רכבת לא מספיקה, צריך מסילה שתוכננה למהירויות כאלו.
שר התחבורה התגאה בזמנו שהרכבת לירושלים תגיע ב-28 דקות
כשמסתכלים על הרכבות המהירות הללו, שגרסאות קצת פחות מהירות שלהן כבר קיימות עשרות שנים, מה בעצם מונע שימוש ברכבת מהירה באמת (אם הרכבת החשמלית כרגע נוסעת בפועל בסביבות 150 קמ"ש, רכבת מהירה של 300 קמ"ש תעשה את הדרך בסביבות ה-15 דקות)?
 
האם מדובר רק בשיקולי תקציב נטו?
רכבת לא מספיקה, צריך מסילה שתוכננה למהירויות כאלו.
המסילה ה"מהירה" לירושלים מהירה רק בהשוואה לקו הישן. מדובר במסילה סטנדרטית למהירות עד 160 קמ"ש.
 
מערכות של 300 קמ"ש דורשות מסילות ייעודיות שנבנו למהירות זו מלכתחילה.
 
בין 160 קמ"ש ל 300 קמ"ש ישנן מספר מהירויות ביניים מקובלות בעולם כמו 200 קמ"ש ו 250 קמ"ש שחלקן אפשרי אחרי יישור מסילות קיימות וחלקן מתבסס על שילוב נסיעות על חלקים ממסילה מהירה שנועדה ל 300 קמ"ש ושלוחות איטיות יותר ממנה.
 
רכבת ישראל מתכננת לשדרג בעתיד את הקו הראשי מבאר שבע דרך לוד לתל אביב וחיפה למהירות של 230 קמ"ש או 250 קמ"ש אבל זה יצריךשינויי תוואי, דוגמה בולטת היא באזור בנימינה, חדרה וקיסריה שם התוואי הקיים אמור להיות מוחלף בתוואי חדש.
 
הבחירה אם לבנות למהירות ביניים או מהירות גבוהה היא פועל יוצא של רמת הצפיפות והשטח הפנוי. באזור כמו מישור החוף קשה למצוא תוואים חדשים לדרישות הגבוהות של 300 קמ"ש אז מהירות ביניים היא שאיפה נאותה.