ניצול ערך צבור ברכבת ישראל
ניצול ערך צבור ברכבת ישראל
מאז ומתמיד אני מסתבך בניצול הערך הצבור ברכבת ישראל. האמת היא שאף פעם אין לי זמן לחקור את הנושא עד תום בהגיעתי לתחנה אחרת הייתי יכול אולי לפתור את הבעיות שלי אחת ולתמיד.
בעבר הסתבכתי עם הצורך לבחור תהליך בשם המוזר "תרום תיקוף" בטרם בחירת היעד, כאשר המונח הזה מתייחס למעשה לבחירה מראש של הערך הצבור כאמצעי תשלום עבור הנסיעה הקרובה.
כעת הבעיות הן אחרות:
א. לפעמים אני כן מצליח לרכוש נסיעה בעצמי באמצעות המכונות בתחנות באמצעות הערך הצבור, ואז אני מרגיש כמו בחו"ל (אבל עדיין לא כמו בלונדון עם כרטיס אוסטר האהוב עלי כמובן...). אבל, קורה לי גם שהאופציה של בחירת הערך הצבור מופיעה באפור ואינה ניתנת לבחירה (greyed-out). כאשר זה קורה כל נסיון נוסף מוביל לאותה תגובה ואני נאלץ לנטוש את המכונה ולהמתין בתור לקופה מאויישת. כבר החמצתי רכבת בגלל הבעיה המוזרה הזו שנראית כמו באג.
ב. בקופות המאויישות תמיד אומרים לי שממש לא כדאי כלכלית להשתמש בערך הצבור והנסיעות ברכבת ישראל יוצאות זולות יותר אם משלמים בכרטיס אשראי או במזומנים לכל נסיעה במקום להשתמש בערך הצבור. זה לא מה שאני יודע וזה נוגד את כל הרעיון של כרטיס הרב-קו שמיועד לפשט את החיים של כולם על ידי שחרור מעיסוק באמצעי תשלום לפני כל נסיעה. אני סבור שמדובר באי-הבנה מצדם של הקופאים בהקשר לכרטיסי רב קו המעניק הנחה (אזרח וותיק במקרה שלי). נראה לי שהקופאים אינם מבינים שמראש קיבלתי הנחה של 50% בעת הטעינה כך שלמרות התשלום המלא לכאורה תמורת כל נסיעה אני משלם למעשה 50% כפי שאני אמור לשלם. אבל, דיברתי עם נוסעי רכבת אחרים וכולם אמרו לי שצוותי התחנות והקופאיות אומרים להם בתוקף שיפסיקו להשתמש בערך צבור וישלמו במזומנים או בכרטיס אשראי לכל נסיעה כדי להוזיל את הנסיעות, ושההוזלה לתשלום במזומנים חלה גם על כרטיסים ללא הנחת אזרח וותיק וכו'. אני ממשיך בשלי ועומד על זכותי לשלם בערך צבור ולא להתחיל לעסוק בכסף קטן או כרטיס אשראי. האם מישהו יוכל לשפוך אור על הענין המוזר והבלתי-הגיוני בעליל?
ג. נאמר לי שעם ערך צבור לא ניתן לרכוש נסיעת הלוך וחזור, אבל בעבר, לפחות עד לפני כחודש-חודשיים, דווקא תמיד עשיתי זאת. האם אכן האפשרות לנסיעת הלוך וחזור המשולמת בערך צבור בוטלה? זה לא שאני מחפש הנחה נוספת כי אין וגם לא הייתה, אלא שאני מחפש דרך לחסוך מעצמי את העיסוק בתהליך המבלבל נורא של רכישת נסיעה גם בדרך חזרה.
למרות שלישראל שם של start-up nation אשר מפיצה טכנולוגיות חדשניות בעולם הנסיון שלי הוא שאימוץ טכנולוגיות בישראל עצמה מלווה בכאבים רבים והסתבכויות מאד מאד קשות. (אפילו משלוח מייל להרבה גורמים בישראל אינו מזכה את השולח בתגובה כלשהיא...) הלוואי שבעתיד אפשר יהיה להשתמש ברב קו בצורה חלקה לכל אמצעי התחבורה וללא תקלות בוולידטורים של רכבת ישראל אשר גורמות לצוותי התחנות לכופף בכח רב את הכרטיסים ובכך לשבור את אנטנת ה-RFID. לפעמים אני מתייאש לחלוטין מכל התופעות המעייפות הללו ומתגעגע לאויסטר החביב והאמין.
ניצול ערך צבור ברכבת ישראל
מאז ומתמיד אני מסתבך בניצול הערך הצבור ברכבת ישראל. האמת היא שאף פעם אין לי זמן לחקור את הנושא עד תום בהגיעתי לתחנה אחרת הייתי יכול אולי לפתור את הבעיות שלי אחת ולתמיד.
בעבר הסתבכתי עם הצורך לבחור תהליך בשם המוזר "תרום תיקוף" בטרם בחירת היעד, כאשר המונח הזה מתייחס למעשה לבחירה מראש של הערך הצבור כאמצעי תשלום עבור הנסיעה הקרובה.
כעת הבעיות הן אחרות:
א. לפעמים אני כן מצליח לרכוש נסיעה בעצמי באמצעות המכונות בתחנות באמצעות הערך הצבור, ואז אני מרגיש כמו בחו"ל (אבל עדיין לא כמו בלונדון עם כרטיס אוסטר האהוב עלי כמובן...). אבל, קורה לי גם שהאופציה של בחירת הערך הצבור מופיעה באפור ואינה ניתנת לבחירה (greyed-out). כאשר זה קורה כל נסיון נוסף מוביל לאותה תגובה ואני נאלץ לנטוש את המכונה ולהמתין בתור לקופה מאויישת. כבר החמצתי רכבת בגלל הבעיה המוזרה הזו שנראית כמו באג.
ב. בקופות המאויישות תמיד אומרים לי שממש לא כדאי כלכלית להשתמש בערך הצבור והנסיעות ברכבת ישראל יוצאות זולות יותר אם משלמים בכרטיס אשראי או במזומנים לכל נסיעה במקום להשתמש בערך הצבור. זה לא מה שאני יודע וזה נוגד את כל הרעיון של כרטיס הרב-קו שמיועד לפשט את החיים של כולם על ידי שחרור מעיסוק באמצעי תשלום לפני כל נסיעה. אני סבור שמדובר באי-הבנה מצדם של הקופאים בהקשר לכרטיסי רב קו המעניק הנחה (אזרח וותיק במקרה שלי). נראה לי שהקופאים אינם מבינים שמראש קיבלתי הנחה של 50% בעת הטעינה כך שלמרות התשלום המלא לכאורה תמורת כל נסיעה אני משלם למעשה 50% כפי שאני אמור לשלם. אבל, דיברתי עם נוסעי רכבת אחרים וכולם אמרו לי שצוותי התחנות והקופאיות אומרים להם בתוקף שיפסיקו להשתמש בערך צבור וישלמו במזומנים או בכרטיס אשראי לכל נסיעה כדי להוזיל את הנסיעות, ושההוזלה לתשלום במזומנים חלה גם על כרטיסים ללא הנחת אזרח וותיק וכו'. אני ממשיך בשלי ועומד על זכותי לשלם בערך צבור ולא להתחיל לעסוק בכסף קטן או כרטיס אשראי. האם מישהו יוכל לשפוך אור על הענין המוזר והבלתי-הגיוני בעליל?
ג. נאמר לי שעם ערך צבור לא ניתן לרכוש נסיעת הלוך וחזור, אבל בעבר, לפחות עד לפני כחודש-חודשיים, דווקא תמיד עשיתי זאת. האם אכן האפשרות לנסיעת הלוך וחזור המשולמת בערך צבור בוטלה? זה לא שאני מחפש הנחה נוספת כי אין וגם לא הייתה, אלא שאני מחפש דרך לחסוך מעצמי את העיסוק בתהליך המבלבל נורא של רכישת נסיעה גם בדרך חזרה.
למרות שלישראל שם של start-up nation אשר מפיצה טכנולוגיות חדשניות בעולם הנסיון שלי הוא שאימוץ טכנולוגיות בישראל עצמה מלווה בכאבים רבים והסתבכויות מאד מאד קשות. (אפילו משלוח מייל להרבה גורמים בישראל אינו מזכה את השולח בתגובה כלשהיא...) הלוואי שבעתיד אפשר יהיה להשתמש ברב קו בצורה חלקה לכל אמצעי התחבורה וללא תקלות בוולידטורים של רכבת ישראל אשר גורמות לצוותי התחנות לכופף בכח רב את הכרטיסים ובכך לשבור את אנטנת ה-RFID. לפעמים אני מתייאש לחלוטין מכל התופעות המעייפות הללו ומתגעגע לאויסטר החביב והאמין.