בעקבות הדיון על קרווינג בשרשור אחר

Arnon Ayal

New member
בעקבות הדיון על קרווינג בשרשור אחר

המדריכה שלקחתי השנה באנדורה התחילה ללמד אותי קרווינג (בלי להגיד שזה מה שזה)
בעיקרון מה שהיא לימדה אותי זה רגליים כפופות, זוית של הגוף לעומת הרגליים השענות קדימה ולחיצה חזקה על מרכז המגלשיים כדי שיקבלו את הקשת.
בגדול, נראה שעובד לי (לא תמיד) ובחלק מהפעמים באמת יש החלקה על הקצוות וסיבוב יפה, הבעייה שאני משקיע המון כוח בלדחוף ולעקם את המגלש.
לעומת מה שמתארים - גלישה קלה יותר וכו',
אני מניח הרבה מהמאמץ זה מהתנועות השונות ממה שעשיתי עד היום אבל בכל זאת נראה לי שאני משקיע יותר מידי כוח.
הצעות מהמומחים?
 

I Gabe

New member
לא שאני מומחה גדול אבל אתה לא אמור להפעיל כוח

משקל הגוף שלך אמור לעשות את זה. הניחוש שלי זה שאו שאתה עומד זקוף כי עם רגליים כפופות אי אפשר ללחוץ גם אם תרצה. או שאתה גולש לאט מדי. נדרשת מהירות מינימלית לקארבינג. בלי קצת מהירות אי אפשר להתייצב בזווית על הסכינים. ואת זה למדתי בדרך הקשה. בצרפת בינואר איפה שניסיתי פעם הראשונה הייתי נופל כל הזמן. אבל באמת כל סיבוב שני. היה מתסכל ברמות. בגרמניה הייתה לי הדרכה פרטית והמדריך הכתיב קצב הרבה יותר מהיר וראה זה פלא, כבר לא נפלתי.

אפשרות נוספת, שאתה לא נשען מספיק נמוך לתוך הסיבוב. אם המגלש שטוח על השלג ולא על הסכינים, זה לא עובד ואז אתה באמת צריך להפעיל כוח כדי לדחוף את עצמך לתוך הסיבוב. אינדיקטור שירדת מספיק נמוך זה אם קו דימיוני ישר שמחבר את שתי הברכיים שלך יהיה מקביל לקו המדרון. במילים אחרות, אם שיפוע המדרון 20 מעלות אז גם שיפוע הקו הדימיוני בין הברכיים שלך יהיה 20 מעלות (לפחות).

דברים נוספים שכשלמדתי אותם תוך כדי תירגול, הגלישה זרמה הרבה יותר:
(1) פלג גוף עליון לתוך הפנייה (במורד המדרון). שים לב לא לסובב רק את הראש. גם הכתפיים.
(2) לשלוח מגלש חיצוני רחוק קדימה.
(3) דבר שאצלי לפחות עשה הבדל עצום: מיקום נכון של הידיים! הן חייבות להיות בגובה המותן, פתוח די רחב לצדדים וקדימה.
(4) כמו שכתבתי קודם, אל תפחד מהמהירות. פה המהירות עובדת בשבילך ונדרשת מהירות מינימלית כדי שתוכל לשמור על יציבות.

יכול לומר לך שביום האחרון, יום שגלשנו הרבה ומהר וגם עשינו תרגילים של גלישה על רגל אחת, ובסוף היום הייתי הרבה פחות עייף מהמצופה. רק לתת לך המחשה כמה שהשתפרתי תוך 4 ימים, ביקשתי ביום האחרון מהמדריך שיצלם אותי שוב גולש כדי להשוות לסרטון של היום הראשון והוא ענה לי שאני כבר גולש כל כך מהר שהוא לא יכול לגלוש לאחור כל כך מהר לצלם אותי כמו שעשה ביום הראשון. אם אני רוצה אז רק מהצד ומאחור. עכשיו שתבין, שמדובר במדריך עם עבר של גולש תחרותי וניסיון של 30 שנה בהדרכת סקי.
 
בנוסף למה שגבי כתב

הזווית באה מהברכיים. שלח את הברכיים הצידה לכיוון מורד המדרון. הכי קל לתרגל את זה בלי מקלות, עם ידיים על המותניים.

דבר שני, לא יודע איזה ציוד היה לך אבל אתה חייב ציוד טוב. המגלשיים שנותנים למתחילים בחנויות השכרה די מחורבנים, אי אפשר ללמוד עליהם קארבינג.
 

skiforce

New member
סרטונים זה הבסיס

בקארבינג לעומת סקידינג, יש יותר דגש על שיווי משקל ואיזון מאשר כוח ש"מופעל על השלג". אמנם נדרש כושר טוב כדי לבצע את התנועה האנכית - למעלה ולמטה - ו"להחזיק" את הגוף במצב המאוזן במהלך הסיבוב. אפשר לומד שהכוח מופעל על הגוף ולא על השלג. לא דוחפים אלא מחזיקים את הגוף בפוזיציה מדויקת.

כשיוצאים מהסיבוב בקארבינג, יש בוסט של מהירות. בשלב הזה צריך כוח וזריזות כדי להרים את הגוף (להזדקף), "לגלגל" את המגלשיים הצידה, ולהתכנס לסיבוב החדש. אם לא עושים את זה מספיק מהר, הקארב פשוט ממשיך "להסיע" אותך הצידה ואף במעלה המדרון, אם הזווית מספיק חדה.

לכן לדעתי כדאי לתרגל קארבינג לפחות בהתחלה על מסלולים מאוווד רחבים, פנויים, ולא תלולים מדי. זו הסביבה האופטימלית. מסלול סלחני שלא גובה מחיר על שגיאות ומאפשר ללמוד בנחת.
זה הסרטון הבסיסי ללימוד קארבינג:
https://www.youtube.com/watch?v=UGn62uxnhjg
לאחר מכן תוכל למצוא עוד סרטונים של המדריך הזה בנושא, ובמיוחד:
seven deadly sins of carving

https://www.youtube.com/watch?v=n19QmFC2qVc&t=1s

לסיכום: קארבינג זה אחלה, אבל אי אפשר להסתמך רק עליו כדי לצלוח לפחות 50% מהמסלולים או חלקים מהם (לדעתי יותר אבל נניח 50%): תלולים, צרים, ראות לקויה, וכו'. חייבים להתחיל משליטה טובה בסקידינג, ולו למען הבטיחות, ועל גבי זה לבנות את מיומנויות הקארבינג. עם הסרטונים של skischool הכל קל ונוח (אני מקבל אחוזים כמובן).
 

yo12

New member
לא ממש מזדקפים. אבל הגוף עולה כשעוברים צד.

אם לא היית מנצל את זמנך הפנוי רק על השלג, היית יכול לראות את זה ביוטיוב.
וכמו שחכם אוזבקי אמר, סרטון שווה יותר מאלף מילים...
 

I Gabe

New member
מסכים עם הבוס

אם אתה מזדקף זה כבר לא קארבינג. אולי בגלל זה אתה לא מצליח להשתחרר מהסקידינג. כי אתה ממשיך להזדקף כמו בגלישה הקלאסית. אמנם בין הסיבובים אתה עובר נקודה שבה אתה מיושר עם המגלשיים אבל גם אז הברכיים כפופות מתכוננות לסיבוב הבא.
 

Cמן רשום

New member
בתיאוריה לא אבל בפועל מזדקפים לתת לרגליים ולגב לנוח

לשבת כפוף לאורך זמן זה מאד מעייף לירכיים וגב תחתון. אז כשהמדרון פחות תלול מזדקפים כדי לנוח. נכון, אז זה כבר לא קרבינג פר אקסלנס אבל החיים הם אוסף של פשרות.
 

skiforce

New member
כוונתי כפי שאמר yo12: להתרומם קצת כדי להחליף כיוון

ודאי לא התכוונתי לטעון שבקארבינג גולשים זקוף. בזמן הסיבוב הסכינים נמצאים בתוך "מסלול" בשלג, כמו פסי רכבת, וזה מאפשר את התנועה האופיינית לקארבינג, בלי להתיז שלג ובלי סקיד. אבל כדי לסיים את הסיבוב הנוכחי ולייצר את הפנייה לסיבוב הבא בכיוון השני, אין מנוס אלא להתרומם מעט. ודאי לא עד כדי עמידה זקופה, אבל כן יש תנועה של הגוף כלפי מעלה. כי צריך לעבור מסכין לסכין דרך מרכז המגלש (תחתית המרכז).
עוד דבר שקורה בשלב הזה הוא התרחקות של הגוף מהמדרון. בסיבוב קארב, הגוף קצת מקביל למדרון, ולכן אפשר להושיט את היד ו"לגרד" אותו (זה גם כיף...). כאילו שהרצפה הופכת בעצם להיות קיר צידי. בתהליך החלפת הכיוון הזווית ביחס למדרון משתנה. הגוף מתרחק מהמדרון (שהופך שוב לרצפה), מחליף כיוון, ואז מתקרב שוב מהצד השני של הגוף (ואז היד השנייה מגרדת את השלג מהמדרון/הקיר).

אגב, כנראה יש גם אסכולה שגורסת הפוך (ולא משנה אם לסקיד או קארב): בהחלפה לכופף ברכיים ובסיבוב למתוח אותן הצידה. ראיתי את זה באיזה סרטון. לא התרשמתי. לדעתי הרוב לא מלמדים/גולשים כך. זה יכול להיות רלוונטי בעיקר לגלישה במדרון תלול, שבו הגוף יחסית סטטי ונשאר ישר כלפי מטה, והמגלשיים נותנות ברקס ימין וברקס שמאל שוב ושוב.

מסקנה: צריך מפגש פורום כדי שנוכל במקום לכתוב, לדבר עם תנועות ידיים מוגזמות ולהדגים למה אנחנו מתכוונים.
 

YoniS007

New member
עד כמה שזה שווה, גם אותי לימדו בשום אופן לא להזדקף

כי כשאתה מזדקף אתה מעביר פחות משקל קדימה ואז יש פחות לחץ על מרכז הסקי והוא לא יכול לקבל את צורת הבננה שדרושה לקארבינג. וגם הרגליים עובדות פחות טוב ככה, שפחות אפשר לעבור על הקשוליים. "צורת הבננה" זה המושג של המדריך באיטליה, לא שלי.

עכשיו אני לא יודע אם זה משהוא שאומרים רק למתחילים או שככה השיטה עובדת.
 

נועם ח

New member
אני לא מומחה כמוכם

אבל השנה לקחתי שעתיים שיעור פרטי עם מדריכה מה- ESF בואל-טורנס וביקשתי שתלמד אותי קארווינג. היא אמרה שבגדול הטכניקה שלי נכונה, אבל היא הדגישה לי שאני צריך להזדקף יותר בין הסיבובים כדי שאפשר יהיה לעבור מצד לצד, ולהפעיל יותר כח על המגלש החיצוני.
 

Arnon Ayal

New member
תודה על התשובות

ברור שמשהו בטכניקה שלי לא נכון, לא נורא זה היה נסיון ראשון, יש לי להתאמן וירטואלית שנה +- עד הפעם הבאה :)
אני לא חושב שאני גולש זקוף, ובטח לא לאט, הפסיכית הארגנטינאית גלשה ממש מהר ואני אחריה, בהתחלה באמת ראיתי שאין לי מספיק מהירות במדרון כחול ודי שטוח אבל אח"כ בהחלט זה היה מהיר מאוד יחסית.
נראה לי שאני אאשים את המגלשים, הם באמת היו מהקטגוריה הזולה יותר, ובכל מקרה זה נוח ככה
זה הם אשמים - אני גולש מעולה!
 

I Gabe

New member
ברור שזה המגלשיים

אבל כדי להתגבר על מגלשיים דפוקים אז צריך טכניקה עוד יותר טובה


גם אני הרגשתי בהתחלה שהמדריך מקציב מהירות גבוהה מדי בשבילי אבל עם הזמן הבנתי שזה דווקא לטובתי וקיבלתי ביטחון. נשמע שהיא דווקא יודעת מה היא עושה.

בכל מקרה, אם תגיע לגארמיש או רק תעצור שם בדרך לאתר אחר באוסטריה, ממליץ לך מאד לעשות כמה שיעורים עם קורנליוס. אם יש לך בעיית סגנון כלשהי, הוא יעלה על זה תוך דקות ויגיד לך על מה לעבוד.יש לו כל כך הרבה ניסיון שהוא רואה דברים שמדריכים "מהשורה" לא רואים, או לפחות לא באופן מיידי.
 

Cמן רשום

New member
באיזה בי"ס הוא מדריך, גאפ?

נשמע שהייתי רוצה לעשות איתו כמה שיעורים. כנראה שארד לגרמיש בסופ"ש הקרוב. השלג לא מפסיק לרדת
 
למעלה