יוזמה מעניינת של רת"א

יוזמה מעניינת של רת"א


רצ"ב מכתבו של אופיר בביש בנושא.

קוראי הפורום מוזמנים לחוות דעתם בנדון.
אני ארכז את התגובות ואעביר לאופיר בצורה מסודרת.

דוד.


לכבוד:

טייסי תעופה כללית

הנדון: בחירת שטח מהאוויר לטייסי תעופה כללית


שלום רב,

בימים אלה שוקלת רת"א לפתוח בתהליך חקיקה אשר יאפשר לטייס תעופה כללית, אשר יעמוד בדרישות המפורטות מטה, בטיסות שאופיין יוגדר מראש, לבחור שטח מהאוויר לצרכי נחיתה בדומה לנעשה בתחום האז"מ.

לצורך הרשאה שכזו, יידרש הטייס לעמוד בדרישות הבאות:

• דרישות סף.
• הכשרה ייעודית בנושא.
• הסמכה ע"י רת"א.


לצורך כך אני פונה אליכם ציבור הטייסים בשאלה:

האם לדעתכם הענף צמא לפעילות שכזו?

אשמח לקבל בכתב כל תגובה הערה/הארה רלוונטית לנושא.


בברכה,

אופיר בביש
מנהל תחום תעופה כללית
 

רמי בר1

New member
זו התקדמות בכיוון הנכון.

אבל אסור לכם לשכוח על מה אתם טסים. לאיך שאני חושב, אני לא בטוח שיש עוד מטוס חוץ מהסופרקאב שמתאים.
מאחר וכתוב "בטיסות שאופיין יוגדר מראש" אני מניח שמדובר בנחיתה במינחתי עפר או שדות קצורים שמתאימים וניבדקו מראש,והכוונה שכל טייס שמוסמך יוכל לנחות ללא צורך בשימוש במנחית.
אתם צרכים ללכת על זה ,כי צריך להתחיל ממשהו.
בענף האז'מ ,בתחילתו,היה צריך מדריך טיסה לנחות במנחת חד פעמי לפני השימוש בו של שאר הטייסים,ולאשר אותו.ביום האירוע,היה חייב מדריך טיסה לנחות ראשון במקום.עם הזמן,כשכמה חברים רצו לנחות בשטח,הם היו צרכים לארגן את הפרוצדורה עם מדריך טיסה,ובגלל הסירבול,נכנסו לתקופת ניסיון שבה הוכשרו עשרה טייסים שהומלצו עי'' אומני של אז,כשיש נציגות לכל איזור בארץ,וקיבלו אישור ונחיתה במינחת חד פעמי,כשהם עוזרים אחר'כ מהקרקע בהכוונת הקבוצה שאחריהם(לא הנחתה).השלב הבא היה קורסים תיאורטיים לבעלי מס' מיני' של שעו'ט שנקבע,שאותם העביר איציק אפלבאום ז''ל , ומי שעבר קורס תאורטי כזה,נרשם ברת'א כבעל הסמכה לנחיתה במינחת חד פעמי.הסידור הזה בוטל לפני כמה שנים ומאז אין הסמכות לחד פעמי.יש כבר תקופה ארוכה מגעים לחדש הסמכה זו,ולפי מה שאני יודע עדין לא יצא עשן לבן.
לאורך השנים המרויח הגדול מהמינחתים החד פעמיים היו מכוני הבדק.הם היו מלאים בעבודה שמעבר לטיפולים ותקלות שוטפות.
אני חושב שאתם צרכים להילחם מהמינימום , שזה נחיתה במינחתי עפר או סלולים שאינם פעילים,ללא צורך במנחית.
מאחר ואני לא טס בGA ,כל מה שכתבתי זה בחזקת עייצעס גייבער.
 
הרעיון טוב, הביצוע מרמז על משהו פחות טוב...

1. דרישות הסף מהן בדיוק? אם הדרישות יהיו מחמירות מידיי רבים לא יכולו להשתמש ואז אין ממש טעם...
2. הכשרה ייעודית, על מה מדובר? כמה שעות עם מדריך בדיוק?
3. הסמכה על ידי רת"א.. בעיה! זה בערך כמו הגדר מכשירים... מסחטת אגרות... זה איזה קטע ברת"א שאינו מובן לי... שיסתכלו מה קורה אצל האח הגדול FAA... לא שמעו ברת"א על Endorsment מהמדריך? באופן אישי... אם אני צריך לעבור מבחן עם בוחן שיעלה לי מי יודע כמה אני פשוט לא אעשה את זה ואוותר...

חשוב לזכור משהו שרת"א במיוחד והרבה אנשים בענף שוכחים... תחום התעופה בארץ יקר מאוד ביחס להרבה מקומות אחרים בעולם, וישנם הרבה אנשים בני מעמד הביניים שעושים מאמצים כלכליים כבירים להגיע לשעת טיסה בחודש במקרה הגרוע... ואם יוצא להם טוב אז הם עושיים שעתיים בחודש (HOBBS)... לכן אני אומר שעל הכשרה אין עוררין, ועל תנאי סף בסדר... אבל ליצור איזה מבחן הסמכה של רת"א בנושא... הרי ברור שזה מקור הכנסת כסף נוסף למדינה שלא בצדק...
 
רוב הטיסות נעשות במטוסים מושכרים

ומאחר ואני לא רואה מצב בו חברות ההשכרה יאפשרו לטייסים לנחות בשטח - החידוש מיועד בעצם רק לבעלי מטוסים פרטיים
אבל בהחלט חידוש מבורך
אין סיבה שבעל מטוס פרטי שרוצה לנחות על מינחת עפר - לא ייקח על עצמו את האחריות לעשות את זה.
הפטרונות של רת"א בנושא (שיודעת מה טוב עבור הטייס יותר ממה שהוא יודע) היא פשוט לא לעיניין וטוב שיש התקדמות בנושא
 

פופר שי

New member
פעילות במנחתים - מטוסים מושכרים

בוקי ידידי
אל ייאוש
אגודת התעופה בעבודה שעשיתי מול מייקי וגיל, לא מוותרת על הטייסים ששוכרים מטוסים.
אין סיבה לוותר ולא נוותר.
בעבר היו הרבה אירועים שנחתנו במנחתים כאלו (ערד, דימונה וגם המישר והציחור) כולל מטוסים מושכרים (וגם אני אישית),
הבעייה פתירה, ועם רצון טוב של כל הצדדים היא תיפתר.
שי
 

mayafit

New member
מצוין

השאלה היא איך עושים זאת מבלי לגרום לנזק לענף ולמטוסים עקב אחד שיעשה שטויות.
הדרכה והסמכה בהחלט חיוניים.
בכדי למנוע תקלות, ממליץ להגדיר מסלולים ומנחתי עפר שייבחנו מראש (לאחר שייבדקו על ידי הרשות ונציגי האגודה) שרק בהם ניתן יהיה לנחות. כל מסלול אחר שלא ייכלל ברשימה ידרוש אישור. רק כך נבטיח שאנשים לא ינסו לנחות על פיסגת המצדה (והמבין יבין).
 

פופר שי

New member
מנחתים - רת"א - פוטנציאליים

איציק אתה צודק בהחלט,
בעבודה שנעשתה מול רת"א הכנו רשימה של מנחתים פוטנציאליים אני מביא אותה כאן להתייחסות חברי הפורום.
תרגישו חופשי להביע דעתכם ולהוסיף/לגרוע
דוד ירכז את התגובות ויעביר אליי

רשימת מנחתים

באופן כללי: מעל 800 מ', ללא מכשולים, משטח נחיתה טוב.

גמלא
דלתון
ציקלון (700 x 20)
בצת (?)
בית השיטה (700 x 10)
הבונים

ג'יפטליק (400 x 20)


עין שמר
אשקלון (600 x 10)
מנחת זהר (600 x 20) למעשה ארוך יותר אבל מוצף
ערד
דימונה (940 x 20)
ירוחם
קציעות
שיזפון
המישר
ציחור
שדה בוקר (400 מ' אספלט + כורכר)
מצפה רמון
 

רמי בר1

New member
בית השיטה והבונים,יש שם בעלבית.

ציקלון גם לו יש בעיות לא תעופתיות.
הגיפטליק במתכונתו הנוכחית לא מתאים ל GA .
עין שמר,נראה אותך מנסה לנחות שם,
מנחת זהר לא קיים כבר,אולי הקטע הקטן שקיים,מתאים אולי למ'מגים.
דימונה,קו חשמל שחוצה צמוד מדרום למנחת,וקו מתח גבוה שחוצה מצפון,החזירו את המינחת ליעודו המקורי.
ירוחם ,המנחת ההיסטורי לא קיים.המנחת שהוכשר לאזמים,לא שמיש בגלל חריצי מים,וגם כשהיה שמיש,לא התאים ל GA .
מינחת מעלה פארן,בנקודת דיווח פארן במפה שלכם,400 מ' כורכר מעולה.ירושה מח'א ,שאפילו הוא לא משתמש בו.ניתן לשימוש.
בנוסף אתם צרכים לדרוש אפשרות לשימוש במינחתים חקלאיים שאין בהם בסיס קבע של חברת הריסוס,בזמן שאין בהם פעילות חקלאית.למשל טל שחר, נען,רוחמה,גבולות,ואני בטוח שיש עוד כאלה שפזורים בארץ.
 
לא הייתי ממליץ על חלק מהמינחתים ברשימה

נען - כימניר לא מאפשרים לנחות שם ולא מהססים להתלונן, אבל אם האגודה תשלם להם דמי אתנן שנתיים - ישמחו לאפשר נחיתה שם (הנה כבר שווה לשלם את דמי החבר השנתיים שלנו).
רוחמה - כנ"ל, רק שם יש "צופים" מקומיים שמדווחים על נחיתות במינחת.
מה עם המינחת של כושי רמון?
 

רמי בר1

New member
אני נוחת ברוחמה כשאין שם אף אחד,

אני מודיע לחגב על הנחיתה,וקורא לו אחרי המראה. אולי היה לי מזל שלא התלוננו,אבל לא היה שם אפילו כלב.
המינחת של כושי הוא 400 מ' יעיל.עם רזרבה של 70 מ' שכמה שתבזבז ממנה בנגיעה,יחסר לך אחרי ה400 מ'. (תיאורטי 470 מ') לאז'מ זה נתב'ג,ה GA צרכים להחליט לפי סוג המטוס,משקלו בהמראה,ויכולות הטייס אם להשתמש בו. לדעתי,הרבה מהם יוכלו להשתמש בו.
שכחתי לציין שגם המינחת שלי מתאים להם.
 
כבר נכנסת לפינה

עבודה מבורכת, אבל להגדיר מינחת מיוחד על פי אורך מינימלי "מעל 800 מטר ללא מכשולים..." זו פינה.
עבור מטוס אחד 800 מטר ביום חם זה גבולי ומטה בעוד שלמטוס אחר (נגיד קאב) גם שמינית מזה מספיקה וטובה.
לטעמי צריך להשאיר את ההחלטה לטייס על פי, למשל, מרחק נחיתה מירבי בהתאם לביצועי המטוס ותנאי הסביבה + 50% בטחון.
זה גם ישים מאוד (כל טייס אמור לדעת את מרחק הנחיתה הנדרש למטוסו בתנאי טמפ מסויימים וכו') ואת אורך המסלול ניתן לדעת מראש כמובן או למדוד בזמן אמיתי (מי זוכר איך עושים את זה?)
 

רמי בר1

New member
כתבתי למעלה שהGA זה לא סופרקאב.

קאב זה LSA .
קשה למצוא דרכים או דרכי עפר שיש בהם ישורת מספיק ארוכה בין ששני עיקולים,כזו שתהיה מספיק ארוכה ורחבה למטוסי GA .
הם מתכונים להתחיל משימוש במינחתים קיימים ללא פיקוח,ולהשתמש בהם ללא מנחית.
 

פופר שי

New member
מנחתים - רת"א

חברים, כל דעה מבורכת
לדעתי יש מקום גם לתת רשימת מנחתים עם כל הפרטים האפשריים עליהם
וגם לאפשר במגבלות אחרות לתת לטייס להוסיף מנחת שמתאים לו.
לא סותר אחד את השני.
 

ZeevRozenek

New member
לכל אלה שמחפשים אתגר ו-EMOTIONS

רצוי *מאוד* שמידי פעם מישהוא יעשה "סיור קווים" במנחתים העזובים האלה, לבדוק סכנות ומכשולים, כמו חורים באספלט , או בורות רדודים באדמה, שיכולים להביא לקריסת כן הנסע הקדמי או המרכזי במטוסים עם זלזל גנב . חוץ מזה, יכולים להיות שם ברזלים חלודים, שיירים של גדר תייל או בקבוקי וודקה שבורים שולאדיסלאב וסטאניסלאב השאירו אחריהם אתמול בערב .

לפני שנים נחתתי בחוף הים וכשנעצרתי ראיתי לצד המטוס, פחות ממטר, שיירים של בקבוקי יין . הייתי מעדיף לראות נחש .
 
בביש יקירי

‏שבת 21 יולי 2012


תמיד ידעתי שמאז התקף הלב שכמעט גרמת לי לפני כמה שנים, עוד יצא ממך משהו 

ולגופו של עניין: ההצעה מצוינת, ואכן הענף צמא לפעילות שכזו, אולם עם סייג אחד מרכזי:

אין לי בעיה עם "הסמכה ע"י רת"א" אם התכוונת להסמכה פורמאלית שלא תעלה כסף לטייס! את ההסמכה המעשית יקבל הטייס ע"י מדריך טיסה מוסמך בלבד! והנימוקים לכך הם רבים מאוד. לא זה המקום להיכנס אליהם. אם תרצה, נדבר על הנימוקים לעניין זה באופן פרטי.

שבת שלום - יוסי
 

פופר שי

New member
יוזמה של רת"א

דוד,
קיבלנו את הפנייה של אופיר לפני מספר ימים, והתחלתי להתכתב איתו.
סיפרתי לו גם על המפגש שלנו עם קודמו בתפקיד ועם מייקי בנושא, ועל העבודה שנעשתה איתם ונעצרה עם עזיבתו של גיל.
סיכמנו גם להיפגש איתו, ירון ואני.

אני אשמח אם תרכז את התגובות של החברים בפורום ותעביר אליי, ואני אצרף לעבודה הגדולה שכבר נעשתה.

תודה
שי
 
הטלת אחריות אישית

במדינה, בה הרשות רואה עצמה "אבא ואמא" של הנתינים, כל יוזמה המעבירה אחריות אל הפרט - מבורכת.
אולם, בהכירי את המערכת, אי אפשר שלא לתהות: עד כמה צעד זה אכן ייושם בפועל? כמה נידרש לשלם בעבור הזכות לקחת את גורלנו בידינו? כמה אגרות ומיסים וכל מיני "מריעי בישין" דומים נצטרך לשלם? והאם רת"א "ילכו עד הסוף" ואכן ישאירו את יכולת השיפוט בידי הטייס?
כל אלו שאלות שצריכות להנחות אותנו בהתייחסותינון להצעה, שהיא, כשלעצמה, נראית טובה.
אני טווען מזמן כי אנו עוסקים בספורט מאתגר, ספורט המאופיין בקבלת "סיכונים מחושבים" - וכידוע, מי שלא לוקח סיכון - לא עושה! לא אחטא לאמת אם אגיד כי ככל שהגישה תהיה ליברלית יותר, בסופו של יום (כמו שפקידי הממשלה אוהבים לומר) רמת הבטיחות תעלה והטבע כבר יעשה את המיון הטבעי. אני מאמין כי כל מי שעוסק בטיסה כתחביב, אמור להיות מודע ל"סיכון" שהוא לוקח על עצמו ואני מקווה כי גם יודע להעריך את יכולותיו ומגבלותיו האישיות ובהתאם לכך להערך לדרגת הסיכון שהוא לוקח על עצמו.
מעולם לא הבנתי את "דאגתם" של הרשויות לכך שאם אני רוצה לנחות במנחת ללא מפעיל, לא אוכל לעשות זאת. ואם באה יוזמה שכזו מרת"א, אני חושב שצריך לברך ובעיקר לדאוג, כל אחד בשביל עצמו (ובסופו של דבר גם לאחרים) שלא לעשות שטויות ולא להחזיר את הגלגל לאחור.
אריאל אריאלי
 

גד יצחק

New member
בוש פיילוט

הנושא המדובר לא מדבר אלי
לא נראה לי שאקח מטוס קומפלקס גלגלים מתקפלים ואנחת בדרך עפר.
לא נראה שחברת ביטוח תבטח נזק לנחיתה בשדה עפר
לא נראה בית ספר שיעמיד מטוס לטיסה כזו.
אבל באותה היזדמנות אשאל
מדוע אתם שולחים אותנו טיסים לבצע רטוב לפני שמרשים מאפשרים לנו לתרגל ביבש?
תן לי טייס שטס לחו"ל מעת לעת לתרגל בבן גוריון גם הצטרפות ב CVFR
וגם מכשירים.(סימולטור בלבד זה לא פיתרון)
תן לי להתחכך בתעופה ובקשר באוירה בינלאומית.
תן לטוס בגבוהים.
ועוד שאלה מדוע מטוס שנשאר בשדה מסודר מגודר ושמור חייב להיות מסונדל
כל נוסעיו נבדקים .מה יקרה בשדה ביר אל תחתח ???
אז יכול להיות שאני מקלקל חלום רטוב של מישהוא אבל יש איזה תריסר טייסי חו"ל שצריכים פיתרון.
ונמאס לי לפני כל טיסה ואחריה לשפשף את הברכים בסנדול המטוס.
 
למעלה