הכתבה
https://www.themarker.com/dynamo/cars/.premium-1.7961486
 
לא מחכה לממשלה: ת"א תממן אוטובוסים בשבת
עיריית תל אביב תפרסם מכרז לבחירת זכיין פרטי שיפעיל בגוש דן רשת אוטובוסים חינמיים בשבתות וחגים ■ הרשת תקיף שירות תחבורה כמעט לכל מקום בעיר, כל רבע שעה במרחק עשר דקות הליכה לתחנה ■ הערכות: רמת השרון ורמת גן יצטרפו לשירות
 
מירב מורן
10.10.2019 06:07 עודכן ב: 11.10.2019 12:07
 
{תמונת פתיח | נוסעים באוטובוס}
 
עיריית תל אביב תפרסם בתוך שבועות ספורים, מכרז לבחירת זכיין שיפעיל מטעמה שירות תחבורה עירוני בשבתות ובחגים. השירות יורכב מחמישה קווים שיפעלו מהשעה שמונה בערב שבת, ועד שתיים לפנות בוקר. ומהשעה 9 בבוקר ועד מוצאי יום השבתון.
 
האוטובוסים יעברו בין השכונות שמעבר לירקון - המשתלה, הדר יוסף, תל ברוך צפון ורמת החייל ורמת אביב; דרך מרכז העיר הישן שמדרום לירקון, לבין פלורנטין, נווה צדק, תל כביר ויפו בדרום מערב. שכונות דרום-מזרח העיר – ביצרון, כפר שלם ויד אליהו, יקבלו שירות שישתלב בקו שיעבור בגבולה המערבי של גבעתיים.
 
רשת המסלולים תאפשר להגיע בהחלפה אחת, או לכל היותר שתיים, בין כל נקודה לכל נקודה בתל אביב, כמו בימי חול. בהערכה שמרנית, טווח הכיסוי של השירות מבטיח ל-80% מתושבי תל אביב גישה לתחנת אוטובוס במרחק שאינו עולה על 600 מטר מביתם וממקום הבילוי שלהם. הרשת מחברת את הנוסעים לנקודות היציאה וההורדה של קווי התחבורה הבינעירוניים הפועלים בשבת במוניות שירות.
 
קווי התחבורה התל אביבים יצאו לדרך בתדירות שתנוע בין עשרים דקות לחצי שעה בכל קו. בקטעי הרחובות שבהם מתוכננת חפיפה בין קווים, כמו במרכז העיר ובצירים הראשיים בשכונות הצפון והדרום, התדירות תעלה ל-15 ואף עשר דקות, וכך ניתן יהיה לקצר את זמן הנסיעה באמצעות החלפה בין קווים.
 
תחבורה בשבת או חנייה בשבת
 
{תמונה 1 | אוטובוס של חברת דן}
 
הנסיעה בתחבורה הציבורית בסופי השבוע בתל אביב תהיה בחינם, ובשלב ראשון השירות יהיה פתוח לכל. עם זאת, לעירייה יש זכות חוקית לקבוע כי העלייה להסעה מחייבת הצגה של כרטיס תושב. לכן במקרה של ביקוש גדול, ניתן יהיה לקבוע הגבלה כזו בעתיד.
 
בעיריית תל אביב שואפים לשתף פעולה עם הרשויות המקומיות השכנות - קרובות ורחוקות. שירות ציבורי בשבת נותן מענה לתושבים המתקוממים נגד העלויות הגבוהות של החזקת רכב פרטי בעיר. שירות אשר מביא בנוחות ובבטחה ובחינם תושבים מכל רחבי המטרופולין לבילוי הזמן הפנוי בתל אביב, טוב לבעלי העסקים ולביקוש לשטחי מסחר, ואת זה מבינים גם בעירייה.
 
שליחים מטעמו של ראש העיר פנו בחודשים האחרונים אל הגורמים הרלבנטיים בעיריות של גוש דן והציעו שיתוף פעולה. השליחים של ראש העיר תל אביב הציעו לגורמים בעיריות להשתתף בסכומים שנעים בין רבע לחצי מיליון שקל בשנה, למימון ההוצאות הכרוכות בהארכת קווי התחבורה אליהן.
 
ראש העיר רמת השרון אבי גרובר, אשר מראשית השנה מפעיל קו הסעות על חשבון העירייה בסופי השבוע, השיב בחיוב וככל הנראה שירות התחבורה שהוא יזם ישתלב בשירות התל אביבי, כשייבחר הזכיין להפעלתו. עיריית רמת גן, שהפעילה שני קווי הסעות בקיץ החולף למשך חודש וחצי והפסיקה אותו בינתיים, עשויה להצטרף באופן דומה, אם חברי המועצה והקואליציה יקבלו החלטה להקצות כסף לשירות מתקציב העירייה.
 
העיריות של מודיעין, פתח תקווה, ראשון לציון וקריית אונו טרם החזירו תשובה. במועצות הערים שבהן הקואליציה מורכבת גם ממפלגות דתיות, הדבר עלול להקשות ואף לטרפד את יישום היוזמה. במועצות הערים שבהן יביאו בחשבון שהסעות לתוך תל אביב מרחיקות את התושבים מבילוי בעסקים המקומיים, עלולות להתעורר השגות מהיבטים כלכליים.
 
{תמונה 2 | מוניות שירות}
 
נזכיר כי פתח תקווה מקבלת כבר היום שירות מקו מוניות השירות 66 שפועל באופן סדיר בסופי שבוע וחגים. במסלולו הקבוע מחוף הים באלנבי, דרך מרכז תל אביב ולאורך ציר ז'בוטינסקי עד אזור השוק ומרכז העיר הוותיק של פתח תקווה, הוא עובר ליד שכונות המגורים הוותיקות בצפון רמת גן.
 
לעיריית גבעתיים הוקצו שלושה קווי מוניות שירות מטעם העירייה, ביוזמת ראש העיר רן קוניק, אשר יתחילו לפעול בתחום העיר בשבתות ובחגים בשנה הקרובה. גבעתיים דנה בעלויות ההצטרפות ליוזמה של תל אביב.
 
טרם הוחלט אם התחנות במסלולים של השירות התל אביבי יהיו קבועות או גמישות במתכונת מונית שירות. כדי שהאוטובוסים יוכלו לשרת נוסעים מהתחנות הקבועות, העירייה תצטרך לשנות את ההסדר שמתיר למכוניות פרטיות לחנות בתחום התחנות בזמנים שהתחבורה הציבורית מושבתת. אפשרות אחרת היא שאוטובוס השבת יאסוף בכל נקודה במסלול, והנוסעים יסמנו לנהג לעצור להם בהנפת יד.
 
10 מיליון שקלים, 40 אוטובוסים, 50 נהגים
 
תפעול חמישה קווים בסופי השבוע דורש צי של 40 אוטובוסים וכ-50 נהגים. לפי המחירים המקובלים בשוק, עלות הפעלת שירות בהיקף כזה מתקרבת ל-250 אלף שקל בכל סוף שבוע וכ-12 מיליון שקל בשנה. בחוזה ארוך טווח אפשר לבקש ולהשיג מחיר טוב יותר, ולצמצם את ההוצאה ל-10 מיליון שקל בקירוב. חישוב זה נעשה לפי 52 שבתות, ואינו כולל סופי שבוע שכוללים חגים שמספרם משתנה משנה לשנה, ויכולים להוסיף 10% עד 15% לעלות הכספית הכוללת.
 
המשך....