תחבורה ציבורית בוינה ובפראג

תחבורה ציבורית בוינה ובפראג

תחבורה ציבורית בוינה ובפראג

חזרנו אתמול מחופשה של שמונה ימים בשני הערים.
תחבורה ציבורית מדהימה ויעילה שגורמת לתושבים רבים להשאיר את הרכב בבית אכן לא הבחנו בפקקים ועומסים . נתחיל מזה שמספיק לקנות כרטיס (יומי,יומיים.שלושה ימים) ,לתקף אותו פעם אחת וזהו רק לשמור לביקורת של פקחים.
הרשת כוללת מטרו,רכבות פרבריות,חשמליות ואוטובוסים.השילוט ברור כולל מסלול הקוו ולוח הזמנים בחלוקה לשבוע העבודה בזמן שנת הלימודים ,בחופשה מבתי הספר,יום שבת,יום ראשון .
בוינה יש קשר רכבתי משדה התעופה לעיר בכרטיס נפרד (אנו נסענו בS7 האיטי והזול יותר) , בפראג לעומת זאת יש להגיע עם המטרו הצהוב לתחנה הסופית המערבית של הקוו ומשם לקחת קוו 100 ,הטסים לנתב"ג צריכים להגיע לטרמינל 1 והכל בכרטיס אחד לא צריך לקנות כרטיס נפרד .
בפראג אגב הבחנתי במפרקיות חמש דלתות ואוטובוס רגיל עם ארבע דלתות .
בסך הכל מעורר קנאה כשנזכרים במה שיש לנו כאן בישראל
 
ככה זה תמיד כאשר תיירים נוסעים למקומות עם תחץ תדיר

תחבורה ציבורית בוינה ובפראג

חזרנו אתמול מחופשה של שמונה ימים בשני הערים.
תחבורה ציבורית מדהימה ויעילה שגורמת לתושבים רבים להשאיר את הרכב בבית אכן לא הבחנו בפקקים ועומסים . נתחיל מזה שמספיק לקנות כרטיס (יומי,יומיים.שלושה ימים) ,לתקף אותו פעם אחת וזהו רק לשמור לביקורת של פקחים.
הרשת כוללת מטרו,רכבות פרבריות,חשמליות ואוטובוסים.השילוט ברור כולל מסלול הקוו ולוח הזמנים בחלוקה לשבוע העבודה בזמן שנת הלימודים ,בחופשה מבתי הספר,יום שבת,יום ראשון .
בוינה יש קשר רכבתי משדה התעופה לעיר בכרטיס נפרד (אנו נסענו בS7 האיטי והזול יותר) , בפראג לעומת זאת יש להגיע עם המטרו הצהוב לתחנה הסופית המערבית של הקוו ומשם לקחת קוו 100 ,הטסים לנתב"ג צריכים להגיע לטרמינל 1 והכל בכרטיס אחד לא צריך לקנות כרטיס נפרד .
בפראג אגב הבחנתי במפרקיות חמש דלתות ואוטובוס רגיל עם ארבע דלתות .
בסך הכל מעורר קנאה כשנזכרים במה שיש לנו כאן בישראל
ככה זה תמיד כאשר תיירים נוסעים למקומות עם תחץ תדיר
לא לחוצים בזמן כמו ביום עבודה בארץ, ולא מגיעים למקומות שרק מקומיים צריכים, ושם התחץ פחות טובה.
 

darkshadow1

New member
פראג קטנה יותר מגוש דן,

ככה זה תמיד כאשר תיירים נוסעים למקומות עם תחץ תדיר
לא לחוצים בזמן כמו ביום עבודה בארץ, ולא מגיעים למקומות שרק מקומיים צריכים, ושם התחץ פחות טובה.
פראג קטנה יותר מגוש דן,
ומבדיקה קטנה באינטרנט יש בה 3 קווי מטרו ועוד 8-9 קווים של רכבת פרברית. בגוש דן- 0 קווי מטרו ועוד בערך 5 קווים של רכבת כבדה (חלקם פרבריים יותר וחלקם פחות).
 
אכן המטרו בפיגור, אך בצירים של המטרו גם היום יש תחץ תדיר

פראג קטנה יותר מגוש דן,
ומבדיקה קטנה באינטרנט יש בה 3 קווי מטרו ועוד 8-9 קווים של רכבת פרברית. בגוש דן- 0 קווי מטרו ועוד בערך 5 קווים של רכבת כבדה (חלקם פרבריים יותר וחלקם פחות).
אכן המטרו בפיגור, אך בצירים של המטרו גם היום יש תחץ תדיר
השאלה עם תושב פראג שנוסע לפרברים או בין שכונות לא על אותו הציר עד כמה נוחה לו התח"ץ.
---------------------------------------
תושבת מניויורק שגרה כמה חודשים בירושלים אמרה לי שהתחבורה הציבורית לדעתה יותר טובה בירושלים, ויש הרבה חוסרים וכשלים במטרו שם.
 

darkshadow1

New member
באופן כללי מטרו מהיר ונוח יותר מאוטובוסים.

אכן המטרו בפיגור, אך בצירים של המטרו גם היום יש תחץ תדיר
השאלה עם תושב פראג שנוסע לפרברים או בין שכונות לא על אותו הציר עד כמה נוחה לו התח"ץ.
---------------------------------------
תושבת מניויורק שגרה כמה חודשים בירושלים אמרה לי שהתחבורה הציבורית לדעתה יותר טובה בירושלים, ויש הרבה חוסרים וכשלים במטרו שם.
באופן כללי מטרו מהיר ונוח יותר מאוטובוסים.
אני מסכים שלתיירים בדר"כ התחבורה הציבורית נראית טובה יותר ממה שהיא במציאות- אבל לפחות במקרה של פראג נראה שהתחבורה הציבורית מפותחת יותר באופן כללי. הרכבת התחתית של ניו-יורק היא כנראה הגרועה ביותר שיצא לי להיתקל בה בחו"ל מבחינת התחזוקה הכללית ונוחות הנסיעה (כל מיני הומלסים וקבצני נדבות מפחידים שמסתובבים בתחנות וברכבות)- כשאולי רק קו הרכבת המסכן שעובר במרכז סן-פרנסיסקו מהווה תחרות. חוץ מזה ירושלים היא עיר קטנה בהרבה (מיליון תושבים, לעומת 3.5 בגוש דן וכ-20 מיליון במטרופולין ניו-יורק) כך שמן הסתם יש בה פחות פקקים ויחסית קל להגיע ממקום למקום גם כשנוסעים באוטובוסים.
 

Ccyclist

Well-known member
מעיון במפות גוגל נראה שהמטרו נוהג לחבר קצוות קווי חשמלית

באופן כללי מטרו מהיר ונוח יותר מאוטובוסים.
אני מסכים שלתיירים בדר"כ התחבורה הציבורית נראית טובה יותר ממה שהיא במציאות- אבל לפחות במקרה של פראג נראה שהתחבורה הציבורית מפותחת יותר באופן כללי. הרכבת התחתית של ניו-יורק היא כנראה הגרועה ביותר שיצא לי להיתקל בה בחו"ל מבחינת התחזוקה הכללית ונוחות הנסיעה (כל מיני הומלסים וקבצני נדבות מפחידים שמסתובבים בתחנות וברכבות)- כשאולי רק קו הרכבת המסכן שעובר במרכז סן-פרנסיסקו מהווה תחרות. חוץ מזה ירושלים היא עיר קטנה בהרבה (מיליון תושבים, לעומת 3.5 בגוש דן וכ-20 מיליון במטרופולין ניו-יורק) כך שמן הסתם יש בה פחות פקקים ויחסית קל להגיע ממקום למקום גם כשנוסעים באוטובוסים.
מעיון במפות גוגל נראה שהמטרו נוהג לחבר קצוות קווי חשמלית
אמנם אין בפראג מעגל חיצוני, אבל יש עיקרון לפיו התחנות האחרונות של קווי המטרו חוצים 2-3 קווי חשמלית באזור חיצוני יחסית, דבר שמאפשר החלפה נוחה מחוץ למרכז העיר.
&nbsp
לעניין עיקרון פיזור המטרו בפרברים: אם שני קווים מקבילים במרכז העיר נמצאים במרחק הליכה של 500-800 מטר זה מזה, הרי שבפרברים הפנימיים כמו גבעתיים או עבר הירקון המרחק ביניהם גדל לקילומטר וחצי ובפרברים החיצוניים כמו פתח תקווה, ראש העין, רמת השרון או כפר סבא המרחק בין הקווים גדל ל3-4 קילומטר. מבחינת התושבים החיצוניים שיעדם מרכז הגוש העירוני הם אינם יותר מ1.5-2 ק"מ מתחנות המטרו שנגיש לאלו שרחוקים ממנו בנסיעה משלימה של כמה דקות (מי שצריך את מרכז העיר נוטה להתגורר קרוב יותר לצירי המטרו ויכול ללכת לתחנה ללא אמצעי משלים, ללכת 10 דקות לתחנה זה דבר די מקובל). הבעיה היא כשרוצים להגיע לפרבר על הציר המקביל ואז צריך להמתין לאוטובוס היקפי בתדירות ועדיפות מופחתת מאלו של המטרו או אוטובוס חישורי, ואז צריך לגמוע 3-4 ק"מ ברחובות עירוניים איטיים של 50 קמ"ש כי השירות ההיקפי מנסה לשרת אזורים מאוכלסים ולא כבישים מהירים אם ישנם. אם היעד הוא במרחק שני צירי מטרו זה הופך ל 6-8 ק"מ בתנאים שלא תורמים לנסיעה היקפית ועדיף כבר לקחת מטרו למרכז העיר ולהחליף שם.
&nbsp
דוגמה קונקרטית מלונדון: קניון ברנט קרוס וכן הפארקים המסחריים בקרבתו. זהו מוקד פרברי מובהק על גבול אזורים 3-4 ועל הכביש הצפון מעגלי, כ5-6 ק"מ ממני בקו אווירי אך ללא ציר ישיר אליו. ברכב הוא היה כ 25 דקות ממני. ברכבת התחתית - כ 45-50 דקות על ענף אחר של אותו הקו
תוך החלפה בקמדן טאון שבאזור 2 ועם נסיעה משלימה של 2-3 דקות מהתחנה עם השם המטעה Brent Cross שנמצאת כ 10 דקות הליכה מהקניון עצמו, מיתוג מחדש לתחנה שבעבר נקראה Brent. יש מחוץ לקניון מסוף אוטובוסים גדול עם קווים מכל רחבי צפון וצפון חערב לונדון, אבל הקו הישיר יותר ממני לקח מעל שעה והקו ההיקפי יותר כשעה וחצי, ואם היעד היה בחנויות המחסן אז היה צריך להוסיף הליכה של כרבע שעה או החלפה לקו אחר במסוף. (חנויות המחסן כללו חנות ציוד משרדי, מעבדת שירות שנדרשתי לשירותיה ומוקדי עניין נוספים מעבר למה שהיה בקניון או במרכז העיר). זהו סוג של מקום שאינו נוח בתח"צ אבל אי אפשר להמנע ממנו, וחשיבותו גורמת לכך שיש תוכניות להוסיף לו תחנת רכבת על קו רכבת פרברית שחולף בקרבתו, דבר שלהערכתי אולי היה מקצר את הנסיעה ממני לשם ל35 דקות בתיאום מושלם לפרברית אך ריאלית אני מניח שהנסיעה היתה אורכת כ 45 דקות בגלל בתדירות הנמוכה של הפרברית.
&nbsp
לשם השוואה - מרכז העיר היה כ 20 דקות נסיעה ממני בתחתית כולל ירידה לתחנה והמתנה לקו לענף הנכון, קמדן טאון על המרכז המשני שלה היתה כ10 דקות ממני. במצב כזה חיים יותר "פנימה והחוצה" מאשר "הצידה".
 

Ccyclist

Well-known member
נתון נוסף: לפי גוגל מדובר במרחק של 8.5 ק"מ בכבישים.

מעיון במפות גוגל נראה שהמטרו נוהג לחבר קצוות קווי חשמלית
אמנם אין בפראג מעגל חיצוני, אבל יש עיקרון לפיו התחנות האחרונות של קווי המטרו חוצים 2-3 קווי חשמלית באזור חיצוני יחסית, דבר שמאפשר החלפה נוחה מחוץ למרכז העיר.
&nbsp
לעניין עיקרון פיזור המטרו בפרברים: אם שני קווים מקבילים במרכז העיר נמצאים במרחק הליכה של 500-800 מטר זה מזה, הרי שבפרברים הפנימיים כמו גבעתיים או עבר הירקון המרחק ביניהם גדל לקילומטר וחצי ובפרברים החיצוניים כמו פתח תקווה, ראש העין, רמת השרון או כפר סבא המרחק בין הקווים גדל ל3-4 קילומטר. מבחינת התושבים החיצוניים שיעדם מרכז הגוש העירוני הם אינם יותר מ1.5-2 ק"מ מתחנות המטרו שנגיש לאלו שרחוקים ממנו בנסיעה משלימה של כמה דקות (מי שצריך את מרכז העיר נוטה להתגורר קרוב יותר לצירי המטרו ויכול ללכת לתחנה ללא אמצעי משלים, ללכת 10 דקות לתחנה זה דבר די מקובל). הבעיה היא כשרוצים להגיע לפרבר על הציר המקביל ואז צריך להמתין לאוטובוס היקפי בתדירות ועדיפות מופחתת מאלו של המטרו או אוטובוס חישורי, ואז צריך לגמוע 3-4 ק"מ ברחובות עירוניים איטיים של 50 קמ"ש כי השירות ההיקפי מנסה לשרת אזורים מאוכלסים ולא כבישים מהירים אם ישנם. אם היעד הוא במרחק שני צירי מטרו זה הופך ל 6-8 ק"מ בתנאים שלא תורמים לנסיעה היקפית ועדיף כבר לקחת מטרו למרכז העיר ולהחליף שם.
&nbsp
דוגמה קונקרטית מלונדון: קניון ברנט קרוס וכן הפארקים המסחריים בקרבתו. זהו מוקד פרברי מובהק על גבול אזורים 3-4 ועל הכביש הצפון מעגלי, כ5-6 ק"מ ממני בקו אווירי אך ללא ציר ישיר אליו. ברכב הוא היה כ 25 דקות ממני. ברכבת התחתית - כ 45-50 דקות על ענף אחר של אותו הקו
תוך החלפה בקמדן טאון שבאזור 2 ועם נסיעה משלימה של 2-3 דקות מהתחנה עם השם המטעה Brent Cross שנמצאת כ 10 דקות הליכה מהקניון עצמו, מיתוג מחדש לתחנה שבעבר נקראה Brent. יש מחוץ לקניון מסוף אוטובוסים גדול עם קווים מכל רחבי צפון וצפון חערב לונדון, אבל הקו הישיר יותר ממני לקח מעל שעה והקו ההיקפי יותר כשעה וחצי, ואם היעד היה בחנויות המחסן אז היה צריך להוסיף הליכה של כרבע שעה או החלפה לקו אחר במסוף. (חנויות המחסן כללו חנות ציוד משרדי, מעבדת שירות שנדרשתי לשירותיה ומוקדי עניין נוספים מעבר למה שהיה בקניון או במרכז העיר). זהו סוג של מקום שאינו נוח בתח"צ אבל אי אפשר להמנע ממנו, וחשיבותו גורמת לכך שיש תוכניות להוסיף לו תחנת רכבת על קו רכבת פרברית שחולף בקרבתו, דבר שלהערכתי אולי היה מקצר את הנסיעה ממני לשם ל35 דקות בתיאום מושלם לפרברית אך ריאלית אני מניח שהנסיעה היתה אורכת כ 45 דקות בגלל בתדירות הנמוכה של הפרברית.
&nbsp
לשם השוואה - מרכז העיר היה כ 20 דקות נסיעה ממני בתחתית כולל ירידה לתחנה והמתנה לקו לענף הנכון, קמדן טאון על המרכז המשני שלה היתה כ10 דקות ממני. במצב כזה חיים יותר "פנימה והחוצה" מאשר "הצידה".
נתון נוסף: לפי גוגל מדובר במרחק של 8.5 ק"מ בכבישים.
 
אין משמעות לתח"צ תדיר כשאין נתיב נפרד לחלוטין.

אכן המטרו בפיגור, אך בצירים של המטרו גם היום יש תחץ תדיר
השאלה עם תושב פראג שנוסע לפרברים או בין שכונות לא על אותו הציר עד כמה נוחה לו התח"ץ.
---------------------------------------
תושבת מניויורק שגרה כמה חודשים בירושלים אמרה לי שהתחבורה הציבורית לדעתה יותר טובה בירושלים, ויש הרבה חוסרים וכשלים במטרו שם.
אין משמעות לתח"צ תדיר כשאין נתיב נפרד לחלוטין.
אתה יכול להוציא אוטבוס גם כל 2 דקות, הנוסע עדיין יחווה את התדירות שמכתיב הפקק בכביש ולא את התדירות שבה האוטבוסים יוצאים. כנ"ל לגבי מהירות נסיעה ממוצעת.
 

Ccyclist

Well-known member
יש הבדל תהומי בין קו שיוצא כל 5 דקות וקו של פעם בחצי שעה.

אין משמעות לתח"צ תדיר כשאין נתיב נפרד לחלוטין.
אתה יכול להוציא אוטבוס גם כל 2 דקות, הנוסע עדיין יחווה את התדירות שמכתיב הפקק בכביש ולא את התדירות שבה האוטבוסים יוצאים. כנ"ל לגבי מהירות נסיעה ממוצעת.
יש הבדל תהומי בין קו שיוצא כל 5 דקות וקו של פעם בחצי שעה.
הראשון מאפשר נסיעה ללא התחשבות בלו"ז, ירידה בתחנות ביניים וחזרה לנסיעה, ונסיעות מבוססות החלפה עם קווים בתדירות דומה.
&nbsp
השני טוב לנסיעה בין שתי נקודות אם מתאמצים להגיע לתחנה 5-10 דקות לפני זמן ההגעה שלו.
&nbsp
אפילו אם אין תחנות ויסוט ויש מעט באנצ'ינג הקו מהסוג הראשון נותן לנוסעיו שירות עדיף שמושך יותר משתמשים למערכת, בעוד שהקו מהסוג השני מושך רק את מי שאין להם ברירה אחרת, במיחוד אם התדירות שלו פחותה עוד יותר, למשל פעם בשעה.
&nbsp
תח"צ תדירה יכולה לעודד בחירה בתח"צ במקום ברכב הפרטי גם כשהיא עומדת באותם הפקקים כי היא פותרת את בעיית החנייה. תח"צ לא תדירה פשוט אינה אטרקטיבית ואינה יכולה להתחרות באמצעים אחרים כולל באמצעים לא ממונעים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זה פשוט לא נכון, גם לתיירים יש לא פעם לחץ זמנים לא קטן בכלל

ככה זה תמיד כאשר תיירים נוסעים למקומות עם תחץ תדיר
לא לחוצים בזמן כמו ביום עבודה בארץ, ולא מגיעים למקומות שרק מקומיים צריכים, ושם התחץ פחות טובה.
זה פשוט לא נכון, גם לתיירים יש לא פעם לחץ זמנים לא קטן בכלל
למשל כשהם בדרך למשהו שמתחיל בשעה מסוימת (מופע, סיור ועוד) במיוחד אם הזמינו אליו כרטיסים מראש, וכידוע לך, בחו"ל מקפידים הרבה יותר על דיוק בזמנים, ולא תמיד יכניסו אותך אם איחרת אפילו במעט (למקום העבודה כנראה יכניסו אותך גם אם תאחר בכמה דקות). אם תוסיף לכך את העובדה שתיירים לא מכירים בד"כ את האזור ולא מתמצאים היטב בנבכי התחבורה הציבורית (או שולטים בשפה) ולפעמים סתם בעיה קטנה עלולה לעכב אותם מאוד, הרי שהמסקנה אינה ברורה מאליה, אלא אם התחבורה הציבורית פשוט באמת הרבה יותר פשוטה, נוחה ויעילה.
&nbsp
מניסיוני האישי לפחות במרכז וינה היא אכן כזאת. הדבר שהרשים אותנו יותר מכל (בעיקר בתחתית אבל גם לא מעט בחשמליות) הוא התדירות הגבוהה במהלך היום (ולא בשעות העומס!). אנשים פשוט לא רצים לרכבת/לאוטובוס כי לא צריך – בעוד 2–5 דק' יהיה שוב. ומכיוון שאלה נתיבים ייעודיים גם הזמנים מדויקים, וזה לא כמו בישראל שעד שכבר יש לוח דיגיטלי, כשהוא כותב עוד 3 דק' לאוטובוס זה יכול גם להיות בעוד דקה (כי רצב הרענון שלו איטי) ומנגד זה יכול להיות גם בעוד 5–10 דק' כי האוטובוס מתעכב בתחנה/ברמזור...
 
למעלה