שאלה... מי יודע? משוויץ ועד ים המלח

laronpilot

New member
שאלה... מי יודע? משוויץ ועד ים המלח

בשוויץ במיוחד ובמקומות נוספים בעולם ישנם הרים רבים מה קורה במקומות אלה מבחינת התעופה הקלה? אנחנו למדנו בהרצליה השדה מוקף שדות רבים לנחיתות אונס מה קורה או מה מלמדים שם - האם שם הלימוד שונה? אחר? אני זוכר שטסתי לאילת ולמצדה הקטע אחרי ערד ועד ים המלח תמיד הפחיד אותי נראה כאילו אין היכן לנחות במקרה חירום מה דעתכם???
 

RAZ BAGG

New member
לא לפחד

אמנם התו"ל של לימוד הטיסה ברחבי העולם מבוסס רובו ככולו על שילוב ואיסוף של מערכי השעור של ביה"ס המובחרים בהרצליה בתירגום לשפות הנוכרים והנוכרות. ישנם אין ספור שיקולים בבחירת "שדה" לנחיתה באזור הררי מוגבל אבל קצרה היריעה מלפרטם. שתי נקודות למחשבה: 1)נחתת בתחתית עמק בתוך נקיק קטן בהרי הרוקי במונטנה שנראה לך כאופציה הטובה ביותר,אמנם אתה חי (בתקווה שלא שברת את רגליך)אבל אף אחד לא ימצא אותך,בזמן הקרוב. 2) אם ילך לך מנוע בקטע בין ערד לים המלח(8-7 דקות טיסה)ותבצע נחיתה טובה,אתה במרחק חצי שעה הליכה מקסימום מכביש כזה או אחר, מה גם ש-699+יחידת חילוץ הנגב תגיע אליך לפני שתגיד ג'ק רובינסון, אל תפחד.
 
הסקרנות הורגת אותי,

בתמונה שהעלת, איפה בדיוק היית בוחר לבצע נ.א.? השאלה רצינית לחלוטין ונטולת ציניות. מיכאל.
 

laronpilot

New member
תשובה רצינית ללא ציניות

מיכאל, זו בדיוק הסיבה שהעלתי את הנושא התשובה: לא יודע!!! מסיבה זו חשבתי לפתח כאן דיון בנושא ללמוד ולהחכים מנסיונם של אחרים
 

RAZ BAGG

New member
הייתי

אני מניח שהייתי מכוון למשטח הנקי יחסית במרכז התמונה,או על אחד משבילי קו האגן. המצב בהחלט לא אידיאלי מה גם שיש קו מתח גבוה בצפון התמונה שכמובן ממוקם באזור שהכי קל לגישה והבטוח ביותר לנחיתת החרום (מרפי) מה שנותר לנסות זה לשרוד את הנחיתה ולצמצם נזקים(גופניים)כמה שאפשר. לקוות שמישהו קלט את ה-ELT שלך או להתפלל לחלופין לקליטה בסלולארי ושה-MOUNTAIN LION'S בסביבה נמים את שנת החורף שלהם. אם נחתת באזור מבודד במיוחד רצוי שיהיה לך ציוד מינימאלי(שמיכה,מקור אש,שימורים,מראה לסימון וכו") להתמודד עם האלמנטים כי יכול להיות שאתה הולך לבלות מספר ימים/לילות בלתי נשכחים על ההר. מצורף אתר מעניין שעוסק בשיקולים וטכניקות בטיסה באזורים הררים.
 
נ"א בשטח הררי

מאחר וזכיתי בעונג המפוקפק הנ"ל, להלן המלצותי: א. מהירות מינימלית. ב. בחר במדרון המתון ביותר ורד איתו. בכך מתמזערת חבטת ההנגעה. ג. לרוח ולכיוונה אין משמעות בסיטואציה הלחוצה. אגב, תוצאות הנ"א היו: טייס שלם לחלוטיו, כני נסע וגוף מעוקמים ומנוע ששבק עוד מקודם.
 

nadaveiron

New member
I beg to differ

בקשר לג. לרוח יכולה להיות השפעה משמעותית מאוד. ברכס חד מאונך לרוח הייתי מחפש מקומות רק בצד ה upwind. גם כוון הנחיתה, אם ניתן, רצוי שלא יהיה עם הרוח. זה בשביל נימוק א. שלך (כל קשר של רוח אף זה קשר פחות במהירות הנגיעה). איזו גזירת רוח של 30 קשר בפיינל כשאתה בלי מנוע זה לא משהו שהייתי רוצה לחוות.
 
נ"א בשטח הררי-המשך

דגם האוירון:QUICKSILVER GT 500, אוירון סלחן בעל מנוע בוגדני. אירע מעל לתל חדיד (מזרחית למחלף בן שמן), ע"ג עצים וסלעים. לענין הרוח, מומלץ להפנותה לכיוון הנחיתה הרצוי. שוב, כיוון הנחיתה הוא הנתיב שבו מהירות הסגירה האנכית שבין האוירון לקרקע היא המזערית. בכך ממתנים משמעותית את עצמת ההתרסקות.
 

nadaveiron

New member
עוד הערה

מהירות אנכית בפגיעה היא הרבה פעמים שיקול משני - אחרי שעניין המהירות האופקית בא על סיפוקו. להתקע בעץ ב 100 קשר זה לא נעים, גם אם מנמיכים רק 100 רגל בדקה. במטוסים קצת יותר כבדים ומהירים, השיקול של לא להתקע במכשולים במהירות גבוהה יכול בהחלט להיות מכריע. אם המטוס שאתה טס בו מזדקר ב 60 קשר, ודורש, נגיד 500 מטר של ריצת נחיתה, והמשטח שיש לך הוא רק של 100 מטר, עם עצים בשני צדדיו, והרוח היא של 25 קשר, אתה תרצה להאיט את המטוס ככל האפשר לפני שתתנגש בעץ (דבר שלא תוכל להמנע ממנו). לצורך כך נחיתה נגד כוון הרוח היא חיונית. כל עוד המטוס תחת שליטה המהירות האנכית בד"כ לא תהווה בעיה. באופן עקרוני העיקר הוא להטיס את המטוס עד שהוא עוצר (כלומר לא להזדקר, ולא לאבד שליטה), ולדאוג לא להתנגש בשום דבר כל עוד המטוס עדיין אינו על הקרקע. אגב, המומחים ממליצים גם, במקרה של הכרח לנחות במדרון, לנחות בעליה. בכל מקרה, הרעיון הוא לעשות את הנחיתה כמו כל נחיתה רגילה - כשם שהמהירות האנכית אינה משמעותית בנחיתה רגילה על מסלול, אין סיבה שהיא תהיה משמעותית בנ.א. כל עוד המטוס מוטס ע"י הטייס תחת שליטה.
 

RAZ BAGG

New member
מטוס הסטורי

אני חושב שזה המטוס עם מספר התאונות/תקריות/ארועים הגבוה ביותר בהסטוריה הלא קצרה של האז"מים בישראל. אני זוכר את המטוס הזה יושב במרפסת של המוחרקה לאחר נחיתת דיוק יוצאת דופן בסיום מפגש עמותה במנחת יוקנעם בשנת 92 או 93 (אנחנו המראנו 5 דקות אחריו בדרך לעין איילה) STRIKE #1
 
האם לדון איפה לנחות-או,איפו לא לטוס

במקום לדון איפה ואיך לצאת מה"ביג שיט" אל תכנסו אליו! היכן שאין מקום בטוח לנחיתה , לא טסים, אלא אם יש מנוע נוסף. טייסי האז"מ יודעים זאת ונוהגים כך. ורצוי שכל טייס יחשוב כך ,זה עשוי לעזור בעת הצורך. מנועי הבוכנה במיוחד ויהיו אמינים ככל שיהיו דינם לעצור בדיוק ברגע הלא נכון . מנסיון של כך... וכך... נחיתות אונס אפילו תקר לא היה לי!? 100% מהזמן אני טס בקונוס גלישה לשדה בטוח בכל סוגי כלי הטייס שאני מבלה בהם. תאמצו זאת זה לא מזיק. חיים רוה
 
למעלה