TBO למנועי רוטקס ושאר מריעין בישין

נתי ניב

New member
TBO למנועי רוטקס ושאר מריעין בישין

פנה אלי חבר ותיק מישראל במסר פרטי(הוא מאזין לפורום אם הוא רוצה שיזדהה בעצמו) בשאלה הבאה:
רשות התעופה בשכונת ישראל כופה על שיפוץ כללי של מנועי רוטקס הנפוצים בעיקר באז"ם ומטוסי LSA בארץ. הכפייה היא גורפת גם לפי שעות מנוע וגם לפי שנים זאת בהתאם להמלצות רוטקס. והבכי רב כי למה לפרק מנוע עובד וטוב ולהחזיר למטוס מנוע שעוד לא התחיל את מחלות הילדות שלו וכמובן שאני מסכים איתו והשאלה שהוא שואל: מה המצב בתחום זה בארה"ב ? והאם אני יכול להביא ציטוטים מהחוק לשמש כטיעון מול הרשות בישראל ואני ישר מתחיל להרצות לו על ההבדלים בין מנועי רוטקס, חלקם מרושיינים וחלקם אינם מרושיינים ועל ההבדלים בתוך קבוצת ה LSA בין נסיוני ELSA לבין נבנה בבית חרושת SLSA ועל זה שבכל הקבוצה של לא מרושיינים ו/או נסיוניים החוק אינו אוכף המלצות TBO של היצרן ומשאיר אותן בגדר המלצה וגו' וגו'. אבל הבחור מתעקש: תביא לי מובאה מהחוק ואני מחטט ומחטט ולא מוצא כלום ב FAR אבל תוך כדי חיטוט מתחילה להתגלות האמת לאמיתה: בארה"ב TBO נאכף לא בהתאם לסווג נסיוני/לא נסיוני או מנוע מרושיין/לא מרושיין....בארה"ב הFAA אינו אוכף TBO על כלל התעופה הכללית שאינה לשימוש מסחרי ( FAR91 ), כן: כל הססנות והבוננזות והפיפרים וכל השאר שבעליהן אינו עושה בהם שימוש מסחרי אינם מחוייבים להמלצות ה TBO של יצרן המנוע. הוסיף ידידי והקשה: תביא לי מובאה מהחוק בבקשה ואני אמרתי לו: לך וקרא את FAR91 ואם לא תמצא בו את המלה TBO, זוהי ההוכחה הטובה ביותר.....אבל החבר המשיך להקשות.....היום לא התעצלתי פניתי לחברי הטוב, הבחור בין השאר מכונאי עם ותק של שנים עם הגדרי גוף מנוע חשמל פרופלור עם נסיון עבודה במכוני בדק מסחריים הבחור גם מחזיק, מטיס ומתחזק שלשה מטוסים בבעלותו: בוננזה, וואקו וססנה 120, שאלתי אותו את השאלה והוא הסתכל עלי בתמיהה ואמר: בוודאי שזה ככה..איך אפשר לחשוב אחרת? כל השוק האמריקאי מתנהג ככה, הוא עצמו הגיע עם לוקיומינג ל 3800 שעות ועד שהמטוס לא הראה לחץ שמן נמוך בסרק ביום חם הוא לא טרח להורידו מהמטוס...ככשאלתי אותו על ציטוט מהחוק הוא אמר לי פשוט אין, לך ותקרא את FAR91 ותחפש שם את המלה TBO, כשלא תמצא, זוהי המובאה הטובה ביותר
ואני לתומי לא ידעתי את כל זה ואתם ידעתם?
מכאן ועד לשינוי המצב בישראל הדרך עדיין כנראה ארוכה
תגובות יתקבלו בברכה
נתיׂׂ
 

טל ר

New member
מובאה מהחוק

שלום נתי,

שאל אותי פעם במסר מישהו מהפורום (אולי אותו אחד? לא יודע) האם אני יכול לתת לו את אותה מובאה האומרת ש-TBO ואורך חיי מנוע בשנים הם אופציונליים. הנה מה שמצאתי:
א. FAR 91.409e מפרט סוגי מטוסים בהם נדרשת החלפה של life-limited parts על פי המלצת יצרן (כולל מנועים). זה מכסה:
Large airplanes (to which Part 125 is not applicable), turbojet multiengine airplanes, turbopropeller-powered multiengine airplanes, and turbine-powered rotorcraft.
כלומר לא מטוסי בוכנה רגילים.

ב. ה-FAA פרסם AC בנושא, שמספרו 20-105B. אם תלך לעמוד 5, תמצא את הציטוט הבא:
For 14 CFR part 91 operations compliance to the TBO time is not a mandatory maintenance requirement

מקווה שעזרתי במשהו...

טל
 
הבדלי חקיקה בין ישראל לארה"ב:

בארה"ב, מה שלא כתוב שאסור - מותר.
בישראל, מה שלא כתוב שמותר - אסור.
אולי אחד ההבדלים הבולטים בין שתי שיטות החקיקה.
וזה, אולי, נובע מההבדל בין תפיסות העולם בין שני המשטרים: משטר הקיים עבור אזרחיו והחושב כי הם כבר "ילדים גדולים" היכולים להחליט מה טוב להם, לבין משטר הסבור כי האזרחים קיימים כדי לשרתו - הוא "האבא והאמא" של הילדים והוא יודע מה טוב להם.....
אריאל אריאלי
 
גם אני....

חבר ותיק מישראל, מאזין ובד"כ לא כותב בפורום, ולמרות שלא פניתי אליך, אני בדיוק באותו מצב. מנוע עם 500 שעות, עובד כמו חדש, אבל כנראה שיצטרך ללכת לממגים בנובמבר.
ובבנין ציון ננוחם. צום קל.
 
רת"א ורוטקס או רתאקס

"רשות התעופה בשכונת ישראל כופה על שיפוץ כללי של מנועי רוטקס הנפוצים בעיקר באז"ם ומטוסי LSA בארץ. הכפייה היא גורפת גם לפי שעות מנוע וגם לפי שנים זאת בהתאם להמלצות רוטקס."

ואיפה בכתובים המלצת היצרן לנ"ל שעליה נכפה המעשה על יושבי ציון ?
 
גם באירופה ישנן מדינות שמחייבות כך

לדעתי מיותר והגישה האמריקאית נכונה יותר. (זה נכון לגישה התרבותית השונה שלא בכל דבר הרגולטור צריך להתערב ויש אחראיות גם לאזרח)
&nbsp
האם אפשר לקבל רפרנס להחלטה בארץ לגביי תעופה פרטית?
 
הנה שתי כתבות מענינות בנושא

ע"י מייק בוש, שמצוטטות ע"י מכונאים עד היום. הטענה שלו שלא רק שלא חובה, אלא גם לא כדאי לשלוח מנוע לאוברול ב-TBO (בדומה לביטוח חיים - זה שטבלאות הריסק מראות ממוצע אורך חיים של 77 שנים, לא אומר שצריך להרוג את האדם כשמגיע לגיל הזה)...
הכתבה הראשונה
כתבת המשך
 
אתה יודע מה הבעיה, דורון?

שרת"א יודעים יותר טוב מכל העולם, מה נכון ומה לא.
הגניוס היהודי, כנראה, הוא זה שעשה אותם המומחים, האורים והתומים, בכל מה שקשור לתעופה. וזה לכל אורך הדרך. בכל נושא שלא יגיע אליהם, תמיד הם היודעים והחכמים.
הלא אנחנו "אור לגויים"
(אם זה לא היה עצוב כל כך, היינו צוחקים).
אריאל אריאלי
 

talben

New member
לאריאל

אריאל תיקון קטן - מי שמכתיב את הטון ברת"א, למרבה הצער, זו המחלקה המשפטית. הללו רואים אך ורק את החבות המשפטית ותו לא, או בעברית פשוטה, איך לכסות את התחת לרת"א. זה מה שמוביל, זה מה שקובע את הטון. אפשר לבוא אליהם בטענות, ומנגד, לאחר שיחה ארוכה שהייתה לי עם כמה מפקחים, להבין שחלק מהאשמה נעוצה, למרבה הצער, גם בנו. ולפני שיאכלו אותי חי - אני מניח שאין אחד מחברי הפורום שלא מכיר כמה וכמה תביעות משפטיות שהוגשו כנגד כל העולם ואשתו בגין תאונות כאלה ואחרות. בין הנתבעים, בכמה מקרי תאונה קשים ו"מפורסמים" גם, בין היתר, מפקח רת"א שחתם על תעודת ה-C OF A. למה הוא אשם שאדם התרסק? למה לא? למרבה הצער מקרים שכאלה הובילו לכך שהגישה הפטרנליסטית התגברה ועלתה לשיאים - תובעים אותו? אין בעיה, נכתיב לכם כל פסיק וכל תו. ואכן, על רבות מבין הבקשות שביקשתי קיבלתי תשובה - צריכים להתיעץ עם המחלקה המשפטית ולראות מה הם אומרים והאם התקנות מאפשרות.
אני מניח שמקרה מנועי רוטקס, כמו גם החובה לבצע אוברול במנועי לייקומינג כל 12 שנה (לפחות זה הוגבל למטוסים מסחריים בלבד, והכל בעקבות SB או SL של לייקומינג, שאגב לא הפך למחייב בשום מקום בעולם לרבות בארה"ב- למעט מדינה אחת או שתיים מלבד ישראל) נובע ממחשבה "פשוטה" - אם חלילה תתרחש תאונה בשל תקלה במנוע רוטקס, למה לנו להתעסק עם תביעה של האלמנה והיתומים שיטענו בבית המשפט שאם היו מחייבים לבצע אוברול לא הייתה מתרחשת התאונה וכו' וכו' וכו'. בואו פשוט נחייב וזהו. עצוב, אבל זה המצב.
 
גם את "המחלקה המשפטית" אפשר לנצח....

ההיתלות ב"התנגדות המחלקה המשפטית" היא, כשלעצמה, "כיסוי תחת".
מנהל תפקידו לנהל ויועץ משפטי צריך לתת למנהל את הכלים המשפטיים שיאפשרו לו להוציא לפועל את מדיניותו.
לצערי, אני לא רואה היום ברת"א מישהו שאפשר לקרוא לו "מנהל" שיבוא למחלקה המשפטית, ידפוק על השולחן ויגיד להם: "אני רוצה שתמצאו את הדרך המשפטית, שתאפשר לי לכתוב תקנה א, ב או ג. או תאפשר לי להוציא הוראה מקצועית כזו או אחרת".
אני זוכר שבזמנו אריק שרון ביקש מהעוזרים שלו לבצע משהו והם "התמזמזו" ועיכבו את הביצוע. אריק, בדרכו המיוחדת, "דפק על מכסה המנוע" של רכב שעמד לידו ואמר לעדת המלווים שלו: "לא מענין אותי איך, אבל תעשו את זה!" והם עשו.
ואני עדיין לא ראיתי, בישראל, תביעה משפטית של קרובי נפגע בתאונה אווירית שבגינה רת"א חוייבה לשלם פיצויים....

בעיה שניה, כמו שאתה כתבת, שגם לנו, ציבור המשתמשים, יש חלק בענין: אני לא רואה את ציבור המשתמשים, כלומר, אנחנו, מתאגדים כולנו - טייסי מובילים, טייסים מסחריים, טייסי תעופה כללית, טייסי אולטראלייטים, טייסי מצנחים ממונעים, דואים, צנחנים וכל מי שקשור, בצורה זו או אחרת בתעופה - קמים כולנו בגוף אחד ופועלים נגד רת"א!
בזמנו, ניסיתי להקים "קואליציה" (לא איחוד, חס וחלילה) של גופי התעופה השונים במסגרת, מה שאני קראתי לו "קת"י - קואליציית תעופה ישראלית", שתפעל, כגוף בעל "מסה קריטית" להגן על זכויותינו מול הרשויות.
ולצערי, מאבקי אגו והתחנפות לרשויות "לנו אין שום בעיות מול רת"א" אמר אחד המשתתפים בפגישה, מנעו את הקמת הקואליציה.
אז אם אנחנו לא מתאגדים, מדוע שהרשויות לא ינקטו מדיניות של "הפרד ומשול"?
אריאל אריאלי
 

רן בג

New member
TBO במנועי רוטקס

נושא ה-TBO במנועי 912 הובל על ידי ברת"א בתקופתי כר' תחום תעופה ספורטיבית. בבדיקה ראשונית שעשיתי הוברר לי שהבעיה המידית היא מגבלת שנים ולא שעות. מעט מאוד- אם בכלל - מטוסים פרטיים הגיעו למכסת השעות שלהם לאחר תום מכסת השנים. בהצעה שערכתי ואושרה ע"י ר' רת"א גיורא רום נאמר להתייחס למגבלת השעות בלבד, יחד עם זאת הצעתי שעם תום מגבלת השנים יבוצעו מספר בדיקות - זה מה שאושר.
קבעתי פיילוט - רמי בר המנוח התנדב עם מנועו ומטוסו - ויצאנו לדרך.
עם עזיבתי את רת"א בסוף 2012 הנוהל היה כבר במלוא תוקפו והיו כ-7 מטוסים שטסו לאחר תום מגבלת השנים, משום מה הוחלט שעם תום השנים המוקצבות יוכל המנוע להיות "מאורך" בשנתיים בלבד ולאחריהם שנתיים נוספות וזהו. לא ברור לי מדוע הוגבל זמן ההארכה לארבע שנים בלבד (שני מחזורים) ואין לכך כל הצדקה טכנית.
&nbsp
מצ"ב המסמכים שהוצאתי בנושא.
 

רן בג

New member
למען הסר ספק

חשבתי אז, וכך אני חושב גם היום, שאין כל מניעה להגיע ולהשתמש עם מנועי הרוטקס עד תום השעות והשנים המוגדרות ולאחר מספר בדיקות להמשיך עמהם עד "יציאתם" מהנתונים המאפשרים את הפעלתם הבטוחה והנכונה.
 
אבל למה תמיד ממציאים עוד נהלים ועוד תקנות?

אני יודע שבארה"ב לא מבינים הרבה בתעופה, אבל למה לא להיצמד פשוט לתקנות שלהם וזהו? למה רת"א צריך להתעסק ב"אישור" לפי שעות או לפי שנים, וכן לאשר פעמיים הארכה או לא לאשר, ולקבוע אילו בדיקות צריך לעשות או לא צריך לעשות?
דוגמה אמיתית מהמטוס שלי פה - הפעלה פרטית, אז TBO הוא רק המלצה. מה שכן חובה, כמובן, זו בדיקה שנתית. המטוס עבר את ה-TBO גם מבחינת שעות וגם מבחינת שנים, עד עכשיו הכל עבד מעולה (כולל קומפרסיות, ספקטרוסקופיה של השמן וכו'). עכשיו התחילה התדרדרות בפרמטרים, והמכונאי הבהיר שהמנוע לא airworthy (ולא יחתום על בדיקה שנתית), אז הגיע הזמן לאוברול. בלי התערבות FAA, בלי תקנות והנחיות. רק כאב גדול בארנק
 

שאולי46

New member
זה לא "רק" !

ללא ספק כאב בארנק, אבל יש כאן בעיקר אחריות אישית כמצופה ממחזיק רישיון טיס שחייו וחיי נוסעיו מופקדים בידיו.
 
כל התחביב שלנו בנוי

על זה שבסוף חוזרים בריאים ושלמים. ברור שלא מחפפים - אבל (בהקשר לדיון הזה) לעשות אוברול למנוע טוב דווקא מעלה את הסיכון לכשל קטסטרופלי, לא מוריד אותו.
אבל כשצריך (ע"פ פרמטרים אובייקטיביים, לא שעות/שנים) אז צריך. וכשאוברול עולה כמו מכונית יוקרה חדשה אז זה גם ממש כואב
 

שאולי46

New member
לשמחתי

עדיין לא פגשתי טייס קל דעת ורשלן שיטוס במטוס שאינו תקין ובטוח לטיסה, כך שאני סבור שיש לאפשר לטייסים להגיע להחלטה מתי לבצע אוברול או להחליף מנוע, כמובן בהסתמך על חוות דעת מכון הבדק ע"ב בדיקות תקופתיות, ובדיקות בעקבות תקלות שנתגלו - ולא באופן שרירותי, בדיוק כפי שאתה עושה.
לעניין עלויות אחזקה גבוהות - בחרנו בתחביב יקר, ובכל פעם ששותפיי ואני "בוכים" כשאנו עומדים בפני הוצאת אחזקה יקרה - אנחנו מזכירים לעצמנו שפסיכולוג עולה יותר...
 
למעלה