התשובה והחיים האמיתיים די מורכבים
איזה אינטרס יש למפעיל להוסיף נסיעות?
הרי הוא מקבל תשלום פיקס לפי ק"מ ולפי נסיעות קבועות.
 
וגם אם הוא מקבל תשלום אקסטרה מה למשל ימנע ממנו לגרוע נסיעות מקו שעובר באיזור פקוק מאוד לטובת אקסטרא נסיעות בקווים אחרים נוחים יותר?
הקנס חייב להיות גבוה יותר מהתשלום שהם מקבלים על אקסטרא נסיעות.
התשובה והחיים האמיתיים די מורכבים
המציאות היא שיש קווים שבהם נדרשים תגבורים. החשודים המיידיים הם קווים המשמשים בעיקר חרדים אבל זה נכון גם לקווים אחרים כמו קווי חייילים, קווים המשרתים אזורי הופעות המוניים כמו פארק הירקון ועוד.
מטרת כולם (גם המשרד וגם המפעילים), היא לא להשאיר אף אחד מאחור בגלל היערכות לא מספקת. אבל המפעילים כמובן לא עובדים בחינם. התגבורים האלנה הם כאב ראש מספיק רציני גם אם אתה לא מפסיד עליהם (בד"כ ההיערכות המיוחדת שדורשת שימוש בקבלני משנה, תשלומי לילה לסדרנים ונהגים וכו' לא משאירה רווח למפעיל, אבל הוא לא צריך להפסיד).
כשהמפעיל והמשרד יודעים שנדרש תגבור הם מנסים להעריך באמצעות מודיעין כמה אוטובוסים נוספים יידרשו מעבר ללו"ז ומכניסים את זה ללו"ז הקו לאותו יום. ואז כמובן מדובר בק"מ שמשולמים למפעיל.
הבעיה, אם זו הערכת חסר, והמפעיל נדרש להוציא יותר אוטובוסים מעבר למה שברישוי, הוא לא מקבל כסף (יש מנגנון שמאפשר לפצות אותו על זה בדיעבד בתמורה להוכחת נסיעה, אבל זה מסורבל ולפעמים מוביל לויכוחים מיותרים ומתישים).
אם זו הערכת יתר, המפעיל נדרש לבצע את כל הנסיעות ברישוי כלשונן, כלומר לשלוח אוטובוס עם 0 נוסעים לצפת רק כי הוא כבר ברישוי. בהקשר זה חשוב להבין שהמפעיל אמנם כבר הביא נהג ואוטובוס, אבל יש עלות שונה לנסיעה ותעריף שונה וכמובן נמוכה יותר ל"כוננות".
ואם הוא העריך את הכל נכון חוץ מאת השעה המדויקת שבה הוא יצטרך את האוטובוס הוא שוב בבעיה. כי הוא חייב לשלוח אותו לפי השעה המדויקת ברישוי גם אם 1000 איש הולכים לצאת בעוד 10 דקות.
מטרת הפרק היא לתת את הגמישות הנוספת בתוך מערכת הרישוי, כך שכל הבעיות האלה ייפתרו בתוך המערכת, מה שיאפשר גם תשלום מדויק יותר מצד המשרד, גם יאפשר יישום של הגיון תפעולי בשטח וגם, (הכי חשוב) ייתן מענה טוב יותר לנוסעים.