סתם ספקולציות, לדעתי...
 

yariv71

New member
../images/Emo45.gifשהמי הביא ציטוט כמה הודעות...

למעלה המזכיר מקרים נדירים יחסית בהם סופרסל מסתובבים עם כיוון השעון ואז סביר שגם לטורנדו תהיה סיבוביות כזו. לגבי תאוריית 'גלגלי השיניים', זה גם אפשרי וניצפו מקרים של שני עלעולי טורנדו סמוכים בעלי סיבוביות הפוכה (ציקלונית ואנטי-ציקלונית). במדע עוסקים לעיתים קרובות בהעלאת השערות (ספקולציות??- אולי
) ובתצפיות(מדידות) המאששות או מפריחות אותן.
 
למעלה