כתבה בגלובס על שינוי סדרי העדיפויות בתחבורה לאחר עזיבת כ"ץ

כתבה בגלובס על שינוי סדרי העדיפויות בתחבורה לאחר עזיבת כ"ץ

כתבה בגלובס על שינוי סדרי העדיפויות בתחבורה לאחר עזיבת כ"ץ
"העשור הבא שייך לתל אביב"

"העשור הבא שייך לתל אביב": ישראל כ"ץ עזב את התחבורה ורון חולדאי הפך למלך
האמירה של מנכ"לית משרד התחבורה, "הייתי בשמחה נותנת לעיריית ת"א לנהל את כל התחבורה הציבורית של המרחב", משקפת את המהפך שחל בחלוקת התקציבים עם חילופי השרים • בתקופתו של השר כ"ץ הצליחה דווקא הפריפריה לתת פייט למרכז

"לא הופתענו ממה שקורה היום בבריאות ומה שקורה בתחבורה", אמרה השבוע בגילוי לב מפתיע מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר. "ראינו את המגמות. אני זוכרת שכרפרנטית צעירה באוצר באו אליי ממשרד התחבורה ואמרו לי: ‘תקשיבי, בעוד עשר שנים אנחנו נעמוד בפקקים' - והם צדקו".

טרנר, שמלווה את התחבורה כבר קרוב לשני עשורים, הטילה בדבריה עוד פצצה קטנה. "הייתי בשמחה נותנת לעיריית תל אביב לנהל את כל התחבורה הציבורית של המרחב", אמרה בכנס תשתיות של משרד מ.פירון. הו, האירוניה. רק לפני כמה שנים מנכ"ל משרד התחבורה הלך הביתה על הרבה פחות מזה. אבל אחרי שעידן ישראל כ"ץ בתחבורה הגיע לסיומו, אווירת המהפך מורגשת בכל פינה, ובראש ובראשונה במפת חלוקת התקציבים: אחרי עשור שבו הפריפריה הצליחה לתת פייט למרכז במאבק על התקציבים בתחבורה - העשור הבא יהיה שייך כולו למטרופולין תל אביב, לפחות עד כמה שזה תלוי באוצר. 150 מיליארד שקל האוצר מתכוון להזרים בעשור הקרוב לבניית רכבת תחתית (מטרו) בתל אביב בנוסף ל-40 מיליארד שכבר הובטחו לשלושת קווי הרכבת הקלה. "הפרויקט המרכזי של המדינה יהיה המטרו וכל שאר הדברים יוכפפו לצרכים שלו", אמר באותו כנס הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור.

בין המרכז לפריפריה בישראל מתנהל מאבק אינסופי על חלוקת משאבים ותקציבים בתחומי התשתיות בכלל ובתחבורה בפרט. העשור הנוכחי התחיל ביחסי כוחות הפוכים. ישראל כ"ץ הגיע למשרד התחבורה עם אג'נדה מוטת פריפריה. תוכנית התשתיות הגדולה שלו, נתיבי ישראל, הייתה לחבר ברכבות ובכבישים משודרגים ודו-מסלוליים את כל מעוזי הליכוד בפריפריה: בדרום שדרות, אופקים ונתיבות ובצפון עפולה, טבריה, בית שאן ואם אפשר גם קריית שמונה. גוש דן, בירת מדינת המרכז והשמאל, לא זכה בקדנציה הראשונה של כ"ץ לאף פרויקט תחבורה חדש ומשמעותי. מעבר לעניין הפוליטי היה כאן גם עניין אישי. יריבות עמוקה ששוררת שנים בין ישראל כ"ץ לראש עיריית תל אביב רון חולדאי.

בתחילת 2011 הגיע דן הראל מלשכת סגן הרמטכ"ל למשרד התחבורה עם יכולות של בולדוזר ורצון לחולל מהפך תחבורתי. פרויקט הדגל שלו היה הקמת רשות תחבורה מטרופולינית בגוש דן. הראל הצליח לגייס את כל 14 ראשי הרשויות הגדולות בגוש דן והגיש לשר התחבורה בחגיגיות את התוכנית. כ"ץ בתגובה הראה להראל את הדלת. מבחינתו ההצעה לתת לחולדאי לעמוד בראשות דירקטוריון גוף שייקח ממשרד התחבורה סמכויות הייתה חציית קו אדום.

האוצר מנסה כבר שנים לקדם הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, אבל טרנר מוכנה ללכת עוד יותר רחוק. "אני לא חושבת שבמדינה כל כך קטנה יש צורך ברשויות מטרופוליניות", הסבירה. אני לא חושבת שראשון לציון, בני ברק ותל אביב יוכלו לפתור ביניהן בעיות של תפעול תחבורה ציבורית יותר טוב מאשר הרמה הארצית. "אם היית אומרת לי שכל הרשויות יתאחדו לעיריית תל אביב - אחלה", אמרה למנחת המושב בכנס, עיתונאית ערוץ 12 דנה וייס.

ההתעלמות של כ"ץ ממרכז הארץ התפוגגה ככל שהכהונה שלו בתפקיד התארכה וככל שהפקקים בכניסות לגוש דן הלכו והתארכו. עכשיו אחרי שעזב כל הבלמים השתחררו. האוצר הוציא מהמגירה את כל התוכניות שתמיד חלם להגשים ומשרד התחבורה בינתיים זורם: אגרת גודש בכניסות לתל אביב, שינוי מבנה המס על כלי רכב ממיסוי על קנייה למיסוי על שימוש וגולת הכותרת: מס על תושבי גוש דן ובעלי העסקים למימון פרויקט המטרו. לפחות מהבחינה הזו תושבי הפריפריה יוכלו להרגיש פחות מופלים לרעה.
"
 

matrix200200

Active member
הכתבה מלאה בסתירות פנימיות ויש גם שקרים של ממש.

כתבה בגלובס על שינוי סדרי העדיפויות בתחבורה לאחר עזיבת כ"ץ
"העשור הבא שייך לתל אביב"

"העשור הבא שייך לתל אביב": ישראל כ"ץ עזב את התחבורה ורון חולדאי הפך למלך
האמירה של מנכ"לית משרד התחבורה, "הייתי בשמחה נותנת לעיריית ת"א לנהל את כל התחבורה הציבורית של המרחב", משקפת את המהפך שחל בחלוקת התקציבים עם חילופי השרים • בתקופתו של השר כ"ץ הצליחה דווקא הפריפריה לתת פייט למרכז

"לא הופתענו ממה שקורה היום בבריאות ומה שקורה בתחבורה", אמרה השבוע בגילוי לב מפתיע מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר. "ראינו את המגמות. אני זוכרת שכרפרנטית צעירה באוצר באו אליי ממשרד התחבורה ואמרו לי: ‘תקשיבי, בעוד עשר שנים אנחנו נעמוד בפקקים' - והם צדקו".

טרנר, שמלווה את התחבורה כבר קרוב לשני עשורים, הטילה בדבריה עוד פצצה קטנה. "הייתי בשמחה נותנת לעיריית תל אביב לנהל את כל התחבורה הציבורית של המרחב", אמרה בכנס תשתיות של משרד מ.פירון. הו, האירוניה. רק לפני כמה שנים מנכ"ל משרד התחבורה הלך הביתה על הרבה פחות מזה. אבל אחרי שעידן ישראל כ"ץ בתחבורה הגיע לסיומו, אווירת המהפך מורגשת בכל פינה, ובראש ובראשונה במפת חלוקת התקציבים: אחרי עשור שבו הפריפריה הצליחה לתת פייט למרכז במאבק על התקציבים בתחבורה - העשור הבא יהיה שייך כולו למטרופולין תל אביב, לפחות עד כמה שזה תלוי באוצר. 150 מיליארד שקל האוצר מתכוון להזרים בעשור הקרוב לבניית רכבת תחתית (מטרו) בתל אביב בנוסף ל-40 מיליארד שכבר הובטחו לשלושת קווי הרכבת הקלה. "הפרויקט המרכזי של המדינה יהיה המטרו וכל שאר הדברים יוכפפו לצרכים שלו", אמר באותו כנס הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור.

בין המרכז לפריפריה בישראל מתנהל מאבק אינסופי על חלוקת משאבים ותקציבים בתחומי התשתיות בכלל ובתחבורה בפרט. העשור הנוכחי התחיל ביחסי כוחות הפוכים. ישראל כ"ץ הגיע למשרד התחבורה עם אג'נדה מוטת פריפריה. תוכנית התשתיות הגדולה שלו, נתיבי ישראל, הייתה לחבר ברכבות ובכבישים משודרגים ודו-מסלוליים את כל מעוזי הליכוד בפריפריה: בדרום שדרות, אופקים ונתיבות ובצפון עפולה, טבריה, בית שאן ואם אפשר גם קריית שמונה. גוש דן, בירת מדינת המרכז והשמאל, לא זכה בקדנציה הראשונה של כ"ץ לאף פרויקט תחבורה חדש ומשמעותי. מעבר לעניין הפוליטי היה כאן גם עניין אישי. יריבות עמוקה ששוררת שנים בין ישראל כ"ץ לראש עיריית תל אביב רון חולדאי.

בתחילת 2011 הגיע דן הראל מלשכת סגן הרמטכ"ל למשרד התחבורה עם יכולות של בולדוזר ורצון לחולל מהפך תחבורתי. פרויקט הדגל שלו היה הקמת רשות תחבורה מטרופולינית בגוש דן. הראל הצליח לגייס את כל 14 ראשי הרשויות הגדולות בגוש דן והגיש לשר התחבורה בחגיגיות את התוכנית. כ"ץ בתגובה הראה להראל את הדלת. מבחינתו ההצעה לתת לחולדאי לעמוד בראשות דירקטוריון גוף שייקח ממשרד התחבורה סמכויות הייתה חציית קו אדום.

האוצר מנסה כבר שנים לקדם הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, אבל טרנר מוכנה ללכת עוד יותר רחוק. "אני לא חושבת שבמדינה כל כך קטנה יש צורך ברשויות מטרופוליניות", הסבירה. אני לא חושבת שראשון לציון, בני ברק ותל אביב יוכלו לפתור ביניהן בעיות של תפעול תחבורה ציבורית יותר טוב מאשר הרמה הארצית. "אם היית אומרת לי שכל הרשויות יתאחדו לעיריית תל אביב - אחלה", אמרה למנחת המושב בכנס, עיתונאית ערוץ 12 דנה וייס.

ההתעלמות של כ"ץ ממרכז הארץ התפוגגה ככל שהכהונה שלו בתפקיד התארכה וככל שהפקקים בכניסות לגוש דן הלכו והתארכו. עכשיו אחרי שעזב כל הבלמים השתחררו. האוצר הוציא מהמגירה את כל התוכניות שתמיד חלם להגשים ומשרד התחבורה בינתיים זורם: אגרת גודש בכניסות לתל אביב, שינוי מבנה המס על כלי רכב ממיסוי על קנייה למיסוי על שימוש וגולת הכותרת: מס על תושבי גוש דן ובעלי העסקים למימון פרויקט המטרו. לפחות מהבחינה הזו תושבי הפריפריה יוכלו להרגיש פחות מופלים לרעה.
"
הכתבה מלאה בסתירות פנימיות ויש גם שקרים של ממש.
הפסקה השלישית מדברת על הפניית משאבים לבניית המטרו בתל אביב (אף אחד לא באמת ייתן 150 מליארד לזה גם בעוד מאה שנה אבל שיהיה), ואז בפסקה אחרונה אומרים שבעצם יהיה מס מיוחד על תושבי גוש דן בשביל לממן את הפרוייקט הזה.
אז שוב, מי יממן את זה?
התשובה האמיתית היא "אף אחד", כי 150 מיליארד לא מוצאים ברחוב ואני אפילו לא מדבר על הצורך בשר כמו אותו כ"ץ שיהיה במשרד התחבורה במשף כעשור, על מנת לקדם את זה ולא לתת לפרוייקט להיות מוזנח ומשלל הסיבות.
עם יציבות שלטונית שיש בישראל, זה פשוט לא יכול לקרות.
לגבי הראיון לתת לחולדאי את הסמכויות, ברור שזה לא יקרה (ובכתבה גם מסבירים למה).
זאת תהיה התאבדות פוליטית לכל ראש ממשלה שיבוא (וזה אפילו לא בהכרח קשור לענייני ימין שמאל).
חולדאי (או כל ראש עיר בתל אביב, פשוט לא יכול לתפקד ככזה, כי הוא בקושי מייצג את האינטרסים של תושבי תל אביב (רחוק מאוד מכולם), אז איך ייצג את כל תושבי גוש דן?
הוא ייצג את תושבי בני ברק?
את תושבי בת ים?
אולי תושבי ראשון?
אם הוא יעשה את זה, הוא לעולם לא ייבחר לתפקיד כראש עיריית תל אביב (ובצדק).
מה גם, שגם הוא כנראה לא איש הנצח וביום מן הימים מן הסתם יוחלף בראש עיר אחר (קרוב לוודאי הרבה יותר קיצוני בדעותיו שיהיה עוד יותר שנוא במקומות שהן לא מרכז של קהל בוחריו).
הרי כולנו יודעים, מי היו המתמודדים לתפקיד בבחירות אחרונות והוא לעומתם כמעט ימין קיצוני.
העובדות הם, שתל אביב מייצגת את מדינת ישראל (ואף את גוש דן) לא יותר מאשר ניו יורק מייצגת את ארה"ב ולונדון את אנגליה (כלומר בכלל לא).

כמובן שזה גם סוג של שקר להגיד שהשקעה בתל אביב התחילה רק עכשיו.
שלושת קווי הרק"ל בתל אביב בוודאי לא התחילו אתמול וגם לא לפני שנה.
זה שלקח עשור שלם, עד שהפרוייקט התחיל, זה בוודאי אשמתו של כ"ץ (אבל גם של משרד האוצר), אבל להגיד שהוא לא קידם את זה בכלל, זה פשוט לא תואם את המציאות.
אם הוא לא היה מקדם, הפרוייקט עדיין היה תקוע בבית משפט או בהמתנה לMTS שתגייס את הכסף.
 

darkshadow1

New member
התשובה האמיתית היא "כולם".

הכתבה מלאה בסתירות פנימיות ויש גם שקרים של ממש.
הפסקה השלישית מדברת על הפניית משאבים לבניית המטרו בתל אביב (אף אחד לא באמת ייתן 150 מליארד לזה גם בעוד מאה שנה אבל שיהיה), ואז בפסקה אחרונה אומרים שבעצם יהיה מס מיוחד על תושבי גוש דן בשביל לממן את הפרוייקט הזה.
אז שוב, מי יממן את זה?
התשובה האמיתית היא "אף אחד", כי 150 מיליארד לא מוצאים ברחוב ואני אפילו לא מדבר על הצורך בשר כמו אותו כ"ץ שיהיה במשרד התחבורה במשף כעשור, על מנת לקדם את זה ולא לתת לפרוייקט להיות מוזנח ומשלל הסיבות.
עם יציבות שלטונית שיש בישראל, זה פשוט לא יכול לקרות.
לגבי הראיון לתת לחולדאי את הסמכויות, ברור שזה לא יקרה (ובכתבה גם מסבירים למה).
זאת תהיה התאבדות פוליטית לכל ראש ממשלה שיבוא (וזה אפילו לא בהכרח קשור לענייני ימין שמאל).
חולדאי (או כל ראש עיר בתל אביב, פשוט לא יכול לתפקד ככזה, כי הוא בקושי מייצג את האינטרסים של תושבי תל אביב (רחוק מאוד מכולם), אז איך ייצג את כל תושבי גוש דן?
הוא ייצג את תושבי בני ברק?
את תושבי בת ים?
אולי תושבי ראשון?
אם הוא יעשה את זה, הוא לעולם לא ייבחר לתפקיד כראש עיריית תל אביב (ובצדק).
מה גם, שגם הוא כנראה לא איש הנצח וביום מן הימים מן הסתם יוחלף בראש עיר אחר (קרוב לוודאי הרבה יותר קיצוני בדעותיו שיהיה עוד יותר שנוא במקומות שהן לא מרכז של קהל בוחריו).
הרי כולנו יודעים, מי היו המתמודדים לתפקיד בבחירות אחרונות והוא לעומתם כמעט ימין קיצוני.
העובדות הם, שתל אביב מייצגת את מדינת ישראל (ואף את גוש דן) לא יותר מאשר ניו יורק מייצגת את ארה"ב ולונדון את אנגליה (כלומר בכלל לא).

כמובן שזה גם סוג של שקר להגיד שהשקעה בתל אביב התחילה רק עכשיו.
שלושת קווי הרק"ל בתל אביב בוודאי לא התחילו אתמול וגם לא לפני שנה.
זה שלקח עשור שלם, עד שהפרוייקט התחיל, זה בוודאי אשמתו של כ"ץ (אבל גם של משרד האוצר), אבל להגיד שהוא לא קידם את זה בכלל, זה פשוט לא תואם את המציאות.
אם הוא לא היה מקדם, הפרוייקט עדיין היה תקוע בבית משפט או בהמתנה לMTS שתגייס את הכסף.
התשובה האמיתית היא "כולם".
קודם כל, הסכום "150 מיליארד" חסר משמעות. כל קו יתוקצב בנפרד ולא סביר ש-M2 או M3 יוקמו במקביל ל-M1 היקר יותר שגם מתכוונים להקים אותו ראשון. כך שהסכום הרלוונטי הוא בערך 70-80 מיליארד, או אולי אפילו פחות אם יחליטו להקים רק חלק מ-M1 בשלב הראשון.
לגבי מי יתן את הכסף- סביר להניח שחלק מהסכום יגיע מקופת המדינה וחלק ממסים כאלה או אחרים. לדוגמה, לעניות דעתי יש פוטנציאל לגביית היטלי השבחה בגובה עשרות מיליארדי שקלים כתוצאה מהגדלת זכויות הבנייה במגרשים בקרבת התחנות המתוכננות של המטרו.
&nbsp
 

matrix200200

Active member
זה סבבה, אבל זה לא מה שרשום בכתבה.

התשובה האמיתית היא "כולם".
קודם כל, הסכום "150 מיליארד" חסר משמעות. כל קו יתוקצב בנפרד ולא סביר ש-M2 או M3 יוקמו במקביל ל-M1 היקר יותר שגם מתכוונים להקים אותו ראשון. כך שהסכום הרלוונטי הוא בערך 70-80 מיליארד, או אולי אפילו פחות אם יחליטו להקים רק חלק מ-M1 בשלב הראשון.
לגבי מי יתן את הכסף- סביר להניח שחלק מהסכום יגיע מקופת המדינה וחלק ממסים כאלה או אחרים. לדוגמה, לעניות דעתי יש פוטנציאל לגביית היטלי השבחה בגובה עשרות מיליארדי שקלים כתוצאה מהגדלת זכויות הבנייה במגרשים בקרבת התחנות המתוכננות של המטרו.
&nbsp
זה סבבה, אבל זה לא מה שרשום בכתבה.
מה שרשום בכתבה זה:
1. התבכיינות על ישראל כ"ץ שפגע בתל אביבים המסכנים ונתן לבוחרי הליכוד.
2. שמחה לעיד (סוף סוף נראה לליכודניכים האלה מאיפה משתין הדג וניקח את הכסף לעצמינו
3. ואז "סתם סתם, אל תדאגו, נממן את הפרוייקט בעצמינו".

שלושת הטענות הן שטויות במיץ אגבניות שהקשר ביניהן למציאות הוא מקרי בהחלט.
על כך התגובה שלי.

לעניין עצמו, אני מאוד סקפטי לגבי "מאיפה יש את הכסף".
אני מאוד סקפטי גם לגבי מקורות המימון, גם לגבי הרצון הפוליטי וגם לגבי הצורך.
מה שאתה מתאר לא קרה במדינת ישראל בעשורים האחרונים.
אולי פרוייקט המוביל הארצי קצת דומה למאמץ הנדרש.
אחננו כבר (תודה לאל) לא המדינה שהיתה כאן כשגייסו את המאמץ לבניית המוביל הארצי.
אין את הלכידות החברתית, אין את הכוח הפוליטי וגם אין את הרצון בחברה.
יש גם את ההגיון הבריא, אם באמת כמו שאתה אומר ניתן למצוא בקופת המדינה (המיסים זה בעצם קופת המדינה) עוד עשרות מיליארדים, אז בוודאי בכל רגע נתון במשך הפרוייקט יהיו עשרות אם לא מאות סיבות (חלקן אף לגיטימיות) לקחת את הכסף ולהפנות אותו למשהו אחר.
הפיתוי יהיה חזק מדי.
אני אשמח מאוד אם אתבדה, אבל פשוט קשה לי להאמין.
גם מבחינה פוליטית זה פרוייקט מאוד פגיע.
אם הייתי פוליטיקאי, בוודאי הייתי יוצא להתקפה שעוד פעם משקיעים בתל אביבים המפונקים ווהשמאלנים שגם ככה לכולם יש אותו ומזניחים את מסעודה בשדרות, או סתם איזו חולה זקנה בפרוזדור בבית חולים.
זה פרוייקט שקל מאוד לתקוף וקשה מאוד להגן, כי תוצאותיו יגיעו בעוד הרבה שנים ובינתיים הוא רק יקשה על חיי הרבה מאוד אנשים וגם יעצבן אותם.
 

darkshadow1

New member
אתה ממש מגזים- להזכירך, הקו הירוק והקו הסגול כבר תוקצבו,

זה סבבה, אבל זה לא מה שרשום בכתבה.
מה שרשום בכתבה זה:
1. התבכיינות על ישראל כ"ץ שפגע בתל אביבים המסכנים ונתן לבוחרי הליכוד.
2. שמחה לעיד (סוף סוף נראה לליכודניכים האלה מאיפה משתין הדג וניקח את הכסף לעצמינו
3. ואז "סתם סתם, אל תדאגו, נממן את הפרוייקט בעצמינו".

שלושת הטענות הן שטויות במיץ אגבניות שהקשר ביניהן למציאות הוא מקרי בהחלט.
על כך התגובה שלי.

לעניין עצמו, אני מאוד סקפטי לגבי "מאיפה יש את הכסף".
אני מאוד סקפטי גם לגבי מקורות המימון, גם לגבי הרצון הפוליטי וגם לגבי הצורך.
מה שאתה מתאר לא קרה במדינת ישראל בעשורים האחרונים.
אולי פרוייקט המוביל הארצי קצת דומה למאמץ הנדרש.
אחננו כבר (תודה לאל) לא המדינה שהיתה כאן כשגייסו את המאמץ לבניית המוביל הארצי.
אין את הלכידות החברתית, אין את הכוח הפוליטי וגם אין את הרצון בחברה.
יש גם את ההגיון הבריא, אם באמת כמו שאתה אומר ניתן למצוא בקופת המדינה (המיסים זה בעצם קופת המדינה) עוד עשרות מיליארדים, אז בוודאי בכל רגע נתון במשך הפרוייקט יהיו עשרות אם לא מאות סיבות (חלקן אף לגיטימיות) לקחת את הכסף ולהפנות אותו למשהו אחר.
הפיתוי יהיה חזק מדי.
אני אשמח מאוד אם אתבדה, אבל פשוט קשה לי להאמין.
גם מבחינה פוליטית זה פרוייקט מאוד פגיע.
אם הייתי פוליטיקאי, בוודאי הייתי יוצא להתקפה שעוד פעם משקיעים בתל אביבים המפונקים ווהשמאלנים שגם ככה לכולם יש אותו ומזניחים את מסעודה בשדרות, או סתם איזו חולה זקנה בפרוזדור בבית חולים.
זה פרוייקט שקל מאוד לתקוף וקשה מאוד להגן, כי תוצאותיו יגיעו בעוד הרבה שנים ובינתיים הוא רק יקשה על חיי הרבה מאוד אנשים וגם יעצבן אותם.
אתה ממש מגזים- להזכירך, הקו הירוק והקו הסגול כבר תוקצבו,
ומדובר על 30 מיליארד ש"ח. לשם השוואה, אם יבחרו להקים חלק מ-M1 (לדוגמה את הזרוע הדרום-מערבית ואת הזרוע הצפון-מזרחית בלבד), הפרוייקט יעלה כ-60 מיליארד ש"ח "בלבד", שזה לא מעט אבל גם לא סכום חסר תקדים- ותזכור שמדובר על 2025, כשתקציב המדינה יהיה גדול יותר מב-2018, ושהתקצוב נעשה כמעט בלי התחשבות בהיטלי השבחה (פרט לכמה שטחים בתל אביב שהוסיפו להם אחוזי בנייה כדי לממן את החלק התת-קרקעי של הקו הירוק).
לגבי הקיפוח של גוש דן מול הפריפריה- אני חושב שחלק מהפרוייקטים שישראל כץ קידם בפריפריה היו מוצדקים, וחלקם פופוליסטיים ותו לא. ההסתכלות כאילו כל שקל שמושקע בגוש דן הוא שקל שלא מושקע בפריפריה היא מגוחכת משתי סיבות: הראשונה היא שגם תושבי הפריפריה משתמשים בתשתיות בגוש דן וסובלים מפיגור בהן (לדוגמה הדחייה בהקמת המסילה הרביעית באיילון תוקעת גם שיפורים פוטנציאליים של השירות לפריפריה). השנייה היא שפרוייקטי תחבורה ציבורית בגוש דן ברובם מכניסים למדינה יותר כסף מהעלות שלהם (בטווח הארוך), בעוד שפרוייקטי תחבורה בפריפריה הם ברובם גירעוניים (שוב, בטווח הארוך). אז השקעות בגוש דן מכניסות למדינה כסף שבסופו של דבר היא תוכל להשקיע גם בפריפריה.
 


אתה ממש מגזים- להזכירך, הקו הירוק והקו הסגול כבר תוקצבו,
ומדובר על 30 מיליארד ש"ח. לשם השוואה, אם יבחרו להקים חלק מ-M1 (לדוגמה את הזרוע הדרום-מערבית ואת הזרוע הצפון-מזרחית בלבד), הפרוייקט יעלה כ-60 מיליארד ש"ח "בלבד", שזה לא מעט אבל גם לא סכום חסר תקדים- ותזכור שמדובר על 2025, כשתקציב המדינה יהיה גדול יותר מב-2018, ושהתקצוב נעשה כמעט בלי התחשבות בהיטלי השבחה (פרט לכמה שטחים בתל אביב שהוסיפו להם אחוזי בנייה כדי לממן את החלק התת-קרקעי של הקו הירוק).
לגבי הקיפוח של גוש דן מול הפריפריה- אני חושב שחלק מהפרוייקטים שישראל כץ קידם בפריפריה היו מוצדקים, וחלקם פופוליסטיים ותו לא. ההסתכלות כאילו כל שקל שמושקע בגוש דן הוא שקל שלא מושקע בפריפריה היא מגוחכת משתי סיבות: הראשונה היא שגם תושבי הפריפריה משתמשים בתשתיות בגוש דן וסובלים מפיגור בהן (לדוגמה הדחייה בהקמת המסילה הרביעית באיילון תוקעת גם שיפורים פוטנציאליים של השירות לפריפריה). השנייה היא שפרוייקטי תחבורה ציבורית בגוש דן ברובם מכניסים למדינה יותר כסף מהעלות שלהם (בטווח הארוך), בעוד שפרוייקטי תחבורה בפריפריה הם ברובם גירעוניים (שוב, בטווח הארוך). אז השקעות בגוש דן מכניסות למדינה כסף שבסופו של דבר היא תוכל להשקיע גם בפריפריה.
 

matrix200200

Active member
אני מאוד מקווה שאתה צודק ואני אראה אפילו חלק מפרוייקט המטרו

אתה ממש מגזים- להזכירך, הקו הירוק והקו הסגול כבר תוקצבו,
ומדובר על 30 מיליארד ש"ח. לשם השוואה, אם יבחרו להקים חלק מ-M1 (לדוגמה את הזרוע הדרום-מערבית ואת הזרוע הצפון-מזרחית בלבד), הפרוייקט יעלה כ-60 מיליארד ש"ח "בלבד", שזה לא מעט אבל גם לא סכום חסר תקדים- ותזכור שמדובר על 2025, כשתקציב המדינה יהיה גדול יותר מב-2018, ושהתקצוב נעשה כמעט בלי התחשבות בהיטלי השבחה (פרט לכמה שטחים בתל אביב שהוסיפו להם אחוזי בנייה כדי לממן את החלק התת-קרקעי של הקו הירוק).
לגבי הקיפוח של גוש דן מול הפריפריה- אני חושב שחלק מהפרוייקטים שישראל כץ קידם בפריפריה היו מוצדקים, וחלקם פופוליסטיים ותו לא. ההסתכלות כאילו כל שקל שמושקע בגוש דן הוא שקל שלא מושקע בפריפריה היא מגוחכת משתי סיבות: הראשונה היא שגם תושבי הפריפריה משתמשים בתשתיות בגוש דן וסובלים מפיגור בהן (לדוגמה הדחייה בהקמת המסילה הרביעית באיילון תוקעת גם שיפורים פוטנציאליים של השירות לפריפריה). השנייה היא שפרוייקטי תחבורה ציבורית בגוש דן ברובם מכניסים למדינה יותר כסף מהעלות שלהם (בטווח הארוך), בעוד שפרוייקטי תחבורה בפריפריה הם ברובם גירעוניים (שוב, בטווח הארוך). אז השקעות בגוש דן מכניסות למדינה כסף שבסופו של דבר היא תוכל להשקיע גם בפריפריה.
אני מאוד מקווה שאתה צודק ואני אראה אפילו חלק מפרוייקט המטרו
פועל עוד בתקופת חיי.
לגבי השאר, אני כמובן מסכים איתך ב100%, אבל מה שאתה אומר רק מחזק את דבריי לגבי הכתבה.
פחות או יותר כל מה שכתבת, נוגד את רוח הכתבה כפי שסיכמתי בפוסט הקודם.
רק בדבר אחד, אני לא בטוח שאני מסכים איתך ושזה לגבי הטענה שלך על פרוייקטי פריפריה כגרעוניים בטווח הארוך.
אני בכנות לא בטוח, איך בכלל אפשר לחשב את זה.
זה מאוד תלוי למה קוראים "פריפריה".
סתם בתור דוגמא, האם אתה חושב שהקו A1 הוא כזה?
כי נכון להיום, די ברור שמדובר בפרוייקט שחשיבותו הפוליטית כנראה גדולה יותר מחשיבותו הכלכלית (וזה למרות הפקקים בכניסה לירושלים שהוא אולי בא לפתור).
הוא לא יהיה רווחי עוד הרבה מאוד שנים.
איך בכלל ניתן להצביע על נקודה בזמן ולהגיד "הנה עכשיו הוא הצדיק את עלויות ההקמה וגם מצדיק עלויות תחזוקה"?
 

darkshadow1

New member
A1 זה לא פרוייקט לפריפריה.

אני מאוד מקווה שאתה צודק ואני אראה אפילו חלק מפרוייקט המטרו
פועל עוד בתקופת חיי.
לגבי השאר, אני כמובן מסכים איתך ב100%, אבל מה שאתה אומר רק מחזק את דבריי לגבי הכתבה.
פחות או יותר כל מה שכתבת, נוגד את רוח הכתבה כפי שסיכמתי בפוסט הקודם.
רק בדבר אחד, אני לא בטוח שאני מסכים איתך ושזה לגבי הטענה שלך על פרוייקטי פריפריה כגרעוניים בטווח הארוך.
אני בכנות לא בטוח, איך בכלל אפשר לחשב את זה.
זה מאוד תלוי למה קוראים "פריפריה".
סתם בתור דוגמא, האם אתה חושב שהקו A1 הוא כזה?
כי נכון להיום, די ברור שמדובר בפרוייקט שחשיבותו הפוליטית כנראה גדולה יותר מחשיבותו הכלכלית (וזה למרות הפקקים בכניסה לירושלים שהוא אולי בא לפתור).
הוא לא יהיה רווחי עוד הרבה מאוד שנים.
איך בכלל ניתן להצביע על נקודה בזמן ולהגיד "הנה עכשיו הוא הצדיק את עלויות ההקמה וגם מצדיק עלויות תחזוקה"?
A1 זה לא פרוייקט לפריפריה.
החשיבות הכלכלית של A1 בטווח הבינוני-ארוך אדירה. היום הוא זניח כי הוא אפילו לא מגיע לתל אביב, וכי רשתות הסעת ההמונים בירושלים ובגוש דן עדיין בחיתוליהן.
דוגמה לפרוייקטים גרעוניים- מסילת העמק בין עפולה לבין שאן או המסילה המתוכננת בין כרמיאל לקרית שמונה- פרוייקטים שהאוכלוסיה שהם משרתים קטנה מאוד ביחס לעלות שלהם, ולא ברור בכמה פיתוח כלכלי הם יתמכו. עוד פרוייקט שהוא בוודאי גירעוני הוא המסילה המתוכננת לאילת- למזלנו המסילה כ"כ יקרה שגם שרי תחבורה פופוליסטים חוששים לקדם אותה. למסילת העמק בין חיפה לעפולה, למסילה לכרמיאל ולמסילת הנגב המערבי יש יותר הצדקה כלכלית- אבל אני לא חושב שהיה נכון להקים אותם לפני המסילה הרביעית.
 

matrix200200

Active member
בסדר, אתה נתת רשימה של פרוייקטים שכדאיותם מוטלת בספק

A1 זה לא פרוייקט לפריפריה.
החשיבות הכלכלית של A1 בטווח הבינוני-ארוך אדירה. היום הוא זניח כי הוא אפילו לא מגיע לתל אביב, וכי רשתות הסעת ההמונים בירושלים ובגוש דן עדיין בחיתוליהן.
דוגמה לפרוייקטים גרעוניים- מסילת העמק בין עפולה לבין שאן או המסילה המתוכננת בין כרמיאל לקרית שמונה- פרוייקטים שהאוכלוסיה שהם משרתים קטנה מאוד ביחס לעלות שלהם, ולא ברור בכמה פיתוח כלכלי הם יתמכו. עוד פרוייקט שהוא בוודאי גירעוני הוא המסילה המתוכננת לאילת- למזלנו המסילה כ"כ יקרה שגם שרי תחבורה פופוליסטים חוששים לקדם אותה. למסילת העמק בין חיפה לעפולה, למסילה לכרמיאל ולמסילת הנגב המערבי יש יותר הצדקה כלכלית- אבל אני לא חושב שהיה נכון להקים אותם לפני המסילה הרביעית.
בסדר, אתה נתת רשימה של פרוייקטים שכדאיותם מוטלת בספק
ואני די מסכים איתך.
אבל מדובר בפרוייקטים שעדיין נמצאים על הנייר.
הכתבה מדברת על מדיניות של ישראל כ"ץ שזנח את המרכז והשקיע בפריפריה ובפרוייקטים שלא היה צריך לבנות (כך לפחות זה נשמע מהכתבה).
לתגובה שלך עצמה.
מה הקשר בין קו העמק לבין מסילה רביעית?
הרי התכנון היה שאנשים בעיקר יסעו לחיפה, לא?
גם מסילת העמק, למרות שאכן גרמה לבעיות עומס בפרוזדור איילון, הרי חשיבותה לא רק בלהביא אנשים לתל אביב.
המטרה הרי היתה, להחיות את הפריפריה, כך שגם שם תהיה יותר פעילות כלכלית.
אתה יכול להגיד שזה היה שיקול לא נכון והיה מראש להשלים עם העובדה שכולם צריכים לבוא לעבודה בגוש דן, אבל לכל היותר צריך להודות שיש גם הגיון באלה שמצדדים בתעידוף של פריפריה (ונשים בצד נימוקים פופוליסטיים ו"חברתיים").
כמובן יש גם שיקולים שמעבר לכלכלה עצמה, (וזאת הסיבה שהכנסתי את עניין A1).
כן, יש גם חשיבות פוליטית (ולא רק פופוליסטית) בפרוייקטים כמו A1 וגם בקווי רכבת לפריפריה.
זה בהחלט חשוב בהינתן האוכלוסייות שנמצאות גם בצפון וגם בדרום, שאיך נאמר זאת בעדינות, אהדתם למדינת ישראל היא לא בהכרח משהו שמאפיין אותן).
 
אבל רכבות לפריפריה מחזקות את המרכז

בסדר, אתה נתת רשימה של פרוייקטים שכדאיותם מוטלת בספק
ואני די מסכים איתך.
אבל מדובר בפרוייקטים שעדיין נמצאים על הנייר.
הכתבה מדברת על מדיניות של ישראל כ"ץ שזנח את המרכז והשקיע בפריפריה ובפרוייקטים שלא היה צריך לבנות (כך לפחות זה נשמע מהכתבה).
לתגובה שלך עצמה.
מה הקשר בין קו העמק לבין מסילה רביעית?
הרי התכנון היה שאנשים בעיקר יסעו לחיפה, לא?
גם מסילת העמק, למרות שאכן גרמה לבעיות עומס בפרוזדור איילון, הרי חשיבותה לא רק בלהביא אנשים לתל אביב.
המטרה הרי היתה, להחיות את הפריפריה, כך שגם שם תהיה יותר פעילות כלכלית.
אתה יכול להגיד שזה היה שיקול לא נכון והיה מראש להשלים עם העובדה שכולם צריכים לבוא לעבודה בגוש דן, אבל לכל היותר צריך להודות שיש גם הגיון באלה שמצדדים בתעידוף של פריפריה (ונשים בצד נימוקים פופוליסטיים ו"חברתיים").
כמובן יש גם שיקולים שמעבר לכלכלה עצמה, (וזאת הסיבה שהכנסתי את עניין A1).
כן, יש גם חשיבות פוליטית (ולא רק פופוליסטית) בפרוייקטים כמו A1 וגם בקווי רכבת לפריפריה.
זה בהחלט חשוב בהינתן האוכלוסייות שנמצאות גם בצפון וגם בדרום, שאיך נאמר זאת בעדינות, אהדתם למדינת ישראל היא לא בהכרח משהו שמאפיין אותן).
אבל רכבות לפריפריה מחזקות את המרכז
וזה הוכח בעשרות מחקרים.
זה לא שרכבת בין כרמיאל לתל אביב רעה לכרמיאל, היא כנראה טובה לה, אבל היא טובה לתל אביב יותר, כי בזכות הרכבת תל אביב יכולה לגייס כוח אדם איכותי מכל הארץ (כולל כרמיאל). התוצאה היא WIN-WIN אבל הWIN של תל אביב גדול יותר (כמרכז ארצי של כל הרשת). ולכן הפערים בין המרכז לפריפריה גדלים והולכים.
בשורה התחתונה, בעוד שבניין משרדים בן 6 קומות בפתח תחנת הרכבת בכרמיאל נחשב הישג מדהים, בתל אביב בונים באותו זמן 20 מגדלים של 40 קומות ואף אחד לא מתרגש מזה.
 

matrix200200

Active member
מסכים עם מה שאתה אומר, למרות שרכבת לכרמיאל זה לא בהכרח דוגמא

אבל רכבות לפריפריה מחזקות את המרכז
וזה הוכח בעשרות מחקרים.
זה לא שרכבת בין כרמיאל לתל אביב רעה לכרמיאל, היא כנראה טובה לה, אבל היא טובה לתל אביב יותר, כי בזכות הרכבת תל אביב יכולה לגייס כוח אדם איכותי מכל הארץ (כולל כרמיאל). התוצאה היא WIN-WIN אבל הWIN של תל אביב גדול יותר (כמרכז ארצי של כל הרשת). ולכן הפערים בין המרכז לפריפריה גדלים והולכים.
בשורה התחתונה, בעוד שבניין משרדים בן 6 קומות בפתח תחנת הרכבת בכרמיאל נחשב הישג מדהים, בתל אביב בונים באותו זמן 20 מגדלים של 40 קומות ואף אחד לא מתרגש מזה.
מסכים עם מה שאתה אומר, למרות שרכבת לכרמיאל זה לא בהכרח דוגמא
הרי אפשר לומר, שזאת רכבת לא לתל אביב, אלה לחיפה (מרכז מטרופוליני הקרוב) וזאת היתה המטרה שלה.
אני יודע שיש אנשים שבאמת נוסעים כל יום לעבודה מכרמיאל לתל אביב, אבל נדמה לי שזה לא מה שהמתכננים צפו.
כך או כך, מה שאתה אומר בוודאי נוגד את הכתבה שבה נטען שהשר "דווקא" רצה לדפוק את המרכז ולקדם את תושבי הפריפריה.
 

darkshadow1

New member
שוב- מדובר בשאלה של עלות תועלת.

אבל רכבות לפריפריה מחזקות את המרכז
וזה הוכח בעשרות מחקרים.
זה לא שרכבת בין כרמיאל לתל אביב רעה לכרמיאל, היא כנראה טובה לה, אבל היא טובה לתל אביב יותר, כי בזכות הרכבת תל אביב יכולה לגייס כוח אדם איכותי מכל הארץ (כולל כרמיאל). התוצאה היא WIN-WIN אבל הWIN של תל אביב גדול יותר (כמרכז ארצי של כל הרשת). ולכן הפערים בין המרכז לפריפריה גדלים והולכים.
בשורה התחתונה, בעוד שבניין משרדים בן 6 קומות בפתח תחנת הרכבת בכרמיאל נחשב הישג מדהים, בתל אביב בונים באותו זמן 20 מגדלים של 40 קומות ואף אחד לא מתרגש מזה.
שוב- מדובר בשאלה של עלות תועלת.
קודם כל, לדעתי הרכבת לכרמיאל הועילה יותר לחיפה מאשר לתל אביב. אני לא חושב שיש מספר משמעותי של תושבי כרמיאל שעובדים במרכז, ואני לא חושב שהמדינה צריכה לעודד יוממות למרחקים כאלה. אבל הנקודה הזאת פחות רלוונטית לדיון (והנקודה שלך תקיפה גם אם נחליף את "תל אביב" ב-"חיפה").
בוודאי שכל תשתית שמחברת את הפריפריה למטרופולין- תועיל גם למטרופולין. השאלה היא האם התועלת הכללית מצדיקה את העלות הגבוהה, והאם רכבת יקרה ומסורבלת היא בהכרח הפתרון הטוב ביותר לסוגייה.
 
אין שום בעיה לגייס 150 מיליארד שקל.

התשובה האמיתית היא "כולם".
קודם כל, הסכום "150 מיליארד" חסר משמעות. כל קו יתוקצב בנפרד ולא סביר ש-M2 או M3 יוקמו במקביל ל-M1 היקר יותר שגם מתכוונים להקים אותו ראשון. כך שהסכום הרלוונטי הוא בערך 70-80 מיליארד, או אולי אפילו פחות אם יחליטו להקים רק חלק מ-M1 בשלב הראשון.
לגבי מי יתן את הכסף- סביר להניח שחלק מהסכום יגיע מקופת המדינה וחלק ממסים כאלה או אחרים. לדוגמה, לעניות דעתי יש פוטנציאל לגביית היטלי השבחה בגובה עשרות מיליארדי שקלים כתוצאה מהגדלת זכויות הבנייה במגרשים בקרבת התחנות המתוכננות של המטרו.
&nbsp
אין שום בעיה לגייס 150 מיליארד שקל.
במקרה הכי גרוע - אפשר לגייס את כל הכסף דרך אגרות חוב. התוצר הישראלי השנתי הוא בערך 1.5 טרליון שקל. אין שום בעיה להגדיל את יחס החוב/תוצר ב 10% על פני עשור, בהתחשב בתרומה האדירה שלפרוייקט המטרו תהיה על הגדלת התוצר במשק.
&nbsp
המשק מאבד 25 מיליארד בשנה (נכון ל 2017) בגלל פקקים. גם אם פרוייקט המטרו יצמצם את האובדן הזה רק ב 5 מיליארד שקל (הרי לא כל הפקקים הם בגוש דן), הנה לך החזר של כמעט כל עלות ההקמה תוך 25 שנה. במציאות, כמובן, עלות הפקקים תהיה גבוהה יותר ולכן התועלת למשק מהקמת המטרו גם היא גבוהה יותר.
 

matrix200200

Active member
אתה לא מחשב את זה נכון

אין שום בעיה לגייס 150 מיליארד שקל.
במקרה הכי גרוע - אפשר לגייס את כל הכסף דרך אגרות חוב. התוצר הישראלי השנתי הוא בערך 1.5 טרליון שקל. אין שום בעיה להגדיל את יחס החוב/תוצר ב 10% על פני עשור, בהתחשב בתרומה האדירה שלפרוייקט המטרו תהיה על הגדלת התוצר במשק.
&nbsp
המשק מאבד 25 מיליארד בשנה (נכון ל 2017) בגלל פקקים. גם אם פרוייקט המטרו יצמצם את האובדן הזה רק ב 5 מיליארד שקל (הרי לא כל הפקקים הם בגוש דן), הנה לך החזר של כמעט כל עלות ההקמה תוך 25 שנה. במציאות, כמובן, עלות הפקקים תהיה גבוהה יותר ולכן התועלת למשק מהקמת המטרו גם היא גבוהה יותר.
אתה לא מחשב את זה נכון
הגדלת יחס תוצר וגם הגדלת חוב במונחים אבסלוטיים, בהכרך תגרור עלייה בתשלומי הריבית, עליית הריבית על הלוואות חדשות וירידה באמון המשקיעים.
כל זה גם עולה כסף.
ישראל היא לא מדינה יציבה באיזור יציב.
העלאת יחס תוצר חוב ובמקביל מלחמה גדולה יכולים להביא לאסון כלכלי.
אתה לא תמצא שר האוצר שיכריז באופן פומבי שהוא תומך בהעלאת יחס תוצר חוב, כי זה בערך כמו להכריז שהוא מתחיל לשרוף כסף כי יש "יותר מדי".
אפילו המצב הנוכחי, שמדובר בעלייה בוצאות ממשלתיות וגרעון התקציבי באחוזים בודדים, כבר גוררת איומים בירידת דירוג האשראי.
אתה צודק שיש גם סיבות טובות לעשות את זה, אבל בוודאי שלא העלאת חוב ממשלתי בצורה כזאת דרסטית היא הדרך.
אני יכול להבין מכירת זכויות בניה, אני יכול להבין מיסוי כלשהוא (תלוי על מי ואיך יוטל), אבל לא מה שאתה מציע.
מה שאתה אומר, זה מתכון לאסון ואין שום הצדקה לעשות את זה.
 
יש הדבל בין שריפת כסף להקמת מטרו

אתה לא מחשב את זה נכון
הגדלת יחס תוצר וגם הגדלת חוב במונחים אבסלוטיים, בהכרך תגרור עלייה בתשלומי הריבית, עליית הריבית על הלוואות חדשות וירידה באמון המשקיעים.
כל זה גם עולה כסף.
ישראל היא לא מדינה יציבה באיזור יציב.
העלאת יחס תוצר חוב ובמקביל מלחמה גדולה יכולים להביא לאסון כלכלי.
אתה לא תמצא שר האוצר שיכריז באופן פומבי שהוא תומך בהעלאת יחס תוצר חוב, כי זה בערך כמו להכריז שהוא מתחיל לשרוף כסף כי יש "יותר מדי".
אפילו המצב הנוכחי, שמדובר בעלייה בוצאות ממשלתיות וגרעון התקציבי באחוזים בודדים, כבר גוררת איומים בירידת דירוג האשראי.
אתה צודק שיש גם סיבות טובות לעשות את זה, אבל בוודאי שלא העלאת חוב ממשלתי בצורה כזאת דרסטית היא הדרך.
אני יכול להבין מכירת זכויות בניה, אני יכול להבין מיסוי כלשהוא (תלוי על מי ואיך יוטל), אבל לא מה שאתה מציע.
מה שאתה אומר, זה מתכון לאסון ואין שום הצדקה לעשות את זה.
יש הדבל בין שריפת כסף להקמת מטרו

החוב שאני מציע לגייס (כמוצא אחרון, כן?) משמש להקמת תשתית פיזית שיש לה ערך. הקמת מטרו זה תהליך תעשייתי שרכיב השכר בו יחסית קטן (יחסית לענף השירותים) ואחרי שתשלם את ה 150 מיליארד, יהיו לך מנהרות, מסילות, תחנות, דפו וציוד נייד - לכולם יש ערך בשוק ואת כולם ניתן למכור במידת הצורך.

אפשר להתווכח על האופן שבו המדינה מוציאה כסף על תוספות שכר לשוטרים, קצבאות לנכים או פנסיות תקציביות, אבל זה *בכלל לא* כמו השקעה בתשתית פיזית שיש לה ערך בפני עצמה וגם תשואה על ההשקעה.

דירוג האשראי של ישראל עלול להיפגע מכניסה בלתי נשלטת לחוב כמו שזה קורה היום או במקרה של מלחמה או אסון אחר. לקיחת חוב מוגדרת עם תוכנית מוגדרת לתקופת זמן זה לא בעיה ולא יפגע בדירוג האשראי של ישראל. יחס החוב-תוצר של ישראל עומד על 60%. נמוך מהרבה כלכלות מערביות. גם אם הוא יעמוד על 70% לתקופה של עשור, עדיין יהיה לנו מרווח בטחון למקרים של אסונות.

ושוב - כאמור - חוב זה האמצעי האחרון. הנזק לתוצר מאי הקמת מטרו הוא אסטרונומי והוא גדול בהרבה מהעלות של המטרו וגם, משפיע על החוב דרך הקטנת התוצר.
 

darkshadow1

New member
אפשר לגייס גם 300 מיליארד- זה לא אומר שזה רעיון טוב.

אין שום בעיה לגייס 150 מיליארד שקל.
במקרה הכי גרוע - אפשר לגייס את כל הכסף דרך אגרות חוב. התוצר הישראלי השנתי הוא בערך 1.5 טרליון שקל. אין שום בעיה להגדיל את יחס החוב/תוצר ב 10% על פני עשור, בהתחשב בתרומה האדירה שלפרוייקט המטרו תהיה על הגדלת התוצר במשק.
&nbsp
המשק מאבד 25 מיליארד בשנה (נכון ל 2017) בגלל פקקים. גם אם פרוייקט המטרו יצמצם את האובדן הזה רק ב 5 מיליארד שקל (הרי לא כל הפקקים הם בגוש דן), הנה לך החזר של כמעט כל עלות ההקמה תוך 25 שנה. במציאות, כמובן, עלות הפקקים תהיה גבוהה יותר ולכן התועלת למשק מהקמת המטרו גם היא גבוהה יותר.
אפשר לגייס גם 300 מיליארד- זה לא אומר שזה רעיון טוב.
כמו שכתבתי, המדינה יכולה לממן את רוב העלות של הפרוייקט. אפשר לשקול גיוס חוב כדי "לסתום חורים"- בעיקר כשצפויה הכנסה משמעותית מהיטלי השבחה בטווח הבינוני.
 
הרעיון של גיוס 150 מיליארד באגח נועד רק כדי לבטל את הטיעון

אפשר לגייס גם 300 מיליארד- זה לא אומר שזה רעיון טוב.
כמו שכתבתי, המדינה יכולה לממן את רוב העלות של הפרוייקט. אפשר לשקול גיוס חוב כדי "לסתום חורים"- בעיקר כשצפויה הכנסה משמעותית מהיטלי השבחה בטווח הבינוני.
הרעיון של גיוס 150 מיליארד באגח נועד רק כדי לבטל את הטיעון
שאין כסף ושזה לא מעשי. יש לא מעט אנשים שעדיין רגילים לישראל עניה יחסית של סוף השמונים ותחילת שנות התשעים. אנחנו כבר מזמן לא שם וצריך להגיד את זה בצורה ברורה - אין לישראל של 2019 בעיה לממן מטרו בגוש דן על פני עשור, במקביל לכל שאר הפרוייקטים הנדרשים.
&nbsp
 

darkshadow1

New member
עם זה אני מסכים לגמרי


הרעיון של גיוס 150 מיליארד באגח נועד רק כדי לבטל את הטיעון
שאין כסף ושזה לא מעשי. יש לא מעט אנשים שעדיין רגילים לישראל עניה יחסית של סוף השמונים ותחילת שנות התשעים. אנחנו כבר מזמן לא שם וצריך להגיד את זה בצורה ברורה - אין לישראל של 2019 בעיה לממן מטרו בגוש דן על פני עשור, במקביל לכל שאר הפרוייקטים הנדרשים.
&nbsp
עם זה אני מסכים לגמרי

כמובן, זה שהמדינה יכולה לממן את הפרוייקט הזה לא אומר שהוא לא יסבול מעיכובים. עדיין צריך לא מעט רצון ויכולת ביצוע של משרד התחבורה והירתמות של משרד האוצר והשילטון המקומי.
 

bralor4247

New member
כרגיל ממך גיבוב של שטויות

הכתבה מלאה בסתירות פנימיות ויש גם שקרים של ממש.
הפסקה השלישית מדברת על הפניית משאבים לבניית המטרו בתל אביב (אף אחד לא באמת ייתן 150 מליארד לזה גם בעוד מאה שנה אבל שיהיה), ואז בפסקה אחרונה אומרים שבעצם יהיה מס מיוחד על תושבי גוש דן בשביל לממן את הפרוייקט הזה.
אז שוב, מי יממן את זה?
התשובה האמיתית היא "אף אחד", כי 150 מיליארד לא מוצאים ברחוב ואני אפילו לא מדבר על הצורך בשר כמו אותו כ"ץ שיהיה במשרד התחבורה במשף כעשור, על מנת לקדם את זה ולא לתת לפרוייקט להיות מוזנח ומשלל הסיבות.
עם יציבות שלטונית שיש בישראל, זה פשוט לא יכול לקרות.
לגבי הראיון לתת לחולדאי את הסמכויות, ברור שזה לא יקרה (ובכתבה גם מסבירים למה).
זאת תהיה התאבדות פוליטית לכל ראש ממשלה שיבוא (וזה אפילו לא בהכרח קשור לענייני ימין שמאל).
חולדאי (או כל ראש עיר בתל אביב, פשוט לא יכול לתפקד ככזה, כי הוא בקושי מייצג את האינטרסים של תושבי תל אביב (רחוק מאוד מכולם), אז איך ייצג את כל תושבי גוש דן?
הוא ייצג את תושבי בני ברק?
את תושבי בת ים?
אולי תושבי ראשון?
אם הוא יעשה את זה, הוא לעולם לא ייבחר לתפקיד כראש עיריית תל אביב (ובצדק).
מה גם, שגם הוא כנראה לא איש הנצח וביום מן הימים מן הסתם יוחלף בראש עיר אחר (קרוב לוודאי הרבה יותר קיצוני בדעותיו שיהיה עוד יותר שנוא במקומות שהן לא מרכז של קהל בוחריו).
הרי כולנו יודעים, מי היו המתמודדים לתפקיד בבחירות אחרונות והוא לעומתם כמעט ימין קיצוני.
העובדות הם, שתל אביב מייצגת את מדינת ישראל (ואף את גוש דן) לא יותר מאשר ניו יורק מייצגת את ארה"ב ולונדון את אנגליה (כלומר בכלל לא).

כמובן שזה גם סוג של שקר להגיד שהשקעה בתל אביב התחילה רק עכשיו.
שלושת קווי הרק"ל בתל אביב בוודאי לא התחילו אתמול וגם לא לפני שנה.
זה שלקח עשור שלם, עד שהפרוייקט התחיל, זה בוודאי אשמתו של כ"ץ (אבל גם של משרד האוצר), אבל להגיד שהוא לא קידם את זה בכלל, זה פשוט לא תואם את המציאות.
אם הוא לא היה מקדם, הפרוייקט עדיין היה תקוע בבית משפט או בהמתנה לMTS שתגייס את הכסף.
כרגיל ממך גיבוב של שטויות
150 מליארד לא עוד 100 שנה, ימצאו את התקציב וברור שהמטרו יוקם ויצא לדרך
 

matrix200200

Active member
יכול להיות שכן ויכול להיות שלא, מה שבטוח, אולי


כרגיל ממך גיבוב של שטויות
150 מליארד לא עוד 100 שנה, ימצאו את התקציב וברור שהמטרו יוקם ויצא לדרך
יכול להיות שכן ויכול להיות שלא, מה שבטוח, אולי
 
למעלה