אשמח אם תענה לשאלה הבאה שתגיע עוד 4 שניות ושלוש עשיריות
הבהרה: ההשוואה ללילה נכונה לליל שישי
וכן לנקודות הדמיון של מערכת שלד ותעריף נפרד שהיו במערכות הלילה שהזכרתי.
 
בלו"ז יום א' עצמו אין מערכת שלד אלא הפעלה של רובם המכריע של הקווים במערכות השונות. מבנה לו"ז שבת ולו"ז א' מתבטא בהתאמות לפי צרכי הנוסעים בימים אלו בהשוואה לימי חול. לפעמים זה מורגש בתדירות מופחתת, לפעמים התדירות המופחתת לא מורגשת (מי ירגיש ברכבת תחתית כל 3 דקות במקום 2 ?) ולפעמים זה מתבטא בשעת פתיחה טיפה יותר מאוחרת. לוח יום א' תקף גם בחגים הציבוריים ונהוג לקיים ברבים מהם ארועים ציבוריים רבי משתתפים בזכות התח"צ.
 
מה שנפתח בגוש דן הוא אכן צעד חיובי וחשוב לעומת המצב הקודם של מערכת מוניות השירות הבלתי מתוכננת אבל אל תטעו לחשוב שהוא דומה במשהו ללו"ז יום א' מערבי.
אשמח אם תענה לשאלה הבאה שתגיע עוד 4 שניות ושלוש עשיריות
הנה היא הגיעה.
האם יש עיר בריטית סבירה, לא ערי שדה של 10 עד 50 אלף תושבים אלא מעל 100
אלף איש שבהן יש נפילה דרמטית או כמעט דרמטית בין כמות המשתמשים בתח"ץ
בימי "חול" (קרי ב' עד ו' כולל) לבין סופ"ש (שבת/ראשון)?
כי באוסטרליה אהובתי זה תלוי.
בסידני כמעט ואין הבדל אבל במלבורן, כמעט אותו גודל אוכלוסיה, הבדל לא דרמטי
אלא האמ אמ אמא והסב סב סבתא של המאוד דרמטי בין יום חול לבין שבת/ראשון.
בשבת/ראשון ממוצע בכל מלבורן הגדולה יש נפילה של בין 80 ל-95 אחוז, כן, כן,
בכמות משתמשי התח"ץ.
קווים של רכבת כבדה שיש כל 8 עד 10 דקות בימי השבוע היו כל 20 דקות בסופ"ש.
וביום חול מערך כפול של 6 קרונות בסה"כ לעומת לעולם ועד מערך אחד של 3 קרונות
בסופ"ש.
בימי חול בשעות הלחץ של הבוקר והערב אין מקומות ישיבה ולעתים בקושי מקומות
עמידה ברכבות הללו ובשבת למרות שהיא בדיוק אבל בדיוק יוק יוק חצי אורך
ולכן חצי ממקומות הישיבה לא רק שלא עמדו אלא כל נוסע יכול היה לשבת במושב שלם משלו.
החשמליות במרכז, מה שנקרא באמריקאית down town ובאוסטרלית CBD
יעני סנטרל ביזנס דיסטריקט, הטראמים המפורסמים של מלבורן (במרכז אין
חיה כזו שנקראת אוטובוס ציבורי-מסחרי. יש מעט והם בינעירוניים. אין אפילו
קו פנים אחד בכל מרכז מלבורן באוטובוס. רק רכבות כבדות על חשמל, רכבות קלות
על חשמל ומוניות ספיישל על גז) בימי חול גדושות נוסעים,
לעתים גם בעמידה בימי שבת או ראשון שליש עד רבע מכמות הנוסעים,
כלומר ירידה של כ-70% בכמות.
בימי חול המוניות עמוסות נוסעים בסופ"ש קל לתפוס מונית ספיישל.
לא הייתי בלוס אנג'לס (לא הייתי בכלל באמריקה צפונית לקו המשווה אלא רק מקו
המשווה דרומה, עד לדרום צ'ילה וארגנטינה)
אבל הבנתי שמלבורן די דומה.
מלא בתים פרטיים, רחובות בד"כ שתי וערב, דאון טאון שריק בלילה ובסופ"ש
והרוב מסתמכים על הפרייבט שלהם.
אה, כן, גם הכבישים בימי חול עמוסים וגדושים במלבורן ובסופ"שים נדיר מאוד
היה לראות פקקי תנועה. בד"כ היו נראים אפילו נטושים למדי וכמעט הזכירו
סרט דיסטופי. טוב, הגזמתי קצת אבל ב-CBD היו להערכתי 95% פחות כלי
רכב לעומת ימי חול.
היכן כן היו פקקי תנועה, והיו, בסופי שבוע?
בשני הפרברים הקרובים למרכז (בין רבע שעה לשלושת רבעי שעה הליכה מהמרכז) שהיו גם ידועים כפרברי בילויים (פאבים, מסעדות, לונה פארק, בתי קפה, בתי קולנוע, קניון).
סנט קילדה וסאות' יאררה. שם הפקקים היו בליל שבת (הלילה של סוף יום ו'
ולעתים גם הלילה של סוף השבת בואך יום א').
אבל שבת בבוקר ובצהריים וביום א' בוקר וצהריים הכבישים גם בפרברים הללו היו די ריקים.