ההעסקה ללא הסכם סודיות

ההעסקה ללא הסכם סודיות

במצב שאין הסכם שמירית סודיות ואי תחרות
האם לאחר שהעובד מסיים חוזה עבודתו הוא יכול להשתמש בקוד או ברעיון ?

במידה והתשובה לא - אז מה בעצם נותן הסכם הסודיות? על מה הוא מגן?
 

John the Savage

New member
אז קודם כל

הסכם שמירת סודיות ואי תחרות אלו שני דברים נפרדים (גם אם לפעמים יש מעסיקים שכורכים את שניהם בהסכם אחד).

שנית, יש כמה סוגים של קניין רוחני בבעלות החברה, שעשויים למנוע מחברה מתחרה לעשות בהם שימוש. לדיון הזה מה שהכי רלוונטי זה זכויות יוצרים וסודות מסחריים. אם אתה לוקח קוד שפותח בחברה אחת ומשתמש בו בחברה מתחרה ללא רשות, יש כאן הפרה של זכויות יוצרים ולכן זה אסור. אם אתה לוקח רק רעיונות, מידע ופתרונות שפותחו בחברה הקודמת שלך ומפתח את הקוד מאפס, אין כאן הפרה של זכויות יוצרים, אבל יכולה להיות כאן הפרה של סוגים אחרים של קניין רוחני כולל סודות מסחריים.

העניין לגבי סוד מסחרי הוא שבכדי שמשהו יחשב לסוד מסחרי, הוא צריך להישמר בתור סוד והחברה צריכה להוכיח שאכן עשו מאמץ סביר בכדי לשמור על הסודיות שלהם. אם יוכח שהחברה התרשלה בשמירת הסודיות של מידע עסקי שברשותה זה כבר לא יחשב לסוד וזה כבר לא יחשב לעוולה מסחרית אם חברה מתחרה תעשה בו שימוש. אחד הדברים שחברות עושות במסגרת המאמץ הסביר הזה לשמור על הסודות שלה, זה להחתים את העובדים על הסכם שמירת סודיות.
 
איזה שישוש?

יש שימושים טסורים ויש שימושים מוגנים בחוק.
כדי שתשתמש בקוד של מישהו, אתה כבר צריך להעתיק אותו, וזה בדרך כלל אסור ללא רשות בעלי הזכויות בקוד.
 
מה סוגי השימוש השונים בקוד?

ואם מדובר רק בשימוש ברעיון ולאו דווקא בקוד.

1. נניח שהוא מפתח קוד מאפס, ומתבסס על חלק מהרעיונות\פתרונות(של רכיבים מסוימיים) ובלי שזה יהווה תחרות ישירה,האם זה מותר ללא הסכם שמירת סודיות ואי תחרות?

2.או שאולי מותר גם לפתח מאפס ולעשות שימוש ברעיון וכן להוות תחרות ישירה כשאין הסכם סודיות ואי תחרות?
 
2 הוא יותר נכון

סוגי שימוש יש הרבה, החל מהעתקה שזה המקרה הבולט של הפרת זכות יוצרים, המשך ביצירה נגזרת, היא יצירה שזכויות היוצרים בה משותפות ליוצר הקוד המקורי וליוצר הקוד הנגזר, והמשך במכירת עותקים.
 
למעלה