סיכון מפולות - האם מדובר רק על אוף פיסט?

chocko120

New member
סיכון מפולות - האם מדובר רק על אוף פיסט?

או שמתכוונים שיש סיכון גם במסלולים המסודרים (שעובדים)?

תודה לעונים
 

jbenlang

New member
מדובר על אוף פיסט

המקרים בהם היו מפולות על המסלולים הם ספורים ומאוד מאוד נדירים. משהו שקורה פעם בהרבה שנים ובעונות מושלגות בצורה יוצאת דופן.
 

Cמן רשום

New member
בכל אתר נורמלי עושים מפולות מבוקרות כל בוקר או אחרי מנת שלג

זה הבומים שמעירים אותך בכל אתר סקי. כמובן שמטפלים רק באיזורים שמסכנים מסלולים, כבישים, עיירות. להגיד שהסיכון לא קיים לא יהיה נכון כי סיכון כלשהו קיים והיו מקרים של מפולות על מסלולים. אבלמדובר בסיכון זניח. קראתי באיזה מקום שיש סיכון יותר גדול להיהרג בתאונת דרכים בדרך לסקי מאשר במפולת. וזה כולל גם תאונות אוף פיסט. ולסיום, אם בכל זאת הלא-סביר קרה, יש לך סיכוי יותר טוב שיחלצו אותך בזמן כשאתה על מסלול.
 
סיכון יש בכל דבר

גם פה בפורום העלו פעם סרטון של מפולת על מסלול מסודר. אבל זאת לא סיבה לוותר על סקי. לדעתי.
 

Kicker Girl

New member
כמו שאמרו, סיכון יש אבל נמוך

מה מטרת השאלה? להחליט אם בטוח לגלוש?
 

natyh

New member
חבל שאנשים כאן שחושבים שהם יודעים מתחכמים .

ועוד יותר גרוע יהיה אם מישהו יקשיב לעצות הלא נכונות הללו.
הסיכון מתיחס לכל האתר .
כדאי ומומלץ מאד להסתכל בגוגל ולבאר לעצמך את רמת הסיכון בסולם מתוך 5 .
הסיכון מתיחס לכל האתר .
הסיכון קשור למצב השלג שהיה לפני הסערה האחרונה .
תמיד קיימים מצבים בהם מסוכן לגלוש ומצבים בהם די בטוח לגלוש .
איך יודעים רצוי מאד להכיר אתר טוב , אני בחרתי לי אתר ממנו אני מאד מרוצה ובשנים האחרונות אני רק שם , כבר מכיר חלק מהמסלולים בעל פה , את המסלולים והטופוגרפיה האזורית .
לא בכל אתר מפעילים פיצוצים מבוקרים קיימים אתרים בהם מעיפים שלג מטה בעזרת הרוטורים הרוח שיוצר המסוק מדובר באתרים מאד עשירים בהם רמת התחזוקה מעל ומעבר , ויש להם כוח אדם מעולה ומיומן בקירה למשל .
לא נכון להגיד כי קימת יותר או פחות סכנה בעונה מסוימת הסיכון קיים לפי תנאי הסיכון שהם :
כמות השלג שירד ב 24 השעות האחרונות .
שיפוע המדרון המדובר 30 מעלות או יותר .
מצב השלג לפני 24 השעות האחרונות קימת או לא קימת שיכבת החלקה מתחת לשלג הטרי ?
האם יש רוח ממדרון אחורי לי סייד העורמת שלגים טריים ממדרון אחורי על קו פרשת המים כן או לא ובאיזו עוצמה :
בקיצור קרא באתר של מישהו שמבין בזה למד שלוש שנים כדי לקבל תעודת הסמכה למדריך הרים יש מקצוע כזה . עדיף על עצות של לא מבינים :
http://www.harim-mountains.com/webfiles/fck/רקע להבנת נושא מפולות השלגים.pdf
 

natyh

New member
ועצה מעשית

במצב סיכון 4 או 5 מצב זה יגידו לך עוד בקופות אתה פשוט לא יוצא לסקי :
כל מצב אחר הוא בסדר בגדול :ראה ציטוט מהאתר של טל ניב זהו הציטוט הקובע:
"דו"ח חיזוי המפולות- הדו"ח קיים בכל הארצות האלפיניות ובמרבית הארצות בהן מתבצעת פעילות גלישה על שלג, הדו"ח נכתב ע"י אנשי מקצוע והוא מאגד בתוכו מידע מתחנות מדידה רבות, מידע מדגימות בשטח )"פרופיל שלג"( ומידע מתצפיות ממקור ראשון )מדריכים, מנהלי בקתות, סקי פטרול וכו'(. הדו"ח מכיל בתוכו מידע גראפי ומילולי רב המאפשר לנו הגולשים להבין את הסכנה- הלכה למעשה. בראש ובראשונה מציין הדו" את רמות הסכנה והערכת יציבות :)1-5( השלג באירופה ובחלק מארצות העולם )קנדה, ארה"ב, ניו זילאנד( נהוג לחלק את מצבי הסכנה ממפולות ל 5 רמות סכנה: מצב סכנה 1 "נמוך"- תנאי השלג באופן כללי יציבים )על מעבר ל %50 מהמדרונות(, שחרור מפולת ע"י התערבות אנושית )גולש, הולך רגל( אפשרי בנקודות מבודדות תלולות מאוד )מ 35 מעלות ומעלה(, תנאים יחסית בטוחים מחוץ לפיסט )הסיכוי למפולות קיים אבל נמוך(. מפולות ספונטניות כמעט ואינן סבירות. מצב סכנה 2 "בינוני"- תנאי השלג לא יציבים על חלק קטן מהמדרונות התלולים )מ 30 מעלות ומעלה( אך על עד%50 מהמדרונות, תנאי השלג יציבים. שחרור מפולות ע"י התערבות אנושית אפשרי בהפעלת לחץ גדול )קבוצת גולשים ללא רווחים, הולך רגל ללא מגלשיים, נפילה( בדר"כ במדרונות תלולים )מ 30 מעלות ומעלה(. לצורך שיפוט התנאים מחוץ לפיסט נצרך ניסיון וידע. מפולות ספונטניות נדירות. מצב סכנה 3 "סיכון רב"- תנאי השלג ברובם לא יציבים או יציבים בצורה בינונית. שחרור מפולות ע"י התערבות אנושית אפשרי גם בהפעלת משקל קטן )גולש בודד, קבוצת גולשים עם רווחים( על מדרונות תלולים )מ 30 מעלות ומעלה(, תנאים מסוכנים באופן כללי, לצורך שיפוט התנאים מחוץ לפיסט נצרך ניסיון וידע נרחב, קיים סיכוי למפולות ספונטניות שעלולות להגיע לנפח גדול. מצב סכנה 4 "סיכון גבוה"- תנאי השלג אינם יציבים על מעבר ל %50 מהמדרונות, סיכוי סביר לשחרור מפולות ע"י התערבות אנושית גם בהפעלת משקל קטן )גולש בודד, קבוצת גולשים עם רווחים(, תנאים מסוכנים מאוד באופן כללי, מומלץ לא לצאת מחוץ לפיסט ולאתר הסקי, הסיכוי למפולות ספונטניות גבוה. מצב סכנה 5 "סיכון גבוה מאוד"- מצב קריטי, כל המדרונות אינם יציבים, סיכוי וודאי לשחרור מפולת ע"י התערבות אנושית, תנאי שלג קריטיים, מומלץ לא לצאת לסקי, הסיכוי למפולות ספונטניות גדולות וודאי."
 

natyh

New member
והבהרת השאלה למי שלא הבין אותה וגם לך .


בעיקרון השאלה שלך מתחלקת לשתי שאלות :
האם מישהו על מסלול יכול ליצור מפולת ואם כן באלו תנאים ?
האם מישהו על מסלול עלול להיפגע ממפולת ואם כן באלו תנאים :
התשובה לשאלה הראשונה היא במפתיע כן אם גלשת בסערת שלגים במסלול בשיפוע מעל 30 מעלות והיה על המסלול מטר או יותר שלג טרי שלא נכבש .
נשמע הזוי אך יצא לי להיות בדיוק בתנאים האלו באתר מסוים בספרד .
מקרה כזה הוא נדיר ביותר אך לא בלתי אפשרי אם אתה מזהה שזהו המצב
סערת שלגים וראות אפסית הצטברות מטורפת של שלג אז לא גולשים !
בדרך כלל להוציא מסלולים מיוחדים ומקרי סערת שלגים כל המסלולים כבושים , אז אין לגולש על מסלול יכולת ליצור מפולת (מסלול מיוחד הוא כזה שבכונת מכון לא כובשים אותו כדי לתת לגולשים הזדמנות לגלוש על מסול מוכר בתנאי חוץ מסלול .)

התשובה לשאלה השניה היא בהחלט כן ,( אמנם הסכנה ליצירת מפולות בדו"ח מתיחסת לסכנה ביצירת המפולות מחוץ למסלול , כי הדו"ח אף פעם הוא לא דו"ח חזוי אלא דו"ח תצפית הדו"ח לא יודע להגיד מה הסכוי שיהיה עוד שעה שעתיים ואילך אלא יודע מה היה הסיכון ברגע חיבור הדו"ח ברוב המקרים לא משתנה בהרבה ב 24 שעות להוציא מצב סערת שלגים בליזארד !)
אך מי שעלול להיפגע הוא גם זה שגולש על מסלול כבוש לא רק זה שיצר יצרה את המפולת .
 

alien life form

New member
ראית פעם מפולת?

יש מאות סרטונים ביוטיוב. אם יש מפולת היא בהחלט יכולה לכסות גם מסלולים. מה שכן, מייצרים מפולות מלאכותיות מעל המסלולים וזה מקטין מאד מאד את הסיכון. באיזורים מחוץ למסלול הסכנה העיקרית היא של מפולות שהגולשים עצמם יצרו. גולש או קבוצה של גולשים יכולים לערער את יציבות השכבות וליצור בעצמם את המפולת. היום הגולשים באופיסט, לפחות אלה שיש להם שכל, משתמשים בABS שמציל חיים ב 95% ויש יצרני שטוענים גם ל 100%. אבל זה יקר.

 

elotan

Member
גם לי יש סרטון של המפולת הזאת. אבל אנחנו היינו בתוך הענן

וזה אכן היה מפחיד לאללה.
 

alien life form

New member
ראיתי פעם מפולת בטין


אישית הייתי במרחק בטוח. הייתי בקבוצה עם מדריך סקי ומייד אני, המדריך, עוד שני ישראלים ואיטלקי אחד הלכנו לעזור לחפש נפגעים. למרבה המזל לא היו נפגעים.
 
למעלה