דאונים, כן או לא?

איתן...

אל תיקח קשה את מה שרשמתי. זה היה קצת בציניות. למה קצת? כי ברוב הפעמים שביקרתי במגידו זה בדיוק מה שראיתי. החבר'ה מסתובבים בצלע מתה או מעל צומת מגידו, מגרדים את גובה 3 מלמטה. ברור לי שלא כל הדאיות הן כאלו. אני אפילו זוכר את הסיפור של ניצן שהגיע איתך בדאיה לגובה 6. ברור לי גם שדאיה דורשת טכניקה שונה לגמרי מהטסת מטוס וברור לי שזה עולם שלם ואני לא מזלזל בזה. אולי אני קצת שונה מרוב האנשים, אבל אותי דווקא לא מעניין לראות את זקני המועדון עוזרים לגרור דאונים. מעניין אותי יותר להסתובב בתוך טרמיקה עם עופות דורסים בגובה 7 מעל רמת הגולן. שאלה קטנה, ברשותך: כשאתה עולה עם דאון חד מושבי לחמש שעות מדהימות באוויר כמו שתארת, מה עושים אלו שנשארו על הקרקע? הם לא מתפללים שתנחת כבר כדי שגם הם יוכלו לעלות? אני מניח שתהיה בשדה תימן באירוע של סוכות. אשמח לעלות איתך לדאיה נוספת כדי להתרשם שוב מהנושא, בתקווה שהפעם נהיה קצת יותר מ- 15 דקות באוויר. (רק בתנאי שלא טומי גורר אותנו).
 

ethanr

New member
תשובות

ראשית, תיקון קטן - ניצן היה איתי בגובה 8000 רגל, וגם זה אחרי שהוא לא הרגיש טוב, ובקש לרדת. לשאלתך - כשאני עולה עם דאון חד מושבי לחמש שעות, אחרים לא חייבים להיות על הקרקע. כמעט תמיד יש מספיק דאונים לכולם. שיעלה מי שרוצה, וישאר גם הוא חמש שעות, אם השלפוחית שלו תעמוד בזה... אתה מוזמן לעלות איתי שוב מתי שתרצה. אבל דוקא אירועים המוניים כמו האוירועייט הם לא זמן אידיאלי. אם בכלל מאפשרים טיסות אורחים, אזי בטוח יהיו מגבלות בזמן ובמרחב, שלא יאפשרו מיצוי ההנאה מהדאיה.
 
אלי, התמונה האחרונה שלך

(זו שזכתה להמון שבחים) מאותה הסידרה לדעתי עדיין אצלי בראש מצעד הפזמונים (הכוונה שהיא עדיין הרקע אצלי במחשפ).
גידי
 
רכישת דאון

איתן שלום אין דבר כזה בארץ עדיין אבל מסיום ההודעה שלך ניתן להבין כי השאלות הבאות הן לא מדע בדיוני. אם כך, כמה הנזק על רכישת דאון? יש מצב למשומש? מהן הוצ' האחזקה עליו? (איזה אחזקה יש לדאון???) כמה עולה לי במקרה של פרטי לעלות בכל פעם לאויר? השאלה הבאה נראת לי כבר ממש מד"ב: איך וכמה זה לארגן הדרכה על דאון שלי? תודה רבה - גידי נ.ב. מחפש שותף לרכישת דאון פרטי, הכוונה להחנותו בשדה מגידו. עידן? מישו?
 

ethanr

New member
רכישת דאון

שלום גידי, לא הבנתי מה "אין דבר כזה בארץ" - דאון פרטי? יש כ- 15 דאונים פרטיים בארץ, רובם במגידו. דאון פרטי יעלה בין $10,000 ל- $200,000. תלוי בדגם, משומש או חדש, שנת יצור, מצבו (אם משומש), ממונע או לא, חד או דו-מושבי. יש עבודות אחזקה לדאון, כפי שיש עבודות אחזקה למטוס, מעבר לטיפולי מנוע. דאון עובר ביקורות שעות, שנתיות, CofA, וכן יש מידי פעם ADs שצריך לבצע. יש גם בלאי רגיל שדורש טיפול, והנושא החיצוני של חלקות וצבע הוא קריטי לביצועים של דאונים מתקדמים, ודורש גם השקעה תקופתית. לגבי הוצאות אחזקה, אם תרצה אתן לך הפניה לבעלי דאונים פרטיים והם יספרו לך. אם אתה דאון פרטי לא ממונע, תשלם על הגרירה בלבד, לפי תעריפי המועדון (מעט פחות ממאה ש"ח כמדומני). הדרכה על הדאון שלך - תצטרך לשם כך לרכוש דאון דו-מושבי ולא בטוח שההדרכה צריכה להיות שיקול בשאלה העקרונית לכשעצמה - האם לרכוש דאון פרטי חד או דו-מושבי. מאוד ענין של טעם ואופי. אבל נראה לי שאתה קצת רותם את העגלה לפני הסוסים. אם אתה מתענין בדאיה - תטוס קודם טיסת היכרות, אם אהבת - תעשה קורס ורישיון, ולאחר שתכיר טוב את התחום, ועדיין ההתלהבות תבער בך - אז תתחיל להתענין בקניית דאון פרטי, וגם תדע יותר איזה סוג/טיפוס/דגם של דאון מתאים לך.
 
דאון פרטי

אז בלבלתי בין מועדונים מסחריים שלא קיימים בארץ לבין דאונים פרטיים שמסתבר דוקא קיימים, אז מה, זה סיבה לתקוף בן אדם?
אם מסבירים לי לאט אני מבין קצת
תודה - גידי
 
שאלה לגבי סעיף מס' 2

מה הכוונה ל"זמן שתקדיש ביום פעולה" ולמה צריך לבלות כל כך הרבה זמן בשדה בכדי להיות מעט באויר? תודה לכל המשיבים - גדעון
 

ethanr

New member
מועדוני דאיה מסחריים ומועדוני חברים

בעולם יש שני סוגי מועדוני דאיה: מועדונים מסחריים ומועדוני חברים. במועדון חברים, החברים באים בבוקר, פותחים את ההאנגר, גוררים את הדאונים למסלול, פורסים את הכבלים, ועוזרים לנהל את הפעולה. בגרירות רכב, צריך אנשים שיגררו, יאספו את הכבל, וכו'. בסוף היום צריך להכניס את הכלים חזרה להאנגר, לקפל הכל, לסגור ספרים, ועוד. בין לבין, טסים. מי יותר ומי פחות. היחס זמן בין זמן אויר לזמן קרקע, במיוחד בשלב החניכות עלול לפעמים להיות מתסכל (אם כי אם זכית לדאיות טובות, תסתובב כל יתר היום עם חיוך על הפרצוף...). במועדון מסחרי, יכינו בשבילך הכל. אתה תבוא בשעה שקבעת, תטוס כמה שתטוס, ותלך הביתה. כמובן שתשלם בהתאם, כלומר פי כמה וכמה. אבל הדיון לא רלונטי כי בארץ יש רק מועדוני חברים. יש לציין שהנושא המסחרי (או סמי מסחרי) נדון בארץ מידי פעם, ע"י דואים בעלי ממון, ועם חוסר רצון לבזבז ימים שלמים, אבל ללא תוצאות ממשיות. פתרון חלקי לבעיה - קנית דאון פרטי, או דאון פרטי ממונע.
 

umbo

New member
ועוד משהו .....

יתרון נוסף בדאיה לכל אילו שהוזכרו ע"י המשיבים האחרים הוא בתחום האויראות שמודגש בתחומים רבים בדאיה. מפעם לפעם עולה בפורום ויכוח בנושא של מספר מטוסים בהקפה, התארגנות לנחיתה, טיסות באיזורים כשיש עוד מטוס או שנים בסביבה, טיסות מבנה וכיוצא באילו. טייסים מנוסים (וכאילו שחושבים את עצמם) מעלים את השגותיהם בנושא, את הוראות החוק היבש ומשתלחים אחד בשני בשצף קצף. בחלק ניכר מהנושאים הויכוחים מעלים גיחוך אצל דואים. הרבה דאונים טסים ביחד באזור ההקפה, ומענין - כולם רואים את כולם, ונזהרים זה מזה. המראה של דאון זו טיסת מבנה, כשהטיס הגורר לא תמיד יודע כמה ניסיון יש לזה הנגרר. הרבה דאונים (והכוונה להרבה) טסים לעיתים קרובות בטרמיקה אחת - בגבהים קרובים ובמהירות לא תמיד אחידה - ובכל זאת כולם מסתדרים וטיסה כזו היא במובנים רבים טיסת מבנה ועוד מבנה צפוף אבל נישמרים בה מעט כללי יסוד - וזה מספיק. לא מעט פעמים מגיעים לנחיתה מספר דאונים ביחד, וכמעט בלי פיקוח ובלי שום אפשרות ללכת סביב, נוחתים כולם שלמים ובריאים - על מסלול אחד ועם יכולת ניהוג קרקע מוגבלת מאוד. אני חושב שבלא מעט תחומים טייסי דאונים הם בפרוש טייסים יותר טובים. כדאי מאוד להשתתף בטיסות דאיה כדי להתרשם מטיסה של כלים רבים באזור מצומצם בלי להכנס לפניקה, ולהתנסות בנחיתה שהיא תמיד - נחיתת אונס. ולשאלה המקורית - נסיון בדאיה תמיד יוסיף לטייס GA בתחומים שמכניסים טייסים רבים ללחץ ואילו בדאיה אילו חיי יום יום. יאללה ועכשיו לצעוק כמה אני טועה\מרגיז\מטומטם\לא מבין\מי אתה בכלל\טרול (מחק את המיותר) שיהיה לכם יום טוב.
 

Hawk17

New member
אוהו כמה אתה צודק!!!!

אני בפולין ראיתי,בתחרות בלשנו, בטרמיקה אחת- עשרות! עשרות דאונים בטרמיקה אחת!! נחיל! משהו מדהים!! ומעניין איך שהם לא נתקעים אחד בשני!! אז יש אמת רבה בדבריו!!!
 

מר שמגר

New member
תשובת שרש

- אם אתה רוצה תעופה לשם תעופה. לך על דאון אם אין לך כסף לרשין טייס פרטי ASEL. - אם אתה רוצה רשיון כדי לקחת חברים לאוויר ואת המשפחה לאילת או קפריסין לפעמים- לך על רשיון טייס פרטי ASEL - אני אישית בעל רשיון פרטי. אני מודע לאתגר שבדאונים וגם לקחתי שעתיים פעם במגידו רק כדי לראות איך זה. היה נחמד, אבל אני אישית העדפתי לטוס במוני של נשר 140 קשר על חוף הים בגובה 30 רגל ולמשוך למעלה חזק. עצתי לך: בדוק מה מתאים לך כלכלית. בדוק איך זה לדאות ואיך זה לטוס ותוכל להחליט בעצמך.
 
למעלה