שירשור המשך - אדינברה ספטמברר 2019

Ccyclist

Well-known member
שירשור המשך - אדינברה ספטמברר 2019

התקשרנו מגלאזגו לבית ההארחה שבו תיכננו להתארח באדינברה ושאלנו על החנייה במקום. בעלת המקום נכנסה לפאניקה מוחלטת כי לא היה לה שום מקום להחנות מכוניות. המקום היה צמוד לתחנת רכבת ותחנת רק"ל אז שינינו תוכניות לחנות בשדה התעופה של העיר (שבו ממילא היינו צריכים להטעין את הרכב) ולהגיע ברק"ל. גם בטיול רכב יש יתרון גדול בחניון מחוץ לעיר ותח"צ העירה.
 

Ccyclist

Well-known member
מעט היסטוריה על שורשי הממלכה המאוחדת

בסמל המלכותי הדומה יחסית לזה של ימינו הכיתוב בלטינית הוא:
&nbsp
" Iacovus Primvs Britanniae Franciae Et Hyberniae Rex "
" יעקובס הראשון מלך בריטניה צרפת ואירלנד "
&nbsp
כך טוען ג'יימס ה 6 מלך סקוטלנד, שהוא ג'יימס ה 1 מלך אנגליה וכן מלך אירלנד. הטענה למלכות צרפת היא טענה עתיקת יומין של מלכי אנגליה שאפילו הגיע לכדי מימוש קצר יומין אך לא החזיקה מעמד, והשימוש במושג הלטיני "בריטניה" קודם את זמנו במאה שנה.
&nbsp
הקשר השושלתי של שושלת סטיוארט לשושלת טיודור היה שמרגרט טיודור, אחותו של הנרי ה 8 הושאה לג'יימס ה 4 מלך סקוטלנד. היא היתה הסבתא רבא של ג'יימס ה 6. מסיבה זו, עם מותה של אליזבת' הראשונה מלכת אנגליה ללא יורשים אחרים הוא הוזמן דרומה למלוך על אנגליה.
&nbsp
ההיסטוריה של שושלת סטיוארט בסקוטלנד הפכה לבעייתית - מלכים שמתו בגיל מוקדם השאירו ילדים למלוך, והממלכה יצרה מבנה ממשל מסודר של עוצרים ומועצות שרים שניהלו את ענייניה כבר כמה דורות תוך החלשת מעמד המלוכה. אמו של ג'יימס ה 6, מרי מלכת הסקוטים, גדלה בצרפת אחרי שהפכה למלכת סקוטלנד, חזרה ומלכה תקופה מסויימת, וברחה לגלות באנגליה אחרי התנקשות באחד ממאהביה. מרי (הקתולית) נחשבה לטוענת פוטנציאלית לכס המלוכה האנגלי אם יבלע רע כלשהו לאליזבת' והיתה במוקד של מזימות קתוליות. התכתבות בינה לבין אחד מיוזמי המזימות השונות הובילה להוצאתה להורג באנגליה באשמת בגידה. ג'יימס הומלך בסקוטלנד אחרי בריחתה וגדל כפרוטסטנטי.
&nbsp
האיחוד הפרסונלי עם השכנה הגדולה והעשירה מדרום גרמה למלכי בית סטיוארט להעדיף את לונדון על אדינברה, את אנגליה על סקוטלנד, ואפילו מלחמת האזרחים האנגלית לא גרמה להם לחזור לסקוטלנד. עד 1707 אנגליה וסקוטלנד התנהלו כשתי מדינות נפרדות ועצמאיות שרק במקרה היה להם אותו המלך.
&nbsp
הסיבה לסיום עצמאותה של סקוטלנד היתה הרפתקאה קולוניאלית כושלת https://en.wikipedia.org/wiki/Darien_scheme שהביאה לפשיטת רגל של המדינה הסקוטית. תוך פחות מעשור מהקירסה הפיננסית הושלם חוק האיחוד עם אנגליה ונוצרה הממלכה המאוחדת. חוק האיחוד שמר על החוק הסקוטי כמערכת משפטית נפרדת, אך פיזר את הפרלמנט הסקוטי תמורת מושבים בפרלמנט בלונדון. ברנס, המשורר הלאומי של סקוטלנד, כתב על כך " Bought and sold for English gold ". החוק עבר בתקופת שלטונה של המלכה אן, המלכה האחרונה לבית סטיוארט. שבע שנים אחרי האיחוד היה חילוף שושלות נוסף.
&nbsp
בגלל חוק שאסר על קתולים לרשת את הכתר הרשויות פסחו על רשימה ארוכה של קרובי משפחת המלוכה עד שהגיעו לפרוטסטנטי הראשון בקו הירושה - בן דודה מדרגה שניה - ג'ורג' הראשון, אלקטור האנובר שבגרמניה של ימינו. מרידות ששיאן ב1745-6 ו Bonnie Prince Charlie - כינוי לנסיך קתולי מבית סטיוארט שהגיע מגלות בצרפת כדי להנהיג את המרד בשם אביו שהיה הטוען לכתר מבית סטיוארט. המרד היה בעת מלוכתו של ג'ורג' ה 2 , הכוח האמיתי היה בידי הפרלמנט בלונדון כולל האצולה של ה Lowlands (החגורה המרכזית, אזורים של חקלאות טובה) ותבוסת המורדים התקבלה באנחת רווחה גם בקרב השכבות הגבוהות בסקוטלנד, אך הרומנטיזציה של המרד, אורח החיים של ה Highlands וביטול האיסור על סממנים מסויימם מהאזור כ 50 שנה אחרי המרד ביוזמת הנסיך העוצר (לימים המלך ג'ורג' ה 4) שביקר בסקוטלנד והחזיר את הביגוד המסורתי לאופנה - יצרה מצב של זהות לאומית עם חשבון מול אנגליה על אף שבמקור מלכי סקוטלנד היו אלו שירדו דרומה למלוך.
&nbsp
בפוליטיקה המודרנית היו מספר ראשי ממשלה בריטיים מסקוטלנד, האחרון בהם היה גורדון בראון לפני עשור. עד התמוטטות המפלגות העיקריות בסקוטלנד היו שרים בכירים מסקוטלנד בשתי המפלגות (השמרנים התמוטטו שם ב 97, לייבור ב 2015). ב 1999 נוצר פרלמנט סקוטי שאחראי למרבית ענייני הפנים שם, אך אינו אמון על מדיניות החוץ והביטחון. בסיס המיסוי זהה, אך יש קונפליקט סביב נוסחאת מימון שנקראת The Barnett Formula שלטענת הסקוטים צריכה לפצות על המרחקים הגדולים והפיזור הגאוגרפי ואינה כוללת את כספי הנפט, ולטענת השמרנים היא מממנת את תושבי סקוטלנד בסדר גודל לא הוגן (הנוסחה היא בערך 125% לראש בסקוטלנד לעומת 100% לראש באנגליה). במשאל העם ב 2014 הצביעו תושבי סקוטלנד (כלומר כלל אזרחי בריטניה שכתובתם בסקוטלנד) נגד עצמאות, בין השאר בגלל שספרד התנגדה לכניסת מדינה פורשת לאיחוד האירופאי. במשאל העם ב 2016 סקוטלנד ברוב של כ 66% להשאר באיחוד האירופאי. התעקשותה של הממשלה בלונדון לגרור את סקוטלנד אל מחוץ לאיחוד (ואף אל מחוץ למסגרות שמדינות שאינן באיחוד חברות בהן ושהובטחו כמסגרות אפשריות אפילו ע"י תומכי היציאה) יצרה מתחים פוליטיים חדשים, אם כי בימינו הכל מתנהל בוויכוחים פוליטיים בדרכי שלום.
&nbsp
&nbsp
&nbsp

 
תודה על הסקירה ההיסטורית המהנה

(אני חובב של היסטוריה בריטית)

אוסיף אנקדוטה קטנה: מרגרט טיודור הייתה סבתא-רבתא של ג'יימס ה-6 וה-1 פעמיים.
מרי מלכת הסקוטים הייתה נכדתה של מרגרט טיודור מבעלה הראשון, ג'יימס ה-4. הנרי סטיוארט היה נכדה של מרגרט מבעלה השני, הלורד ארצ'יבלד. מרי והנרי היו זוג נשוי. וגם בעלה השלישי של מרגרט היה ממשפחת סטיוארט.

וזו רק ההתחלה של הפיקנטריה, כי בהמשך משפחת סטיוארט היו מלך ומלכה שהיו בני-דודים, ועלו לשלטון אחרי שהדיחו את האבא שלה.

ואנחנו חשבנו שהסיפור של הארי ומייגן זו פיקנטריה...
 

Ccyclist

Well-known member
תודה, מבחינתי ווילאם ומרי פחות רלוונטים לסיפור הסקוטי

רציתי להאיר את עיניי הקוראים לכך שאנגליה לא "כבשה" את סקוטלנד, אלא שמלך סקוטלנד הוא זה שירש את אנגליה.
 
אכן, וראוי להזכיר שזה כמעט קרה כבר קודם

מרי ירשה את הכתר הסקוטי כתינוקת בת 6 ימים בלבד (!).
בגיל 7 חודשים אירסו אותה עם בן-דודה אדוארד (בנו ויורשו של הנרי ה-8) כדי לאחד את הממלכות (ולהרחיק את סקוטלנד מהשפעה צרפתית).
בסקוטלנד הייתה התנגדות למהלך, והתגובה האנגלית הייתה פלישה צבאית לסקוטלנד שבמהלכה גם שרפו את אדינבורו. הפלישה נכשלה בסופו של דבר, בין השאר בשל סיוע צרפתית לסקוטלנד. באופן טבעי, בוטלו האירוסין ומרי אורסה שנית ליורש העצר הצרפתי (שהיה בעצמו בן 3, ומרי "קשישה" בת 6). החתונה התקיימה כשמרי הייתה בת 16. שנתיים אחר-כך היא כבר התאלמנה.
 

Ccyclist

Well-known member
כמעט קרה גם 250 שנה לפני כן.

כשיש ממלכות שכנות יש אין ספור מקרים של נישואין או הבטחות נישואין כך שקשה לספור את כל האפשרויות. 250 שנה לפני השידוך שלא יצא לפועל בין מרי מלכת הסקוטים לאדוארד (לימים ה 6) היה שידוך בין המלכה הסקוטית הלא מוכתרת מרגרט " Maid of Norway " (אמה היתה נסיכה סקוטית ואשתו של מלך נורווגיה) לבין הנסיך אדוארד (לימים השני, הושא לנסיכה הצרפתית איזבלה, נתן את תואר רוזן קורנוול לחביבו פירס גאוואסטון שנרמז שהיה מאהבו, אשתו המלכה מעורבת בהדחתו ורציחתו). מרגרט מנורווגיה מתה בעת ההפלגה לסקוטלנד ואדוארד הראשון מלך אנגליה הפך לבורר שיבחר ביו המועמדים השונים לכתר הסקוטי. היו שתי מלחמות עצמאות סקוטיות - אחת נגד תנאים של קבלת חסות אנגלית על סקוטלנד והשניה נגד מועמד לכתר הסקוטי שהפסיד את הכתר ופלש לסקוטלנד בתמיכה אנגלית. סקוטלנד ניצחה ושמרה על עצמאות הכתר שלה לכ 300 שנים נוספות ועל עצמאותה המדינית לכ 400.
&nbsp
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wars_of_Scottish_Independence
&nbsp
&nbsp
 

Ccyclist

Well-known member
טירת סטרלינג - מבחוץ

אמנם נסענו לכאן ברכב אבל יש בעיר תחנת רכבת. יהיו מספר פוסטים לא הכי תח"ציים, אבל מהו טיול בלי יעדים. תשתית ותח"צ יהיו בעוד פוסטים ספורים.











 

Ccyclist

Well-known member
טירת סטרלינג - תמונות מהמאה ה16 (שחקנים)

שחקנים בתלבושות היסטוריות הם חלק מהקסם (וההצדקה למחיר הכניסה) בארמונות מלכותיים היסטוריים מסוימים בבריטניה (כולל ארמון האמפטון קורט בפרברי לונדון).
&nbsp
לאציל בתלבושת האדומה היה איזה מונולוג, אבל רוב השחקנים היו יותר רקע אנושי לצילומי המבקרים.
&nbsp
במחשב כל התמונות היו אנכיות.









 

Ccyclist

Well-known member
טירת סטרלינג - מבנים מהחצר הפנימית ונופים









 

Ccyclist

Well-known member
מכוניות אספנים בחניון טירת סטרלינג

הצדעה לרכבי העבר מרכב העתיד. לפי אותיות הרישוי A ו B בצד הימני של הלוחיות מדובר ברכבים מ 1963 ו 1964.



 

Ccyclist

Well-known member
אנדרטאת וווליס ( "רוב רוי" ) ונופים.

האנדרטה מאמצע המאה ה19 נבנתה כחלק מביטוי זהות סקוטית והנצחת גיבור לאומי שחלקו בהדיפת פלישה אנגלית קנה לסקוטלנד מאות שנות עצמאות.
&nbsp
יש גם שלט מודרני שאוסר על הטסת רחפנים, דבר שנתקלנו בו גם בביקור בטירת הייקלייר ("דאונטון אבי") לפני שנה.
&nbsp
השירשור יחזור בקרוב לתשתית ותח"צ.









 

Ccyclist

Well-known member
גשרי שפך נהר הפורת' Forth והפסקת ערב בשירשור.

באדום - גשר הרכבות המפורסם. הגשרים האפורים הם גשרי כביש.
&nbsp
צולם מקווינספרי שבגדה הצפונית.
&nbsp
הפוסטים הבאים יהיו מאדינברה עצמה.
&nbsp
לגבי נסיעה בגשר הרכבת: ביררתי על העניין באחד הימים שהיינו בעיר, יום א', והתדירות היתה שתי רכבות לשעה פלוס המתנה של עד חצי שעה בצד השני של הגשר. לא היה לנו יעד בצידו האחר של הגשר אז וויתרנו על התענוג.
&nbsp
כמו כן, הפקידה בתחנה לא כל-כך אהבה את המושג "בריטיש רייל" כתיאור גנרי של מפעילת רכבת או סוג שירות / תדירות והתעקשה לתקן לסקוטרייל, המפעילה המקומית בסקוטלנד. יתכן שזה עניין של מונופול אזורי אבל בדרום אנגליה זה מושג מקובל לתיאור המערכת הארצית במיוחד כשמשווים אותה לתדירות של אמצעי מסילתי-עירוני.
&nbsp
אחזור מאוחר יותר עם תמונות מהעיר עצמה.



 

Ccyclist

Well-known member
אזור תחנת היימארקט - תחנות הרק"ל והאוטובוס מחוץ לתחנת הרכבת

חוץ משמה ( /ˈɛdɪnbərə/ - אדינברה - " É-din-b'rah " ) יש לעיר כמה דברים פשוטים שהיא יכולה ללמד אתכם בארץ לגבי שימוש בתשתית דומה.
&nbsp
הנה דוגמה פשוטה - תחנת היימארקט היא תחנה בת שם יחיד. לא שם לרכבת, שם לרק"ל ושם לאוטובוסים.
&nbsp
הפנייה ליד הבניין המודרני היא פנייה מתוואי רק"ל שמקביל למסילת רכבת במשך 5 תחנות אל תוואי ציר הרחוב הראשי של העיר החדשה - Princes Street.









 

Ccyclist

Well-known member
מדפי מטען ברק"ל של אדינברה - הקישור של העיר לשדה התעופה.

תחנת הקצה של הרק"ל היא בשדה התעופה ואחד מייעודיו המרכזיים הוא לחבר את התיירים הטסים לעיר אל העיר עצמה. הנסיעה היא של כחצי שעה משדה התעופה למרכז העיר.
&nbsp
אזורי המדפים צולמו בשני ימים שונים, הם כוללים 3 קומות, גבוהים, ניתן להעמיד מזוודה בגודל מלא במדף התחתי והמדפים הגבוהים יותר מתאימים לתיקי גב וטרולי. בכל מערך יש שני אזורי מדפים, בחוליות השניה והרביעית של מערך בן 5 חוליות.
&nbsp
אני מניח שאתם מתחילים לפנטז כמה קיטבאגים אפשר להעמיס על אזור כזה לו היו מקדישים לו מקום ברכבת ישראל.
&nbsp



 

Ccyclist

Well-known member
ביקור בפרלמנט הסקוטי, אם כי לא באולם עצמו.

אודה שהשתמשנו באמצעי שאינו בדיוק תח"צ אך הוא מכורטס ופתוח לציבור - אוטובוס התיירים האדום.
&nbsp
בתוך אולם הכניסה הציבורי יש צג עם מידע אוטובוסים מעודכן והקו שאיתו הגענו ממוספר ET1.
&nbsp
בניין הפרלמנט הסקוטי הוא דוגמה לאדריכלות מודרנית של תחילת שנות האלפיים והוא בנוי מצירוף אלמנטים דומים אך שונים המצטברים לכדי בניין יחיד. באחת התמונות יש דגם של ה"פודים" שתוכננו עבור חלונות המבנה, שילוב בין חלון, מושב, ומקום למחשבה. הביקור שלנו היה עצמאי והבניין היה מבלבל מעט.
&nbsp
ביום ביקורנו היה באולם הפרלמנט ארוע Scotland's Women Stand אז הציבור הכללי לא יכל לבקר שם. במדינות עם סוף שבוע אפשר להשתמש במוסדות ציבור כמו הפרלמנט כדי לארח ארועי חברה אזרחית.
&nbsp
כמו כן יש תמונה מהקפיטריה לציבור בפרלמנט ומחנות המזכרות. אולי לא אכלתי במזנון הכנסת המפורסם בארץ, אבל אכלנו איזו ארוחת בית קפה בפרלמנט הסקוטי. אינני זוכר אם היתה שם עוגה טרייה ללא גלוטן או שהייתי צריך לאכול עוגייה ארוזה ללא גלוטן אבל היה משהו ייעודי.













 

Ccyclist

Well-known member
נסיעות רק"ל ואוטובוס ב Princes Street

רחוב Princes Street הוא הרחוב הראשי של העיר החדשה באדינברה. בגלל הטופוגרפייה הרחוב הוא טיילת ורובם המכריע של הבניינים נמצאים בצידו הצפוני. העמק שמדרום לרחוב הוא עמק הוויברלי Waverley, והעיר הישנה שוכנת על גבעה מדרום לעמק כאשר טירת אדינברה נמצאת בפסגת הגבעה.
&nbsp
ניתן לראות הבדל משמעותי בין היחס לרק"ל בארץ לרק"ל של אדינברה שחולק את הכביש עם אוטובוסים ומונית. ניתן לראות אוטובוסים ומוניות חולקים את נתיבי הרק"ל שבמרכז הכביש, ומחיפוש בגוגל מפות נראה שבחלק המרכזי ביותר של הרחוב גם הנתיב שצמוד למדרכה הוא נת"צ - אם כי אין שימוש באספלט האדום שמייצג זאת באנגליה.
&nbsp
הרק"ל הוא חד קומתי אז התמונה שממעל למונית צולמה בוודאות מאוטובוס קומותיים. גם התמונות שצולמו מחלון צדדי צולמו מאוטובוס.
&nbsp
הרק"ל חולקת כירטוס עם האוטובוסים בצבע בורדו-לבן, כך שכרטיס יומי תקף גם בהם. החופשי שבועי של הרק"ל לא תקף באוטובוסים. רק בסוף הביקור התברר לנו שיש כרטיס שבועי בשם Ridacard שתקף בשני האמצעים. משום שביררתי את הענין מראש עם אתר הרק"ל אני חייב לומר שאין קידום תיירותי לכרטיס המשולב.







 

Ccyclist

Well-known member
תחנת הרכבת Edinburgh Waverley . (הפסקה להלילה)

תמונות החוץ צולמו מרחוב North Bridge שעובר מעל לתחנה. הגישה לתחנה עצמה היא מנקודות אחרות המקושרות יותר לעיר החדשה ולעיר הישנה.
&nbsp
התצורה של התחנה מעניינת - מספר מצומצם של רציפי מעבר בצידי התחנה ושתי תחנות טרמינל ממערב וממזרח למרכז התחנה, שם שוכן אולם הכרטיסים עם גג הזכוכית המפואר שצילמתי. בוויכוח בין טרמינל למעבר התחנה מהווה פשרה מעניינת.









 

Ccyclist

Well-known member
המתנה בתחנת הרק"ל של פרינסס סטריט - תמונות אוטובוסים ורק"ל.

המוזיאון בצד הדרומי של הרחוב הוא האקדמיה המלכותית הסקוטית (לאומנויות).
&nbsp
בתחנת הרק"ל ניתן לראות כיצד האוטובוסים משתמשים בנתיב המשותף להם ולרק"ל על מנת לעקוף אוטובוסים בתחנות. כמו כן אפשר להתרשם מהעיצוב של רק"ל במרכז הרחוב ותחנות על אי תנועה מול אוטובוסים שתחנותיהם במדרכות.
&nbsp
אישית אני חייב לומר שפרישת הרק"ל ברחוב זה לוקה בחסר. אין לרק"ל תחנה בצמוד לתחנת הרכבת העיקרית של העיר, אדינברה וויברלי (כמאה מטר מעבר לבניין המוזיאון). אין צמידות בין תחנת הרק"ל לתחנות האוטובוסים - מה שמקשה על שילוב קווים. לטעמי מקבצי תחנות האוטובוסים מצריכים הליכה מרובה מדי ברחוב , דבר אקוטי במיוחד אחרי טיפוס אל העיר הישנה וירידה במדרונות התלולים ממנה.
&nbsp
ביקורת נוספת על הרק"ל היא שהמערכת נבנתה למערכים בודדים של 5 חוליות. בשעות השיא יש צפיפות גדולה ברק"ל, וגם בערב כאשר התדירות יורדת לפעם ב10 דקות אפשר לעמוד בקרון צפוף. משום שהרציפים בנויים למערך בודד אי אפשר לעבור למערכים כפולים מהיום למחר מבלי הסטת מסילות והרחבת רציפים בקטע המרכזי והצפוף של פרינסס סטריט.











 
למעלה