הנצרות - סיפור הצלחה!

הנצרות - סיפור הצלחה!

ההצלחה מתבטאת כמובן במספר הרב של מאמינים, כיום. בזמנו של ישוע הנוצרי קמו משיחים רבים וכתות משיחיות לרוב. האם אפשר לנתח מה הם הגורמים לגדילה העצומה של הכת הזאת ביחס לכתות האחרות? ---- בתור ניחוש כללי ובלי לבדוק את העובדות ההיסטוריות: אני מניח שלהבדיל מכתות אחרות, בני הכת הזאת התרכזו בעיקר ברומא. שם הם שמרו על דתם בקנאות יתרה אל מול רדיפות הרומאים וכשהפסיקו הרדיפות הם הצליחו לגרום להחלפת הדת הרומאית האלילית בדת הנוצרית. זה היה גורם מפתח בהתפתחותם מאחר שרומא היתה מעצמה בעלת שליטה למרחקים, והיתה גם מיליטריסטית ולכן גם בעלת יכולת הפצת דת חזקה (כך הופצה הדת המוסלמית, כפי הנראה). יתכן גם שהם היו מסיונריים ביחס לשאר הכתות שלא היו מסיונריים. מה דעתכם?
 

hastings

New member
זה נקרא לירות לעצמך ברגל

לפתוח הודעה בפורום שעוסק בהיסטוריה במשפט: "בתור ניחוש כללי ובלי לבדוק את העובדות ההיסטוריות" ואז להעלות השערה היסטורית, זו אינה רק בגדר אירוניה, אלא בגדר זלזול בפורום ובמשתתפיו. אם אתה רוצה להעלות נושא לדיון - או שתשאל שאלה, או שתביא עובדות ותבסס עליהן הנחה.
 
יש לך גם משהו פרודוקטיבי לומר?

את ההודעה פתחתי בשאלה, אם לא שמת לב, וזה הנושא לדיון. הבאתי גם השערה משלי, ואני לא חושב שיש בכך משום זלזול בפורום או במשתתפיו (קראתי לזה השערה כי זה מבוסס על מה שחקרתי בנושא, אבל לא על מחקר מתמשך של מומחים להיסטוריה כמו שאני מאמין שיש בפורום). למעשה, אני חושב שההודעה שלך אינה קשורה לפורום היסטוריה, ומהווה זלזול באנשים חדשים כמוני, ובפורום, ובמשתתפיו.
 
קודם כל ברוך הבא

קודם כל בקשר לתשובתו של היסטינגס, אנשים האמונים על המחקר ההיסטורי לעולם לא יניחו הנחה מבלי לבדוק את העובדות, או כניחוש, זה פשוט נוגד לחלוטין את כללי העבודה של ההיסטוריון. השאלה שלך הייתה "האם אפשר לנתח מה הם הגורמים לגדילה העצומה של הכת הזאת ביחס לכתות האחרות?", התשובה שלי היא זו: אכן ניתן לנתח את הגורמים לכך, זה יקח מחקר היסטורי ארוך ומתיש שאני בספק אם בסופו תינתן תשובה חד משמעית, למעשה אני די בטוח שלא. אני כן יכול להעלות כמה נקודות חשובות שסייעו לנצרות להתפשט לכל רחבי העולם בכזאת הצלחה: 1. התנצרותו של הקיסר קונסטנטינוס, שיורשיו הפכו את הנצרות לדת האימפריה. 2. ניצורם בכח של העמים הגארמנים שחיו בשולי האימפריה הקרולינגית על ידי, קרל הגדול הגדול ויורשיו. 3. יכולתה של הנצרות בתחילת דרכה "לבלוע" אמונות מקומיות ולצרף מוטיבים שלהן לתוך הדת. 4. המיסיונריות שליוותה את האימפריליזם של מדינות המערב מסוף ימי הבינים ועד לתילת המאה ה 20. ישנן עוד הרבה נקודות ואני בטוח שיהיה מי שיערער גם על אלו, בעיקר משום ששאלה כה גדולה אינה יכולה להסתפק בניחוש או אפילו בידע אישי או זיכרון לצורך מתן תשובה
 
תודה!... ../images/Emo13.gif ושאלות:

1. מה גרם לנוצרים להיות בעלי השפעה על קונסטנטינוס יותר מאשר הכתות האחרות (כיצד קרה שהם התבססו ברומא כל כך טוב יחסית לאחרים)? 2. מה גרם להצלחה של המסיונריות הנוצרית יותר מאשר המסיונריות של כתות אחרות? 3. האם הנצרות היא באמת הדת היחידה שהיהת אז בעלת יכולת "לבלוע" אמונות מקומיות ולצרף מוטיבים שלהן לתוך הדת? ---- נ.ב. כמובן שבדקתי את העובדות ההיסטוריות, ואתה יכול לראות שלא דיברתי שטויות ושדבריך קרובים לדברי. אבל כתבתי "בתור ניחוש כללי ובלי לבדוק את העובדות ההיסטוריות" כדי שלא לזלזל בפורום. אני אינני היסטריון ולכן לא סברתי שהעובדות שברשותי יהיו מספיקות להסקת מסקנה אלא רק לניחוש. מה שלא יהיה, קבלת הפנים של היסטינגס לא היתה יפה במיוחד, כך או כך (ושלך כן!
).
 
אני שמח ../images/Emo13.gif

עכשיו הולכים לסדר, תשובה אולי מחר, אני יכול לענות על 2 די בקלות, ההצלחה של המיסניוריות הנוצרית נובע מכוח צבאי פשוט, גם המוסלמים "הצליחו" לאסלם את כל העמים שכבשו, זה פשוט עניין צבאי
 
הנה מה שנראה לי, ומה שרציתי לברר:

ההתחלה: הנוצרים נרדפו קשות על ידי הרומאים עד הדחתו של הקיסר דקיוס. בינתיים הם התבססו ברומא וניצלו את השפעתם (המסיונרית, תוך עזרה לאנשים עניים וכו') כדי לנצר עוד אנשים רבים. כנראה שהתפשטות התופעה הביאה בסופו של דבר להתנצרותו של קונסטנטינוס (יתכן גם שהיה זה מהלך פוליטי). כשקונסטנטינוס עלה לשלטון (275 לספירה?) הוא הפך את הדת הנוצרית לדת מועדפת (תוך גילוי סובלנות לדת הרומאית הישנה), ולאחר מכן פעל רבות לקידומה (הקים בירושלים את כנסיית הקבר, התערב בסדרי הכנסייה הנוצרית...). התנצרותו של הקיסר היתה בעלת השפעה עצומה מאחר שכדי להתקדם ולהשיג השפעה היה כדאי להפוך לנוצרי. ההמשך: רומא הפכה על ידי הקיסרים הבאים לדת הרשמית של האימפריה. זמן מה לאחר מכן הכנסייה הוציאה להורג כופרים בדת הנוצרית וכך חסמה את הדרך בפני כל דת אחרת. ניתן לומר שמרגע שרומא התנצרה המצב היה פשוט: 1. רומא היתה מאז ומתמיד תרבות מיליטנטית, ובאותה תקופה היא היתה גם בעלת השפעה תרבותית ומסחרית רבה על עמים אחרים. 2. הנצרות היא דת מסיונרית מאוד ובעלת יכולת "לבלוע" אמונות מקומיות תוך צירוף מוטיבים שלהם אל תוך הדת. שילוב של 2 המרכיבים האלו היה מרכיב מנצח בעל עדיפות על כל דת אחרת באותה עת. בהמשך ההיסטוריה: 1. העמים המערביים הלא נוצרים הוכרחו להתנצר, מאחר שעמד כנגדם איום באמברגו מסחרי מצד המדינות הנוצריות. 2. מדינות מערביות עשירות יכלו להרשות לעצמם (וגם ראו זאת כצורך ראשון במעלה) להשקיע משאבים בשליחת מסיונרים לכל העולם, וכך גרמו להפצה נרחבת עוד יותר. 3. המגמה המשיכה להיות מיליטנטית ומסעי הצלב שבמקור יועדו לשחרר את המקומות הקדושים בישראל, הפכו בהמשך למסעות מלחמה כנגד הכופרים והמוסלמים באירופה. כיום: התוצאה היא המשך בלתי נמנע של הסעיף הקודם "בהמשך ההיסטוריה". אפשר באמת לסכם זאת ולומר שכוח (וכוח צבאי) ומסיונריות אכן היה הגורם העיקרי להצלחת התפשטותה של הדת הנוצרית. (עד כאן כתבתי את ההשערה המקורית שלי, ותתקן אותי אם טעיתי בפרטים...) ---- מה שרציתי יותר לברר זה בנוגע לכתות המשיחיות והאחרות בתקופה ההתחלתית. מה גרם לכך שרק הכת הנוצרית תצליח להתפשט כך? האם בגלל שרק הם היו מסיונרים? האם הם היו היחידים שהתבססו באיזור של רומא עצמה?
 

קוכולין

New member
אני הייתי מונה שלושה גורמים עיקריים

1. פאולוס. אדם זה שינה ב-180 מעלות את מסורת ישו ויצר את הנצרות המוכרת לנו כיום. החלטתו המכריעה ביותר היתה הפנייה לגויים. ישו, כידוע, יצר את תורתו עבור היהודים בלבד, וזאת היא נקודה חשובה עד מאד. פאולוס החליט לוותר על ברית המילה, ובכך פתח את השער להצטרפותם של גויים רבים לדת היהודית. 2. באותה תקופה שקעה הדת היוונית-רומית וגוועה לאיטה. האנשים חיפשו תחליף, ואכן רבים התגיירו. אך ברית המילה הפריעה לגברים לעשות זאת (לכן מעניין לציין שנשים רומאיות נטו להתגייר יותר מאשר גברים) וכן תהליך הגיור הקשה ועול המצוות הרבות. לעומת זאת הנצרות הציעה אלטרנטיבה מונותיאיסטית מיסיונרית, שהרבה יותר קל להאמין בה. למעשה, ניתן לומר שהיא "תפסה" את מקומה בנסיבות היסטוריות ייחודיות, כאשר הדת היוונית רומית שקעה, והנצרות היתה שם בדיוק במקום כדי להחליפה. 3. התנצרותו של קונסנטינוס, שיש להבינה גם לאור שני הסעיפים הקודמים.
 

hastings

New member
כן.

למה הנצרות פרחה ברומא של המאות הראשונה והשנייה לספירה? התקופה הזו הייתה תקופה של תסיסה רבה באימפריה הרומית בכלל, חילופי השליטים, שבסופם עליית השושלת של אדריינוס לקראת סוף המאה הראשונה ושינויים בסדרי האימפריה בכלל יצרו ציפיות משיחיות. הדת הרומית המסורתית הייתה במגמה של ירידה, ואנשים חיפשו חלופות. ידוע לנו על אנשים רבים ברומא שהתגיירו בתקופה זו, אך כשלון המרד הגדול (70 לספירה) ומרד בר כוכבא (135 לספירה) גרמו לרומאים לראות ביהדות דת ש"סר חינה" מכיוון שהאל שלה אינו מצליח להנחיל ניצחון אפילו למי שנתפש כמשיחו. פרט ליהדות החלופה העיקרית לדתות הפוליתאיסטיות של אגן מהזרח התיכון, ששאבו כולן ממקור יווני משותף במידה רבה בהשפעת שנים של תרבות הלניסטית, הייתה הנצרות. לכן היא הפכה מוקד לתקוות ושינויים, ומשכה מאמינים רבים. יש לזכור דבר נוסף - בשנים אלה הנצרות הלכה והבחינה את עצמה באופן ברור מהמקורות היהודיים (או הישראליים) שלה. סירובה לקבל את הטענות המשיחיות שיוחסו לבר כוכבא, מכיוון שהם טענו שהמשיח כבר הגיע עוד קודם, הציב אותה באופן מפורש מול טענות של גורמים ביהדות הרבנית. עליונות הכנסייה שיצר פטרוס, והיעלמות כנסיית ירושלים שהייתה קרובה יותר במנהגיה ליהדות, תרמו גם הם להבחנה זו. הכנסייה של פטרוס הייתה "קלה יותר לעיכול" מאשר היההדות, מכיוון שהיא וויתרה על רוב המצוות. הטענה של הופעת המשיח וכריתת ברית חדשה עם האל, שאינה מחייבת את שמירת המצוות של היהדות, הפכה אותה לדת שהיה צריך להקריב הרבה פחות בשביל להצטרף אליה. הוויתור על המצוות אפשר לאנשים רבים לקבל את הדת מבלי לוותר על הרגלי היום יום שלהם. פיתוח מושג השילוש הקדוש, שיש בו הד לאמונות פוליתיאיסטיות, תרם גם הוא להפיכת הדת למובנת יותר לאנשים שהיו מורגלים לרעיון של פנתיאון של אלים. בנוסף לכך הנצרות, בניגוד ליהדות, מבטיחה גאולה אישית בזכות מעשה של אמונה. הרעיון של קיום גמול בחיים שלאחר המוות, שכל מה שדרוש לקבלתו היא אמונה, נראה מושך לאנשים בזמנים של אי-סדר חברתי ופוליטי. יש גם זלכור שההבטחה שלה לשיוויון ולתדק חברתי מצאה לה הד בקרב העניים ומי שלא היה להם מעמד של אזרח באימפריה. למה קונסטנטינוס התנצר? אני מכיר את האגדה, אך לא מספיק את האיש עצמו וסביבתו בשביל לענות על שאלה זו. והערת אגב - קונסטנטינוס למיטב ידיעתי לא הפך את הנצרות לדת המדינה, אלא פשוט העניק לה מעד של "רליגה לגיטה" דת חוקית או מוכרת, ולא "סופרסטיציו", אמונת הבל, שהיא יעד להטרדות של השלטון. כל מה שנאמר להלן נאמר מאוד בקצרה, יש גורמים רבים לתפוצתה של הנצרות בשתי המאות הראשונות לספירה, ואני בטוחח שיש כאלה שלא הזכרתי. זהו שדה מחקר שעדיין לא מוצה. אם אתה רוצה תשובות מעמיקות יותר - אני מציע לך לגשת לאחת הספריות האוניברסיטאיות ולחפש ספרים בנושא. לדעה מעניינת לגבי משמעות "נצחונה" של הנצרות במאות הראשונות, ולדיון קצר בשאלה של הקשר בין הבשורה של ישו להתפתחות הנצרות של פאולוס ופטרוס, אני ממליץ לך לעיין בספרו של קרל פופר "החברה הפתוחה ואויביה" בפרק 25 ("היש משמעות להיסטוריה?"). רלוונטי מספיק בשבילך?
 
אופס,../images/Emo13.gif רק עכשיו אני רואה שענית...

לא ריעננתי את העמוד ולכן לא ראיתי את תשובת לפני שעניתי אני. אכן, ענית במידת מה על שתי השאלות שהשארתי. לגבי התנצרותו של קונסטנטינוס, יש את האגדה כמובן. אבל לא נראה שצריך להתפס לזה מאחר שההסבר הפשוט הוא שהנצרות כבר היתה מבוססת שם ביותר, וקונסטנטינוס היה פשוט אחד מאלו שנתפסו לזה. יתכן שאף היה זה מהלך פוליטי נבון. בכל מקרה, אני מתעניין בעיקר בעדיפות של הכת הנוצרית דאז על כתות אחרות דומות. תודה על ההשקעה!
 

טרה10

New member
ערבבת את התפתחות הנצרות

החל מראשית הספירה-שאגב החלה במאה ה-13 או איפשהוא שם-פעם היה על זה דיון-והתפתחותה. רק אביא מדברי פרופ' קלוזנר שטען לאחר חקר את ישו 21 שנה שהנצרות של ישו היתה יהדות משופרת. אח"כ אישי הכנסיה פיתחו אותה למה שהיא היום. הפלוראליזם של הרומאים- שהרבה יוונים חיו בתוכם- הביא למפנה שבו למעשה היהדות המשופרת המונוטואיסטית הגיעה למעמדה באמפריה תוך נסיגות והתקדמות. אגב לא ציינתם את הנצרות הפרבוסלבית בכלל. ובקשר למאה הראשונה-וכנראה גם השניה- כידוע הושלכו הנוצרים וגם יהודים לזירות הלחימה ברומא. והשאלה הגדולה באמת היא -כיצד מדת שולית של עם שולי וקטן-שהובס בשתי מרידות לפחות-ע"י שליטי העולם העתיק היתה לדת שלטת כעבור מאות שנים ?. על זה לא עניתם- ויש יותר מתשובה אחת..וכרגיל בהיסטוריה אין אמת אחת.
 

אלי ו.

New member
מצחיק, אני בדיוק באמצע הספרים

של קלוזנר. רציתי להעלות עוד נקודה קטנה. קונסטנטינוס נתן לנצרות כח במאבקה מול הפגאנים, אבל הכח גרם גם לפלגנות בין הנוצרים. רציתי לקבל דעות על השפעתו של יוליאנוס הכופר על הנצרות כדת. יוליאנוס לכאורה היה אויב הנצרות אבל בפועל נראה לי שהוא עזר לחשל את הנצרות לדת מאוחדת. (יחסית כמובן)
 

קוכולין

New member
הייסטינגס, תשובה מרתקת

אם כי יש להזכיר שלמרות שהנצרות תובענית הרבה פחות מהיהדות בדרישותיה הפיזיות מהמאמין, היא תובענית בהרבה בדרישותיה הרוחניות. אך המון העם לא הבין זאת, ומאוחר יותר מילאו ההרמיטים והנזירים את תפקיד "הקדושים", אשר מקיימים מעל ומעבר מצוות עבור המון העם כולו. הייתי רוצה גם להמליץ על ספריו של פרופ' אביעד קליינברג: הנצרות מראשיתה ועד לרפורמציה- ספר היסטוריה תוכני ובסיסי לנושא רגל החזיר של האח ג'ינפרו- ספר מרתק הדן בסיפורי קדושיים נוצריים (שתורגמו במלואם בחלקם הגדול בידי פרופ' קליינברג) ובמשמעותם הפסיכולוגית, ההיסטורית והחברתית. גאולה וכוח- לתולדות הנצרות בימי הביניים- ספר בעריכתו של קליינברג, המאגד מאמרים של טובי המומחים בעולם, ביניהם פרופ' ריצ'רד סאותרן מבריטניה, בכיר חוקרי הכנסייה הקתולית בדורנו. וידויים מאת אוגוסטינוס (בתרגומו של קליינברג)- ספר מרתק ומרגש הפורש את חייו של אוגוסטינוס, אולי החשוב מבין מעצביה הרעיוניים של הנצרות הימי ביניימית (הוא פעל וחי במאה הרביעית). הספר מכיל וידויי אמונה סוחפים ומרגשים, לצד סיפור חייו של הכותב ודיונים פילוסופיים מורכבים על מהות הזיכרון, ספר בראשית ועוד. עיקר חשיבותו של הספר עבור ההיסטוריון, לדעתי, הוא במידע הרב המצוי בו על התפשטותה של הנצרות והפיכתה לדת שלטת בעולם המערבי. בתקופתו של אוגוסטינוס היו קיימות כתות מינים מיסטיות רבות (כגון המניכאים להם הוא מקדיש מקום רב בספר) וכן עובדי אלילים. ספרו של אוגוסטינוס מלמד יותר מכל כיצד הפכה הכנסייה הקתולית, בסופו של דבר, לשליטה הדתית המוחלטת של המערב עד לתקופת הרפורמציה.
 

טרה10

New member
המאה הרביעית איננה ימי הביניים.

שנחשבת כך רק מהמאה ה-10 ואילך. אחת הסיבות היא המצאת המחרשה בתקופה שבה מרבית העבודה היתה בחקלאות וביצירת מזון.
 

קוכולין

New member
נכון בהחלט

אבל למרות זאת אוגוסטינוס נחשב לאחד מהמעצבים הרעיוניים העיקריים (אם לא העיקרי שבהם) של התיאולוגיה הנוצרית-קתולית בימי הביניים.
 
סלח לי שאני מתקן אותך, אבל

אפילו לפי ההגדרה המחמירה ביותר, ימים הביניים מתחילים במאה התשיעית, בדיוק בתחילת מאה זו, עם הכתרתו של שארלמיין. לפי הגדרות אחרות, המאות 5-8 הן ימי הביניים המוקדמים (או תקופת החושך, אם תרצו), המאות 9-12 הן ימי הביניים המרכזיים, ואילו המאות 13-14 הן ימי הביניים המאוחרים.
 

masorti

New member
ההגדרה שאני מכיר...

היא שימי הביניים התחילו מנפילת האימפריה הרומית המערבית (450 לספירה בערך). לגבי סיומם יש שתי אסכולות: א. נפילת קונסטנטינופול ב-1453. ב. גילוי אמריקה (וגירוש המוסלמים מספרד) ב- 1492.
 

masorti

New member
לא!!

עד 1492 היתה גרנדה (=דרום ספרד) בשלטון מוסלמי, ואילו צפון ספרד בשלטון נוצרי. ההישג הגדול של פרדיננד ואיזבלה היה הנצחון על המוסלמים וסילוקם מגרנדה. דבר זה הביא לקיצו 700 שלטון מוסלמי בספרד, ואיחד את ספרד כולה תחת שלטון נוצרי. (ובהזדמנות זו חיסל את המאחז המוסלמי האחרון במערב-אירופה) גירוש היהודים היה אולי מאורע חשוב מאוד עבורנו, אבל מבחינת חלוקת ההסטוריה לתקופות - מדובר על אירוע שולי.
 
למעלה