דאונים, כן או לא?

אפיק1212

New member
דאונים, כן או לא?

בקרוב אגיע לגיל שאני יכול לעשות קורס רישיון פרטי על מטוסים רגילים(קוראים לזה GA לא?), או דאונים, או כל סוגי התעופה (לא שיש הרבה). בכל מקרה בעוד חצי שנה נפתחות לי הרבה דלתות. את התיכנון על GA אין סיכוי שאגשים בגיל 17 (כמו שנאמר כאן, לא כולנו בנים של מנכ"לים). אני כנראה יעשה אותו אחרי הצבא. אזמ"ים גם לא בא בחשבון (אני לא הולך לקנות מטוס!) וגם הקורס לא זול משהו. היום דיברתי עם אחד הטייסים כאן, שהוא גם טייס על GA וגם טייס דאונים מתלמד. הוא פתח בפני מוחי הקודח מרעיונות את האפשריות של הדאון. קורס זול יחסית, והנגישות שלי מבחינת איפה שאני גר, חמקום שבו מטיסים דאונים, היא יותר גדולה. רציתי לדעת מה אתם אומרים קודם כל על טיסה בדאון? עד כמה זה דומה לתעופה הרגילה. דבר שני, האם יש איזשהי הסבה מדאון לGA, או איזהשהי הנחה בשעות בקורס או משהו? עוד דבר, כמה באמת עולה קורס טייס דאון? האם שווה לי בכלל? האם מתרוצצים שעה בשביל טיסה מסכנה של 5 דקות? מי שמבין בבקשה שיפרט בנוגע לכל דבר הקשור בדאונים. תודה רבה. אפיק.
 

ZeevRozenek

New member
אפיק1212 - דאונים

יש לי נסיון מועט בדאונים - עשיתי 3 טיסות, 2 מהן במושב הקדמי עם מדריך, אבל יש לי כמה שעות טובות על דאון ממונע - כיון שאין לי רשיון דאיה אני לא רשאי לדאות (כלומר לטוס בלי מנוע בכלל) אבל אני לא ידוע בתור אזרח שומר חוק... בקיצור, עם הנסיון המועט שלי, אני יכול להבטיח לך שזה כף ! אמנם אתה לא יכול לטוס לאן שאתה רוצה, אבל זה ממש ספורט, כמו גלשן-רוח לעומת סירת מנוע. לתפוס טרמיקות ולשמור עליהן זה ממש אתגר. פה יש לי מכר שטס גם חמש - שש שעות ! בדאיה אין חוכמות - מי שטוב נשאר למעלה, ומי שלא טוב חוזר מהר מאוד לנחיתה ! חוץ מזה, טייסי מטוסים עם נסיון עשיר בדאיה הם בד"כ טייסים טובים מאוד - הרי כל נחיתה שלהם היא למעשה נחיתת אונס, ואם חס וחלילה יקרה להם כשל מנוע הסיכויים שלהם להנחית את המטוס בשלום גדולים. נצול מזג האויר לצרכי טיסה מקנה יתרון גם בטיסה במטוס עם מנוע - כשאני טס מעל עמקים צרים אני טס תמיד מעל למדרון שנמצא מול השמש - האויר שם חם יותר, יוצר זרמים עולים ואז אפשר לטוס עם האף למטה בלי לאבד גובה, בסל"ד נמוך ולחסוך בדלק. אבל, מהשאלות שלך נראה לי שאתה מתענין בדאיה לא בגלל שזה מושך אותך, אלא כתחליף לרשיון טייס, בדיוק כמו שהתיחסת לאז"ם. עצתי - לך למגידו או לשדה תימן (שם אתה יכול לפנות בשמי לרפי לוצקי ידידי )ותעשה כמה טיסות ותראה אם זה בכלל מוצא חן בעיניך. אל תלך על זה "בִּמקום" - כי אז לא תהיה מאושר ולא תהנה - אני נדלקתי על אשה אחת אבל ההורים רצו נדוניה גדולה , ולבסוף הסתפקתי באחותה , ועד היום אני מצטער.... זאב
 
תלוי את מי אתה שואל.

השרופים יגידו לך כן. האחרים - בשום אופן לא. אלה שני סוגי טיסה שונים. יש המון חומר בפורום, אפשר לחפש. תעבור קודם את חווית הדאיה העצמית ואז תוכל להחליט. הנך מוזמן לתימן / מגידו / מחנים - היכן שיותר נוח לך.
 

אפיק1212

New member
אוקיי

האם במחניים יש בית ספר לדאיה? ובכוונה שאלתי בפורום, אני רוצה לדעת מה דעת כולם, ונימוקים למה הם חושבים ככה ולמה ככה. תודה.
 

ytell

New member
לך על זה

דאיה זו הדרך הטובה ביותר להנות מתעופה בזול וגם לרכוש הרגלי הטסה איכותיים שישמשו אותך בכל כיוון תעופתי שתבחר. יש מעט חויות תעופתיות שמשתוות לטיסה בטרמיקה עם ציפורים בגובה כמה אלפי רגל שהרעש היחידי הנשמע הוא שריקת הרוח מחוץ לתא. מומלץ בחום. לך על זה.
 
דאיה כן או . . . כן

אפיק!! כן כן ועוד פעם כן!! אני עשיתי את המסלול שאתה מתאר, למדתי על דאונים לפני הצבא והיום אני בדר לרשיון מטוסים ממונעים (נדחה בגלל בעיות שונות). אני יכול להמליץ לך על לימוד דאיה במחניים, זהו מועדון קטן אבל מאוד חברי עם אווירה טובה בין כולם. לגבי עלויות, דאיה היא הדרך הזולה ביותר ללמוד לטוס בארץ בעיקר בגלל שאתה לומד במועדון ולא בבית ספר שעיקר כוונתו היא להרוויח כסף (ובצדק). דאיה בהחלט יכולה לתת לך הקלות משמעותיות בבואך להוציא רשיון טייס אם אתה בא עם מספיק ניסיון. אבל כל הנימוקים האלה הם נימוקים פרקטיים ולדעתי היתרון הגדול הוא הדאיה. לדוגמא בשבת האחרונה זכיתי להסתובב בטרמיקה עם חסידות, שקנאים ודיות (כל להקה בטרמיקה אחרת). להסתכל על נשר במרחק של 5 מטר ולהסתובב איתו זה מחזה מדהים. בקיצור דאיה זה מימד נוסף על הטיסה. זה ההטסה והתמודדות עם השליטה בדאון ובנוסף לכך הדאיה היא ההתמודדות עם מה שהטבע מאפשר לנו ואנחנו צריכים לדעת לנצל אותו. וכל זה בלי אוזניות ורעש המנוע ורק משב הרוח על פני החופה נשמע. בקיצור . . אל תלך על זה - תרוץ.
 

Daddy DJ

New member
אתה יכול לפרט קצת על

הקורס/רישיון עצמו? כמה שעות צריך? בממוצע? בחינות תאוריה? מחיר לשעה? השכרה של מטוס? תודה
 

אפיק1212

New member
מחיר לחברות במועדון ר"פ

אפשר לדעת מה המחיר לחברות במועדון ראש פינה לדאיה? מה זה כולל? לכמה זמן זה? האם אני מקבל מדריך ודאון מתי שאני רוצה? מה ההגבלות? האם אני ממש עובר שם קורס? האם אני יוצא משם עם תעודת "טייס דאונים" מה שמאפשר לי ללכת למקום אחר לשכור דאון ולטוס (בכלל קיים דבר כזה?) תודה רבה לעונים.
 

ethanr

New member
כמה תשובות

אפיק שלום, כמה תשובות קצרות. ולמרות שמשפחת הדאיה תמיד שמחה להרחיב את השורות, אינני מנסה לשכנע אותך, ובודאי שאינני חושב על דאיה כמסלול זול ומקוצר לטיסה ממונעת. בדיעבד, זה עזר לי מאוד, אבל לא היווה אצלי את המוטיבציה להתחיל בדאיה. קצת רקע שלי - התחלתי בדאיה, ואח"כ עשיתי הסבה לממונע. היום אני מדריך טיסה בדאונים, וטייס מסחרי ממונע. נהנה משניהם בצורה מאוד שונה. 1. טיסה בדאון היא כיף אדיר. אין רעש, אין הרבה טרטורים בקשר (למי שלא מחפש את זה...), וזו הטסה נטו. להסתובב ולטפס בתוך טרמיקה עם להקת עופות דורסים זו חוויה שאין לה אח ורע בתעופה הקלה. להשתמש בכוחות הטבע בלבד כדי לבצע משימה של 300 ק"מ, ולחזור לשדה הבית, זה אתגר שאין לך בתעופה הקלה. בתעופה הקלה די ברור איך הטיסה תתחיל ואיך היא תיגמר. בתעופה הקלה בארץ, אתה מוגבל בדר"כ בגבהים (עד 4000 רגל) ובנתיבים (CVFR) מוגדרים מראש, עד שהמטוס כבר טס בהם לבד. בדאון ביום טוב, תמצא את עצמך מעל 10,000 רגל, במקומות חדשים, ועם חירות כמעט בלתי מוגבלת. 2. טיסה בדאון הרבה יותר זולה, אבל הזמן שתקדיש ביום פעולה הוא רב הרבה יותר. לשיקולך. כמו כן, בשלב החניכות אתה עלול לבלות הרבה זמן בשדה בשביל להיות מעט באויר. אני מציע שתדבר עם חניכי דאיה כדי שתתרשם בעצמך. בעקרון המחירים מעט שונים בין המועדונים, כמו גם תנאי ההצטרפות. כל המועדונים הם עמותות, אבל חברות באחד מקנה זכויות טיסה באחר על-פי הסכמים הדדיים. בשביל הסדר גודל, קח בחשבון בין 5,000 ש"ח ל- 10,000 ש"ח כולל הכל, עד שתגיע לטיסת סולו ראשונה, ועוד לא הרבה יותר עד רשיון. (סולו בדאון זה שלב די סופי בלימוד, בניגוד לטייס ממונע). 3. עד כמה זה דומה לתעופה הרגילה? הטיסה מאוד שונה, אבל ניסיון בדאונים יתן לך לדעתי יתרון גדול כטייס ממונע. כפי שזאב הזכיר - ביום חלש, ההבדל בין הטייסים הטובים לבינוניים בדאיה הוא, שהבינוניים הם כבר על הקרקע, והטובים עדיין באויר. 4. הסבה מדאון ל- GA, או איזהשהי הנחה בשעות בקורס? תלוי בך וברמתך, אבל הנחה בהחלט אפשרית. המינימום לגשת לבחינה לרישיון ממונע הוא 40 שעות טיסה, וטוענים שהרבה ניגשים אחרי 50-60. אני באתי לקורס ממונע עם ניסיון בדאיה, וניגשתי לבחינה (באישור מיוחד של מנהל התעופה) אחרי 25 שעות. אם תספור את זה בכסף, זה הרבה מאוד אלפי שקלים. 5. מועדונים בארץ ללימוד - יש 3 פעילים: מגידו, באר-שבע, ומחניים. היה פעם בעין-שמר מועדון, היום המועדון עדיין קיים, אך פועל במתכונת מצומצמת ממנחת מגידו. כספית, תבדוק בכל מועדון מה מציעים. נדמה לי שמגידו ובאר-שבע יהיו דומים, ובמחניים יש חבילה שונה, כיון שהם מסובסדים ע"י המועצה האזורית. לא בטוח אם אתה צריך להיות תושב האיזור כדי להנות מכך. מחניים גם פועלים רק בשבת, כאשר היתר גם ביום שישי. מיותר לציין שמקום מגוריך הוא שיקול מכריע כאן, יותר מדברים אחרים. 6. בתור חניך אתה בא, ומקבל שיעורי טיסה בדאון מן המדריך התורן באותו יום, על בסיס כמות החניכים, וזמינות הדאונים הדו-מושביים במועדון. על הדרכה אינך משלם, אלא רק על הוצאות הטיסה. 7. בסוף המסלול, אתה מקבל רישיון טיס לכל דבר, כמו אחיך מן התעופה הקלה. בהגדרים מאחור יהיה כתוב לך Gliders only. מקווה שעזרתי לך. ונסיים בבדיחה, על ההשוואה בין דאיה לטיסה ממונעת. אולי לא בדיחה לגיל 16, אבל היא די קולעת. שאלו טיס כמוני מה הוא מעדיף - טיסה ממונעת או דאיה? הטיס ענה ללא היסוס: טיסה ממונעת זה כמו להיות במיטה עם אשתך, ודאיה - עם הפילגש...
 
שאלה...

במידה ויש לי רשיון ל- GA, מה התהליך להוצאת רשיון לדאון? אם אתה זוכר, עשיתי איתך דאיית היכרות במגידו מספר חודשים לפני שקיבלתי את רשיון הטיס. אני חושב להמשיך בכיוון הדאיה ואשמח לקבל פרטים.
 

ethanr

New member
אז ככה

התהליך בהסבת GA לדאון הוא מקוצר, אבל לא כמו הסבה לאולטרא לייט (4 שעות?). זה משהו אחר לגמרי, ודורש היכרות עם עולם חדש וגדול, גם בטיסה מעשית, וגם בתיאוריה שמאחורי (ואינני מתכוון בחינות התיאוריה במנהל אלא הבנת התיאוריה של הדאיה). דרישות המנהל - שתי בחינות תיאוריה: אחת בחוקה (עם דגש על נושאי דאיה), ואחת בהכרת הדאון (משהו כמו ספר סגור). לאחר השלמת הלימוד של החלק המעשי במועדון, ואחרי כך וכך טיסות סולו, תקבל מן המדריך הראשי במועדון הפנייה למבחן מעשי עם בוחן של המנהל (שהוא גם דואה. יש כמה כאלה), ולאחר שעברת את המבחן המעשי, תקבל תוספת של הגדר דאון ברישיון הפרטי שלך. לגבי החלק המעשי במועדון, צפה ללפחות 20 זינוקים בדאון (אם אתה מוכשר), לפני שתהיה מוכן לסולו. יש כמה דואים שעשו מסלול כזה - תבוא למועדון ותוכל להתייעץ עימם, כמו גם עם המדריך הראשי.
 
20 זינוקים??

20 זינוקים נשמע לי המון.. זה לא שלא החזקתי סטיק בחיים שלי. סה"כ, אני מניח שהדבר החשוב הוא לחוש את שיעור ההנמכה ויחס הגלישה של הדאון כדי לנסות שרוב הנחיתות יהיו על המסלול. הרי טרמיקות גם ככה אין וכולם תמיד מסתובבים באזור ההקפה.
כמה הזנקות בממוצע מבצעים בשיעור אחד? נגיד שאני מפונק ורוצה לבוא רק לשיעורים שלי, בלי לסחוב דאונים מהבוקר עד הערב. יש אפשרות כזאת?
 
קדחת אתה יכול.

אם אפשר היה רק לבוא, לשלם ולטוס הייתי דואה כבר מזמן. הבעיה היא כי זה בדיוק מה שאיתן כתב. אתה בא ליום שלם, כמו פעולה בצופים, סוחב, גורר, מזיז, עוזר, מנקה, צועק, מזיע ומילל עד שמגיע תורך ואז אתה יושב בדאון סוף סוף וגוררים אותך למעלה לעשר דקות.
 

ethanr

New member
לא צריך להסחף

אני בכוונה תיארתי את התרחיש הפסימי, כדי שעידן ואחרים יבינו שיש כאן השקעת זמן, ולפעמים מתסכלת בפרט בשלב החניכות. התרחיש האופטימי ולעיתים קרובות המעשי, הוא שאני בא, עוזר עם כולם, ואז עולה בדאון חד-מושבי, ויורד אחרי 5 שעות של הנאה צרופה, לקראת הסגירה של הפעולה. אב"ד בדרכו הציורית והמשעשעת, מתאר מצב שיקרה לך פעם בהרבה זמן. האמת היא במקום טוב באמצע, ומצבך הולך ומשתפר לקראת סולו ורישיון. אבל אם הינך "מפונק ורוצה לבוא רק לשיעורים שלי, בלי לסחוב דאונים...", יתכן שדאיה לא בשבילך. מה שמענין, זה לראות את חברינו במועדון, מהדור המבוגר יותר, בני למעלה משבעים, שעדין נהנים מן הדאיה עד כדי כך שהם עדין מוכנים לסחוב דאונים... מה שמפתיע אותי, זה תגובתך, עידן, תחת הכותרת "20 זינוקים??". מה שכתבת - "סה"כ, אני מניח שהדבר החשוב הוא לחוש את שיעור ההנמכה ויחס הגלישה של הדאון כדי לנסות שרוב הנחיתות יהיו על המסלול. הרי טרמיקות גם ככה אין וכולם תמיד מסתובבים באזור ההקפה" - מעיד שבאמת לא הבנת את הפרינציפ של דאיה. מספיק שנחיתה אחת לא תהיה על המסלול, כדי שאולי תשבור את הדאון, ואולי גם את עצמך. אם אתה מוכן לחיות עם שיעור הצלחה כזה, זה בסדר מבחינתי, אבל עם הדאון הפרטי שלך, ולא של המועדון... כמו כן, יש הרבה מה ללמוד בהטסה פרט ל"שיעור ההנמכה ויחס הגלישה של הדאון", ולמה החלטת שאין טרמיקות - לא מובן לי. "וכולם תמיד מסתובבים באזור ההקפה"??? בדאיה האחרונה שלי הייתי בכוכב הירדן, וכמה לפני הייתי מעל רמת הגולן. וכן, הצלחתי לחזור הביתה למגידו, אחרי מאבק לא קל. אם אלה באיזור ההקפה של מגידו, אז זו הקפה די רחבה... בלי הרבה טרמיקות עידן, לא ניתן לבצע טיסות כאלו. אז כן - 20 זינוקים לפחות. לא תהיה מוכן לסולו בפחות, אני מצטער לאכזב אותך. אם תתחיל ללמוד, תרגיש זאת בעצמך, ולא תרצה סולו לפני שתהיה מוכן. אבל אבי, אם אתה נמשך לדאיה, ויש לך מזומנים בכיסך, דאון פרטי יפתור לך 90% מכל נושא הסחיבות, הצעקות, ובזבוז הזמן שציינת. אשמח לייעץ לך בענין, אם תרצה.
 
למעלה