שאלה - הבדלים בין בד"חים לספר מטוס

LLEM

New member
שאלה - הבדלים בין בד"חים לספר מטוס

בעייה שמעסיקה אותי כבר הרבה זמן: ההבדל בין הבד"ח שרכשתי מבית הספר לטיסה לבין הבד"ח בספר היצרן. בתי ספר לטיס בישראל מוכרים לחניכי הטיס שלהם בד"חים תוצרת בית הספר, וברוב המקרים יש הבדלים בין הבד"חים של בתי הספר לבין הבד"ח שמוצע בספר המטוס. התחלתי לשים לב לתופעה אחרי שמס' טייסים/מדריכים הסבו את תשומת ליבי למספר הבדלים בין הבד"ח שלי (לא רלוונטי מאיזה חברה הוא) לבין הבד"ח בספר המטוס - תוספות מיותרות או השמטות מיותרות. יש לציין שאני לא מדבר על הבדלים כמו הפעלת הטרנספונדר - דבר שלא רשום בספר המטוס אבל רשום בבד"ח שלי (כנראה הסיבה היא שטרנספונדר הוא אופציונלי, אבל בטח לא בישראל, ולכן חיוני שיהיה רשום). דוגמה (אחת מהרבה): בבד"ח שלי רשום להרים גלגל אף ב-55 קשר (שלב ההמראה), ובספר המטוס רשום 50. אין לי מושג אם ההבדל הוא קריטי (לחכות ל-55 זה עדיין לשרוף יותר מסלול) או זניח. יכול להיות שהוסיפו 5 קשר "ליתר בטחון"? וואללה קטונתי מלדעת או מלהחליט אם זה טוב או לא. אני יודע רק דבר אחד: מקרים שחרגו מהוראות היצרן עלו בחיי אדם. הייתי מעוניין לשמוע מה דעתכם על העניין ובאיזה בד"ח אתם משתמשים בנאמנות. אני אישית ממשיך להשתמש בבד"ח של בית הספר, אבל הוא כל פעם מעלה תהיות ככל שהזמן עובר ואני לומד דברים חדשים. תודה מראש.
 
ספר המטוס

הוא הקובע הבלעדי, כיוון שהוא נכתב לאחר ניסויים ובחינות מתאימות. כל בד"ח שרכשתי מבית ספר או מקום אחר בארץ, נבדק על ידי אל מול ספר המטוס ואם היו השמטות ביקשתי בד"ח מתוקן (לגבי תוספות, כגון טרנספונדר, אפשר להשתמש בשכל הישר ולהבין שזו תוספת מקומית שאינה משפיעה על בטיחות הטיסה)
 

nadaveiron

New member
טרנספונדר אינה תוספת מקומית

אלא מסימני הזמן... הספרים של המטוסים (כמו המטוסים עצמם) הם מהתקופה שעוד לא היה מקובל טרנספונדר ב GA...
 
אם כך

שווה אולי שחברה רצינית כמו ססנה תעדכן מפעם לפעם את הספרות שלה. ואם כבר... שאלה שמציקה לי כבר הרבה זמן, למה בבד"ח חירום של ססנה 152\172 ההנחיה לדיווח MAYDAY, טרנספונדר 7700 ושידור על 121.5 מופיע רק תחת מצב DITCHING ולא סתם נ"א ביבשה?
 

nadaveiron

New member
בלי לחץ

לבנאדם יש עוד כמה עיסוקים חוץ מלשבת ולכתוב בפורום (המכונה ע"י אשתי "האובססיה"
) כל היום
לשאלתך - מה אתה רוצה מססנה? הם שמו את הטרנספונדר במטוס? זה אחריות בעל המטוס לעדכן את ספר המטוס, ואני מאמין שהוא עושה את זה, אחרת לא היה מקבל CofA. כשמאשרים התקנה של ציוד במטוס, בד"כ, ההתקנה תדרוש מה שנקרא AFM supplement, כלומר, תוספת נספח ל Aircraft Flying Manual - אותו עותק רשמי של ספר המטוס, שספציפי למטוס מסוים ושחייב להיות במטוס בזמן טיסה. אם תבדוק אותו בוודאי תגלה שם דף או שניים של יצרן הטרנספונדר. בין היתר יופיע שם משהו בסגנון: "בפרק 4, ברשימת פעולות לפני המראה, הוסף את הפעולה: טרנספונדר ל ALT". אם אתה רוצה שהספר שלך בבית יהיה באותה רמת עדכון תצטרך ללכת ליצרן הטרנספונדר החביב עליך ולבקש ממנו עותק של ה AFM Supplement. לעיתים, בציוד סבוך יחסית, התוספת ל AFM תצריך שינויים ע"פ ההתקנה הספציפית. במקרה כזה מתקין האויוניקה יכתוב AFM Supplement שבד"כ מבוסס על template שמספק היצרן (זה המקרה למשל, ברוב ההתקנות של גרמין 430/530, ואחת הסיבות שההתקנה שלהם יקרה היא הצורך לשנות את הספר כנ"ל - צורך שפחת לאחר שהשנה ה FAA שינה את ההנחיות להתקנה של GPS מורשה למכשירים, אבל אני נסחף כאן
).
 

nadaveiron

New member
זה תצטרך לשאול את העו"ד של ססנה

שכתבו את הספר. באמת לא ברור. אולי הם מניחים שלא כל נחיתה off-airport היא מקרה חרום, אבל אני מודה שאני לא מכיר הסבר טוב.
 
עידכון ספרי המטוס על ידי צסנה

אכן כן, גם צסנה וגם חברות אחרות צריכות ואכן מעדכנות את ספר המטוס (ספר תפעול המטוס). בבקורת שנתית על ידי נציגי המינהל הם בודקים שאכן המהדורה שנמצאת במטוס אכן מעודכנת. אני לא אחראי שאכן תמיד העידכון המוצג והמתקבל על ידם הוא האחרון, אבל יש התייחסות ממשית לבדיקת עדכון הספר וגם בודקים שלמוסך המטפל יש את ספרי האחזקה ושהם ממהדורה מעודכנת.
 

עוקץ

New member
אגב באיזורי אימון כמו 8 למשל

עדיף לשים 7702 77 - חירום, 02 ציון האיזור!
 
ממש לא!

7700 מדליק לבקר סימון מיוחד המראה על מצוקה. את מיקומך הוא כבר יראה על המכ"מ. 7702 לדעתי לא יפעיל את אותו הסימון (צור?)
 
עד כמה שסחבק יודע

מה שמדליק את הסימון המיוחד הוא שתי הספרות השמאליות. כמו שלכל סוג טיסה (ראיה, מכשירים, מקומית, בינ"ל) יש קוד בן שתי ספרות אותו מכיילים בשתי הספרות השמאליות, כך גם הקודים של מצבי החירום. שתי הספרות הימניות משמשות לזיהוי המטוס עצמו. נאמר לי גם (מעניין לשמוע מה צור יגיד על זה) שנניח וקיבלת את הקוד 5122 ואתה במצב חירום, עדיף שתכייל 7722 כדי שהבקר יוכל לזהות את אות הקריאה של המטוס על פי ה- 22.
 

OhadNir

New member
קוד חירום

שלום לכולם, אני קולגה של צור ואורי. אכן 2 הספרות השמאליות הן שמדליקות את ההתראה ביחידת המכ"מ. 77XX 76XX 75XX, לא משנה מה יופיע מימין לספרות הללו, ולא נראה לי שמישהו יתייחס בכלל למה שמופיע שם... טיסות בטוחות, שמים כחולים...
 

עמשא

New member
לא יתיחס???

ולמה בדיוק אתם שם נותנים לנו את מספרי התוכי האלה??? אבד הקשר, איך תתיחס למיקום המטוס בנ"א??
 

עמשא

New member
מעניין למשל אם יש בעולם מתקנים

המזהים אוטומאטית את כ ל הספרות 7700 כחרום ואז תווצר בעיה!
 
למעלה