3 שאלות בנושא גלגל זנב

laronpilot

New member
3 שאלות בנושא גלגל זנב

רוב המטוסים כיום מגיעים עם גלגל אף הנחיתה יותר קלה וההיגוי פחות מורכב 1. מהם היתרונות בגלגל זנב לעומת גלגל אף? 2. מדוע המטוסים המוקדמים החלו דווקא עם גלגל זנב? 3. שאלה אחרונה - מתי החליטו לשנות את מיקום הגלגל במטוס מגלגל זנב לגלגל אף? מודה מראש ליודעים למשכילים ולמשקימי קום (כדברי הגשש-רעש מטוס מנמיך טוס) שיהיה לכולם יום מקסים
 
אנסה להשיב

לגלגל זנב יש יתרון בהפעלה ממסלולי עפר או דשא שברוב המקרים אינם חלקים ומאחר והזנב מתרומם לאויר יחסית מהר, ריצת ההמראה קלה יותר, זאת גם הסיבה שכל מטוסי הבוש, כולל הביבר האגדתי בנויים עם גלגל זנב ולפעמים עם מחלק זנב במקום גלגל. החסרונות הם קושי בהסעה ובתחילת ריצת ההמראה כי הראות קדימה חסומה על ידי אף המטוס וקושי בנחיתה ובהמראה ולפעמים גם בהסעה ברוח צד, לכן מטוסים שמיועדים להפעלה ממסלולים סלולים נבנים עם גלגל אף.
 

nadaveiron

New member
תשובה בכוון

אבל הנה עוד כמה השלמות: 1) יתרונות גלגל זנב: גרר ומשקל נמוכים יותר (גלגל הזנב יהיה קטן וקל יותר מגלגל האף, משום שהוא כמעט ואינו נושא משקל). מרווח גדול יותר בין הפרופרלור והקרקע במטוס בקונפיגורציה קונוונציונאלית (חשוב במטוסים עם מנועים חזקים יחסית המצריכים מדחף גדול). בצועים משופרים ואמינות גבוהה בשדות לא סלולים. 2) המטוסים המוקדמים באמת היו נטולי גלגלים (האחים רייט) ואח"כ היו מטוסים הן עם גלגל זנב והן עם גלגל אף. גלגל הזנב היה עדיף אז, ולכן צבר פופולריות, כי רוב השדות לא היו סלולים, ולמעשה גם לא היו מסלולים: המטוסים היו ממריאים/נוחתים בשדה פתוח בדיוק ע"פ כוון הרוח. באופן הזה לא היתה בעיה של תפעול ברוח צד - חסרונו הגדול של מטוס עם גלגל זנב. כמו כן, עם התפתחות התעופה החלו לייצר מטוסים עם מנועים גדולים יותר ויותר שהצריכו את המרווח המוגדל מהקרקע שגלגל זנב מספק כדי להרכיב מדחף גדול מספיק. 3) לקראת סוף מלה"ע השניה ולאחריה החלו להופיע יותר ויותר מטוסים עם גלגל אף. בין הסיבות ניתן למנות: - מעבר לשדות תעופה עם מסלולים סלולים. המעבר היה דרוש הן כדי לשפר את זמינות השדות (בגשם או שלג מסלול לא סלול עלול להפוך לא שמיש) והן כדי לאפשר פיתוח מטוסים כבדים יותר ויותר שהיו שוקעים במסלול לא סלול. לא די שלמטוס עם גלגל זנב אין יתרון במסלול סלול, הרי שכעת הפכה משמעותית בעיית רוח הצד וכן העובדה שהנהוג על הקרקע של מטוס עם גלגל זנב קל יותר על משטח לא סלול עקב האפקט המייצב של התנגדות המשטח לגלגלים. - מעבר לשמוש במנועי סילון. השמוש במנועי סילון ביטל את הצורך במדחף ענק בחרטום המטוס כדי להתקין מנוע חזק יותר. המטוסים שנשארו מונעים במנועי בוכנה היו מטוסים בעלי מנועים חלשים יחסית, שגם גלגל אף מסוגל לספק להם מרווח מספיק מהקרקע. המעבר לגלגל אף החל במטוסים גדולים יחסית ורב מנועיים (משום שאלו ממילא היו כבדים מכדי לפעול באופן סדיר ממסלולים לא סלולים, וגם סוגיית מרווח הקרקע למדחף פחות קריטית בהם) ועבר בהדרגה גם למטוסים קלים וחד מנועיים, עד שבאמת תצורה עם גלגל זנב הפכה ליוצאת מין הכלל הנפוצה רק במטוסים המיועדים לעבודה ממסלולים לא סלולים, או שהם בעלי מנוע חזק יחסית לגודל הגוף שלהם (מטוסים אוירובטיים למשל).
 

xb70

New member
ככה עושים בזמן שאני מקלידה במרץ ../images/Emo3.gif

 

xb70

New member
1., 2., ועוד קצת

יתרונות לקונפיגורצית גלגל זנב - * משקל נמוך (גלגל הזנב עצמו קטנטן) * גרר נמוך * Ground clearance גדול לפרופלור * מכיוון שכשהאוירון על הקרקע הכנפיים מוצבות בז.ה. גבוהה, קונפיגורצית גלגל זנב מייצרת יותר עילוי בריצת ההמראה ולכן מתאימה יותר להמראות קצרות. שני ה * האחרונים מסבירים למה גלגל זנב התאים למטוסים המוקדמים שתופעלו משדות קצרים ולא סלולים. ההבדל בין קונפיגורציות גלגל זנב וגלגל אף הוא שבקונפיגורצית גלגל זנב מרז הכבד של המטוס נמצא מאחורי כן הנסע הראשי ובקונפיגורצית גלגל אף לפני כן הנסע הראשי. מזה נובע החסרון הגדול של קונפיגורצית גלגל זנב - בעית יציבות בהסעה, ה- ground looping, בריחה הצידה של מרכז הכובד (תופעה המוחרפת באדיבות רוחות צד). ולהשלמת התמונה - יתרונות לקונפיגורצית גלגל אף - * יציבות. אינו נוטה ל ground looping. אפשר לנחות גם שהאף אינו מקביל למסלול. * ראות טובה של המסלול וזוית רצפה הגיונית לנוסעים/מטען. יומשובח, o o /_\
 
Ground clearance גדול לפרופלור

בענין Ground clearance גדול לפרופלור. לא תמיד מטוסים עם גלגל זנב משאירים לנו מספיק Ground clearance גדול לפרופלור !!! כשלימדו כאן טייס לטייסי חיל האויר של גאנה, או אוגנדה, לא זוכר כל כך, הם הכניסו כמה פעמים את המדחף של ה-PA18 לאדמה למרות גלגל הזנב. גם בתימן שמעתי שמישהו ניגב את המדחף.
 

ZeevRozenek

New member
כשאתה מציין "תימן" -

אתה מתכוון לצנעה הבירה או לעיר הנמל עדן?
 

jetman

New member
המראה עם גלגל זנב

כתבת:"* מכיוון שכשהאוירון על הקרקע הכנפיים מוצבות בז.ה. גבוהה, קונפיגורצית גלגל זנב מייצרת יותר עילוי בריצת ההמראה ולכן מתאימה יותר להמראות קצרות. " למיטב ידיעתי זה לא נכון. להפך - בגלל זוית ההתקפה הגבוהה הגרר גבוה וההאצה נמוכה. הסתכלי על המראה עם גלגל זנב ותראי שמיד כשיש קצת מהירות מרימים את הזנב כדי להאיץ, ורק אחר כך מושכים סטיק והזנב יורד קצת כדי להגדיל את זוית ההתקפה להמראה.
 

ZeevRozenek

New member
ובמילים פשוטות יותר, תאכלעס:

בזמן ההסעה על המסלול גלגל האף תורם ליציבות כיון שהוא "יתנגד" לכל שינוי בכוון, בזמן שגלגל הזנב ינסה בכל כוחו לשנות את כוון הנסיעה - במקרה של סטיה קלה ככל שתהיה, גלגל הזנב רק יגביר את הסטיה. בקצור - הוא מתנהג כמו הגלגלים בעגלה של הסופרמרקט. הבעיה קיימת בזמן הנחיתה, כאשר מאבדים מהר מהירות ומשטחי ההיגוי אינם אפקטיבים יותר ואינם מסוגלים לתרום ליציבות המטוס,ולכן על הטייס להיות "רקדן" ו"לשחק" עם דוושות הכוון ימינה ושמאלה כדי למנוע סטיות ממסלול הנחיתה. (לכן במקרה של רוחות חזקות , שכמעט תמיד יש להן רכיב צדדי, נוהגים לנחות על כן הנסע הראשי בלבד ולהחזיק את גלגל הזנב באוויר כמה שיותר, מה שנקרא באנגלית WHEELER ) בזמן ההמראה זה הפוך , עם הגברת המהירות יציבות המטוס נגרמת ע"י משטחי ההיגוי, שמהר מאוד נעשים אפקטיבים, וכיון שבד"כ מרימים את הזנב מהר ככל האפשר, גלגל הזנב חדל להיות גורם בתמונה. למרות כל הנאמר למעלה, השד בכלל לא נורא כל כך, להיפך, זה אתגר מהנה. ואם אני עשיתי הסבה על גלגל זנב ב-4 שעות (באז"ם) אז כל אחד אחר יעשה את זה בפחות. זאב
 
ברשותך

אינני אינסטנציה בנושא, כל נסיוני מתמצה בכ 200 שעות סופרקאב ושעתיים דריפטר. עם זאת, נסיוני הוא כזה: גלגל הזנב אינו מהווה בעיה בהסעה, היות והכוח המושך את המטוס בהסעה בא מכיוון המדחף, הנמצא לפני מרכז הכובד, ושואף לייצב את המטוס. הבעיה בהסעה במטוסי גלגל זנב נובעת יותר מהגבלת שדה הראייה בשל זוית ההתקפה. כל זאת נכון בתנאי שאינך מסיע במהירות נחיתה, כשאז אתה צודק כיוון שהבעיה דומה במקרה זה לבעייה כללית בנחיתה עם גלגל זנב. לגבי נחיתה ב wheeler במקרה של רוחות צד, קיימת עם זה בעיה. בנחיתה זו אתה נוגע במהירות טיסה. המהירות בה המטוס יעוף מהמסלול במקרה של משב צד בנחיתת wheeler היא מדהימה. בנחיתת 3 נקודות אתה פשוט מזקר את המטוס נמוך מעל המסלול, וכשהוא נוגע הוא כבר נטול פוטנציאל לחלוטין. אישית, אני בא לכל נחיתה ב wheeler. אם במהלך הנחיתה אני רואה שהרוח היסטרית (כמו המשבים והרוטורים שמקבלים מהעצים בשליש הראשון של מסלול 29 בהרצליה כאשר הרוח היא צפונית מעל 15 קשרים, למשל) אני שומר אותו בכוח מבחינת יציבות אורכית ומוריד אותו יפה על התחת לשלוש נקודות. יש גם לזכור כי במקרה של התחרבשות בשמירת הכיוון בנחיתה, פתיחה קלה של המנוע מסייעת רבות הן בשל הסחב והן בשל הגברת יעילות משטחי ההיגוי. לגבי המראה, יש רק לשים לב לעבודה מדוייקת עם הרגליים. אין כאן רגל ימין קבועה כבססנה 172. עם פתיחת המנוע, נדרשת הרבה רגל ימין בשל ה P factor הנגרם בשל זוית ההתקפה הגבוהה. עם הרמת הזנב, קטן ה P factor אך מאידך האפקט המרסן של גלגל הזנב עם הקרקע נעלם. בשל כך אתה רואה ריקודי בלט יפים ימינה ושמאלה בזמן ההמראה אצל אנשים בשלבי לימוד במטוסים אלה. במסקנה הכללית אתה צודק, השד אינו נורא כל כך וכל אחד יכול לעשות את זה, כל עוד זה לא על הפייפר שלי.
 

ZeevRozenek

New member
ברוך שובך מאיי הים

מה זה "התחרבשות " ? חיפשתי ב"אבן שושן" ולא מצאתי....
 

xb70

New member
הדחף?

לכח הדחף אין זרוע יחסית למרכז הכבד, כך שהוא לא מבדר ולא מייצב. והתנצלות - גמני, שם למעלה בשרשור, השתמשתי ב'הסעה', כשהיה לי בראש ריצת נחיתה. אבל אוקיי, נקרא לזה 'הסעה מהירה'
. בכל אופן, בקשר להסעה הסעה (לא ריצת נחיתה), כל נסיוני מסתכם בכסא ימין בעיפוף יחיד על ססנה 150, אבל אני כן זוכרת הסעה שהצריכה התמודדות עם הרוח. ברמת סטיק קדימה ברוח גב, סטיק אחורה ברוח אף, עזרה עם מאזנות בהתאם לרכיב צד של המהירות, וכל זה כדי להבטיח שהזנב ישאר על הקרקע. יש תור ארוך להדגמות? o o /_\
 

xb70

New member
אה, אז זה כנראה היה מסרשמידט

או שלא
. ססנה 170. סתם פליטת מקלדת
. o o /_\
 

nadaveiron

New member
זה Texas Taildragger

הסבה של 150 (או 152) לגלגל זנב. נחשב מטוס בעיתי יחסית כי הגה הכוון של 150/152 קצת קטן מדי בשביל קונפיגורצית זנב.
 
מה לעשות.

איני חושב על זה מדעית אלא משחזר אירועים מעשיים שחוויתי. רוח קשה בהסעה היא צרה בכל מקרה וזכור לי גם שהתקשיתי להסיע מטוס דו מנועי רגיל וכבד ברוח צולבת של 40 קשר. ביחס למנוע בהסעה, אולי אני טועה במינוחים אך לא במהות. את מסיעה עם גלגל זנב, ובולמת ללא מנוע. לזנב, עם המנוף הארוך שיש לו, נותר מספיק מומנט כדי לאפשר לו להשיג את האף במקרה בו גלגל הזנב רק יצא במעט ימינה או שמאלה מעבר לציר האורך של המטוס במידה שמעבר למפתח הגלגלים. מאידך, הסחב פועל מהפרופלר ומושך את המטוס קדימה ושימוש מושכל בו מרסן את המטוס מיידית. ייתכן ובשל תוספת הזרימה על ההגאים בלבד. בכל מקרה מתנצל על אי דיוקים כאלה, כוונתי בהסבר לעיל היתה יותר "מה" מאשר "למה".
 

ethanr

New member
מסקנה מוזרה

זאב, אני מבין שיש לך ניסיון רב בגלגל זנב, ולכן מוזר מאוד לקרוא את המסקנה שלך על נחיתה עם גלגל זנב. דוקא ברוחות צד, רוצים לגוע שלוש נקודות, ובמהירות מינימלית, כדי להשתמש בגלגל הזנב כגורם המסייע לשמירת יציבות ציר מסלול, ע"י משיכת סטיק לבטן, והצמדת הגלגל למסלול. ניתן גם להחזיק גלגל ראשי אחד באויר עם כנף לרוח במהלך ריצת הנחיתה, אם כי במטוס כנף עילית כמו PA-18-150 זה יותר קל מאשר ב- PA-25-235 Pawnee עם כנף תחתית. אם אתה נוחת Wheeler ב- 20 קשר רוח צד, אני מוכן להמר שמתוך 10 נחיתות, לפחות באחת אתה תעוף מהמסלול בריצת הנחיתה. לא לנסות בבית...
 
למעלה