גלישה עם קיזוז לאחור?

amitdayan

New member
גלישה עם קיזוז לאחור?

תהייה שרציתי להעלות לפורום: ב172 כמו שבטח רוב הפורום יודע, גולשים עם הורדת אף וקיזוז קדימה ממצב התחלתי של ישרה ואופקית (nose down) כדי שהאף לא "יטפס" חזרה. קראתי לא מזמן בדח מעברים שתאר תהליך קצת שונה במעבר מישרה ואופקית לגלישה: קודם כל מורידים מדפים, אחר כך בא קיזוז גס לאחור (nose up) ואחר כך הורדת אף למצב גלישה. מה שלא מסתדר לי זה איך מתפקדת הורדת האף ביחד עם קיזוז לאחור? המטוס לא יברח מגלישה כל הזמן? האם זה קשור לכך שאת הגלישה במטוס הנל מבצעים עם מדפים מורדים (T/O) וב172 לא?
 

צור בנר

New member
אין צורך להוריד את האף בגלישה

אני חושש שטעות בידך - גלישה לא מתבצעת בעזרת הורדת האף קדימה. עקב סגירת המנוע לסרק והפסקת זרימת האוויר על מייצב הגובה - האף רוצה לרדת ולכן כדי להשאירו במצב גלישה הנמוך אך במעט ממצב ישרה ואופקית, יש לקזז אחורה לאף מעלה. גלישה ניתן לעשות עם מדפים מטה או מעלה. בשניהם - המעבר יהיה דומה עם שינוי קל בקיזוז.
 
תלוי מאיזה מצב אתה נכנס לגלישה?

תלוי מאיזה מצב ומהירות אתה נכנס לגלישה. ומה מטרת הגלישה. ובכלל, מי ולמה צריך להכנס לגלישה? (אבל זה במועד שמח יותר כשירגעו כאן הרגשות)
 
קיזוז לאחור בגלישה

יש שתי סיבות לצורך בקיזוז לאחור (אף-מעלה) במעבר לגלישה כפי שתיארתה. האחת, כפי שצור ציין, הפסקת הזרימה מהפרופ' על הגה הגובה מקטינה את הכוח המופעל על-ידו ומחייבת יותר הגה בכדי לשמור על מצב הטיסה. השניה, כפי שניחשת, היא הורדת המדפים. הורדת המדפים מעבירה את מרכז הלחץ עוד לאחור ובכך מגדילה את המומנט מוריד האף ולכן נדרש עוד הגה גובה ועוד קיזוז בכדי לשמור על גלישה. אתה צריך להפנים שאין בהכרח קשר בין מצב הסטיק לבין שעור הטיפוס או ההנמכה. למרות שאינטואיטיבית זה לא נראה, המנוע שולט על שיעור הטיפוס \ הנמכה והסטיק שולט על מהירות הטיסה, - כמובן עם השפעה הדדית בינהם.
 
למעלה