שאלה בקשר לחוק הספאם

Teary

New member
שאלה בקשר לחוק הספאם

לא מזמן קיבלתי אימייל משירות שמעולם לא נרשמתי אליו (ספאם מאוד מטריד אותי, ככה שבכל פעם שאני נרשמת לאנשהו, אני בודקת שאני לא מאשרת קבלת ספאם). השירות מציע משלוח של בגדים למדידה עד הבית. הוא כלל מספר טלפון והפניה לדף הפייסבוק של החברה ולאתר שלהם.
מיד לחצתי על הקישור שמסיר אותי מרשימת התפוצה שלהם.
קצת אחר כך קיבלתי עוד מייל, חשבתי אולי היה עיכוב בהורדה שלי מרשימת התפוצה, אז הסרתי את עצמי שוב.

לאחר מכן קיבלתי הודעת SMS לפלאפון מאותה חברה. מאיפה יש להם גם את הנייד שלי וגם את האימייל? לא ברור. התקשרתי למספר (שהתחיל ב1801), הגעתי למישהי שלוקחת הודעות, וביקשתי ממנה בפירוש (!!!) להוריד אותי מרשימת התפוצה, שאליה מעולם לא נרשמתי. אמרתי לה שיש חוק נגד זה ושאם הם ימשיכו לשלוח לי הודעות הם עוברים על החוק. היא אמרה שאני בהחלט צודקת ושהיא תעביר אליהם את ההודעה ותדאג שיסירו אותי מהרשימה.

מאז עברו שבועיים, שבהם קיבלתי עוד שתי הודעות מאותה חברה, רק שהפעם המספר התחיל ב1800 והיה טיפה שונה, אבל עדיין דומה מאוד. בדקתי את האימייל שקיבלתי מהם בעבר, וגיליתי שזו אכן אותה חברה - בדף הפייסבוק שלהם מופיעה המספר של 1801, ובאתר שלהם המספר של 1800. על כן לא מספיק שהם שלחו לי ספאם שמעולם לא אישרתי, גם לאימייל וגם לנייד, הם גם המשיכו לשלוח אותו אחרי שביקשתי מהם בפירוש להוריד אותי מהרשימה!

האם אני יכולה לתבוע אותם? אם כן, איך בדיוק עושים את זה? בחיים לא תבעתי אף אחד ואין לי מושג מה עושים ואיך...
 

Teary

New member
אשמח אם מישהו יוכל לעזור לי בפרטי

אין לי מושג איך מנסחים כתב תביעה...

ניסיתי לקרוא קצת בנושא, הבנתי שאני צריכה את שם החברה וכתובת שלהם, אבל אין לי מושג מי הבעלים, יש רק את מספרי הטלפון, ואת השם שלהם שלא נראה לי שזה שם של חברה. וכתובת של האתר אבל אני לא יודעת איך בודקים מי הבעלים שלה.

האם אני צריכה לתבוע את מי שמספק את המוצר, או את חברת קידום האתרים שלהם? כי יש בתחתית האתר קישור לחברה לקידום אתרים, ששם יש כתובת והכל.

ועוד משהו - אני לא זוכרת בשום מקרה שנרשמתי לחברה הזו, אבל מכיוון שיש להם את המייל והטלפון שלי, הם יכולים להוכיח שאולי נרשמתי ושכחתי? או שנרשמתי למשהו אחר ועל הדרך אישרתי גם את זה? או מישהו אחר נרשם עם הפרטים שלי?

הקטע הוא שגם אם נרשמתי ושכחתי, אני כן התקשרתי לבקש שיסירו אותי מהרשימה, ואחרי שביקשתי עדיין קיבלתי מהם עוד שתי הודעות. האם זו עדיין עבירה על החוק במקרה הזה?

והאם לתבוע על כל ההודעות שקיבלתי, או רק על ההודעות ששלחו לי לפלאפון אחרי שהתקשרתי וביקשתי שיסירו את המספר שלי?
 

John the Savage

New member
לצערי, אין לי הרבה זמן פנוי בזמן הקרוב

לגבי את מי לתבוע, התשובה היא גם וגם. אפשר לתבוע גם את חברת קידום האתרים שהפיצה את דואר הזבל וגם את מי שדואר הזבל מפרסם.

אם הם טוענים שאת אישרת קבלת דואר פרסומי מהם, הם אלו שצריכים להביא הוכחות שאכן יש להם אישור ממך, אבל אפילו אם היה להם אישור כזה הם עברו על החוק ברגע שקיבלו ממך בקשה להסיר אותך מהרשימה והמשיכו להטריד אותך בדואר זבל ומסרונים. לדעתי, את יכולה לתבוע על כל ההודעות שקיבלת. מקסימום, השופט יקבל רק חלק מהתביעה אם יוכיחו שהיה להם אישור ממך.

קחי בחשבון שבתי משפט לתביעות קטנות לא מאד צפויים בעניין הזה, וגם אם יש לך את כל הראיות, לא בטוח אם התביעה תצליח או לא. תגישי תביעה רק אם יש לך את הזמן (וה-50 ש"ח אגרה) לבזבז על העניין, ותקחי את זה בתור הימור שלא בטוח מה תהיה התוצאה.

נ.ב. אני לא עו"ד ואין לראות במה שכתבתי כאן יעוץ משפטי.
 

Teary

New member
תודה, עוד שאלות

1. הבעיה היא שאני לא יודעת מי בדיוק מפיץ, החברה של קידום האתרים או החברה שמקדמים, אני גם לא בטוחה מה השם של החברה שמפרסמת, כי הם מפרסמים את השירות עצמו אבל לא מזכירים את השם של החברה. איך אני יכולה לברר את זה? שמתי לב שהפרסומות במייל נשלחו מאתר דילים (שגם אליו מעולם לא נרשמתי, וגם לא קיבלתי ממנו אף פרסומת חוץ מהפרסומות לחברה הספציפית הזו). האתר דילים מקודם על ידי אותה חברת קידום, ומפורסמת בו כתובת שהיא אותה כתובת של חברת הקידום, אני מניחה שהאתר שייך לחברת קידום ובגלל זה הם שלחו מהמייל הזה, אבל אני לא יודעת איך לבדוק, ואם הם גם אלה ששלחו את ההודעות לפלאפון...

2. באחד הקישורים שהבאת כתוב שצריך לבקש הסרה באותה דרך שבה קיבלתי את הפרסומת, כלומר אם קיבלתי בSMS הייתי אמורה לבקש בSMS שיסירו אותי? אבל לא היו הוראות, רק מספר טלפון, אז כדי שיסירו אותי פשוט התקשרתי וביקשתי את זה. זה עדיין נחשב?

3. אני יכולה להדפיס את המיילים כהוכחה, אבל מה אני עושה בSMS? יש לי את זה בטלפון, אבל איך אני מביאה את זה בתור ראיה? ואיך אני יכולה להוכיח שאכן ביקשתי שיסירו אותי, אם עשיתי את זה בשיחת טלפון? יש לי רישום של השיחה במכשיר שלי עדיין, אבל המכשיר שומר רק את השיחות האחרונות, כלומר שבקרוב זה ימחק.

4. מה קורה אחרי שמגישים את התביעה? אני אקבל זימון לבית משפט? אני אצטרך להעיד? אין לי מושג איך זה עובד...

תודה על העזרה.
 

John the Savage

New member
עוד תשובות

אין דרך אחת יחידה לגלות מי מפיץ את המודעות ומי החברה שמפרסמת. כל מקרה לגופו. לפעמים צריך לעשות קצת סוג של "עבודת בלשות" בכדי לברר את זהות המפרסם. זו אחת הבעיות בחוק הזה. אם שם האתר מסתיים ב-co.il, את יכולה לפחות לברר על שם מי רשום האתר, דרך כאן:
http://www.isoc.org.il/domains/whois.html

העניין של לבקש הסרה באותה הדרך בה קיבלת את ההודעה זו המלצה, לא חובה. ובכל מקרה, ביקשת כבר הסרה באותה דרך בה קיבלת את ההודעה בדוא"ל הראשון שקיבלת.

תערכי רישום מדוייק של השיחות וה-SMS כולל מספרי טלפון, תוכן והזמן המדוייק בו כל אחד נערך. אם את יכולה להשיג תדפיס שיחות יוצאות ו/או נכנסות מהמפעיל הסלולארי, צרפי גם אותו (אין לי ניסיון עם זה ולא יודע עד כמה זה קל, אבל שווה לברר).

הדרך בה התהליך עובד:
את מכינה כתב תביעה, משלמת אגרת בית משפט ומגישה את התביעה בצירוף כל הראיות הכתובות. הנתבעים מקבלים את כתב התביעה ויש להם 15 יום להכין כתב הגנה בתגובה ולשלוח אותו. בתאריך מסויים (בדרך כלל כמה חודשים מאוחר יותר) נקבע דיון בבית משפט. את והנתבעים מתייצבים בבית המשפט בזמן שנקבע, השופט קורא קודם את כתב התביעה וכתב ההגנה שמונחים לפניו ואז מתקיים דיון קצר (לרוב עניין של כרבע שעה, אם כי זה משתנה ממקרה אחד לשני), בו יש לשני הצדדים להתייחס לטיעונים של הצד הנגדי ולענות על שאלות השופט. בסיומו של הדיון השופט מחליט על פסק הדין, לרוב באופן מיידי, אם לא תמיד.
 

John the Savage

New member
את יכולה להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות

ראי הסברים כאן:
http://elyon1.court.gov.il/heb/info/choveret/Tktanot-heb.pdf

כשמגישים תביעה, צריך לשלם אגרת בית משפט של 50 ש"ח או 1% מסכום התביעה (הגבוה מביניהם). על פי התיקון לחוק התקשורת לגבי דואר זבל, את יכולה לתבוע פיצוי של עד 1000 ש"ח לכל דבר פרסומת שקיבלת בניגוד לחוק. ועוד דבר: בתביעות קטנות אמנם מקפידים פחות על דיני הראיות, אבל עדיין רצוי שיהיה לך כמה יותר תיעוד לטענות שלך.

עוד מידע אפשר למצוא כאן:
http://www.isoc.org.il/spam/
 
למעלה