ניווט ראשון ללא הגר

ניווט ראשון ללא הגר

לאור התגובות (כלומר, האין תגובות) לשני דיווחיי האחרונים ("איינשטיין" ו"פרומו") שקלתי להיעלב, להיפגע, להתעצבן, אבל לא!!! כי: א. אולי מישהו ייפול באהבת הניווט ויצטרף לצוות השרוטים של תחרויות הניווט. משחר נעוריי ניחנתי בתכונת המיסיונר לענייני תעופה (ובצניעותי כי רבה אני רק יכול לרמוז שמספרם של אלו שנפלו ברשתי הוא דו ספרתי כבר מזמן) . ב. אולי מישהו מהמתחרים, המנווטים והטייסים ילמד ויבין עוד איזה טריק ואז ההתחרות תהיה יותר קשה, וכמובן יותר מהנה. ג. "יותר משהעגל רוצה לינוק, הפרה רוצה להיניק". אז אל תגיבו ידידיי האדישים חדלי האישים (אימפוטנטים בשפת המקצוענים), ותנו לדוח שלי לעבור תוך חצי יום לעמוד השני. ברור לי שלו הייתי מדווח שבכנף 15 התחלף סמל רכב ובגלל המסדר לאירוע סגרו את מסלול ההסעה לשלושים דקות הייתם נזעקים, אבל לא! אני אכתוב מה שאני רוצה ולא מה שאני חושב שאתם רוצים, "ירצו, יאכלו", כתב דן בן-עמוס המנוח. הקדמה שוביניסטית מובהקת: כשכתבתי את סדרת סיפוריי "לא צריך ביצים בשביל לטוס", ו"נשים עושות זאת טוב יותר", חלק מהתגובות (בעיקר של טייסות מפורסמות...) היו שבימינו כבר ההבדל והזלזול פסו מעולמנו התעופתי. אם כך, הכיצד שבכל חמשת תחרויות הניווט שהשתתפתי עד היום רק במטוסי היה ייצוג למין השולט?! אף לא טייסת או נווטת בתחרויות הניווט. כן, גם אני שמעתי את ההסבר עם המערה שאנחנו הגברים יצאנו לצוד ממוטות ופיתחנו יכולות ניווט בזמן שהן נשארו במערה ופיתחו יכולות תקשורתיות. קישקוש. זה היה מזמן, וכפי שכבר כתבתי, הרי שהגר יכולה ללמד את כולנו איך לצוד ממוטות או סתם לזהות עקבות של דינוזאורים מגובה 500 רגל. טיסה ללא הגר: ובכן, מטעמים שאין המקום לפרטם, נבצר מהגר לנווט איתי הפעם. כשספרתי על כך הגיב איזה טייס, עו"ד, בעל תפקיד בכיר באגודת התעופה, שעכשיו אין לי ברירה ועלי להתחיל ללמוד לנווט כמו שצריך. להיפך. עכשיו צריך להתחיל לנווט כמו טייס אוטומטי...ברם, אולם, למרות בטחוני העצמי, התחלתי להתבהל. הלוא בכל הניווטים מעולם לא הסתכלתי במצפן (איפה בדיוק הוא ממוקם בפנל?) כי הגר אמרה: "טוס לחמת גדר, טוס לאמירים, טוס לאנטנה ליד העיקול בכביש לשדה בוקר" ואני טסתי לשם. הביטה בצילום ואמרה "זה ממשית, זה מדרך עוז, זה עין בוקק, וכו'). בלי חישובי רוח, סחיפה (רק קצת לבדוק שאפשר גם כך ולראות שהנוסחאות של תמיר מתאימות), רק, "יש לך עוד 2 דקות וארבעים שניות", ואני פותח/סוגר מצערת, מרים/מוריד מדפים ומגיע, והנה, רגע האמת הגיע.... שלב ההכנות: אחרי מיפוי ומיון מסובכים (אפס מועמדים) בחרתי את עודד. בחור יסודי, טס בארה"ב, כותב דוחות מצוינים, היה החניך הראשון של מדריך ששולח עטו פה בפורום ושרד אותו, ועוד כהנה וכהנה תכונות טובות. שלחתי לו את כל החומר ללמוד, דאגתי שיירשם לאגודה, ואבן נגולה מעל ליבי. יומיים לפני התחרות דיווח על מחושים ומחלות שונות ששוב הדירו שינה מעיניי. ובינתיים בצעתי 10 טיסות על הנתיב משדה-דוב לכיוון מצפה רמון, 8 מהן בדאש 7 ו-2 בהרקולס (טיסה עיוורת בלי יכולת להסתכל החוצה), בכולן כנוסע שדבוק לחלון. סימנתי נקודות "חשודות". בינתיים צרפתי עוד שני נוסעים הלוך ושוב לתימן, כי כזכור לכם איני עומד בבכי המושבים הריקים הזועקים, וגם חברה נעימה ויפה עוד לא הזיקה לאיש (ככה לפחות חשבתי לתומי). הערת ביניים וגילוי נאות: גם עודד וגם שגיא היו איתי יחד במטוס בתקלת האלטרנטור בלילה בדרך מחיפה אז הוספתי את "אני, אחותי ואני" כסגולה בדוקה נגד עין הרע... המשך יבוא.
 
ניווט ראשון ללא הגר - המשך

נקודות מהתחרות עצמה (בלי שלב ההרהורים והמסקנות): "קטן עלי", אני מרגיע את עצמי לפני חלוקת המעטפות, אבל כנראה שהטראומה של תחרות "נקמה בצפון", בה המראתי כשרק שלוש נקודות מתוך חמש עשרה מוצבות על המפה, עדיין צרובה אצלי עמוק בהארד-דיסק, אחרת איך ניתן להסביר את הדופק המואץ, סימני הזעה קלים, ואכילת זקן בלתי נשלטת, והכי גרוע, בדיקות מנוע לפני התיישרות ממש לפני הדאונים. 1700 סל"ד גורמים לכלי התעופה האלו להתרומם מעצמם... התנצלתי בפניהם מתוך המטוס. האם אלו לא סימני התרגשות?! כבר כתבתי על כך, אבל אחזור ואספק. שכחתי, פעמיים במהלך התחרות, שעד לנקודת ההתחלה יש זמן רזרבי שניתן לבצע בו מעגלי המתנה וכתוצאה מכך טסתי מיד אחרי המראה במהירות שאינה מביישת "סוואנה" (לאנשים ששפת האזמי"ם אינה שגורה בפיהם אציין שזה אווירון שמספרים עליו שיודע לעמוד באוויר). למרות כישרונותיי חלפנו את צומת הכניסה ל"פטיש", (הפנייה הרביעית ימינה אחרי שדרות, מול הפניה לאורים...) דקה לפני הזמן. בתל-ערד הנמכתי בניסיון לקרוא את השלט להגברת הבטחון (למרות יכולותיו הגבוהות עודד לא הדריך שם טיול לפני שבועיים....) ואז Touch & GO בערד. למרות שלא נטלתי חלק בתחרות נחיתות הדיוק שנערכה שם לאחרונה הרי נחתתי שם כבר בעבר (פעם אחרונה עם יורם ידידנו מהפורום ומפעילי התחרות) ולא התקשתי למצוא את המקום. גם איזה רכב שחלף את המסלול, או כך נדמה היה לי, כשהיינו בתחילת הפיינל לא הפריע, והופ אנחנו חזרה באוויר. שוב אני מהיר מדי וטס לאט לאט. חולף על פני הצוקים ומאיץ קמעה מחשש לגזירות רוח, וגולשים מטה לבאר הממוקמת במפגש הדרך עם הנחל. נוף מדהים. שוב ביקור בירוחם אחרי שחולפים את דימונה ואת ממשית (עוד אחת מערי הנבטים ששתיים נוספות נבקר בהמשך), גשר הרכבת באורון. הראות מצויינת, הרוח חלשה (בשלב זה) ואנחנו מתמוגגים מהנוף. חוץ משתי נקודות בנתיב לא זיהינו תמונות נוספות. ולחורבות עובדת. חולפים נמוך, נהנים מפסלי הגמלים הממוקמים למעלה שנראים ממש אמיתיים ממעוף הציפור, וממשיכים לשבטה (הנבאטית השלישית). מתקרבים קרוב לאיזה CTR, הבקר לא מעיר (דממת אלחוט כזכור לנו) ואני מתאפק שלא לבצע עוד איזה G&T על המסלולים שממש מולי. את כל השבוע האחרון בילית בבסיס הזה, מי כבר ישים לב?! ואוי לבושה - למרות שהייתי ממקימי ביסל"ת בשבטה בתחילת שנת 74 הרי הפעם אני מתקשה לזהות את החורבות. הבסיס כבר בקצות העין ורק הכביש שמוליך מהכניסה לבסיס ועד לאתר נעלם. לפי הזמן אני כנראה קרוב מאוד, ומעל כתף שבטה אנחנו עושים פניה חדה חזרה לתחנת הדלק בכניסה לשדה בוקר. גם בלי הגר במטוס זיהיתי את הצילום בלי צורך להגיע לנקודה, אבל הגענו. סמוך לצומת טללים לכיוון צאלים, היתמר עשן שחור כבד מאוטובוס שבער על הכביש. 2 דקות מאוחר יותר התעניין הבקר (ברשת הקשר של התחרות) אם מישהו ראה, ואישרנו לו. נעים שמתעניינים בנו. בדיוק של שנייה הגשנו את המעטפה לשופט. דיוק כזה לא היה לי אף פעם. אין ספקות שתענית השתייה שלי מהבוקר נתנה אותותיה, כי בניגוד לתחרות הקודמת, לא זינקתי מהמטוס, משאיר את הגר למדוד מרחקים בקילומטרים במקום במיילים ימיים ודהרתי לשירותים (120 PSI – לחץ מירבי לפיצוץ שלפוחית...). לג אחרון לא תחרותי: חזרנו מתימן להרצלייה. לג מוכר, אבל קשה כמעט כמו הלגים בתחרות, כפי שיתברר לכם בהמשך. שוב נשלחת לילית לטוס בסמוך לעבדכם. בניגוד לפעם הקודמת ש"אחותי" הטיסה ואני השקפתי, הפעם היא במושב הימני, קרי, ליד זרועי האגרסיבית והפעלתנית (אימפולסיבית). הטייסת המדופלמה גילתה התחשבות ולא באה בלבוש פרובוקטיבי מדי, אבל בכל זאת תנועות בלתי זהירות שלה גרמו לחשיפות עצמות ירכיים מרשימות (מפאת הפרשי האורך המשמעותיים בינינו, זה בערך הגובה שלי....). לך תתרכז בתנאים כאלו, אז מה הפלא שהנחיתה נרשמה במכון הסיסמוגרפי?!, כפי שציינתי. לסיום ולסיכום: יש יתרונות לטוס עם נווט שהוא גם טייס. מוריד הרבה מהעומס, הלחץ וחלוקת הקשב, אבל לי, שתמיד הייתי הטייס היחיד במטוס, לרבות במטס הבינלאומי במשך 3 ימים, היו חששות. עכשיו לא מוחאים לי כפיים ואומרים שאני ענק והטייס הכי טוב במטוס, רואים את הפשלות ומבינים אותם, ובכלל, ובפרט. ולמרות זאת, התאום המוקדם, ההחלטות על עבודת הצוות (מי עושה מה ומתי), יכול להיות פרי השנים של שנינו בטייסת הניסויים, נתנו אותותיהם. פשוט עבודת צוות כייפית. עוד יום גדול לתעופה האישית שלי ולטייסי הפרובינציה המכונה ישראל (פעם מישהו הציע לקרוא לה "פקידיסטאן"...). ושוב תודה למארגנים, לשותפי לניווט, ולנוסעי המקסימים והמקסימות בדרך הלוך וחזור. יִזְהָר נוֹי
 

יפתח 15

New member
סיפור נהדר יזהר...

טוב לשמוע ממך. אבל השארת אותנו במתח, באיזה מקום סיימתם? בכל אופן- נחמד להיכנס לפורום ולכתוב לאחר תקופה שלא כתבתי (יותר מדי בית ספר). לילה טוב.
 
בקשר למין השולט

השבוע שמעתי "הגבר הוא ראש המשפחה, אבל האשה היא הצוואר, היא מכוונת אותו לכיוון הרצוי לה".
 
כרגיל יוצא מהכלל

דרך אגב הרכב שחלף על המסלול בערד זה היתי אני, הפעם בטיול ג'יפים באזור ערד וים המלח.
 
מישהי שקשורה לאברהם אבינו

והסיפור מצויין, כהרגלו של יזהר. רק הפרולוג הבכייני משהו מיותר.
 

yonieinav

New member
בתחרות ניווט יש 3 משימות

1.להגיע לכל הקודות ציון 2.להגיע אליהן בזמן מדוייק 3.לזהות ,ע"פ תמונות,נונצדיקים לצידי מסלול הניווט מה עשה יזהר ידידנו החכם,לקח את הגר,שמכירה את א"י ככף ידה שם אותה לידו במטוס.מכיוון שארצנו אינה גדולה,ומסלולי הניוט חוזרים על עצמם בתדירות של שנה בערך.... הקוסמת הגר,פשוט מזהה 90 אחוז מהנונצדיקים אליהם צריך להגיע ותמונות צידי הנתיב,זה ממש קטן עליה...מה שנותר ליזהר לעשות זה לשמור מהירות כיוון ולנחות במדוייק......
 
החיוך לאחר הנחיתה הסגיר את הנאתך

מהתחרות, להבדיל מ"נקמה בצפון". לגבי הזמנים יהיה קשה להוכיח את "טענותיך" לעמידה בזמנים ובמקומות הנכונים, כי הממר"נים לא כל כך עבדו. (ליפתח,לא יהיו תוצאות רישמיות לתחרות זו). אז נפגש בתחרות הקרובה. ונמשיך להנות מפרי עטך.
 

פאביאן

New member
יופי של סיפור.

אשמח להצטרף לרשימת הנופלים ברשתך במידה שיצא לך לפרוש אותה בסופשבוע שאחרי יום סיום מלחמת העולם הראשונה (בערך עוד שבועיים).
 

xb70

New member
אהבתי, קינאתי,

מק
. o o /_\
 
אל תקנאי, תצטרפי

התחרות הבאה תהיה בדצמבר וקרוב לוודאי בצפון, את מוזמנת להצטרף ואפילו בתור צופה בהתרחשות , בקצב ובאדרנלין הגואה, מובטחת לך חוויה.
 
למעלה