מדוע הסתיימו מסעות הצלב?

אריק ל

New member
מדוע הסתיימו מסעות הצלב?

מסע הצלב התשיעי התרחש לקראת סוף המאה ה-13. אולם לאחר שהפסידו הצלבנים, לא התרחשו יותר מסעות צלב. מישהו יודע מדוע? מה השתנה ברומא שגרם למסעות הצלב להפסיק?
 

hastings

New member
רומא? את המתכוון לאירופה, לא?

כי האימפריה הרומית חוסלה במאה החמישית לספירה. כללית - הגורמים למסעי הצלב היו קשורים בלחצי אוכלוסייה ובעיות כלכליות של אירופה במאות ה 11-12. הלחצים האלה נחלשים עם הזמן, ככל שאירופה מסתגלת לאוכלוסייה גדולה יותר (בירוא יערות, השתכללות דרכי עיבוד הקרקע). כמו כן, התמיכה של אירופה בצלבנים הפכה יקרה מאוד עם הזמן, והיו אפיקים רווחיים יותר להשקעת הכספים באירופה עצמה.
 

אריק ל

New member
רומא, כיוון שלמיטב ידיעתי שם ישב לו

האפיפיור בשנים אלו, לא? בכל אופן, מה שאתה בעצם אומר הוא שאירופה או ליתר דיוק מוסד האפיפיורים לא אבדו את הרצון לקבוע את שליטתם בירושלים - פשוט הדבר נעשה יקר מידי, הלא כן?
 

eshir31

New member
מסעי הצלב

מסעי הצלב פסקו בשל מס' גורמים: אירופה אכן הסתגלה לאוכלוסיה גדולה יותר (עיין במה שכתב הסטינגס) ורומא כאימפריה אכן לא היתה קיימת. מוסד האפיפיורות היה קיים והוא זה שדחף ליציאה למסעות הצלב. מהמאה התשיעית האפיפיור ואירופה החלו יותר ויותר לעסוק בעניניה הפנימיים של אירופה ובעליית הישויות המדיניות החדשות (ממלכות כמו זו של קרל הגדול) ומשלב מסוים התנגשו הישויות החדשות הנ"ל עם האפיורים (כמו ההליכה לקנוסה של פרידריך-הקיסר הגרמני) וכך הלך ודעך הענין במסעי הצלב.
 

eshir31

New member
ההליכה לקנוסה

אתה כמעט צודק... שמו של הקיסר שהלך לקנוסה הוא הינריך ה-4 שהיה קיסר גרמניה והסתכסך עם האפיפיור גריגוריוס ה-7 על מינויי ההגמונים של הכנסיה בגרמניה שכל אחד טען שהוא אחראי על כך. הקיסר סירב לקבל זאת והאפיפיור הטיל חרם על הקיסר. מתנגדים לקיסר רצו לנסות לנצל זאת לטובתם (מכיוון שהייתה חשיבות רבה לאישור מינוי הקיסר ע"י האפיפיור שייצג את מלכות השמיים שהיא מעל המלכות ה'ארצית'). הקיסר רצה להתפייס עם האפיפיור ולכן חצה את האלפים (בינואר 1077) לכיוון מבצר קאנוסה אשר באיטליה (שם היה ארמון החורף של האפיפיור) והאפיפיור קיבל את סליחתו והסיר את החרם לאחר מס' ימים בהם הותיר את המלך ומלוויו המועטים בחוץ עד שהתיר להם להיכנס.
 

eshir31

New member
../images/Emo8.gif

נכון... אך אני בחור ולא בחורה... תודה על התיקון.
 
לא יודעת אם שמתם לב לכך

אבל ההליכה לקנוסה היא אכן שלב במאבק בין הרשות הרוחנית-דתית של האפיפיורים לבין הרשות החילונית (בחסות הדת) של המלכים. אבל ההליכה לקנוסה היא לפני מסע הצלב הראשון! כלומר היא מסמנת שלב במאבק, שבו האפיפיור הוא בעל עוצמה גדולה ביותר. לגבי מסעי הצלב, הם אכן שינו כיוון בתקופה מסויימת ופנו לכיוון ספרד. סיום כיבוש ספרד - 1492 - הוא לדעתי סיום מסעי הצלב בצורתם המוכרת. קשה לי מאוד להתייחס לדבריו של בוש כיום, כאל משהו שהוא יותר מפליטת פה.
 

hastings

New member
תפקיד האפיפיור

במסעי הצלב הוא סבוך. ככוח מניע ליציאה למסעי הצלב היו להם מספר תפקידים: השאיפה לאחד מחדש את הכנסיות לאחר הפילוג הייתה חשובה להם; הם הוציאו את הבולות שאפשרו במידה מרובה את מסעי הצלב; לארגון המסעות היה ערך במאבק על יוקרה והשפעה באירופה. אבל שלל הגורמים שהביאו למסעי הצלב היו סבוכים הרבה יותר, זה היה קשור בגידול אוכלוסייה, בהדרדרות המצב הכלכלי, בלחצים על אדמות בשל שיטת הירושה של האצילים ובתחרות על כוח פוליטי ועל יוקרה. לאפיפיורים עצמם, ולמדינה האפיפיורית, הייתה יכולת מוגבלת לגייס צבא ולהחזיק אותו באזור א"י-סוריה. הם מעולם לא היו יכולים "להרים" מסע צלב ללא תמיכה של מלכים אירופיים, או ללא תנועות עממיות. התנועות העממיות היו לא אמניות - קשה היה לצפות אותן וקשה היה עוד יותר לשלוט בהן, והן נטו להיות קצרות טווח (ראה המקרה של מסע הצלב הראשון). מה שהיה נחוץ הוא צבא קבוע וממושמע ככל האפשר. הצלבנים בארץ היו תלויים באופן קריטי באפסקה של כסף, ציוד ואנשים מאירופה. תמיכה זו הגיעה בעיקר, אך לא רק, מצרפת. השיונויים שעברו על אירופה הפכו את יחסי העלות-תועלת של הנוכחות באזור שלנו ליקרים מדי, וכפי שנאמר - עיקר תשומת הלב של השליטים באירופה (כולל האפיפיור) הופנתה לאירופה עצמה.
 

TalReshef

New member
מילה בסלע

ה ייתי רק מוסיף שמסעי הצלב לא הסתיימו במאה ה-13 והיו מסעות ספורדיים שנשאו את הכינוי מסעי צלב עד למאה ה-15, ביניהם רבים שלא הגיעו כלל לישראל, אלא למצרים, תוניסיה ואפילו מסעות טבח בתוך אירופה דוגמת מסע הצלב האלביגנזי כפי שאנו יודעים מפליטות הפב של ג'ורג' בוש עד היום יש התארגנויות צבאיות שזוכות לכינוי הזה, כך גם ראו בשעתו הפורטוגלים והספרדים את ניצור/שיעבוד/טבח האינדיאנים, וכך גם האנגלים ביחס לפעולות שלהם בהודו.
 

eshir31

New member
מסע הצלה הרביעי

ניתן לקחת גם את מסע הצלה הרביעי שלא רק שלא הגיע לארץ ישראל אלא גרם לכיבושה של קונסטנטינופול (בירתה הנוצרית של ביזנטיון) כך שאחד מהגורמים שהשפיעו על מסעי הצלב וסיומם הוא המתח ביו המערב האירופי למזרח (הביזנטי) הנוצרי.
 

eshir31

New member
תודה לכל המברכים../images/Emo13.gif

לכל משתתפי הפורום! תודה על כל הברכות. נקווה שיהיה לנו כאן כיף ונלמד ככל האפשר מכולם.
 
בהצלחה

הגיע הזמן
 
הבעיה היא שבעולם הנוצרי, הדימוי

של מסעות הצלב הוא חיובי (בניגוד כמובן לעולם המוסלמי, וגם לדעתי למשקיף האובייקטיבי, בלי להתייחס בכלל לזוועות הצלבנים נגד היהודים). כך שהמלה "קרוסייד" (crusade) נושאת בחובה, בשפות האירופיות, משמעות מובלעת של משהו נאצל וחיובי, שנעשה למען מטרה שמעבר לאינטרס האישי ונוגע לטובת הכלל.
 

טרה10

New member
המובילים של מסע הצלב היו בנים

צעירים למשפחות שבהן ירש את התואר ואת הרכוש הבן הבכור. בכלל הסיבות למסעות הכיבוש[ולעניות לדעתי גם כיום בארצנו הקטנה]- נעשה ע"י אנשים מתוסכלים ממצבם שהתרכזו בנמלה של וונציה ונצלו את הצי הוונציאני וגם בחלקם נצלו זאת למלחמה בקיסרות המזרחית. הממלכות שהוקמו בירושלים באדסה ובקפריסין- היו פיצוי על הנסיכות הגזולה או האחוזה הפיאודלית שבמולדת. שתי הנסיכויות הצלבניות שלא בירושלים- מוכיות שאלה היו מסעי כיבוש. הפן הדתי לא היה הכל לא כלפי המוסלמים ולא כלפי היהודים. נכון שהאפיפיור קרא ב-1095 למסע להצלת הקבר הקדוש- מפגיעה של המוסלמים והתכוון למסע בגוון דתי- אבל הנענים לו היו כאמור אנשים מתוסכלים-בביתם-שקופחו בירושה בגלל המנהגים של אותה תקופה- של אי חלוקת האחוזות לחלקים- וגם שלא יכלו להתחתן עד נשואי הבן הבכור-ובמסע ושטח הכבוש- יכלו למצוא גם נשים ופניהם היו לכיבוש ארץ לא להם.
 

TalReshef

New member
הכללה מרחיקת לכת

היו גם כאלה שפנו מסיבות של ירושה, חוסר באדמה וכו', אבל לצידם היו המונים שפעלו בהשראת מה שנקרא "רוח המילניום": ההתלהבות המשיחית שהובילה אנשים לחיפוש אחר יעדים לפעלתנות דתית לאחר שישו לא הופיע בשנת 1000, היו אבירים שנקראו אל הדגל כחיילים לכל דבר, במיוחד בצבאות המלכים (פרידריך ברברוסה, ריצ'רד לב הארי וכו'). היה גם המקרה של "מסע הצלב של הילדים", אחד הסיפורים היותר נוגעים ללב בתולדות האנושות שכלל מוטיבציות מרקע דתי לחלוטין: האמונה שכיבוש ארץ הקודש יתבצע בידי הטהורים ביותר שעדיין לא חטאו. מי שרוצה לגלות שהיסטוריה יכולה לפרוט על נימי הלב מוזמן לפתוח את ספרי ההיסטוריה ולקרוא. ועוד.
 

Marinette

New member
אמת, וביניהם מסע הצלב של הילדים

"מסע צלב" שחבריו היו ילדים סביב גילאי 12 - 13, כולל שני המנהיגים. רוב הילדים יצאו למסע ללא רשות הוריהם, אך בעידוד כמה מנהיגי כנסייה. המסע לא הגיע לישראל, רוב חבריו נמכרו לעבדות בדרך ומיעוטם הצליחו לחזור לבתי הוריהם.
 
למעלה