כישלון אלטרנטור בטיסת לילה

mayafit

New member
כישלון אלטרנטור בטיסת לילה

כמה מילים על כישלון אלטרנטור בטיסת לילה.
אומנם המאמר נכתב על ידי מדריך אמריקאי והוא מתאים לטיסות בארה"ב, אולם תמיד יש מה ללמוד.
אשמח אם תשתפו חוויות שלכם לאירוע דומה שקרה לכם.
 

mike300L

New member
לא טיסת לילה, אבל איבדתי אלטרנטור בדרך למופע.

המטוס שלי ללא מגנטוס כך שללא חשמל ההצתה האלקטרונית תיחלש לכדי כשל מנוע. הגעתי ליעד, ויש מופע לטוס כבר ביום הראשון. לפני המופע טענתי את המצבר ועליתי לטוס כשמד המתח החשמלי ומד הזרם הופכים למכשירים עיקריים אחרי מד המהירות ומד הגובה. כל פעם שפתחתי את מתג משאבת העשן החשמלית, המתח נפל מ 13.0v ל 7-8 וולט. עם כיבוי המתג המתח בצג עלה שוב לסביבות ה 12-13. טסתי את 12 דקות המופע כשהמסלול מתחת כך שהייתי דרוך לנחיתה ללא מנוע לאורך רוב המופע. לקראת סוף המופע הבנתי שההצתה האלקטרונית לא צורכת כל כך הרבה ולמעשה ללא רדיו או טרנספונדר יכולתי לטוס מעל חצי שעה, כשפה ב Midwest זה מספיק זמן למצוא שדה חלופי ולנחות. ועוד עם מצבר קטן יחסית Odyssey PC680. ייתכן שטעינת המצבר לפני המופע גם עזרה.
 
חוויתי פעמיים

פעם ראשונה במסגרת קורס מכשירים, לאחר המראה ב C172 מירושלים ז"ל לשדה דב בלילה מעל נתב"ג. תקלת האלטרנטור "חיסלה" גם את המצבר ונותרנו ללא חשמל במטוס. נוכחותו של המדריך הלל אלראי ז"ל השרתה את הבטחון הנדרש, החלטנו - בהעדר קשר להמשיך לטוס לפי תכנית הטיסה לשדה דב. הלל הודיע שאני לבד במטוס והוא יהיה זמין רק במידת הצורך. היה פנס כיס וביצעתי נחיתה לפי נוהל אבדן קשר ללא אורות תא או נחיתה. בוצע דווח ותחקיר ממנו עלה ששרידי המתח הספיקו לשידור מהטרנספונדר שהועבר למצב תקלה וכך היו לבקרות הרלבנטיות אינדיקציה על כוונותינו ומצבנו.
פעם שניה ביום, הלך האלטרנטור ב- PA32 במחצית הדרך בין כרתים לקפריסין. החלטנו להמשיך ללרנקה, את הנחיתה ביצענו עם מכשיר קשר ידני (יישום לקח מהמקרה הראשון...). בהתייעצות עם החברה ומכונאי בקפריסין הוחלט, בהעדר אלטרנטור חילופי, לטעון את המצבר, לבצע התנעה חיצונית ולטוס לחיפה.
 

mayafit

New member
מה זה "טרנספונדר שהועבר למצב תקלה"?

איזה מצב זה?
 
למעלה