" תרבות הלאדינו: מחוז זיכרון של תרבות יהודית שהייתה וחרבה. ניגונים של בית הכנסת הסלוניקאי. מחזורים מצהיבים הכתובים שפה יהודית בכתב רש"י. לשונם של אבא וסבא." (נסים ליאון)
==================================================================================
ד''ר ניסים ליאון מהמחלקה לסוציולוגיה בבר אילן ותושב פתח תקווה. הוא מרצה במגמה לאנתרופולוגיה חברתית ותרבותית. בעבר התמחה באנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב.
תחומי התמחות שלו הם אנתרופולוגיה וסוציולוגיה של הדת- פונדמנטליזם דתי וחילוני, תנועות דתיות, פוליטיקה דתית. אנתרופולוגיה וסוציולוגיה של יהדות- חרדיות אשכנזית, חרדיות מזרחית ותנועת ש"ס, ציונות דתית, התנועה הרפורמית.
1. מה מקור משפחתך ליאון
ככל הנראה מקורה הוא במגורשי פורטוגל. ישנה כמובן הסברה כי המקור הוא במלכות ליאון שהתקיימה בימי הביניים עד שהתאחדה עם קסטיליה.
2. מהיכן הגיעה משפחתך לארץ?
אבא - סלוניקי-יוון/ אמא-עדן-תימן
3. אחיך שימש כחזן בהקלטה של פרוייקט "מחזור סלוניקי" יש לכם מסורת חזנית במשפחה?
בהחלט. סבי היה חזן ובעל קורא בבית הכנסת ליוצאי סלוניקי 'שמחה הדר קודש' בדרום ת"א (שכונת פלורנטין) שנוסד עם העלייה הגדולה של יהודי סלוניקי בשנות השלושים על ידי אברהם שמואל רקנאטי , אבי חזן בבית הכנסת היכל משה ליוצאי הבלקן בגבעתיים. אחי משמש כחזן ובעל קורא בבית הכנסת הספרדי בנוסח ירושלמי 'שלום על ישראל' בגבעתיים.
4. מה מאפיין את החזנות הסלוניקאית?
על קו התפר שבין מזרח למערב. ספחה השפעות מהסביבה העותמ'אנית ושמרה על קטעים מן המסורת האיברית אותה הביאו המגורשים מספרד ומפורטוגל.
5.באיזה בית כנסת אתה נוהג להתפלל?
אני נוהג להתפלל בשני בתי כנסת. האחד ספרדי בנוסח ירושלמי והשני אשכנזי בנוסח הציונות הדתית. שניהם בפתח-תקוה. אך מעבר לזה אני אוהב לנדוד בין בתי כנסת שונים, חסידיים, ליטאיים, עדתיים, ציונים דתיים ועוד.
6. מהי בשבילך תרבות הלאדינו?
מחוז זיכרון של תרבות יהודית שהייתה וחרבה. ניגונים של בית הכנסת הסלוניקאי. מחזורים מצהיבים הכתובים שפה יהודית בכתב רש"י. לשונם של אבא וסבא.
7. יש לך זכרונות ילדות הקשורים להווי הספרדי?
בוודאי. בית הכנסת, פיוטים, הקריאה בתורה, דמויות של הגבאים, החזנים, חגים, ובוודאי השפה הקולינרית בעת הכנת המאכלים האופייניים, ובארוחות החול והמועד.
8. מהו השיר האהוב עליך בלאדינו?
'אברהם אבינו פדרה קרידו', 'אגדלך'
9.במה עוסק המחקר שלך בימים אלו ומה אתה מתכנן בנוגע לעבודתך בשדה האנתרופולוגיה?
שלושה מוקדים של מחקר מעסיקים אותי: א. תהליכי המוביליות המעמדית של המזרחים בישראל; ב. המשך המחקר בהתפתחות הקו החרדי ביהדות המזרחית; ג. בית הכנסת הציוני-דתי.
10.מדוע, לפי דעתך לא נוצרה יהדות חרדית בבלקנים?
לא חקרתי בדבר. אינטואיטיבית אני חושב שאמנם היה חילון עמוק, אבל גם ביטחון עצמי גדול במסורת כמוקד של זהות שלא נס לחה גם כתרבות.
11. מה אתה מאחל לגולשי פורום תרבות הלאדינו בתפוז
לנסות למצוא את קו הרצף המדומיין שבין תרבות יהודית שנקטעה לתרבות בני הארץ הישראלית שכבר חווה את הדור השני לילידות.
אסוציאציות:
=======
1. פלורנטין - ילדותו של אבא.
2. סלוניקי - האופציה האבודה של יהדות עות'מנית.
3. משה ליאון - אח אהוב וחכם.
4. עת שערי רצון להיפתח - ניצולי שואה בבית הכנסת בילדות שבוכים כשהחזן אומר את פרק הפיוט 'שיחו לאמי' בלאדינו.
5. יהורם גאון - שר את 'שם רחוק אחרי הים', בנו של דוד גאון.
6. קאל - קהל קדוש
7. אל דיו אלטו - א נוס אי אטודו ישראל
8. אוניברסיטת בר-אילן - מקום של יהדות ומדע
9. פרופ' שמואל רפאל - היוצר והחוקר החשוב ביותר שיש כיום בתחום יהדות הלדינו ותרבותה. אנו חייבים לו רבות.
10. סלמוניקו - לראות לבד מפעם לפעם.
תרבות הלאדינו >>