חולדאי מעכב את המסילה הרביעית באיילון: "סכנה לחיי אדם"

trilliane

Well-known member
מנהל
באנגלית קוראים לזה roundabout, ובעברית "מעגל תנועה" זה המונח

באנגלית קוראים לזה roundabout square
באנגלית קוראים לזה roundabout, ובעברית "מעגל תנועה" זה המונח
https://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout

כמובן, רבים טועים וקוראים לכל מעגל תנועה בשם השגוי "כיכר", אבל זה לא אותו הדבר.
 

נוסע23

New member
ייתכן שהיה טוב יותר להקים את המסילה במנהרה

חולדאי מעכב את המסילה הרביעית באיילון: "סכנה לחיי אדם"
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5662793,00.html

בשל הצרת הנחל והגברת הסכנה להצפות הודיע ראש עיריית ת"א לשרי התחבורה והאוצר שלא ישתף פעולה עם פרויקט הרכבת: "האירועים האחרונים המחישו בצורה טרגית את הסכנה". הפתרון לדבריו: "הטיית נחל איילון". מנגד טוען גורם המעורה בפרויקט המסילה: "צמצמנו את הסבירות להצפה"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הודיע לשרי התחבורה והאוצר כי הוא מסרב לאשר את תחילת ביצוע העבודות למסילת הרכבת הרביעית מעל איילון, עד שתשודרג מערכת הניקוז של הנחל. כך נודע היום (א') ל-ynet. במכתב ששלח להם בשבוע שעבר הוא הביע את התנגדותו "נוכח גרירת הרגליים בהקמת מובל הניקוז להטיית נחל איילון לים התיכון, מהלך שאנשי המקצוע בתחום הניקוז מסכימים כי אין מנוס אלא לקדמו בדחיפות".

חולדאי ציין כי העבודות צפויות להצר את הנחל בכ-60%, ובכך להגביר את הסיכוי להצפת נתיבי איילון בזמן גשמים ולפגיעה ברכוש.

במכתבו הוא הוסיף: "פתרונות הניקוז כיום אינם נותנים מענה מספק לסכנת השיטפונות. אירועי השבוע שעבר המחישו לצערי בצורה טרגית את סכנת השיטפונות הניצבת לפתחנו ואת נחיצותו של מובל הניקוז. לפיכך, ובשל מחויבותנו לחיי אדם, עיריית תל אביב-יפו לא תוכל להיענות לבקשתכם לתיאום הנדסי עד לקבלת התחייבות ממשרד האוצר לקידום המובל האמור".

מנגד, גורם הבקיא בנושא המסילה הרביעית אמר ל-ynet: "בזכות פרויקט הניקוז שמבצעים בשנה האחרונה בהיקף של מיליארד שקל, פרויקט שהיה תנאי לתחילת העבודות להקמת המסילה על איילון, הסבירות להצפה מצטמצמת ביותר מפי שניים".

תוכנית המסילה הרביעית מיועדת למקטע שמתחיל בתחנת סבידור ומסתיים במתחם הרכבת בלוד. כיום קיימות בין נתיבי איילון ותעלת נחל האיילון שלוש מסילות, והמקטע מהווה צוואר בקבוק לרשת המסילות הארצית. המטרה המרכזית היא כמובן לצמצם באופן משמעותי את הפקקים באחד ממוקדי התנועה המרכזיים במדינה.



גורמים בעירייה מתעקשים שהנחת המסילה מגבירה באופן משמעותי את סכנת ההצפה בשכונות הדרומיות של העיר ובשכונות הצפוניות של חולון. כבר עתה, ציינו, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר, והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר, לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד.

בנוסף, עקב הבנייה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה באופן דרמטי. המשמעות היא שעוד בטרם תחילת העבודות נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראייה נתיבי איילון נסגרו כבר ארבע פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות.

הפתרון המוצע על ידי נתיבי ישראל ומשרד התחבורה, ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הוא הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטר, וכן גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות. אולם בעיריית תל אביב טוענים שהתוכנית הזאת – שחלקיה העיקריים ממוקמים בשטח העיר - לא תספק מענה לסכנת השיטפונות ולא מהווה פתרון ניקוז נכון לדעת כל הגורמים המקצועיים.

בעירייה טוענים כי קיימת הסכמה רחבה בקרב המומחים שלפיה הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז האיילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. לדבריהם זהו תנאי מקדים והכרחי לתחילת העבודות על המסילה, והוא ייתן מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון. "העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותו סיכון הציבור, ולכולם ברור מהו הפתרון הנכון", אמרו.

חולדאי אף פנה בעבר בנושא לשרי התחבורה, הן לישראל כץ והן למחליפו בצלאל סמוטריץ', בבקשה להתערבותם בסוגייה.
ייתכן שהיה טוב יותר להקים את המסילה במנהרה
ישנו תכנון עתידי להקים את מסילות 5,6 במנהרה. שמעתי ממישהו שבוועדה רלוונטית עלה הרעיון שבכלל היה מהיר וזול יותר לבנות את המסילות האלה קודם לכן - זה לא מצריך פתרונות ניקוז לאיילון ואין סיבה שמישהו יעלה התנגדויות, אבל איכשהו היו "נעולים" כבר על המסילה הרביעית ע"ח האיילון.
 
עלות מטורפת, 30 מיליון שקל, מהיכן הכסף במצב כזה שיש בור

ייתכן שהיה טוב יותר להקים את המסילה במנהרה
ישנו תכנון עתידי להקים את מסילות 5,6 במנהרה. שמעתי ממישהו שבוועדה רלוונטית עלה הרעיון שבכלל היה מהיר וזול יותר לבנות את המסילות האלה קודם לכן - זה לא מצריך פתרונות ניקוז לאיילון ואין סיבה שמישהו יעלה התנגדויות, אבל איכשהו היו "נעולים" כבר על המסילה הרביעית ע"ח האיילון.
עלות מטורפת, 30 מיליון שקל, מהיכן הכסף במצב כזה שיש בור
בתקציב המדינה?
 

נוסע23

New member
לא בהכרח עלות מטורפת

עלות מטורפת, 30 מיליון שקל, מהיכן הכסף במצב כזה שיש בור
בתקציב המדינה?
לא בהכרח עלות מטורפת
פרויקט תשתית הכרחי מסוג זה נותן למשק תשואה גדולה שאפשר לכמת מבחינה כלכלית (חסכון בשעות עבודה אבודות בפקקים, זיהום אוויר וכו'). כמובן, אין לי התחשיבים, אבל זה פרויקט כל כך חיוני שסביר להניח שהוא יחזיר את ההשקעה. צריך לזכור שגם לעיכובים יש מחיר (מאחר שלא מרוויחים את התשואה), ופרויקט המסילה הרביעית מתעכב הרבה זמן בגלל דיונים על עניין הניקוז.
 

נוסע23

New member
גם לא צריך מנהרה לאורך כל התוואי עד לוד

לא בהכרח עלות מטורפת
פרויקט תשתית הכרחי מסוג זה נותן למשק תשואה גדולה שאפשר לכמת מבחינה כלכלית (חסכון בשעות עבודה אבודות בפקקים, זיהום אוויר וכו'). כמובן, אין לי התחשיבים, אבל זה פרויקט כל כך חיוני שסביר להניח שהוא יחזיר את ההשקעה. צריך לזכור שגם לעיכובים יש מחיר (מאחר שלא מרוויחים את התשואה), ופרויקט המסילה הרביעית מתעכב הרבה זמן בגלל דיונים על עניין הניקוז.
גם לא צריך מנהרה לאורך כל התוואי עד לוד
המסילה צריכה להכנס למנהרה רק בקטע המצומצם שבו יש בעיה בגלל ההיצרות של נחל האיילון (האם רק בין תחנת ההגנה לתחנת סבידור?). זו כנראה מנהרה הרבה יותר קצרה מאשר זו של הקו האדום של הרכבת הקלה, וגם יש פחות תחנות תת קרקעיות.
 

matrix200200

Active member
זאת מנהרה הרבה יותר מורכבת מבחינה הנדסית מזאת של קו אדום.

גם לא צריך מנהרה לאורך כל התוואי עד לוד
המסילה צריכה להכנס למנהרה רק בקטע המצומצם שבו יש בעיה בגלל ההיצרות של נחל האיילון (האם רק בין תחנת ההגנה לתחנת סבידור?). זו כנראה מנהרה הרבה יותר קצרה מאשר זו של הקו האדום של הרכבת הקלה, וגם יש פחות תחנות תת קרקעיות.
זאת מנהרה הרבה יותר מורכבת מבחינה הנדסית מזאת של קו אדום.
היא גם גדולה יותר בקוטר, יש שם המון תשתיות בעייתיות, היא גם תצריך פתרונות איטום הרבה יותר רציניים מהקו האדום, בגלל שהיא סמוכה לאיילון.
יש שם כבר מנהרת שרות ממש קרוב, יש גם מנהרה של הקו האדום שחוצה אותה.
יש גם עניין של ניהול סיכונים.
לאחרונה דובר כאן בפורום על בניית רכבת תחתית במוסקווה והזכרתי תחנה שפתיחתה התעכבה בגלל פריצת מי תהום לתוך המנהרה.
רק תחשוב לרגע, איזה אסון זה יהיה, אם בזמן הבניה תהיה פריצה כזאת ופתאום ייפתח בולען פרוזדור אילון.
ההשבתה כזאת תהיה לא פחות מקטסטרופה תחבורתית של ממש.
ואיפה אתה מציע לשגר את הTBM?
אני לא אומר שזה בלתי אפשרי כמובן, הכל אפשרי בהינתן מספיק ידע וכסף.
אבל זה פרוייקט מאוד מורכב ולא בכדי, דוחים אותו לעתיד די רחוק (שנות ה40 אם אני לא טועה).
 

rotem1977

New member
תוהה אם זה בעקבות מכרז לבדיקת הנזק הכלכלי מביטול המובל לים

חולדאי מעכב את המסילה הרביעית באיילון: "סכנה לחיי אדם"
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5662793,00.html

בשל הצרת הנחל והגברת הסכנה להצפות הודיע ראש עיריית ת"א לשרי התחבורה והאוצר שלא ישתף פעולה עם פרויקט הרכבת: "האירועים האחרונים המחישו בצורה טרגית את הסכנה". הפתרון לדבריו: "הטיית נחל איילון". מנגד טוען גורם המעורה בפרויקט המסילה: "צמצמנו את הסבירות להצפה"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הודיע לשרי התחבורה והאוצר כי הוא מסרב לאשר את תחילת ביצוע העבודות למסילת הרכבת הרביעית מעל איילון, עד שתשודרג מערכת הניקוז של הנחל. כך נודע היום (א') ל-ynet. במכתב ששלח להם בשבוע שעבר הוא הביע את התנגדותו "נוכח גרירת הרגליים בהקמת מובל הניקוז להטיית נחל איילון לים התיכון, מהלך שאנשי המקצוע בתחום הניקוז מסכימים כי אין מנוס אלא לקדמו בדחיפות".

חולדאי ציין כי העבודות צפויות להצר את הנחל בכ-60%, ובכך להגביר את הסיכוי להצפת נתיבי איילון בזמן גשמים ולפגיעה ברכוש.

במכתבו הוא הוסיף: "פתרונות הניקוז כיום אינם נותנים מענה מספק לסכנת השיטפונות. אירועי השבוע שעבר המחישו לצערי בצורה טרגית את סכנת השיטפונות הניצבת לפתחנו ואת נחיצותו של מובל הניקוז. לפיכך, ובשל מחויבותנו לחיי אדם, עיריית תל אביב-יפו לא תוכל להיענות לבקשתכם לתיאום הנדסי עד לקבלת התחייבות ממשרד האוצר לקידום המובל האמור".

מנגד, גורם הבקיא בנושא המסילה הרביעית אמר ל-ynet: "בזכות פרויקט הניקוז שמבצעים בשנה האחרונה בהיקף של מיליארד שקל, פרויקט שהיה תנאי לתחילת העבודות להקמת המסילה על איילון, הסבירות להצפה מצטמצמת ביותר מפי שניים".

תוכנית המסילה הרביעית מיועדת למקטע שמתחיל בתחנת סבידור ומסתיים במתחם הרכבת בלוד. כיום קיימות בין נתיבי איילון ותעלת נחל האיילון שלוש מסילות, והמקטע מהווה צוואר בקבוק לרשת המסילות הארצית. המטרה המרכזית היא כמובן לצמצם באופן משמעותי את הפקקים באחד ממוקדי התנועה המרכזיים במדינה.



גורמים בעירייה מתעקשים שהנחת המסילה מגבירה באופן משמעותי את סכנת ההצפה בשכונות הדרומיות של העיר ובשכונות הצפוניות של חולון. כבר עתה, ציינו, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר, והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר, לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד.

בנוסף, עקב הבנייה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה באופן דרמטי. המשמעות היא שעוד בטרם תחילת העבודות נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראייה נתיבי איילון נסגרו כבר ארבע פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות.

הפתרון המוצע על ידי נתיבי ישראל ומשרד התחבורה, ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הוא הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטר, וכן גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות. אולם בעיריית תל אביב טוענים שהתוכנית הזאת – שחלקיה העיקריים ממוקמים בשטח העיר - לא תספק מענה לסכנת השיטפונות ולא מהווה פתרון ניקוז נכון לדעת כל הגורמים המקצועיים.

בעירייה טוענים כי קיימת הסכמה רחבה בקרב המומחים שלפיה הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז האיילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. לדבריהם זהו תנאי מקדים והכרחי לתחילת העבודות על המסילה, והוא ייתן מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון. "העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותו סיכון הציבור, ולכולם ברור מהו הפתרון הנכון", אמרו.

חולדאי אף פנה בעבר בנושא לשרי התחבורה, הן לישראל כץ והן למחליפו בצלאל סמוטריץ', בבקשה להתערבותם בסוגייה.
תוהה אם זה בעקבות מכרז לבדיקת הנזק הכלכלי מביטול המובל לים
רשות המים פרסמה בדצמבר מכרז לבחינת הנזק הכלכלי מביטול המובל לים:
"2.2 התרחישים שייבחנו במסגרת השירותים
1.2.2 תרחיש אפס - עלות הנזק הכלכלי בעקבות הקמת המסילה הרביעית וללא ביצוע אף אחד מהאמצעים למיתון השיטפונות המפורטים בסעיף 2.1 לעיל.
2.2.2 תרחיש 1 - עלות הנזק הכלכלי לאחר ביצוע הפתרונות המפורטים בסעיף 2.1 לעיל, ללא הפתרון של המובל לים )סעיף 5.2.1 לעיל(.
3.2.2 יובהר כי פירוט התרחישים בחלופות הנבחנות לוויסות במעלה יעשו עבור טווחי זמן שונים כמפורט לדוגמא בסעיף 3.1 לעיל יועברו לזוכה עם תחילת ההתקשרות לביצוע העבודה ויכללו שכבות ממ"ג )מערכת מידע גאוגרפית( של פשטי ההצפה ומשך זמן ההצפה. "

https://www.mr.gov.il/Files_Michrazim/314161.pdf
 
למעלה