דוח מבקר המדינה על "משבר התחבורה הציבורית":

מצב
הנושא נעול.
דוח מבקר המדינה על "משבר התחבורה הציבורית":

דוח מבקר המדינה על "משבר התחבורה הציבורית":
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/publication/Articles/Pages/2019-Transport.aspx[/URL]
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/Documents/2019-Transport-Full.pdf[/URL]

קטע מהתקציר:
"
משרד מבקר המדינה בדק את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים. בנוסף, אף נעשה הליך שיתוף הציבור באמצעות מילוי שאלונים מקוונים. יותר מ-20,000 אנשים השיבו על השאלון במלואו, והדבר מלמד על המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב.
הפרקים הדנים בהיבטים המערכתיים עוסקים בנושאים הבאים:
• התאמת תכנון הערים והשכונות לשימוש בתחבורה הציבורית
• שילוב הרכבת במערך התחבורה הציבורית
• מתכונת הפעלת שירותי האוטובוסים במדינה
• שירותי התחבורה הציבורית הניתנים ביישובים הלא-יהודיים
• היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית
הפרקים הדנים בהיבטים המטרופוליניים עוסקים בנושאים הבאים:
• פעילות הרכבת הקלה בירושלים
• הקמת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב-יפו
• איכות שירותי המטרונית וקידום פרויקטים עתידיים במטרופולין חיפה

להלן הרחבה לגבי כמה מהליקויים המרכזיים:
רמת שירות נמוכה - התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים: הצפיפותבחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה עד בלתי נסבלת; תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות; זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות; היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים; נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה.
ליקויים בפעילות מערך האוטובוסים - על אף שבשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד ש"ח כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית, העלתה הביקורת שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומחסור חמור בנהגים. בנוסף, נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים.
ליקויים בפעילות הרכבת - התחזיות החסרות בגידול במספר הנוסעים בשנים 2013-2017, תכנון ותפקוד לקויים וקשיים בין-משרדיים הביאו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר - אלה גרמו לפגיעה בטיב השירות: צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות (בעיקר בשעות השיא) וביטולי נסיעות של רכבות.
פיתוח התשתיות החיוניות מתנהל בעצלתיים. כך למשל פרויקט החשמול; פיתוח הקו המהיר לירושלים; פרויקט הוספת מסילה רביעית ב"מסדרון איילון" במטרופולין ת"א - שהוגדר פרויקט תשתית לאומי. לפי הצפי, תושלם הקמתה של המסילה בעוד שבע שנים לפחות, בעוד שכבר כיום ניתן להעריך כי בנוסף למסילה הרביעית קיים צורך אף במסילות נוספות עליה.
ליקויים בתכנון - במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת שימת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. כך, בתכנון השכונות אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי שלהן אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית.
מחסור בתשתיות לתחבורה ציבורית - הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט הצהירו כי קידום התחבורה הציבורית חיוני לפיתוחה של המדינה ולפיתוח כלכלתה. על אף שבעשור האחרון - לראשונה בהיסטוריה של המדינה - הוקצו מרבית תקציבי הפיתוח של משרד התחבורה לתחום התחבורה הציבורית, המחסור בתשתיות המיועדות לתחבורה הציבורית עדיין ניכר ומורגש. ברובד הארצי, מדובר במחסור במסילות רכבת ומספר קטן ולא מספק של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בכבישים בין-עירוניים. ברובד העירוני, מורגש מחסור של תשתיות תומכות, שמקשה להפעיל שירותי אוטובוסים איכותיים ויעילים.
כמו כן, למרות החלטות ופעולות של הממשלה לקידום תשתיות ושירותי תחבורה ציבורית ביישובים הלא-יהודיים, עדיין קיימים פערים בין היישובים הלא-יהודיים לבין היישובים היהודיים וכן, פערים גדולים בין היישובים הלא-יהודיים עצמם.
אי מתן עדיפות לתחבורה ציבורית - בצד תפעול יעיל של קווים ושל תעבורת נוסעים, נדרש גם מתן עדיפות בדרכים לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. מדובר בהקצאת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכניסה לערים הגדולות, בהקצאת נתיבים מיוחדים בתוך הערים ובמתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים. קידום התוכניות בתחום זה מתנהל בעצלתיים.
עיכובים בביצוע פרויקטים - נמצאה יכולת נמוכה לקדם פרויקטים תשתיתיים בזמן קצר ובלוחות הזמנים שנקבעו. העיכובים נמשכו שנים, ובמקרים מסוימים אף עשורים - הקמת המסילה הרביעית ב"מסדרון איילון"; הארכת קווי הרכבת הקלה בירושלים והוספת שלוחות לרכבת זו; הכפלת מסילת החוף של רכבת ישראל; הקמת הרכבת הקלה חיפה-נצרת; הכשרת נתיבים מהירים בערים השונות במטרופולין תל אביב-יפו ובכבישי גישה בין-עירוניים לתל אביב; פרויקט חשמול הרכבת ופרויקט הקו המהיר לירושלים.
הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) הוקמה כדי לקצר את פרק הזמן הנדרש לאישורן של תוכניות סטטוטוריות עבור פרויקטים תשתיתיים מורכבים. אולם קידומם של פרויקטים חיוניים שונים עוכב במשך שנים רבות בשל הליכי תכנון ארוכים מאוד בוות"ל. התמשכות תהליכי התכנון וחוסר היכולת לקדם פרויקטים בלוחות זמנים סבירים הם "תעודת עניות" לתהליכי התכנון בכלל בישראל.
היעדר רשויות מטרופוליניות לתחבורה - הקמתן חשובה לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לביצוע תיאומים בין רשויות מקומיות ויצירת שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית. עד כה, הניסיונות להקמת רשויות מטרופוליניות לא צלחו בשל סיבות שונות שהן לא בהכרח ענייניות. נדרש שהממשלה תפעל ברצינות להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה, שיוכלו לסייע בקידום פתרונות תחבורתיים בתחומי אחריותן.
היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית - ב-40 השנים האחרונות צפיפות תנועת כלי הרכב בישראל יותר משילשה עצמה, ובשנים 2016-1976 היא גדלה במצטבר בכ-241%. יישום כושל בעשור האחרון של החלטות הממשלה ושל הצוותים המקצועיים שעסקו בקידום תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי, מנע אפשרות לצמצם את השימוש ברכב הפרטי וממילא לצמצם את העומס בכבישים. במקום זאת, נוצר תמריץ לשימוש ברכב פרטי דווקא, עקב מכלול גורמים כמו מערכת כבישים שיש בה עדיפות לרכב פרטי, מדיניות המיסוי בענף הרכב, מתן הטבות שכר לעובדים המחזיקים ברכב פרטי והיעדר תחבורה ציבורית בשבת.
תפקוד משרד התחבורה - בפועל, משרד התחבורה אינו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום ענף התחבורה הציבורית, בין היתר, בגלל כשלים בתפקודו. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לא הפכה להיות יחידת סמך והיא נעדרת עצמאות, משאבים וחלק מהסמכויות שפורטו בעת הקמתה. במצב זה, היא לא הפכה לגוף המקצועי שמנהל ומוביל את ענף התחבורה הציבורית ופועל ליישום מדיניות שר התחבורה בכל שלביו. שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים.
ממצאי הביקורת מצביעים על כשל מערכתי שנובע לא רק מליקויים שמאפיינים תהליך יחיד או פרויקט יחיד אלא מכשלים החוזרים ונשנים במצבים רבים.
אכן, בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים בתחום התחבורה, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה, שבראשו עומד השר ישראל כ"ץ, שמכהן בתפקיד ממרץ 2009.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מציין כי על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים. יש להביא את כל הגורמים הללו לפעול בדחיפות ובשיתוף פעולה לטיפול בכשלים ולתיקון הליקויים, תו
 

יפית2342

New member
כן, וזה מה שהוא מצא -

דוח מבקר המדינה על "משבר התחבורה הציבורית":
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/publication/Articles/Pages/2019-Transport.aspx[/URL]
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/Documents/2019-Transport-Full.pdf[/URL]

קטע מהתקציר:
"
משרד מבקר המדינה בדק את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים. בנוסף, אף נעשה הליך שיתוף הציבור באמצעות מילוי שאלונים מקוונים. יותר מ-20,000 אנשים השיבו על השאלון במלואו, והדבר מלמד על המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב.
הפרקים הדנים בהיבטים המערכתיים עוסקים בנושאים הבאים:
• התאמת תכנון הערים והשכונות לשימוש בתחבורה הציבורית
• שילוב הרכבת במערך התחבורה הציבורית
• מתכונת הפעלת שירותי האוטובוסים במדינה
• שירותי התחבורה הציבורית הניתנים ביישובים הלא-יהודיים
• היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית
הפרקים הדנים בהיבטים המטרופוליניים עוסקים בנושאים הבאים:
• פעילות הרכבת הקלה בירושלים
• הקמת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב-יפו
• איכות שירותי המטרונית וקידום פרויקטים עתידיים במטרופולין חיפה

להלן הרחבה לגבי כמה מהליקויים המרכזיים:
רמת שירות נמוכה - התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים: הצפיפותבחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה עד בלתי נסבלת; תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות; זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות; היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים; נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה.
ליקויים בפעילות מערך האוטובוסים - על אף שבשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד ש"ח כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית, העלתה הביקורת שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומחסור חמור בנהגים. בנוסף, נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים.
ליקויים בפעילות הרכבת - התחזיות החסרות בגידול במספר הנוסעים בשנים 2013-2017, תכנון ותפקוד לקויים וקשיים בין-משרדיים הביאו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר - אלה גרמו לפגיעה בטיב השירות: צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות (בעיקר בשעות השיא) וביטולי נסיעות של רכבות.
פיתוח התשתיות החיוניות מתנהל בעצלתיים. כך למשל פרויקט החשמול; פיתוח הקו המהיר לירושלים; פרויקט הוספת מסילה רביעית ב"מסדרון איילון" במטרופולין ת"א - שהוגדר פרויקט תשתית לאומי. לפי הצפי, תושלם הקמתה של המסילה בעוד שבע שנים לפחות, בעוד שכבר כיום ניתן להעריך כי בנוסף למסילה הרביעית קיים צורך אף במסילות נוספות עליה.
ליקויים בתכנון - במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת שימת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. כך, בתכנון השכונות אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי שלהן אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית.
מחסור בתשתיות לתחבורה ציבורית - הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט הצהירו כי קידום התחבורה הציבורית חיוני לפיתוחה של המדינה ולפיתוח כלכלתה. על אף שבעשור האחרון - לראשונה בהיסטוריה של המדינה - הוקצו מרבית תקציבי הפיתוח של משרד התחבורה לתחום התחבורה הציבורית, המחסור בתשתיות המיועדות לתחבורה הציבורית עדיין ניכר ומורגש. ברובד הארצי, מדובר במחסור במסילות רכבת ומספר קטן ולא מספק של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בכבישים בין-עירוניים. ברובד העירוני, מורגש מחסור של תשתיות תומכות, שמקשה להפעיל שירותי אוטובוסים איכותיים ויעילים.
כמו כן, למרות החלטות ופעולות של הממשלה לקידום תשתיות ושירותי תחבורה ציבורית ביישובים הלא-יהודיים, עדיין קיימים פערים בין היישובים הלא-יהודיים לבין היישובים היהודיים וכן, פערים גדולים בין היישובים הלא-יהודיים עצמם.
אי מתן עדיפות לתחבורה ציבורית - בצד תפעול יעיל של קווים ושל תעבורת נוסעים, נדרש גם מתן עדיפות בדרכים לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. מדובר בהקצאת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכניסה לערים הגדולות, בהקצאת נתיבים מיוחדים בתוך הערים ובמתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים. קידום התוכניות בתחום זה מתנהל בעצלתיים.
עיכובים בביצוע פרויקטים - נמצאה יכולת נמוכה לקדם פרויקטים תשתיתיים בזמן קצר ובלוחות הזמנים שנקבעו. העיכובים נמשכו שנים, ובמקרים מסוימים אף עשורים - הקמת המסילה הרביעית ב"מסדרון איילון"; הארכת קווי הרכבת הקלה בירושלים והוספת שלוחות לרכבת זו; הכפלת מסילת החוף של רכבת ישראל; הקמת הרכבת הקלה חיפה-נצרת; הכשרת נתיבים מהירים בערים השונות במטרופולין תל אביב-יפו ובכבישי גישה בין-עירוניים לתל אביב; פרויקט חשמול הרכבת ופרויקט הקו המהיר לירושלים.
הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) הוקמה כדי לקצר את פרק הזמן הנדרש לאישורן של תוכניות סטטוטוריות עבור פרויקטים תשתיתיים מורכבים. אולם קידומם של פרויקטים חיוניים שונים עוכב במשך שנים רבות בשל הליכי תכנון ארוכים מאוד בוות"ל. התמשכות תהליכי התכנון וחוסר היכולת לקדם פרויקטים בלוחות זמנים סבירים הם "תעודת עניות" לתהליכי התכנון בכלל בישראל.
היעדר רשויות מטרופוליניות לתחבורה - הקמתן חשובה לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לביצוע תיאומים בין רשויות מקומיות ויצירת שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית. עד כה, הניסיונות להקמת רשויות מטרופוליניות לא צלחו בשל סיבות שונות שהן לא בהכרח ענייניות. נדרש שהממשלה תפעל ברצינות להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה, שיוכלו לסייע בקידום פתרונות תחבורתיים בתחומי אחריותן.
היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית - ב-40 השנים האחרונות צפיפות תנועת כלי הרכב בישראל יותר משילשה עצמה, ובשנים 2016-1976 היא גדלה במצטבר בכ-241%. יישום כושל בעשור האחרון של החלטות הממשלה ושל הצוותים המקצועיים שעסקו בקידום תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי, מנע אפשרות לצמצם את השימוש ברכב הפרטי וממילא לצמצם את העומס בכבישים. במקום זאת, נוצר תמריץ לשימוש ברכב פרטי דווקא, עקב מכלול גורמים כמו מערכת כבישים שיש בה עדיפות לרכב פרטי, מדיניות המיסוי בענף הרכב, מתן הטבות שכר לעובדים המחזיקים ברכב פרטי והיעדר תחבורה ציבורית בשבת.
תפקוד משרד התחבורה - בפועל, משרד התחבורה אינו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום ענף התחבורה הציבורית, בין היתר, בגלל כשלים בתפקודו. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לא הפכה להיות יחידת סמך והיא נעדרת עצמאות, משאבים וחלק מהסמכויות שפורטו בעת הקמתה. במצב זה, היא לא הפכה לגוף המקצועי שמנהל ומוביל את ענף התחבורה הציבורית ופועל ליישום מדיניות שר התחבורה בכל שלביו. שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים.
ממצאי הביקורת מצביעים על כשל מערכתי שנובע לא רק מליקויים שמאפיינים תהליך יחיד או פרויקט יחיד אלא מכשלים החוזרים ונשנים במצבים רבים.
אכן, בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים בתחום התחבורה, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה, שבראשו עומד השר ישראל כ"ץ, שמכהן בתפקיד ממרץ 2009.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מציין כי על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים. יש להביא את כל הגורמים הללו לפעול בדחיפות ובשיתוף פעולה לטיפול בכשלים ולתיקון הליקויים, תו
כן, וזה מה שהוא מצא -


 

המשורר5

New member
תודה


דוח מבקר המדינה על "משבר התחבורה הציבורית":
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/publication/Articles/Pages/2019-Transport.aspx[/URL]
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/Documents/2019-Transport-Full.pdf[/URL]

קטע מהתקציר:
"
משרד מבקר המדינה בדק את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים. בנוסף, אף נעשה הליך שיתוף הציבור באמצעות מילוי שאלונים מקוונים. יותר מ-20,000 אנשים השיבו על השאלון במלואו, והדבר מלמד על המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב.
הפרקים הדנים בהיבטים המערכתיים עוסקים בנושאים הבאים:
• התאמת תכנון הערים והשכונות לשימוש בתחבורה הציבורית
• שילוב הרכבת במערך התחבורה הציבורית
• מתכונת הפעלת שירותי האוטובוסים במדינה
• שירותי התחבורה הציבורית הניתנים ביישובים הלא-יהודיים
• היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית
הפרקים הדנים בהיבטים המטרופוליניים עוסקים בנושאים הבאים:
• פעילות הרכבת הקלה בירושלים
• הקמת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב-יפו
• איכות שירותי המטרונית וקידום פרויקטים עתידיים במטרופולין חיפה

להלן הרחבה לגבי כמה מהליקויים המרכזיים:
רמת שירות נמוכה - התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים: הצפיפותבחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה עד בלתי נסבלת; תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות; זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות; היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים; נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה.
ליקויים בפעילות מערך האוטובוסים - על אף שבשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד ש"ח כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית, העלתה הביקורת שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומחסור חמור בנהגים. בנוסף, נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים.
ליקויים בפעילות הרכבת - התחזיות החסרות בגידול במספר הנוסעים בשנים 2013-2017, תכנון ותפקוד לקויים וקשיים בין-משרדיים הביאו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר - אלה גרמו לפגיעה בטיב השירות: צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות (בעיקר בשעות השיא) וביטולי נסיעות של רכבות.
פיתוח התשתיות החיוניות מתנהל בעצלתיים. כך למשל פרויקט החשמול; פיתוח הקו המהיר לירושלים; פרויקט הוספת מסילה רביעית ב"מסדרון איילון" במטרופולין ת"א - שהוגדר פרויקט תשתית לאומי. לפי הצפי, תושלם הקמתה של המסילה בעוד שבע שנים לפחות, בעוד שכבר כיום ניתן להעריך כי בנוסף למסילה הרביעית קיים צורך אף במסילות נוספות עליה.
ליקויים בתכנון - במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת שימת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. כך, בתכנון השכונות אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי שלהן אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית.
מחסור בתשתיות לתחבורה ציבורית - הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט הצהירו כי קידום התחבורה הציבורית חיוני לפיתוחה של המדינה ולפיתוח כלכלתה. על אף שבעשור האחרון - לראשונה בהיסטוריה של המדינה - הוקצו מרבית תקציבי הפיתוח של משרד התחבורה לתחום התחבורה הציבורית, המחסור בתשתיות המיועדות לתחבורה הציבורית עדיין ניכר ומורגש. ברובד הארצי, מדובר במחסור במסילות רכבת ומספר קטן ולא מספק של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בכבישים בין-עירוניים. ברובד העירוני, מורגש מחסור של תשתיות תומכות, שמקשה להפעיל שירותי אוטובוסים איכותיים ויעילים.
כמו כן, למרות החלטות ופעולות של הממשלה לקידום תשתיות ושירותי תחבורה ציבורית ביישובים הלא-יהודיים, עדיין קיימים פערים בין היישובים הלא-יהודיים לבין היישובים היהודיים וכן, פערים גדולים בין היישובים הלא-יהודיים עצמם.
אי מתן עדיפות לתחבורה ציבורית - בצד תפעול יעיל של קווים ושל תעבורת נוסעים, נדרש גם מתן עדיפות בדרכים לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. מדובר בהקצאת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכניסה לערים הגדולות, בהקצאת נתיבים מיוחדים בתוך הערים ובמתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים. קידום התוכניות בתחום זה מתנהל בעצלתיים.
עיכובים בביצוע פרויקטים - נמצאה יכולת נמוכה לקדם פרויקטים תשתיתיים בזמן קצר ובלוחות הזמנים שנקבעו. העיכובים נמשכו שנים, ובמקרים מסוימים אף עשורים - הקמת המסילה הרביעית ב"מסדרון איילון"; הארכת קווי הרכבת הקלה בירושלים והוספת שלוחות לרכבת זו; הכפלת מסילת החוף של רכבת ישראל; הקמת הרכבת הקלה חיפה-נצרת; הכשרת נתיבים מהירים בערים השונות במטרופולין תל אביב-יפו ובכבישי גישה בין-עירוניים לתל אביב; פרויקט חשמול הרכבת ופרויקט הקו המהיר לירושלים.
הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) הוקמה כדי לקצר את פרק הזמן הנדרש לאישורן של תוכניות סטטוטוריות עבור פרויקטים תשתיתיים מורכבים. אולם קידומם של פרויקטים חיוניים שונים עוכב במשך שנים רבות בשל הליכי תכנון ארוכים מאוד בוות"ל. התמשכות תהליכי התכנון וחוסר היכולת לקדם פרויקטים בלוחות זמנים סבירים הם "תעודת עניות" לתהליכי התכנון בכלל בישראל.
היעדר רשויות מטרופוליניות לתחבורה - הקמתן חשובה לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לביצוע תיאומים בין רשויות מקומיות ויצירת שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית. עד כה, הניסיונות להקמת רשויות מטרופוליניות לא צלחו בשל סיבות שונות שהן לא בהכרח ענייניות. נדרש שהממשלה תפעל ברצינות להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה, שיוכלו לסייע בקידום פתרונות תחבורתיים בתחומי אחריותן.
היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית - ב-40 השנים האחרונות צפיפות תנועת כלי הרכב בישראל יותר משילשה עצמה, ובשנים 2016-1976 היא גדלה במצטבר בכ-241%. יישום כושל בעשור האחרון של החלטות הממשלה ושל הצוותים המקצועיים שעסקו בקידום תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי, מנע אפשרות לצמצם את השימוש ברכב הפרטי וממילא לצמצם את העומס בכבישים. במקום זאת, נוצר תמריץ לשימוש ברכב פרטי דווקא, עקב מכלול גורמים כמו מערכת כבישים שיש בה עדיפות לרכב פרטי, מדיניות המיסוי בענף הרכב, מתן הטבות שכר לעובדים המחזיקים ברכב פרטי והיעדר תחבורה ציבורית בשבת.
תפקוד משרד התחבורה - בפועל, משרד התחבורה אינו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום ענף התחבורה הציבורית, בין היתר, בגלל כשלים בתפקודו. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לא הפכה להיות יחידת סמך והיא נעדרת עצמאות, משאבים וחלק מהסמכויות שפורטו בעת הקמתה. במצב זה, היא לא הפכה לגוף המקצועי שמנהל ומוביל את ענף התחבורה הציבורית ופועל ליישום מדיניות שר התחבורה בכל שלביו. שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים.
ממצאי הביקורת מצביעים על כשל מערכתי שנובע לא רק מליקויים שמאפיינים תהליך יחיד או פרויקט יחיד אלא מכשלים החוזרים ונשנים במצבים רבים.
אכן, בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים בתחום התחבורה, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה, שבראשו עומד השר ישראל כ"ץ, שמכהן בתפקיד ממרץ 2009.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מציין כי על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים. יש להביא את כל הגורמים הללו לפעול בדחיפות ובשיתוף פעולה לטיפול בכשלים ולתיקון הליקויים, תו
תודה

נקווה שהם יסיקו את המסקנות ובשנה הבאה נוכל להגיע למקומות באותה מהירות כמו רכב. ואפילו יותר מהר כמו שזה צריך להיות. שיהיה לכולנו אינטרס לסוע בתחבורה ציבורית, פחות לזהם, פחות לבזבז. להיות יותר יעילים בקיצור.
תודה לפורום, שעוזר לנו בזה בכל דבר בלי קשר למה שהם מחליטים שם בדרגות הגבוהות שבסופו של דבר משפיע עלינו על הבוקר ועל הערב. לצד כל זה אני רואה שיש שיפור. לפני חודש אני חושב לראשונה הוציאו קו מהישוב שלי לתל אביב. עד כה מקום המדינה מי שגר כאן היה צריך לסוע לעיר שליד ולאחר מכן לתל אביב. בהחלט אפשר להרגיש את ההקלה. לא חושב שהם היו צריכים לחכות כל כך הרבה זמן, בכל זאת מדובר באוטובוס ואפילו לא רכבת. אבל מה אכפת לי, אני יכול לצאת שעה מאוחר יותר כל בוקר
 
גם בחדשות כאן 11 עסקו בהרחבה, כולל דברים טובים שהשר עשה

דוח מבקר המדינה על "משבר התחבורה הציבורית":
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/publication/Articles/Pages/2019-Transport.aspx[/URL]
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/Documents/2019-Transport-Full.pdf[/URL]

קטע מהתקציר:
"
משרד מבקר המדינה בדק את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים. בנוסף, אף נעשה הליך שיתוף הציבור באמצעות מילוי שאלונים מקוונים. יותר מ-20,000 אנשים השיבו על השאלון במלואו, והדבר מלמד על המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב.
הפרקים הדנים בהיבטים המערכתיים עוסקים בנושאים הבאים:
• התאמת תכנון הערים והשכונות לשימוש בתחבורה הציבורית
• שילוב הרכבת במערך התחבורה הציבורית
• מתכונת הפעלת שירותי האוטובוסים במדינה
• שירותי התחבורה הציבורית הניתנים ביישובים הלא-יהודיים
• היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית
הפרקים הדנים בהיבטים המטרופוליניים עוסקים בנושאים הבאים:
• פעילות הרכבת הקלה בירושלים
• הקמת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב-יפו
• איכות שירותי המטרונית וקידום פרויקטים עתידיים במטרופולין חיפה

להלן הרחבה לגבי כמה מהליקויים המרכזיים:
רמת שירות נמוכה - התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים: הצפיפותבחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה עד בלתי נסבלת; תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות; זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות; היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים; נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה.
ליקויים בפעילות מערך האוטובוסים - על אף שבשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד ש"ח כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית, העלתה הביקורת שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומחסור חמור בנהגים. בנוסף, נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים.
ליקויים בפעילות הרכבת - התחזיות החסרות בגידול במספר הנוסעים בשנים 2013-2017, תכנון ותפקוד לקויים וקשיים בין-משרדיים הביאו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר - אלה גרמו לפגיעה בטיב השירות: צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות (בעיקר בשעות השיא) וביטולי נסיעות של רכבות.
פיתוח התשתיות החיוניות מתנהל בעצלתיים. כך למשל פרויקט החשמול; פיתוח הקו המהיר לירושלים; פרויקט הוספת מסילה רביעית ב"מסדרון איילון" במטרופולין ת"א - שהוגדר פרויקט תשתית לאומי. לפי הצפי, תושלם הקמתה של המסילה בעוד שבע שנים לפחות, בעוד שכבר כיום ניתן להעריך כי בנוסף למסילה הרביעית קיים צורך אף במסילות נוספות עליה.
ליקויים בתכנון - במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת שימת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. כך, בתכנון השכונות אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי שלהן אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית.
מחסור בתשתיות לתחבורה ציבורית - הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט הצהירו כי קידום התחבורה הציבורית חיוני לפיתוחה של המדינה ולפיתוח כלכלתה. על אף שבעשור האחרון - לראשונה בהיסטוריה של המדינה - הוקצו מרבית תקציבי הפיתוח של משרד התחבורה לתחום התחבורה הציבורית, המחסור בתשתיות המיועדות לתחבורה הציבורית עדיין ניכר ומורגש. ברובד הארצי, מדובר במחסור במסילות רכבת ומספר קטן ולא מספק של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בכבישים בין-עירוניים. ברובד העירוני, מורגש מחסור של תשתיות תומכות, שמקשה להפעיל שירותי אוטובוסים איכותיים ויעילים.
כמו כן, למרות החלטות ופעולות של הממשלה לקידום תשתיות ושירותי תחבורה ציבורית ביישובים הלא-יהודיים, עדיין קיימים פערים בין היישובים הלא-יהודיים לבין היישובים היהודיים וכן, פערים גדולים בין היישובים הלא-יהודיים עצמם.
אי מתן עדיפות לתחבורה ציבורית - בצד תפעול יעיל של קווים ושל תעבורת נוסעים, נדרש גם מתן עדיפות בדרכים לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. מדובר בהקצאת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכניסה לערים הגדולות, בהקצאת נתיבים מיוחדים בתוך הערים ובמתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים. קידום התוכניות בתחום זה מתנהל בעצלתיים.
עיכובים בביצוע פרויקטים - נמצאה יכולת נמוכה לקדם פרויקטים תשתיתיים בזמן קצר ובלוחות הזמנים שנקבעו. העיכובים נמשכו שנים, ובמקרים מסוימים אף עשורים - הקמת המסילה הרביעית ב"מסדרון איילון"; הארכת קווי הרכבת הקלה בירושלים והוספת שלוחות לרכבת זו; הכפלת מסילת החוף של רכבת ישראל; הקמת הרכבת הקלה חיפה-נצרת; הכשרת נתיבים מהירים בערים השונות במטרופולין תל אביב-יפו ובכבישי גישה בין-עירוניים לתל אביב; פרויקט חשמול הרכבת ופרויקט הקו המהיר לירושלים.
הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) הוקמה כדי לקצר את פרק הזמן הנדרש לאישורן של תוכניות סטטוטוריות עבור פרויקטים תשתיתיים מורכבים. אולם קידומם של פרויקטים חיוניים שונים עוכב במשך שנים רבות בשל הליכי תכנון ארוכים מאוד בוות"ל. התמשכות תהליכי התכנון וחוסר היכולת לקדם פרויקטים בלוחות זמנים סבירים הם "תעודת עניות" לתהליכי התכנון בכלל בישראל.
היעדר רשויות מטרופוליניות לתחבורה - הקמתן חשובה לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לביצוע תיאומים בין רשויות מקומיות ויצירת שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית. עד כה, הניסיונות להקמת רשויות מטרופוליניות לא צלחו בשל סיבות שונות שהן לא בהכרח ענייניות. נדרש שהממשלה תפעל ברצינות להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה, שיוכלו לסייע בקידום פתרונות תחבורתיים בתחומי אחריותן.
היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית - ב-40 השנים האחרונות צפיפות תנועת כלי הרכב בישראל יותר משילשה עצמה, ובשנים 2016-1976 היא גדלה במצטבר בכ-241%. יישום כושל בעשור האחרון של החלטות הממשלה ושל הצוותים המקצועיים שעסקו בקידום תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי, מנע אפשרות לצמצם את השימוש ברכב הפרטי וממילא לצמצם את העומס בכבישים. במקום זאת, נוצר תמריץ לשימוש ברכב פרטי דווקא, עקב מכלול גורמים כמו מערכת כבישים שיש בה עדיפות לרכב פרטי, מדיניות המיסוי בענף הרכב, מתן הטבות שכר לעובדים המחזיקים ברכב פרטי והיעדר תחבורה ציבורית בשבת.
תפקוד משרד התחבורה - בפועל, משרד התחבורה אינו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום ענף התחבורה הציבורית, בין היתר, בגלל כשלים בתפקודו. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לא הפכה להיות יחידת סמך והיא נעדרת עצמאות, משאבים וחלק מהסמכויות שפורטו בעת הקמתה. במצב זה, היא לא הפכה לגוף המקצועי שמנהל ומוביל את ענף התחבורה הציבורית ופועל ליישום מדיניות שר התחבורה בכל שלביו. שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים.
ממצאי הביקורת מצביעים על כשל מערכתי שנובע לא רק מליקויים שמאפיינים תהליך יחיד או פרויקט יחיד אלא מכשלים החוזרים ונשנים במצבים רבים.
אכן, בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים בתחום התחבורה, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה, שבראשו עומד השר ישראל כ"ץ, שמכהן בתפקיד ממרץ 2009.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מציין כי על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים. יש להביא את כל הגורמים הללו לפעול בדחיפות ובשיתוף פעולה לטיפול בכשלים ולתיקון הליקויים, תו
גם בחדשות כאן 11 עסקו בהרחבה, כולל דברים טובים שהשר עשה
 

קצף גל

New member
דוח המבקר

דוח מבקר המדינה על "משבר התחבורה הציבורית":
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/publication/Articles/Pages/2019-Transport.aspx[/URL]
[URL]https://www.mevaker.gov.il/he/Documents/2019-Transport-Full.pdf[/URL]

קטע מהתקציר:
"
משרד מבקר המדינה בדק את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים. בנוסף, אף נעשה הליך שיתוף הציבור באמצעות מילוי שאלונים מקוונים. יותר מ-20,000 אנשים השיבו על השאלון במלואו, והדבר מלמד על המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב.
הפרקים הדנים בהיבטים המערכתיים עוסקים בנושאים הבאים:
• התאמת תכנון הערים והשכונות לשימוש בתחבורה הציבורית
• שילוב הרכבת במערך התחבורה הציבורית
• מתכונת הפעלת שירותי האוטובוסים במדינה
• שירותי התחבורה הציבורית הניתנים ביישובים הלא-יהודיים
• היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית
הפרקים הדנים בהיבטים המטרופוליניים עוסקים בנושאים הבאים:
• פעילות הרכבת הקלה בירושלים
• הקמת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב-יפו
• איכות שירותי המטרונית וקידום פרויקטים עתידיים במטרופולין חיפה

להלן הרחבה לגבי כמה מהליקויים המרכזיים:
רמת שירות נמוכה - התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים: הצפיפותבחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה עד בלתי נסבלת; תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות; זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות; היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים; נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה.
ליקויים בפעילות מערך האוטובוסים - על אף שבשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד ש"ח כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית, העלתה הביקורת שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומחסור חמור בנהגים. בנוסף, נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים.
ליקויים בפעילות הרכבת - התחזיות החסרות בגידול במספר הנוסעים בשנים 2013-2017, תכנון ותפקוד לקויים וקשיים בין-משרדיים הביאו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר - אלה גרמו לפגיעה בטיב השירות: צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות (בעיקר בשעות השיא) וביטולי נסיעות של רכבות.
פיתוח התשתיות החיוניות מתנהל בעצלתיים. כך למשל פרויקט החשמול; פיתוח הקו המהיר לירושלים; פרויקט הוספת מסילה רביעית ב"מסדרון איילון" במטרופולין ת"א - שהוגדר פרויקט תשתית לאומי. לפי הצפי, תושלם הקמתה של המסילה בעוד שבע שנים לפחות, בעוד שכבר כיום ניתן להעריך כי בנוסף למסילה הרביעית קיים צורך אף במסילות נוספות עליה.
ליקויים בתכנון - במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת שימת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. כך, בתכנון השכונות אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי שלהן אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית.
מחסור בתשתיות לתחבורה ציבורית - הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט הצהירו כי קידום התחבורה הציבורית חיוני לפיתוחה של המדינה ולפיתוח כלכלתה. על אף שבעשור האחרון - לראשונה בהיסטוריה של המדינה - הוקצו מרבית תקציבי הפיתוח של משרד התחבורה לתחום התחבורה הציבורית, המחסור בתשתיות המיועדות לתחבורה הציבורית עדיין ניכר ומורגש. ברובד הארצי, מדובר במחסור במסילות רכבת ומספר קטן ולא מספק של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בכבישים בין-עירוניים. ברובד העירוני, מורגש מחסור של תשתיות תומכות, שמקשה להפעיל שירותי אוטובוסים איכותיים ויעילים.
כמו כן, למרות החלטות ופעולות של הממשלה לקידום תשתיות ושירותי תחבורה ציבורית ביישובים הלא-יהודיים, עדיין קיימים פערים בין היישובים הלא-יהודיים לבין היישובים היהודיים וכן, פערים גדולים בין היישובים הלא-יהודיים עצמם.
אי מתן עדיפות לתחבורה ציבורית - בצד תפעול יעיל של קווים ושל תעבורת נוסעים, נדרש גם מתן עדיפות בדרכים לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. מדובר בהקצאת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכניסה לערים הגדולות, בהקצאת נתיבים מיוחדים בתוך הערים ובמתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים. קידום התוכניות בתחום זה מתנהל בעצלתיים.
עיכובים בביצוע פרויקטים - נמצאה יכולת נמוכה לקדם פרויקטים תשתיתיים בזמן קצר ובלוחות הזמנים שנקבעו. העיכובים נמשכו שנים, ובמקרים מסוימים אף עשורים - הקמת המסילה הרביעית ב"מסדרון איילון"; הארכת קווי הרכבת הקלה בירושלים והוספת שלוחות לרכבת זו; הכפלת מסילת החוף של רכבת ישראל; הקמת הרכבת הקלה חיפה-נצרת; הכשרת נתיבים מהירים בערים השונות במטרופולין תל אביב-יפו ובכבישי גישה בין-עירוניים לתל אביב; פרויקט חשמול הרכבת ופרויקט הקו המהיר לירושלים.
הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) הוקמה כדי לקצר את פרק הזמן הנדרש לאישורן של תוכניות סטטוטוריות עבור פרויקטים תשתיתיים מורכבים. אולם קידומם של פרויקטים חיוניים שונים עוכב במשך שנים רבות בשל הליכי תכנון ארוכים מאוד בוות"ל. התמשכות תהליכי התכנון וחוסר היכולת לקדם פרויקטים בלוחות זמנים סבירים הם "תעודת עניות" לתהליכי התכנון בכלל בישראל.
היעדר רשויות מטרופוליניות לתחבורה - הקמתן חשובה לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לביצוע תיאומים בין רשויות מקומיות ויצירת שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית. עד כה, הניסיונות להקמת רשויות מטרופוליניות לא צלחו בשל סיבות שונות שהן לא בהכרח ענייניות. נדרש שהממשלה תפעל ברצינות להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה, שיוכלו לסייע בקידום פתרונות תחבורתיים בתחומי אחריותן.
היעדר תמריץ למעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית - ב-40 השנים האחרונות צפיפות תנועת כלי הרכב בישראל יותר משילשה עצמה, ובשנים 2016-1976 היא גדלה במצטבר בכ-241%. יישום כושל בעשור האחרון של החלטות הממשלה ושל הצוותים המקצועיים שעסקו בקידום תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי, מנע אפשרות לצמצם את השימוש ברכב הפרטי וממילא לצמצם את העומס בכבישים. במקום זאת, נוצר תמריץ לשימוש ברכב פרטי דווקא, עקב מכלול גורמים כמו מערכת כבישים שיש בה עדיפות לרכב פרטי, מדיניות המיסוי בענף הרכב, מתן הטבות שכר לעובדים המחזיקים ברכב פרטי והיעדר תחבורה ציבורית בשבת.
תפקוד משרד התחבורה - בפועל, משרד התחבורה אינו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום ענף התחבורה הציבורית, בין היתר, בגלל כשלים בתפקודו. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לא הפכה להיות יחידת סמך והיא נעדרת עצמאות, משאבים וחלק מהסמכויות שפורטו בעת הקמתה. במצב זה, היא לא הפכה לגוף המקצועי שמנהל ומוביל את ענף התחבורה הציבורית ופועל ליישום מדיניות שר התחבורה בכל שלביו. שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים.
ממצאי הביקורת מצביעים על כשל מערכתי שנובע לא רק מליקויים שמאפיינים תהליך יחיד או פרויקט יחיד אלא מכשלים החוזרים ונשנים במצבים רבים.
אכן, בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים בתחום התחבורה, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה, שבראשו עומד השר ישראל כ"ץ, שמכהן בתפקיד ממרץ 2009.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מציין כי על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים. יש להביא את כל הגורמים הללו לפעול בדחיפות ובשיתוף פעולה לטיפול בכשלים ולתיקון הליקויים, תו
דוח המבקר
אין לי כלום עם השר, לא קירבה משפחתית לא חברית לא כלום, אבל אני אזרחית משתמשת בתחבורה ציבורית ודי נדהמתי מכל השלילי שיצא בדוח, מבלי להזכיר את כל השיפורים שקרו... אולי יש בדוח ולא התבטא בתקשורת, אינני יודעת...
כל הנושא של ההתייעלות של רב קו, רכבות לעמק, כרמיאל ולירושלים... אוטובוסים בקווים חדשים נכנסים כאן לכל המושבים כמה פעמים ביום... אפילו ש ריקים - ממשיכים לפעול... כביש שש מגיע עד יגור... לא יודעת, קרו המון דברים טובים...
 

luckydude

Active member
אממממ... התפקיד של המבקר הוא... לבקר, לא לחלק פרסים.

דוח המבקר
אין לי כלום עם השר, לא קירבה משפחתית לא חברית לא כלום, אבל אני אזרחית משתמשת בתחבורה ציבורית ודי נדהמתי מכל השלילי שיצא בדוח, מבלי להזכיר את כל השיפורים שקרו... אולי יש בדוח ולא התבטא בתקשורת, אינני יודעת...
כל הנושא של ההתייעלות של רב קו, רכבות לעמק, כרמיאל ולירושלים... אוטובוסים בקווים חדשים נכנסים כאן לכל המושבים כמה פעמים ביום... אפילו ש ריקים - ממשיכים לפעול... כביש שש מגיע עד יגור... לא יודעת, קרו המון דברים טובים...
אממממ... התפקיד של המבקר הוא... לבקר, לא לחלק פרסים.
 

קצף גל

New member
מדוע לא? תבקר, תגיד: התקדמו בזה וזה וזה נכשלו בזה וזה וזה

אממממ... התפקיד של המבקר הוא... לבקר, לא לחלק פרסים.
מדוע לא? תבקר, תגיד: התקדמו בזה וזה וזה נכשלו בזה וזה וזה
תראה, הושקעו כספי ציבור עצומים במנהרות, גשרים, מסילות, כבישים ונמלי ים - חדשים, חברות אוטובוסים חדשות - איזה מהפך! -, ייעול הרב קו, האם הציבור לא זכאי להיות מדווח על זה?
המבקר קצת יוצא כאן כמו איזה תוכנית צרכנים ברדיו, זה לא מכובד ולא ממלכתי. אני תופסת עצמי כמישהו שמתעניין בתחבורה ציבורית, לכן אני גם כאן, וזה די מוזר על סף המביך, שלא מופיעים בדוח - או שמופיעים אינני יודעת - הישגים והתקדמויות. אני חושבת שאין חולק על זה שבעשר שנים האחרונות התחבורה הציבורית עברה מהפך לטובה. ולעומת התחושה הזאת, הדוח יוצא מבלבל.
גם אני סובלת מאיחחורי הרכבת, ומהצפיפות, ומאוטובוסים מאחרים ורכבות מבוטלות, אני שם לגמרי, אבל זו לא התמונה.
 

novarex

New member
תפקיד המבקר לחשוף ליקויים ולנער את המערכת

מדוע לא? תבקר, תגיד: התקדמו בזה וזה וזה נכשלו בזה וזה וזה
תראה, הושקעו כספי ציבור עצומים במנהרות, גשרים, מסילות, כבישים ונמלי ים - חדשים, חברות אוטובוסים חדשות - איזה מהפך! -, ייעול הרב קו, האם הציבור לא זכאי להיות מדווח על זה?
המבקר קצת יוצא כאן כמו איזה תוכנית צרכנים ברדיו, זה לא מכובד ולא ממלכתי. אני תופסת עצמי כמישהו שמתעניין בתחבורה ציבורית, לכן אני גם כאן, וזה די מוזר על סף המביך, שלא מופיעים בדוח - או שמופיעים אינני יודעת - הישגים והתקדמויות. אני חושבת שאין חולק על זה שבעשר שנים האחרונות התחבורה הציבורית עברה מהפך לטובה. ולעומת התחושה הזאת, הדוח יוצא מבלבל.
גם אני סובלת מאיחחורי הרכבת, ומהצפיפות, ומאוטובוסים מאחרים ורכבות מבוטלות, אני שם לגמרי, אבל זו לא התמונה.
תפקיד המבקר לחשוף ליקויים ולנער את המערכת
אני מסכים שמשתדלים וישנן גם תוצאות חיוביות חלקיות אבל המצב בשטח עדיין עגום ביותר ביחס לעולם.
התוצאה הסופית היא שהאזרח הישראלי אינני מסוגל להתנייע בישראל באותה יעילות כפי מתנייע בארצות אחרות בהן הוא מבקר. ביחס לעולם הרחב, המרחקים בישראל מאד קצרים, אבל הכל מסורבל, איטי, לא נוח וחסר אמינות, ואין שירות ראוי יומיים בשבוע. זמן הקמת תשתית כבישים בישראל נראה לי סביר ביחס לעולם אבל הקמת תשתיות תחבורה ציבורית נמשכת מעבר לכל פרופורציה.
אומנם אפשר להסתכל על מחצית הכוס המלאה ולטפוח על שכמם של הנוגעים בדבר, אבל תפקידו של המבקש הוא במפורש להסתכל על מחצית הכוס הריקה בכדי להביא לניתוח הפערים בין הרצוי למצוי לפי היעד המוצהר של תיקן הטעון תיקון ושיפור התפקוד בהמשך. ההשתדלות היא נראית לעיני כל והיא מבורכת, אבל הביצועים בפועל מותירים מקום רב לשיפור.
אנחנו האזרחים משלמים סכומים אדירים בצורת מיסים, לא פחות מאזרחי מדינות אחרות, בציפייה לחיות במדינה מסודרת בה קיים מענה לצרכים הבסיסיים של כל בני האנוש במדינה מפותחת. אלמנט חשוב בחיי האזרחים הוא התניידות. אפשר לומר שחובה בסיסית של מדינה היא להסדיר תחבורה ציבורית ראוייה, המאפשרת ברוב המקרים לאזרח להגיע ממקום א' למקום ב' בזמן סביר וידוע מראש, ואשר פוטרת את האזרח לחלוטין מהצורך להחזיק רכב פרטי לשם ניידות בימי חופשתו מעבודה או לצורך הגעה לתחנות רכבת הממוקמות באמצע שומקום, וכו'.
 

נהורית1

New member
תקלות ואיחורים זה לא באשמת השר.

מדוע לא? תבקר, תגיד: התקדמו בזה וזה וזה נכשלו בזה וזה וזה
תראה, הושקעו כספי ציבור עצומים במנהרות, גשרים, מסילות, כבישים ונמלי ים - חדשים, חברות אוטובוסים חדשות - איזה מהפך! -, ייעול הרב קו, האם הציבור לא זכאי להיות מדווח על זה?
המבקר קצת יוצא כאן כמו איזה תוכנית צרכנים ברדיו, זה לא מכובד ולא ממלכתי. אני תופסת עצמי כמישהו שמתעניין בתחבורה ציבורית, לכן אני גם כאן, וזה די מוזר על סף המביך, שלא מופיעים בדוח - או שמופיעים אינני יודעת - הישגים והתקדמויות. אני חושבת שאין חולק על זה שבעשר שנים האחרונות התחבורה הציבורית עברה מהפך לטובה. ולעומת התחושה הזאת, הדוח יוצא מבלבל.
גם אני סובלת מאיחחורי הרכבת, ומהצפיפות, ומאוטובוסים מאחרים ורכבות מבוטלות, אני שם לגמרי, אבל זו לא התמונה.
תקלות ואיחורים זה לא באשמת השר.
ועדי עובדים כוחניים שלמרבה הפלא שייכים לצד השני בפוליטיקה, מייצרים בכוונה בעיות כדי שאחר כך יהיה את מי להאשים. תראו למשל מה קורה ברכבת. שביתות איטלקיות ותקלות יזומות, רק כדי לגרום לאזרח להגיד 'איזו ממשלה מחורבנת' ולא היא.
 
כשפותחים קו לא מוכן בגלל לחץ של השר, הביצועים באותו קו הם

תקלות ואיחורים זה לא באשמת השר.
ועדי עובדים כוחניים שלמרבה הפלא שייכים לצד השני בפוליטיקה, מייצרים בכוונה בעיות כדי שאחר כך יהיה את מי להאשים. תראו למשל מה קורה ברכבת. שביתות איטלקיות ותקלות יזומות, רק כדי לגרום לאזרח להגיד 'איזו ממשלה מחורבנת' ולא היא.
כשפותחים קו לא מוכן בגלל לחץ של השר, הביצועים באותו קו הם
בהחלט באחריות השר. אי אפשר רק לזקוף לזכות עצמך את ההצלחות ולומר "אני, אני ואני" ולזרוק את האחריות על הכשלונות לאחרים.
זו נטייה מובהקת של שר התחבורה וגם של ראש הממשלה, אבל זה לא עובד כך. אחריות היא אחריות גם על הצלחות וגם על כשלונות.
שרים צריכים לדעת לשאת באחריות גם על כשלונות.

העובדה היא שבשלהי כהונתו של שר התחבורה בעשור האחרון מצב הרכבת מדרדר ולא בגלל ועד העובדים.
מצב פרויקט החשמול לא נובע מועד העובדים
מצב פרויקט המסילה הרביעית באיילון לא נובע מועד העובדים
מצב מצבת הציוד הנייד של הרכבת לא נובע מועד העובדים
הכשלון בחיזוי הגידול בביקוש לא נובע מועד העובדים
ההחלטה לצמצם את מספר הרכבות בקו העמוס ביותר לא התקבלה על ידי ועד העובדים אלא על ידי שר התחבורה.
כל הדברים הללו גורמים גם לעומסים ולאיחורים.

אי אפשר כל הזמן לזרות חול בעיני כולם ולהסיט את האחריות לועד העובדים, להסתדרות, לניסנקורן וכד'. ראוי ששר התחבורה יבדוק טיפטיפה גם את עצמו.
 

אוהד1110

New member


כשפותחים קו לא מוכן בגלל לחץ של השר, הביצועים באותו קו הם
בהחלט באחריות השר. אי אפשר רק לזקוף לזכות עצמך את ההצלחות ולומר "אני, אני ואני" ולזרוק את האחריות על הכשלונות לאחרים.
זו נטייה מובהקת של שר התחבורה וגם של ראש הממשלה, אבל זה לא עובד כך. אחריות היא אחריות גם על הצלחות וגם על כשלונות.
שרים צריכים לדעת לשאת באחריות גם על כשלונות.

העובדה היא שבשלהי כהונתו של שר התחבורה בעשור האחרון מצב הרכבת מדרדר ולא בגלל ועד העובדים.
מצב פרויקט החשמול לא נובע מועד העובדים
מצב פרויקט המסילה הרביעית באיילון לא נובע מועד העובדים
מצב מצבת הציוד הנייד של הרכבת לא נובע מועד העובדים
הכשלון בחיזוי הגידול בביקוש לא נובע מועד העובדים
ההחלטה לצמצם את מספר הרכבות בקו העמוס ביותר לא התקבלה על ידי ועד העובדים אלא על ידי שר התחבורה.
כל הדברים הללו גורמים גם לעומסים ולאיחורים.

אי אפשר כל הזמן לזרות חול בעיני כולם ולהסיט את האחריות לועד העובדים, להסתדרות, לניסנקורן וכד'. ראוי ששר התחבורה יבדוק טיפטיפה גם את עצמו.
 

YuMi2017

Member
קרו המון דברים טובים

דוח המבקר
אין לי כלום עם השר, לא קירבה משפחתית לא חברית לא כלום, אבל אני אזרחית משתמשת בתחבורה ציבורית ודי נדהמתי מכל השלילי שיצא בדוח, מבלי להזכיר את כל השיפורים שקרו... אולי יש בדוח ולא התבטא בתקשורת, אינני יודעת...
כל הנושא של ההתייעלות של רב קו, רכבות לעמק, כרמיאל ולירושלים... אוטובוסים בקווים חדשים נכנסים כאן לכל המושבים כמה פעמים ביום... אפילו ש ריקים - ממשיכים לפעול... כביש שש מגיע עד יגור... לא יודעת, קרו המון דברים טובים...
קרו המון דברים טובים
שהיו צריכים לקרות כבר מזמן.
המצב פה היה כל כך גרוע (ועדיין גרוע) שמאוד קל לעשות דברים טובים.
אבל אם מסתכלים מהותית, רואים שהמצב ממש לא השתפר אלא להיפך.
זמן הנסיעה בתחבורה ציבורית רק הולך ומתארך בגלל מחסור בתשתיות ובגלל שהאוטובוסים תקועים בפקקים ביחד עם הרכבים הפרטיים.
רב קו זו "המצאה" שהייתה צריכה לקרות כבר לפני עשור ולא רק עכשיו.
הרכבות לא באמת משתפרות, הם רק יודעים לבנות תחנות אבל הרכבת עדיין איטית ולא יעילה בעליל.
 

Bus Nerd

Active member
רב קו חוגג השנה עשור לקיומו בישראל

קרו המון דברים טובים
שהיו צריכים לקרות כבר מזמן.
המצב פה היה כל כך גרוע (ועדיין גרוע) שמאוד קל לעשות דברים טובים.
אבל אם מסתכלים מהותית, רואים שהמצב ממש לא השתפר אלא להיפך.
זמן הנסיעה בתחבורה ציבורית רק הולך ומתארך בגלל מחסור בתשתיות ובגלל שהאוטובוסים תקועים בפקקים ביחד עם הרכבים הפרטיים.
רב קו זו "המצאה" שהייתה צריכה לקרות כבר לפני עשור ולא רק עכשיו.
הרכבות לא באמת משתפרות, הם רק יודעים לבנות תחנות אבל הרכבת עדיין איטית ולא יעילה בעליל.
רב קו חוגג השנה עשור לקיומו בישראל
 

DanBus43Maalit72

Active member
היה לקווים משהו אחר אז בשם "אופק" נראה לי.

הראשונה להפעיל רב-קו היא קווים ב-2007
היה לקווים משהו אחר אז בשם "אופק" נראה לי.
היה לפני הרב קו.

האצת השימוש ברב קו הוא עקב חברת דן שחטיבת הפרסום שלה פרסמה באופן די אגרסיבי על הרב קו.
 

דנדן130

New member
אני הוצאתי את הרב קו שלי ב-2008

היה לקווים משהו אחר אז בשם "אופק" נראה לי.
היה לפני הרב קו.

האצת השימוש ברב קו הוא עקב חברת דן שחטיבת הפרסום שלה פרסמה באופן די אגרסיבי על הרב קו.
אני הוצאתי את הרב קו שלי ב-2008
באמת היה בת.מ ת"א עמדה של "דן" שפשוט תפסו אותי בדרך לטבריה, השתכנעתי. עשיתי תמונה והוצאתי את הרב קו.
 

YuMi2017

Member
נכון.

רב קו חוגג השנה עשור לקיומו בישראל
נכון.
אבל רב קו ללא "חופשי חודשי" כמו שנהוג היום היה די עקר מתוכן.
רק כשהתחילו את רפורמת התעריפים התחיל שינוי משמעותי וקיצור זמני ההמתנה בעליה/ירידה מהרכבת או אוטובוס
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה