מטוס ימי

מטוס ימי

מעניין אותי מה קורה בארץ מבחינת מטוסים ימיים. האם יש בארץ מטוסים ימיים ? מאיזה מקומות מותר למטוס ימי מותר להמריא/לנחות ? כל פיסת מים באורך המתאים וללא כלי שייט או מקומות מוגדרים בלבד ? איזה סוג הכשרה צריך לעבור בנוסף לרשיון הבסיסי בשביל להטיס מטוס ימי ?
 
היה בארץ מטוס ימי אזרחי 206-C

הופעל ע"י חברת סנונית. בהמראה אחרונה שלו מהכנרת, המצוף פגע במשהו, ניזוק וחורר. הטייס י.ג. נחת מיד בחזרה, המצוף התמלאה מים והתהפך. לצערו - ולצערנו - אם לא היה נוחת במים למטוס לא היה קורה כלום.... בתאונה לא היו נפגעים. לא זוכר מה קרה עם המטוס לאחר מכן. הגדר ימי הוא זהה להגדרים אחרים, גלגל זנב, RG, פסיעה משתנה וכו'
 

yg27

New member
רשיון משיט

אפלבוים כתב כאן בעבר שצריך גם רשיון משיט כדי להטיס כלי טיס אמפיבי.
 
רשיון משיט? לא יודע... אבל:

לפי תקנות הטיס אין צורך ברשיון משיט. GROUP A או B כולל מטוס ימי או יבשתי, ולא כפי שרשום לכם ברשיון עצמו, מאחור.... ראו בתקנות רשיונות לעובדי טיס, חלק א: הוראות כלליות, פרק ראשון: הגדרות. "טיפוס" (type) "אוירון מקבוצה א'" - אוירון ממין חד-מנועי, יבשתי או ימי, המונע על ידי מנוע בוכנה; כנ"ל קבומה ב', מנועי בוכנה... תקנה 89 מתייחסת לשעות הנדרשות לרשיון פרטי באוירון. לא מוזכר שם אוירון חד מנועי או רב. ולא ימי או יבשתי.... (לטייס חיל האויר נידרשת טיסה באוירון חד מנועי משום מה...). כלי טיס אמפיבי הוא גם ימי וגם יבשתי..... התקנות לא מתייחסות אליו... גם לא בארה"ב... שלמה זלקין
 

רן בג

New member
הדרישה לא ממש לא הגיונית.

מטוס ע"ג מצופים או אמפיבי פועל בסביבה מסויימת בה נעים כלים נוספים (סירות, כלי שייט אחרים) עם חוקיות מסוימת לגבי צורת התנועה. מטיס מטוס זה חייב להכיר את החוקים האלה ולהשתלב בהם בשעת הצורך....שאתה מסיע, ההתמודדות היחידה שלך היא עם כלים כמוך (מטוסים) המצייתים לאותם חוקים.
 
הפעלת מטוס ימי

המטוסים בעלי המצופים מחולקים לשתי קבוצות, האחת מטוסים על מצופים שהם מטוסים אשר אינם יכולים לנחות על מסלולים קשים, והשניה מטוסים אמפיביים אשר יכולים לנחות גם על קרקע מוצקה וגם על המים. מטוס הצסנה של י.ג. היה מהסוג השני. ברוב ימות השבוע הוא חנה בראש פנה ובשבתות היה יורד לכנרת ועושה סבבים. במטוס זה הגלגלים היו מתקפלים לתוכ חריץ במצוף (חיצוני למצוף). הטיית הגה הכיוון היטתה גם הגאים קטנים באחורי המצוף ואפשרה "היגוי קרקע במיים". אני זכיתי לטוס במטוס זה (כנוסע) מספר חודשים לפני סיום חייו. בכדי להטיס את המטוס לא נדרש רשיון מיוחד, אבל בכדי לנחות על הכנרת נדרש רשיון משיט. המטוס לא היה מסוגל לפעול במקום עם גלים גבוהים ולכן כשעשה סבבים, היה עושוה אותם בבוקר עד שהרוח הייתה מתחזקת, ואז היה חוזר לר"פ.
 

רן בג

New member
כנראה אפשר לחלק לשלוש קבוצות...

מטוסים רגילים ("מטוסי יבשה")על מצופים בלבד. מטוסים רגילים על מצופים עם גלגלים ומטוסים יעודיים (גוף כמו סירה) שיכולים לנחות גם ביבשה וגם במים...
 

zoti

New member
איפה בדיוק הוא היה נוחת אם לא על

על המים ? האם לא צפויה התהפכות או נזק רציני למטוס ימי במקרה של נחיתה על אדמה מוצקה ? (אלא אם כן יש למטוס גם גלגלים).
 
תיקון קל לגבי סופו המר של ה-206 ימי

אמנם המצוף התמלא מים והמטוס שקע על צידו אך, במים רדודים. את הנזק האמיתי והכבד, זה ששלח אותו לגן העדן של ציפורי הברזל, גרמה סירת החילוץ עם המנוף. פשוט רתמו את המנוף כך שבזמן השליפה מהמים התעוות המטוס וחלקים נקרעו ממנו. בקיצור את המפגש עם דייגי הכינרת, המטוס לא שרד.
 
ומאיפה אפשר להמריא ?

מאיפה אפשר להמריא עם מטוס ימי ? אפשר להחנות אותו במרינה לעשות טקסי לים ולהמריא ? או שחוקת הטיס מונעת את האפשרות הנוחה (לפחות תאוריטית) הזו ?
 

Doron Sussman

New member
מטוס ימי

למטוסים ימיים יש גם גלגלים שבולטים מתחת למצופים בעת נחיתה על מסלול נחיתה רגיל. אני גר ליד שדה תעופה צפונית לטורונטו והם טסים מעלי לעיתים קרובות. למטוס זה צריך לעשות הסבה וכמו כן לעבור עוד מבחן השלמה בחוקה. טיסות נעימות ובטוחות. דורון
 

yonieinav

New member
מטוס כמו זה בתמונה,הוטס תקופה קצרה

בארץ איפשהו בשנות ה 80 ע"י יונתן גבע. לאחר אירוע שפרטיו אינם זכורים לי במדוייק,המטוס טבע בכנרת ויותר לא טס.הסיפור של טומי ומיליס זה בערך מה שקרה.
 

RAZ BAGG

New member
לא לכולם

יש מטוסי מצופים ללא גלגלים (staraight)ולכן הם מוגבלים לנחיתה על המים בלבד. מטוס שכזה לא אמור לנחות על מסלול מוצק.
 
צריך הגדרה מיוחדת למסלול ימי להמראה

או שניתן להמריא ולנחות מכל מקום שהטייס מוצא לנכון ומאושר לו ע"י הפיקוח באותו הרגע ?
 
למעלה