הרבה זמן לא הייתי בפורום...

SHABBI THE 3rd

New member
הרבה זמן לא הייתי בפורום...

בכל מקרה... רציתי לשאול מהם הסיבות שלא בונים מחדש את בית המקדש???
 

eshir31

New member
בית המקדש השלישי

אני ממליץ לך לקרוא את מה שכתבתי על רבן יוחנן בן זכאי. מעבר לקשיים הפוליטיים הכרוכים בדבר כזה, לאחר חורבן בית המקדש השני, רבן יוחנן בן זכאי והתנאים שירשו אותו גרמו לשינוי מהפכני של הדת היהודית: מדת שבית המקדש היה המוקד שלה לדת שהלימוד ופיתוח ההלכה הם המרכז שלה. בן זכאי העביר את המרכז היהודי בא"י מירושלים החרבה ליבנה גרם לשיקומו של העם ולעניות דעתי, גם להישרדותה. יש כתות שונות שרוצות 'להחזיר עטרה ליושנה' ולהקים את בית המקדש השלישי (כמו 'נאמני הר הבית') אך הם מהוות קבוצות שוליים. הזרם המרכזי ביהדות רק מזכיר את החורבן (צומות י"ז בתמוז וט' באב) ויש מס' הלכות שנותרו ומאזכרות את קיומו (דיני טוהרה בעיקר) אך לא מעבר לכך.
 

shnichsser

New member
למה אתה מתכוון להשרדות העם היהודי?

כלומר שרבן יוחנן בן זכאי גרם לכך שמדת שקשורה למקום מסויים (ירושלים) לדת שלא קשורה במקום. ובכך גרמה לניידות והתפזרות העם היהודי בעולם. אם לא היה שינוי כזו בדת אז כמעט כול היהודים היו נשארים בארץ ובסוף הם היו מתנצרים או מתאסלמים.
 

eshir31

New member
ההשרדות של העם היהודי

ההתמקדות של היהודים בירושלים ובבית המקדש הייתה מסוכנת מכיוון שכל עוד היו גורמים זרים ששלטו בארץ (הרומאים, הצלבנים, הממלוכים...) המרידות של היהודים היו גורמות לחורבן של העם ולא רק של המקדש. היהדות התמקדה יותר ויותר בפיתוח ההלכה ששימרה את קיומו ואף מנעה התבוללות מכיוון שאובדן המרכז הרוחני (בית המקדש) גרמה למשבר בעם והיה צריך מישהו שיכוון את דרכה של היהדות לאחר החורבן וימצא דרך להמשיך את קיומה. זה התגלם ברבן יוחנן בן זכאי.
 

להב אש

New member
במחילה מכולכם אבל לצערי

אני מגלה בנושא הנ"ל בורות רבה מאד. אנסה ממש בקצרה לציין מספר היבטים חיוניים לשאלה ברשותכם א. חיוני להכיר במבנה המיוחד של הכוחות הפועלים באומה הישראלית (בעולם שבו יש בית מקדש) מלכות שופטים (סנהדרין -יושבים בלשכת הגזית בהר הבית) כהונה נבואה (ראשי תיבות "משכן) ב. כאשר מדברים על בית המקדש יש שני מאפיינים מרכזיים 1-תורה (ארון העדות ששכן בקודש הקודשים / שנגנז בימי יאשיהו המלך) 2-המזבח (מותר להקימו אך ורק במקום אחד והוא המקום ממנו נצבר עפרו של אדם הראשון) בימי בית שני לא היה ארון העדות אבל כן היה המזבח היום כל עוד אין נבואה בישראל , אי אפשר לדעת היכן מקום המזבח ג. אסור לעלות להר הבית בטומאה . (זה אחד האיסורים היותר חמורים) היום כולם בחזקת טמאי מתים והדרך היחידה להיטהר מטומאה זו היא בעזרת "פרה אדומה..." וזה גם אחד הנושאים היותר סבוכים לביצוע וטרם נמצאה פרה אדומה שעמדה בדרישות החמורות לכך . ד. כל עוד אין אחדות באומה הישראלית לא יהיה בית מקדש ה. כגודל מורכבותו של דבר כך אריכות השלמת בניניו וצמיחתו לכן בית שלישי לא יבנה על יסודות רעויים אלא על יסודות ראויים ו. המצפים לבניית המקדש כלומר לתיקונו של העולם והשכנת השלום בו הם אינם בודדים או קבוצות שוליים. למעשה אני יכול להעיד בפניכם שציבור שומרי המצוות אינו רואה בפעולות אנשי מכון המקדש (שעוסקים בהסברה מחקר ויצירה ושכבר השלימו ליצור כמעט את כל הכלים הבגדים וכיו"ב ) כשוליים אלא כביטוי טבעי לערגתם וציפיתם של דורות לבנין העם והארץ ולחזרת האהבה בין עם ישראל לריבונו של עולם. העושר התרבותי הגנוז בכל מה שקשור לבית המקדש הולך ומתבאר יותר ויותר ומקווה שנזכה כולנו להשכיל ולהבין בו . בכל מקרה הדרך עוד ארוכה והדברים הנ"ל בוודאי נשמעים לכם תמוהים ומשונים טוב מאד שכך כי טרם ביררנו כולנו יחד מה יפה ונאה ומה פסול ומגונה וכאשר נשלים זאת המלאכה ביחד אולי נזכה גם למציאת הפתרונות שהיום סגורים בפנינו והם בידי שמים. באהבה ובאמונה -להב
 

אפריים1

New member
"קבוצות שוליים"?!

ישנה מצוות עשה דאורייתא לבנות את המקדש! על אילו קבוצות שוליים אתה מדבר?!
 

אריק ל

New member
בניית בית מקדש שלישי תביא לסוף

היהדות הרבנית. בגלל זה שום רב חכם לא באמת תומך בבניית בית שלישי. הוא יודע שבנייה כזאת, לא רק שתסכן את היהדות שוב, אלא גם תפיל אותו ממעמדו ותחזיר לכהנים וללויים את מעמדם בתור ראשי הדת.
 

shnichsser

New member
בית המקדש יכול להיות בית כנסת ענקי

חשוב ומפואר. מה שחסר פה זה הפגנות של גרינפיס נגד העלת קורבנות.
 

אריק ל

New member
הוא לא יכול להיות

בית המקדש צריך להיות בית מקדש ולא בית כנסת. בית כנסת איננו קדוש ולכן יכול להיות כל מבנה שהוא כל עוד יש לך רב ומניין (זה בניגוד לנצרות שבה הכנסייה כן קדושה). בית המקדש צריך להיות מאוד ספציפי בניהול שלו, בטקסים שלו, במיקום שלו, ובמבנה שלו. הסיבה לכך היא שכל סטייה מהסכמתו של ה' על בית המקדש תגרום לכך שהוא יהפוך למעין פסל ולא יהיה המבנה שבאמת היה אמור להיות. לכן רב לא יכול לנהל את הטקסים בבית מקדש, אלא רק כהנים ולויים. מוסד הרבנות יזרק לכל הרוחות. ובקשר לגרינפיס - אם אין להם תלונות לשומרונים שמקריבים עשרות כבשים כל שנה בפסח, אני בטוח שלא תיהיה להם שום התנגדות לאיזה 5-10 כבשים שיועלו פעם ב.... אולם כמו שאמרתי, בית המקדש לא יוכל להבנות בגלל היהדות. אם הוא יבנה, היהדות הרבנית תתרסק. ומכיוון שהרבנים שולטים בכל דבר שקשור לדת במדינה הזאת, הם לעולם לא ירשו בנייה של מבנה כזה (ולכן כל פעם שאני רואה איזה רב בטלוויזיה שמדבר על הצורך בבניית בית מקדש שלישי, אני מתפוצץ מצחוק, כי או שהוא סתם מרצה את חסידיו כדי שיחשבו עליו כאחד שדובק באמונה ב-ה' וכאילו רוצה בית מקדש, או שהוא באמת טיפש). כל עוד יהדות רבנית היא הזרם השולט והיחיד ביהדות, לא יבנה בית מקדש שלישי לעולם. ומכיוון שהעולם המערבי, אליו משתייך העם היהודי, הולך ומתרחק יותר ויותר מהדת, אני לא רואה שמתישהו בקרוב תיהיה מהפכה דתית גדולה ביהדות שתמשוך אליה מספיק יהודים כדי שיהיה לה מספיק משאבים לבנות בית מקדש חדש (מה גם שגם אם זרם כזה יקום ביהדות, כלומר זרם כמו הצדוקים או שהקראים יתחזקו שוב ויצברו מספיק מאמינים, אין זה מבטיח שיהיה להם כוח פה בישראל. תראו דוגמה עם הזרמים היום ביהדות - הזרם החזק ביותר ביהדות הוא הזרם הרפורמי. הוא מונה מעל ל-6 מיליון יהודים. הזרם השני הכי חזק הוא הזרם הקונסרבטיבי, שמונה בערך 2 מיליון, אולי יותר. הזרם הכי חלש, הוא הזרם האורתודוכסי, שמונה בערך מיליון איש. השאר הם חילונים ואינם משתייכים לזרם זה או אחר. למרות כל זאת, הזרם היחיד שיש לו לגיטימציה פה בישראל הוא הזרם האורתודכסי. מדינת ישראל החלה להכיר בגיור רפורמי רק לפני שנה-שנתיים, ועדיין אינה מכירה במנהגים הרפורמים או בחיתון רפורמי או בהגדרה הרפורמית של מי הוא יהודי בתור החוקים הדתיים פה בארץ. מבחינת מדינת ישראל, רק לאורתודוכסים, הזרם החלש ביותר, יש מה להגיד בעניין הדת פה בישראל. לכן מכיוון שישראל לא מייצגת את הרוב בעניין הדת היהודית, אין שום סיבה שאם תקום יהדות חדשה שכן תומכת בבניית בית מקדש וכן תומכת בהחזרת המעמדות לכהנים וללויים, גם אם זרם זה יהפוך לרוב ביהדות, שישראל תקבל זרם זה כלגיטימי.).
 

eshir31

New member
../images/Emo45.gifיפה!

הניתוח שלך הוא בהחלט מצוין רק ש'חילוני' הוא עדיין שייך ליהדות האורתודוכסית. הוא אומנם לא 'נחשב' ע"י הציבור הדתי, אך השורשים שלו והטכסים שערך במהלך חייו (ברית מילה, בר מצווה, נישואין) הם עפ"י ההלכה האורתודוכסית ולכן הוא ישויך לזרם האורתודוכסי.
 

להב אש

New member
מה כוונתך לא נחשב ע"י הדתיים???

מדוע את כותבת כך ? האם כך את מרגישה ? אני יכול להוכיח לך ההיפך כיצד ? מבחן הנישואין האם חילונים ודתיים מתחתנים זה עם זה ? תשובה- בהחלט , אני מכיר הרבה משפחות כאלו למשל אצלינו בקהילה יש ארבע כאלו. אפשר לשאול בישובים המעורבים הרבים הפזורים במלוא מרחב ארצינו
 

להב אש

New member
טוב קצת גלשנו ממטרות הפורום ../images/Emo13.gif

אם כך כתבת כנראה שיש גם סיבות אמיתיות כדאי שתגיד את אשר על ליבך בפורומים המתאימים כי זה מאד חשוב כך אפשר יהיה לתקן את העוול או להסיר אי הבנות הגורמות לתחושות אלו אני אישית לא מזלזל באף אחד ולמען האמת מהאנשים שאני מאד מאד מעריך הם דווקא לא דתיים קרובי משפחה שלי מ"חופית" למשל וכן רבים וטובים ששירתו איתי יחד בצבא כולל מפקדי בכל הרמות. הלוואי וירבו כמותם בישראל.
 

eshir31

New member
לא אומר שכולם כך!

אני לא אומר שכולם כך! מתנצל על ההכללה שלא במקומה. (אני בן ולא בת).
 

shnichsser

New member
אני לא רואה את העולם המערבי מתחיל

לעזוב את הדתות. כול עוד ימשיך האדם לחפש משמעות לחייו מעבר לקיום החומרי עצמו לא תעבור הדת מן העולם. המון אנשים בעולם המערבי עוסקים בתורות הסיניות הטאי צי והמישי-מישי ולומדים קבלה ויש אנשים שחוזרים בתשובה ויש אנשים שחזרים בשאלה.
 

להב אש

New member
זה ממש לא נכון

דווקא אתה אריק שבדרך כלל מגלה מקצועיות ובקיאות אומר דברים ממש לא נכונים אני מבין לצערי שאתה מכיר את תלמידי החכמים רק דרך המדיה התקשורתית או ממפלגות שאין צורך ךהזכיר פה את שמן חבל לי על כך אני מכיר את המציאות אחרת וזה לא על פי רושם אלא ע"פ היכרות מקרוב . ועוד הערה אחת בענין הקורבנות . א. לא כל הקורבנות הם בע"ח - יש גם קורבנות מהצומח ב. והערה הכי חשובה בשביל הפרופורציה -- את רוב הקורבנות לא שורפים כליל אלא אוכלים אותם (כך שמי שלא מפריע לו לעשות מנגל סטייקים ... לא צריך להתרגש מכך שכאשר משפחה עלתה לרגל לירושלים ואוכלת כבש למשל אז דמו (שבכל מקרה אסור באכילה) נזרק על יסוד המזבח.)
 

פראזניק

New member
אני חושב שאתה לא צודק, אם תרשה לי

נתחיל מהעובדות: הרבנים החרדיים, כולם, פה אחד, מתנגדים בנחרצות לבנית בית מקדש שלישי. הסיבה המאד פשוטה היא, שאותה הלכה אורטודוקסית שמכוחה היהדות האורטודוסקית "מתגעגעת" לבית המקדש ומתפללת לקימומו מחדש, היא גם זו שקבעה קוים מאד ברורים לבנית בית מקדש. רוב מוחלט מבין רבני ישראל (דתיים וחרדים) רואים בבית מקדש השלישי משהו שיבנה "בידי שמים" ולא בידי אדם. חלק מהרבנות הדתית אמנם רואה את בנין בית המקדש כמשהו שאנו צריכים לבנות, אך גם אותו חלק מסכים לתנאי יסוד שאינם קיימים היום. עם ישראל, על פי ההגדרה ההלכתית, הוא טמא בטומאת מת. היות ואין "אפר פרה", הרי שגם אין דרך להחלץ מאותה טומאה ולהטהר. אלא, שההלכה אומרת שאם רוב העם טמא, מותר להקריב קרבנות וכו' ישנו זרם שנחשב קיצוני, ביהדות הדתית, שרואה בבנין בית מקדש השלישי משהו שחייב להעשות על ידי אדם. אותו זרם אומר כי בנית בית המקדש השלישי תביא לביאת המשיח ולגאולה השלמה. רוב הרבנים אינו מסכים לטענה זו ואינו תומך בשום אופן בבנית בית מקדש שלישי. הרבנים החרדים, בחלקם, מתנגדים לבנית בית מסיבה נוספת, פרגמטית יותר: במציאות, על מקום המקדש עומדים שני מסגדים שמכוחה של פוליטיקה (או שלא) הפכו להיות מקום קדוש למוסלמים. בנית בית המקדש תביא בהכרח להריסת המסגדים ולמלחמה. היות ואין אנו ראוים - או "לא קיבלנו ציווי אלקי" - לבנות את הבית, אסור לנו, לפי ההלכה, להסתכן במלחמה על בנינו. הנושא הזה מסובך דיו ונכתבו עליו ספרים שלמים. אבל לומר כי הרבנות האורטודוקסית מפחדת מבנין בית המקדש משום שסמכותה תאבד, היא לא רק שטות, זו גם בורות מוחלטת במעמדה של הרבנות האורטודוקסית ובעצמתה. כיום, אין שום דבר - מלבד תהליך האסימילציה שעובר חלק מהחברה החרדית - שיכול למוטט את הסמכות הרבנית. עובדה זו הוכיחה עצמה בכל המשברים שפקדו את הרבנות האורטודוקסית ושעדיין פוקדים אותה. היא בדרך כלל מתעצמת יותר ולא נחלשת. איני יודע מאיפה לקחת את המספרים עליהם אתה מדבר, בקשר לתנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, אשמח אם תביא מקורות. מה שכן, מדינת ישראל לא פעלה בקשר לאורוטודוקסיה לפי המצב העולמי, אלא לפי המצב המיוחד בישראל - גם מבחינה מספרית (התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית מעולם לא היו חזקות בישראל. האורטודוקסיה, לעומתן, היתה כח חזק, גם פוליטית). מעמדו של הכהן, חזק עד היום, אם כי לא מבחינה פוליטית. חלק הזכויות שהיו לו בזמן הבית יש לו עד היום ומבחינה רוחנית, יאמר לך כל יהודי שהכהנים הם אחת השכבות החשובות ביותר בעם. רק אבהיר, כי במקור לכהן (גם לכהן גדול) אין שום סמכות פוליטית, גם סמכות דתית משמעותית אין לו. מאז ומעולם היו ביהדות מנהיגי דתיים לצד הכהנים הגדולים. מזמן כלשהו בבית שני (כנראה לאחר מלחמת החשמונאים ביוונים ועלייתם לכס המלכות לצד הכהונה) הם התחילו לצבור גם כח פוליטי. המנהיגות הדתית בעם ראתה צבירת כוחות זו בעין רעה מאד, שכן תוצאותיה מעולם לא היו טובות. זה בערך.
 

להב אש

New member
לא להכליל בבקשה

אנא אל תעשו הכלל הבין הקיצונים שהם באמת פזיזים ופאנטים לבין כלל הציבור הדתי כלומר לא כל מי שמדבר על הר הבית ובית המקדש הוא מאותם קיצוניים ציבור גדול ורציני ,נבון ואחראי עוסק ברבדים השונים של ההתמודדות אם גודל הנושא הנ"ל. עיקר מאמצם הוא ערכי-תרבותי חינוכי-חברתי ואלו פסים מאד מעשיים , ואף הסוברים כי המקדש הוא רק בידי שמיים לוקחים חלק מרכזי בהתמודדות הנ"ל. ככה באמת צומחים ומתגדלים מתחדשים ומשתכללים. ואין מקום לבטל את הקשר החי הנ"ל עקב קטנות מוחין של אותם קיצוניים מעטים. אנא לא לעשות הכללה לא הוגנת שטחית ומיותרת.
 

פראזניק

New member
אני מדבר רק על

אותם שטוענים כי חובה להחריב את המסגד ולבנות תחתיו מקדש
 

אריק ל

New member
תגובות

בכוונה לא הכללתי את מה שההלכה אומרת. ברור שלפי ההלכה, בית המקדש השלישי אמור לרדת מהשמים מוכן בימות המשיח. מה שטענתי, שגם הרבנים בתנועה הקיצונית שכן בעד בניית בית מקדש, אינם מבינים או סתם מקשקשים כיוון שבניית בית המקדש תוריד משמעותית מכוחם. הרי חזרה לפולחן במקדש היא למעשה חזרתה של דרך הצדוקים בתור הזרם המרכזי ביהדות. הצדוקים היוו היריב הגדול ביותר ביהדות לזרם הפרושים, שהוא האבא של היהדות הרבנית. לכן כל בנייה של בית מקדש שלישי בהכרח תפגע במעמד הרבנים. למען האמת - גם הטענה שבית המקדש השלישי ירד מוכן מהשמים בימות המשיח נראת לי עכשיו כטריק פוליטי של מי שכתב את התושב"ע (נעזוב כרגע את המסורת שאומרת שבנ"י קיבלו את התושב"ע במעמד הר סיני, אני מדבר על מי שכתב את התלמוד וחיבר את ההלכה אחרי נפילת בית שני), כדי להבטיח שבעצם אף פעם לא יבנה בית מקדש שלישי. אם כל הכבוד לרבנים, ותאמין לי שיש לי כבוד רב אליהם, הרי הם אנשים פקחים מאוד, ואינני מאמין שבתום לב יוליכו את עצמם שולל ויתמכו בבניית מבנה שיפגע קשות במעמדם. אם אתה רוצה להכנס לנימוק הרוחני-דתי של למה אין בית מקדש שלישי, בבקשה. אני נכנס לנימוק המעשי-פוליטי, והרבנים, בתור מנהיגיו הדתיים של העם היהודי, חשובה להם פוליטיקה ומעמדם לא פחות מהדת. כל מי שמכחיש את זה, הוא נאיבי ומסרב להכיר במציאות. למידע נוסף על מאבקים פוליטיים בין הזרמים השונים ביהדות, אתה מוזמן לחפש על הצדוקים והפרושים באינטרנט, או ללכת לאנציקלופדיה היהודית בקישורים שצירפתי.
 
למעלה