דעתכם?

Ccyclist

Well-known member
רעיון קיצוני מדי כי אין גורם שמחוייב להסיע.

דעתכם?
https://hashiloach.org.il/לצאת-מהקווים-בשׂורה-לתחבורה-ביישובים/
אני שמעתי קולות שאפשר לייעל את התשומות שנוסעות ריקות במועצות האזוריות לטובת המטרופולינים, ששם משוועים לאוטובוסים ונהגים.
רעיון קיצוני מדי כי אין גורם שמחוייב להסיע.
על פניו מעבר לתחבורה מבוססת דרישה באזורים דלים באוכלוסייה במקום העברת קווים שחוסר התדירות והיעילות שלהם גורם לבעלי היכולת שלא להשתמש במערכת זה רעיון הגיוני, אבל הרעיון שהאחריות להסעת הנוסעים שזקוקים לתח"צ תיפול על רוחב ליבם של הנהגים הפרטיים מאד בעייתי.
&nbsp
המאמר, באתר דתי יחסית ותוך ציטוט מקורות במדיה דתית-לאומית, מדבר על מערכת הטרמפים ב"ישובים בעלי אופי הומוגני". ברגע שיש הבדלים כלשהם בין הנוסע לנהג כל חזקת הניטראליות של התח"צ נעלמת ונוצרים מצבים של אי נעימות ואי התאמה בציפיות בין הנוסע לנהג הפרטי, אפילו בהשוואה לנהג מונית דעתני שעולה לכביש כדי להסיע. רק לחשוב על הרכילות ב"ישוב הומוגני" על מי נסע לאן ובאילו שעות מספיק כדי להבין שזה מועד לפורענות. (כדובר אנגלית הרקע שלי בארץ כולל חיבור של דור ההורים לאוכלוסיות דוברות אנגלית בציבור הדתי לאומי על בסיס השפה המשותפת, אני יודע על מה אני מדבר).
&nbsp
מה שלדעתי ניתן לעשות הוא מה שמתבצע במקומות מסויימים בגליל ובגולן שהמועצות המקומיות מפעילות שירות לפי דרישה לנקודות מעבר לתח"צ סדיר ותדיר. נקודת הגישה לתח"צ יכולה להיות מוקד כלשהו כמו מרכז מסחרי לצד כביש ראשי, מקום שהגיוני לרשת בתח"צ תדיר, בעוד שאת ההקפצות לשם מבצע אמצעי ציבורי יותר שאינו מסיע את הנוסע עד ליעדו אלא רק לנקודת הביניים. במקרה של נוער אני חושב שאין מנוס אלא לכלול בתי ספר ומתנ"סים בכיסוי הישיר כדי לאפשר חזרה מחוגים ופעילויות, במקרה של אוכלוסייה ותיקה צריך לכלול מרפאות במרחב בכיסוי הישיר. בצורה כזו הקו התדיר לעיר הגדולה יהיה תדיר ויעיל, והאמצעי המקומי יוכל להתרכז בהסעות רבות יותר לנקודת ההחלפה במקום שיהיו עשרות קווים לא תדירים מהישובים לעיר עצמה.
 

EHP12

Active member
לגבי בתי ספר ומתנסים במועצות אזוריות

רעיון קיצוני מדי כי אין גורם שמחוייב להסיע.
על פניו מעבר לתחבורה מבוססת דרישה באזורים דלים באוכלוסייה במקום העברת קווים שחוסר התדירות והיעילות שלהם גורם לבעלי היכולת שלא להשתמש במערכת זה רעיון הגיוני, אבל הרעיון שהאחריות להסעת הנוסעים שזקוקים לתח"צ תיפול על רוחב ליבם של הנהגים הפרטיים מאד בעייתי.
&nbsp
המאמר, באתר דתי יחסית ותוך ציטוט מקורות במדיה דתית-לאומית, מדבר על מערכת הטרמפים ב"ישובים בעלי אופי הומוגני". ברגע שיש הבדלים כלשהם בין הנוסע לנהג כל חזקת הניטראליות של התח"צ נעלמת ונוצרים מצבים של אי נעימות ואי התאמה בציפיות בין הנוסע לנהג הפרטי, אפילו בהשוואה לנהג מונית דעתני שעולה לכביש כדי להסיע. רק לחשוב על הרכילות ב"ישוב הומוגני" על מי נסע לאן ובאילו שעות מספיק כדי להבין שזה מועד לפורענות. (כדובר אנגלית הרקע שלי בארץ כולל חיבור של דור ההורים לאוכלוסיות דוברות אנגלית בציבור הדתי לאומי על בסיס השפה המשותפת, אני יודע על מה אני מדבר).
&nbsp
מה שלדעתי ניתן לעשות הוא מה שמתבצע במקומות מסויימים בגליל ובגולן שהמועצות המקומיות מפעילות שירות לפי דרישה לנקודות מעבר לתח"צ סדיר ותדיר. נקודת הגישה לתח"צ יכולה להיות מוקד כלשהו כמו מרכז מסחרי לצד כביש ראשי, מקום שהגיוני לרשת בתח"צ תדיר, בעוד שאת ההקפצות לשם מבצע אמצעי ציבורי יותר שאינו מסיע את הנוסע עד ליעדו אלא רק לנקודת הביניים. במקרה של נוער אני חושב שאין מנוס אלא לכלול בתי ספר ומתנ"סים בכיסוי הישיר כדי לאפשר חזרה מחוגים ופעילויות, במקרה של אוכלוסייה ותיקה צריך לכלול מרפאות במרחב בכיסוי הישיר. בצורה כזו הקו התדיר לעיר הגדולה יהיה תדיר ויעיל, והאמצעי המקומי יוכל להתרכז בהסעות רבות יותר לנקודת ההחלפה במקום שיהיו עשרות קווים לא תדירים מהישובים לעיר עצמה.
לגבי בתי ספר ומתנסים במועצות אזוריות
האוטובוסים הצהובים של המועצות האזוריות ממלאות את התפקיד של הסעת ילדים ונוער לבית הספר לחוגים לתנועות הנוער ובחזרה. מדי פעם עולים רעיונות שאותם אוטובוסים ונהגיהם יכולים לשמש כתחבורה ציבורית באותן מועצות.
 

Ccyclist

Well-known member
זה בסיס הגיוני יותר אך מצריך הרחבה.

לגבי בתי ספר ומתנסים במועצות אזוריות
האוטובוסים הצהובים של המועצות האזוריות ממלאות את התפקיד של הסעת ילדים ונוער לבית הספר לחוגים לתנועות הנוער ובחזרה. מדי פעם עולים רעיונות שאותם אוטובוסים ונהגיהם יכולים לשמש כתחבורה ציבורית באותן מועצות.
זה בסיס הגיוני יותר אך מצריך הרחבה.
בגדול מדובר במערך שנועד לקיים שתי הסעות מרוכזות גדולות ביום, הקיבולת שלו בבוקר מותאמת לגודל אוכלוסיית התלמידים כך שספק אם יוכל להסיע גם נוסעים רגילים, כנראה שזו הסיבה שהדיבורים לא התקדמו הלאה למרות שעל פניו זו מערכת שעומדת ללא שימוש מהבוקר ועד סוף יום הלימודים.
&nbsp
השימוש באוטובוסים עלול להיות יקר מאד בשעות השפל ויהיה צורך בכוח אדם נוסף להאריך את הכיסוי אל שעות הערב והלילה (לפחות אלו שבהן יש תח"צ בקווים הארציים והאזוריים החזקים לנקודת ההשקה).
&nbsp
אישית נסעתי מכיתה ב' באוטובוסים ירושלמים רגילים לבית הספר שהיה בצד השני של השכונה, אבל כשהורים רגילים שיש אוטובוס ייעודי לילדיהם הם יחששו מהעלאת נוסעים רגילים.
&nbsp
עניין נוסף שחוסם כל אפשרות הגבלה לתושבי הישובים בלבד הוא תרבות ההתארחות הדתית. אמנם הייתי חלק ממנה בעיקר במרחק הליכה מביתי בירושלים, אך יצא לי להזדמן אליה גם בצהלה וגם בגולדרס גרין (שם לפחות יש תח"צ 7 ימים בשבוע). בציבור הדתי לאומי פחות תלויים בתח"צ לעניין אבל אני בטוח שיש אורחים שמפחדים לנהוג לישובים מרוחקים בלב הגדה, בציבור החרדי יש תלות גבוהה בתח"צ כך שאם יש איזה ישוב כפרי חרדי או קשר משפחתי / חברתי בין משפחה חרדית למשפחה דתית-לאומית אז ההגעה להתארחות והחזרה ממנה (במיוחד אם זו משפחה גדולה שאי אפשר להעלות לרכב עם 5-7 מושבים) תחייב זכות שימוש במערך ההסעות של המועצה.
&nbsp
על פניו יש רכבים ויש נהגים, אז זה בסיס טוב להתחיל ממנו, אבל לא מדובר במערך שיכולים להסב אותו לתח"צ ל 5-10 הק"מ האחרונים בלי שידרוג משמעותי.
&nbsp
אציין שפתרון ציבורי מסוג זה עדיף בעיניי מהסתמכות על נהגים פרטיים ברכבם בזמנם החופשי, בייחוד כשהמאמר שממליץ על כך טוען שמוניות לא מגיעות למרחב הזה.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

ערןל1

Active member
צודק לחלוטין!

דעתכם?
https://hashiloach.org.il/לצאת-מהקווים-בשׂורה-לתחבורה-ביישובים/
אני שמעתי קולות שאפשר לייעל את התשומות שנוסעות ריקות במועצות האזוריות לטובת המטרופולינים, ששם משוועים לאוטובוסים ונהגים.
צודק לחלוטין!
1. אני מתפלא שהוא לא הציע להרחיב את bubble לישובים קטנים.
2. מעבר לבעיה של כסף יש את הבעיה של זיהום ופד"ח. כשאתה שולח אוטובוס לנוסע הזיהום יותר גדול מאשר מכוניות.
3. פתרון אחר לחסרי הרכב הוא רכב אוטונומי לדוגמא, גם אם אתה נוסע 40 קמ"ש אבל ישר זה יותר מהיר מאוטובוס.
4. לא צריך לפחד מרכבים פרטיים הגיע הזמן להוזיל אותם ובמקום זה לשים אגרות גודש.
 
למעלה