מה המעמד המשפטי של 'כל קו' ו'זמן אמת' של אגד?

Sami144

New member
מה המעמד המשפטי של 'כל קו' ו'זמן אמת' של אגד?

מהם הקווים החדשים שפועלים מ-22.7 עד 31.7?
תודה
מה המעמד המשפטי של 'כל קו' ו'זמן אמת' של אגד?
אני סובל מאיחורים של אוטובוסים. למשל אני מגיע לתחנה שתי דקות לפני האוטובוס. אחרי שתי דקות הוא לא מגיע ואז פתאום האפליקציה מודיעה שהוא יגיע עוד 4 דקות. אחרי 4 דקות היא מראה שהוא יגיע עוד 20 דקות. בפעמים הראשונות ספגתי את זה, אבל אחרי מספר פעמים התלוננתי ואגד עונים שהאפליקציה לא קשורה אליהם והיא פרטית.
מאז אני משתמש בזמן אמת של אגד אבל גם איתה אני מגיע לפני הזמן לתחנה ואז בשלבים אני מקבל הבנה שצפויה לי המתנה של חצי שעה. עכשיו התשובה שלהם השתנתה והם עונים שהאוטובוס יצא בזמן ואין להם שליטה מה קורה בדרך.

1) התשובה שלהם צודקת?
2)למה הם מקדמים באתר שלהם את 'זמן אמת' אם הם טוענים שההתחייבות מבחינתם היא רק לזמן יציאה מהתחנה? יש אפשרות לתבוע על בסיס טענה זאת?
3) למה אי אפשר לדעת את מיקום GPS באופן עצמאי?
 

mosh345

New member
באפליקצית איפה בוס

מה המעמד המשפטי של 'כל קו' ו'זמן אמת' של אגד?
אני סובל מאיחורים של אוטובוסים. למשל אני מגיע לתחנה שתי דקות לפני האוטובוס. אחרי שתי דקות הוא לא מגיע ואז פתאום האפליקציה מודיעה שהוא יגיע עוד 4 דקות. אחרי 4 דקות היא מראה שהוא יגיע עוד 20 דקות. בפעמים הראשונות ספגתי את זה, אבל אחרי מספר פעמים התלוננתי ואגד עונים שהאפליקציה לא קשורה אליהם והיא פרטית.
מאז אני משתמש בזמן אמת של אגד אבל גם איתה אני מגיע לפני הזמן לתחנה ואז בשלבים אני מקבל הבנה שצפויה לי המתנה של חצי שעה. עכשיו התשובה שלהם השתנתה והם עונים שהאוטובוס יצא בזמן ואין להם שליטה מה קורה בדרך.

1) התשובה שלהם צודקת?
2)למה הם מקדמים באתר שלהם את 'זמן אמת' אם הם טוענים שההתחייבות מבחינתם היא רק לזמן יציאה מהתחנה? יש אפשרות לתבוע על בסיס טענה זאת?
3) למה אי אפשר לדעת את מיקום GPS באופן עצמאי?
באפליקצית איפה בוס
אתה יכול לראות את מיקומו של האוטובוס ואת מרחקו מהתחנה בזמן אמת, ואז להעריך בעצמך (בנוסף לחיזוי) מתי האוטובוס אמור להגיע
 

Sami144

New member
מצויין השאלה הזאת נענתה
. מישהו יכול ענות על שאר השאלות?

באפליקצית איפה בוס
אתה יכול לראות את מיקומו של האוטובוס ואת מרחקו מהתחנה בזמן אמת, ואז להעריך בעצמך (בנוסף לחיזוי) מתי האוטובוס אמור להגיע
מצויין השאלה הזאת נענתה
. מישהו יכול ענות על שאר השאלות?
 

סנוי

New member
שימושית מאוד, עוזרת המון! תודה רבה על הפיתוח!


באפליקצית איפה בוס
אתה יכול לראות את מיקומו של האוטובוס ואת מרחקו מהתחנה בזמן אמת, ואז להעריך בעצמך (בנוסף לחיזוי) מתי האוטובוס אמור להגיע
שימושית מאוד, עוזרת המון! תודה רבה על הפיתוח!
 

אורי404

New member
תודה! לא ידעתי על האפשרות לראות את מיקום האוטובוס

באפליקצית איפה בוס
אתה יכול לראות את מיקומו של האוטובוס ואת מרחקו מהתחנה בזמן אמת, ואז להעריך בעצמך (בנוסף לחיזוי) מתי האוטובוס אמור להגיע
תודה! לא ידעתי על האפשרות לראות את מיקום האוטובוס
אני משתמש לעתים קרובות באפליקציה. גם במצב של גודש תנועה, יש ב"איפה בוס" יותר נטייה לדייק מאפליקציות אחרות.
לא ידעתי על האפשרות לראות את מיקום האוטובוס בזמן אמת. זה בהחלט בחלק גדול מהמקרים שלי, יעזור מאוד.
 

Bus Nerd

Active member
זמן אמת הוא הערכה בלבד ולא מחייב, תביעה תיזרק מכל המדרגות

מה המעמד המשפטי של 'כל קו' ו'זמן אמת' של אגד?
אני סובל מאיחורים של אוטובוסים. למשל אני מגיע לתחנה שתי דקות לפני האוטובוס. אחרי שתי דקות הוא לא מגיע ואז פתאום האפליקציה מודיעה שהוא יגיע עוד 4 דקות. אחרי 4 דקות היא מראה שהוא יגיע עוד 20 דקות. בפעמים הראשונות ספגתי את זה, אבל אחרי מספר פעמים התלוננתי ואגד עונים שהאפליקציה לא קשורה אליהם והיא פרטית.
מאז אני משתמש בזמן אמת של אגד אבל גם איתה אני מגיע לפני הזמן לתחנה ואז בשלבים אני מקבל הבנה שצפויה לי המתנה של חצי שעה. עכשיו התשובה שלהם השתנתה והם עונים שהאוטובוס יצא בזמן ואין להם שליטה מה קורה בדרך.

1) התשובה שלהם צודקת?
2)למה הם מקדמים באתר שלהם את 'זמן אמת' אם הם טוענים שההתחייבות מבחינתם היא רק לזמן יציאה מהתחנה? יש אפשרות לתבוע על בסיס טענה זאת?
3) למה אי אפשר לדעת את מיקום GPS באופן עצמאי?
זמן אמת הוא הערכה בלבד ולא מחייב, תביעה תיזרק מכל המדרגות
ובאמת אין להם שליטה על מה שקורה בדרך. אין שליטה על הפקקים, על עומס נוסעים בתחנות, על דושים שחוסמים נת"צים, וכו'.
 

Sami144

New member
חיכיתי לתגובה כזאת. אז למה הם בכלל משתפים פעולה?


זמן אמת הוא הערכה בלבד ולא מחייב, תביעה תיזרק מכל המדרגות
ובאמת אין להם שליטה על מה שקורה בדרך. אין שליטה על הפקקים, על עומס נוסעים בתחנות, על דושים שחוסמים נת"צים, וכו'.
חיכיתי לתגובה כזאת. אז למה הם בכלל משתפים פעולה?

למה לא לבטל לגמרי את האופציה אם היא עומדת על כרעי התרנגולת? ולמה זה מפורסם באתר הרשמי שלהם? אני מודה שכשהם הגיבו לי ש'כל קו' היא אפליקציה חיצונית עוד איכשהו האמנתי להם. אבל אני מתלונן שהם בעצמם דוחפים אותי להסתמך על מידע לא מבוסס ('זמן אמת'). זה לא טיעון מנצח במשפט (אם וכאשר...). וגם בלי קשר למשפט כי אני רוצה לייעל את השימוש בתח"צ
 

Bus Nerd

Active member
כי מידע זמן אמת כן עוזר לדעת כמה זמן בערך תצטרך לחכות

חיכיתי לתגובה כזאת. אז למה הם בכלל משתפים פעולה?

למה לא לבטל לגמרי את האופציה אם היא עומדת על כרעי התרנגולת? ולמה זה מפורסם באתר הרשמי שלהם? אני מודה שכשהם הגיבו לי ש'כל קו' היא אפליקציה חיצונית עוד איכשהו האמנתי להם. אבל אני מתלונן שהם בעצמם דוחפים אותי להסתמך על מידע לא מבוסס ('זמן אמת'). זה לא טיעון מנצח במשפט (אם וכאשר...). וגם בלי קשר למשפט כי אני רוצה לייעל את השימוש בתח"צ
כי מידע זמן אמת כן עוזר לדעת כמה זמן בערך תצטרך לחכות
ולא צריך יותר לשאול את האנשים בתחנה "סליחה קו 66 עבר כבר?"
 

olli3

New member
מנהל
האלגוריתם של משרד התחבורה דפוק, זו הבעיה העיקרית.

מה המעמד המשפטי של 'כל קו' ו'זמן אמת' של אגד?
אני סובל מאיחורים של אוטובוסים. למשל אני מגיע לתחנה שתי דקות לפני האוטובוס. אחרי שתי דקות הוא לא מגיע ואז פתאום האפליקציה מודיעה שהוא יגיע עוד 4 דקות. אחרי 4 דקות היא מראה שהוא יגיע עוד 20 דקות. בפעמים הראשונות ספגתי את זה, אבל אחרי מספר פעמים התלוננתי ואגד עונים שהאפליקציה לא קשורה אליהם והיא פרטית.
מאז אני משתמש בזמן אמת של אגד אבל גם איתה אני מגיע לפני הזמן לתחנה ואז בשלבים אני מקבל הבנה שצפויה לי המתנה של חצי שעה. עכשיו התשובה שלהם השתנתה והם עונים שהאוטובוס יצא בזמן ואין להם שליטה מה קורה בדרך.

1) התשובה שלהם צודקת?
2)למה הם מקדמים באתר שלהם את 'זמן אמת' אם הם טוענים שההתחייבות מבחינתם היא רק לזמן יציאה מהתחנה? יש אפשרות לתבוע על בסיס טענה זאת?
3) למה אי אפשר לדעת את מיקום GPS באופן עצמאי?
האלגוריתם של משרד התחבורה דפוק, זו הבעיה העיקרית.
יש גם בעיה עם חלק משלטי הנקסט באס הנמצאים בתחנות, שלא תמיד העדכון שלהם מתבצע נכון ולכן הם תמיד מאחרים בדקה או שתי דקות, אבל זה עניין אחר.
&nbsp
זה עובד כך:
&nbsp
למפעיל יש נתוני מיקום של האוטובוסים שלו, הוא משדר אותם לשרת של משרד התחבורה וזה משחרר את הנתונים האלו בקובץ, מהקובץ הזה כל האפליקציות וכל האתרים שואבים את המידע, כן גם אתר אגד. כך שאין הבדל בין אפליקציה כזו או אחרת או אתר כזה או אחר באופן כללי.
&nbsp
השרת של משרד התחבורה מעדכן את המיקום כל חצי דקה. האפליקציות מעדכנות לפי ברירת המחדל שהגדירו מפתחי האפליקציות. אפשר להפציץ את השרת של משרד התחבורה בשאילתות וכך מקבלים את העדכון בן החצי דקה יותר מהר, זה השוני העיקרי בין האפליקציות בעניין הזה.
&nbsp
אבל איך כל האלגוריתם עובד, זו הבעיה. נניח ומדובר בקו בין עירוני מאסף אשר חלק מהמסלול שלו נוסע בכבישים בין עירוניים על 90-100 קמ"ש וחלק מהמסלול הוא נכנס לתוך הערים ונוסע בהם במהירות ממוצעת של 20-30 קמ"ש.
&nbsp
תחשוב שאתה נמצא בנקודה כלשהי שממוקמת 20 ק"מ צפונית לעיר כלשהי. האוטובוס כרגע מגיע מדרום ונוסע צפונה על 100 קמ"ש, טרם נכנס לעיר. המידע שאתה מקבל באפליקציה מתבסס על כך שיש X ק"מ בין האוטובוס לבין התחנה בה אתה נמצא תוך שקלול המהירות שבה האוטובוס נוסע (יותר נכון, ממוצע מהירות הנסיעה של האוטובוס. אני לא יודע בדיוק בדיוק איך מחושב הממוצע הזה, אם לפי ה10 דקות הקודמות או מתחילת המסלול). ואז יכול להופיע שייקח לו 30 דקות להגיע אליך, כאשר זמן סביר להגעה לעיר אליה הוא טרם נכנס יהיה 5 דקות. לאחר 5 דקות של נסיעה במהירות 100 קמ"ש, מהירותו תרד ופתאום זמן ההגעה לתחנה שלך יתחיל לטפס מעלה.
&nbsp
אותו הדבר קורה עם פקקים, המערכת לא יודעת שיש פקקים עד שהאוטובוס לא נכנס אליהם וזה לא משנה כמה אוטובוסים נכנסו לפני כן לפקקים, זה לא עובד כמו ווייז.
&nbsp
אז למשל באפליקציה אוטובוס קרוב, אתה יכול לראות בנוסף למיקום של האוטובוס על גבי המפה, גם את נתוני עומסי התנועה (אם תפעיל אופציה) זו של גוגל מפות. כך אתה יכול לראות אם במסלול הקו שלך יש עומסי תנועה ובמידה ויש, תוכל להבין מכך שהאוטובוס יתעכב (אלא אם כן אלו צירים בהם האוטובוס נוסע בנת"צ ואז אין רלוונטיות לתצוגת עומסי התנועה).
&nbsp
באוטובוס קרוב ואיפה בוס תקבל גם נתונים על האוטובוס, שעת היציאה מתחנת המוצא, ומספר המכונה (רישוי או פנימי).
&nbsp
באוטובוס קרוב נוסף עוד מידע על האוטובוס, תוכל לראות את מהירות נסיעתו בעת הדגימה.
 

Sami144

New member
עזרת לי להבין הרבה דברים
. אבל עדיין מעצבן

האלגוריתם של משרד התחבורה דפוק, זו הבעיה העיקרית.
יש גם בעיה עם חלק משלטי הנקסט באס הנמצאים בתחנות, שלא תמיד העדכון שלהם מתבצע נכון ולכן הם תמיד מאחרים בדקה או שתי דקות, אבל זה עניין אחר.
&nbsp
זה עובד כך:
&nbsp
למפעיל יש נתוני מיקום של האוטובוסים שלו, הוא משדר אותם לשרת של משרד התחבורה וזה משחרר את הנתונים האלו בקובץ, מהקובץ הזה כל האפליקציות וכל האתרים שואבים את המידע, כן גם אתר אגד. כך שאין הבדל בין אפליקציה כזו או אחרת או אתר כזה או אחר באופן כללי.
&nbsp
השרת של משרד התחבורה מעדכן את המיקום כל חצי דקה. האפליקציות מעדכנות לפי ברירת המחדל שהגדירו מפתחי האפליקציות. אפשר להפציץ את השרת של משרד התחבורה בשאילתות וכך מקבלים את העדכון בן החצי דקה יותר מהר, זה השוני העיקרי בין האפליקציות בעניין הזה.
&nbsp
אבל איך כל האלגוריתם עובד, זו הבעיה. נניח ומדובר בקו בין עירוני מאסף אשר חלק מהמסלול שלו נוסע בכבישים בין עירוניים על 90-100 קמ"ש וחלק מהמסלול הוא נכנס לתוך הערים ונוסע בהם במהירות ממוצעת של 20-30 קמ"ש.
&nbsp
תחשוב שאתה נמצא בנקודה כלשהי שממוקמת 20 ק"מ צפונית לעיר כלשהי. האוטובוס כרגע מגיע מדרום ונוסע צפונה על 100 קמ"ש, טרם נכנס לעיר. המידע שאתה מקבל באפליקציה מתבסס על כך שיש X ק"מ בין האוטובוס לבין התחנה בה אתה נמצא תוך שקלול המהירות שבה האוטובוס נוסע (יותר נכון, ממוצע מהירות הנסיעה של האוטובוס. אני לא יודע בדיוק בדיוק איך מחושב הממוצע הזה, אם לפי ה10 דקות הקודמות או מתחילת המסלול). ואז יכול להופיע שייקח לו 30 דקות להגיע אליך, כאשר זמן סביר להגעה לעיר אליה הוא טרם נכנס יהיה 5 דקות. לאחר 5 דקות של נסיעה במהירות 100 קמ"ש, מהירותו תרד ופתאום זמן ההגעה לתחנה שלך יתחיל לטפס מעלה.
&nbsp
אותו הדבר קורה עם פקקים, המערכת לא יודעת שיש פקקים עד שהאוטובוס לא נכנס אליהם וזה לא משנה כמה אוטובוסים נכנסו לפני כן לפקקים, זה לא עובד כמו ווייז.
&nbsp
אז למשל באפליקציה אוטובוס קרוב, אתה יכול לראות בנוסף למיקום של האוטובוס על גבי המפה, גם את נתוני עומסי התנועה (אם תפעיל אופציה) זו של גוגל מפות. כך אתה יכול לראות אם במסלול הקו שלך יש עומסי תנועה ובמידה ויש, תוכל להבין מכך שהאוטובוס יתעכב (אלא אם כן אלו צירים בהם האוטובוס נוסע בנת"צ ואז אין רלוונטיות לתצוגת עומסי התנועה).
&nbsp
באוטובוס קרוב ואיפה בוס תקבל גם נתונים על האוטובוס, שעת היציאה מתחנת המוצא, ומספר המכונה (רישוי או פנימי).
&nbsp
באוטובוס קרוב נוסף עוד מידע על האוטובוס, תוכל לראות את מהירות נסיעתו בעת הדגימה.
עזרת לי להבין הרבה דברים
. אבל עדיין מעצבן
שיש קפיצות בזמנים. כי במקרה שציינתי אני מגיע לתחנה ואז רשום שהוא יאחר בכמה דקות, ואחרי הכמה דקות האלה שום פעם זה משתנה. כל הזמנים שאני מציין הם ארוכים ולא דקה וחצי. אבל כנראה אין לזה פתרון
 
אין לזה פתרון מלא

עזרת לי להבין הרבה דברים
. אבל עדיין מעצבן
שיש קפיצות בזמנים. כי במקרה שציינתי אני מגיע לתחנה ואז רשום שהוא יאחר בכמה דקות, ואחרי הכמה דקות האלה שום פעם זה משתנה. כל הזמנים שאני מציין הם ארוכים ולא דקה וחצי. אבל כנראה אין לזה פתרון
אין לזה פתרון מלא
אבל בהחלט יכול להיות פתרון טוב יותר מהמצב הנוכחי.
ככלל מה שנדרש הוא איסוף סטטיסטיקה על זמן הגעה של כל נסיעה לכל תחנה בדרך. (מספיק איסוף שלה שלושה חודשים אחורה, כלומר מדובר על מאגר מידע ענק, אבל עם גודל סופי כי ההסטוריה הרחוקה פחות חשובה כאן).
המידע שיוצג לציבור טרם היציאה יהיה בהתאם לסטטיסטיקה, ויאפשר גם ניתוח של מהירות הנסיעה הממוצעת בין תחנות (באותה נסיעה).
המידע הזה, שמראש יהיה הרבה יותר מעודכן מהמידע הנוכחי, יתחיל להתעדכן ולבצע התאמות בהתאם להתקדמות האוטובוס במסלול, ככל שהוא מקדים/מאחר ולהגיע לתחנות שלפני התחנה שאתה מחכה בה הזמן ישוערך מחדש.

זה נשמע מאד מסובך, אבל הדרך הכי פשוטה לעשות זאת היא לשלם סכום כסף למשה שיטרית שכבר מציג את המידע פחות או יותר בצורה הזו באיפהבוס ולקנות ממנו את המידע על ההסטוריה של הגעת אוטובוסים לתחנות.

לצערי סביר שילכו על הפתרון המסובך יותר של לשלם הרבה יותר לחברה שתפתח את זה לבד עבור משרד התחבורה, וכנראה בתוצר פחות טוב מהתוצר של איפהבוס. חבל...
 

Bus Nerd

Active member
שיטת המכרזים בהכרח אומרת שהתוכנה הממשלתית תהיה באיכות ירודה

אין לזה פתרון מלא
אבל בהחלט יכול להיות פתרון טוב יותר מהמצב הנוכחי.
ככלל מה שנדרש הוא איסוף סטטיסטיקה על זמן הגעה של כל נסיעה לכל תחנה בדרך. (מספיק איסוף שלה שלושה חודשים אחורה, כלומר מדובר על מאגר מידע ענק, אבל עם גודל סופי כי ההסטוריה הרחוקה פחות חשובה כאן).
המידע שיוצג לציבור טרם היציאה יהיה בהתאם לסטטיסטיקה, ויאפשר גם ניתוח של מהירות הנסיעה הממוצעת בין תחנות (באותה נסיעה).
המידע הזה, שמראש יהיה הרבה יותר מעודכן מהמידע הנוכחי, יתחיל להתעדכן ולבצע התאמות בהתאם להתקדמות האוטובוס במסלול, ככל שהוא מקדים/מאחר ולהגיע לתחנות שלפני התחנה שאתה מחכה בה הזמן ישוערך מחדש.

זה נשמע מאד מסובך, אבל הדרך הכי פשוטה לעשות זאת היא לשלם סכום כסף למשה שיטרית שכבר מציג את המידע פחות או יותר בצורה הזו באיפהבוס ולקנות ממנו את המידע על ההסטוריה של הגעת אוטובוסים לתחנות.

לצערי סביר שילכו על הפתרון המסובך יותר של לשלם הרבה יותר לחברה שתפתח את זה לבד עבור משרד התחבורה, וכנראה בתוצר פחות טוב מהתוצר של איפהבוס. חבל...
שיטת המכרזים בהכרח אומרת שהתוכנה הממשלתית תהיה באיכות ירודה
כי החברות היחידות שיכולות לגשת למכרזים לתוכנות כל כך ספציפיות הן חברות ייעוץ ובתי תוכנה שהמטרה העיקרית שלהן היא פיתוח תוכנה לגופים כמו ממשלות, והם תמיד פחות טובים מחברות תוכנה כלליות שמוכרות מוצרים מגומרים, והמתכנתים הכי טובים כמובן מעדיפים לעבוד בחברות התוכנה הכלליות יותר ולא בחברות ייעוץ שמדלגות מפרויקט לפרויקט.

תוכנות שמופתחות בהתאמה אישית לגופים שאינם חברות תוכנה (בנקים, קופות חולים, ממשלות, חברות תחבורה ציבורית פרטיות, סופרמרקטים ומה לא) תמיד יהיו באיכות ירודה לעומת תוכנות שמפותחות כמוצר מגומר - כי ללקוח יש דרישות לא הגיוניות, הלקוח רוצה את המציע הכי זול שיכול לסיים הכי מהר, והמפתחים לא מרגישים מחוייבות למוצר שהם בונים כי מבחינתם זה עוד פרויקט זמני.

חובת המכרזים גם אומרת שמשרד התחבורה לא יכול פשוט לשכור את שירותיו של משה שטרית או את שירותיה של חברת מוביט בשביל לשפר את מערכת זמן אמת, חייבים להוציא מכרז, ומי שמתמודד על המכרז אלו תמיד חברות סוג ב שעובדות עם טכנולוגיה מיושנת ויקרה ולא מעסיקות מומחים בתחום.

וכמובן שאין לממשלה תקציב ורצון להעסיק צוות פיתוח במשרה מלאה עם תנאים שייתחרו במה שקיים בשוק החופשי, או יכולת בכלל לגייס מפתחים לתפקידים האלו.

לשם השוואה, ל־TfL בלונדון ולרשויות תחבורה/חברות רכבת אחרות בעולם יש צוותי פיתוח תוכנה וחומרה שמועסקים במשרה מלאה, וזה משהו שאפשר לעשות אם אתה חברה או רשות שמופרדת מבנית ממשרד ממשלתי (כמו שתאגיד השידור מופרד ממשרד התקשורת ויש לו הנהלה משלו) כי יש חופש ניהול וחופש לנצל את התקציב שמקבלים בצורה הגיונית ולא בצורה שצריך להסביר לפקידים שלא מבינים כלום את המשמעות של כל שורה בתקציב ולקבל מהם רשות.

אולי דברים יישתפרו אם ייתנו לרשות הארצית לתח"צ להפוך לחברה ממשלתית של ממש במקום רשות קטנה שעושה outsourcing של רוב העבודה שלה לחברות ייעוץ.
 

mosh345

New member
אני מאמין שכל העניין לא קשור לשיטת המכרזים

שיטת המכרזים בהכרח אומרת שהתוכנה הממשלתית תהיה באיכות ירודה
כי החברות היחידות שיכולות לגשת למכרזים לתוכנות כל כך ספציפיות הן חברות ייעוץ ובתי תוכנה שהמטרה העיקרית שלהן היא פיתוח תוכנה לגופים כמו ממשלות, והם תמיד פחות טובים מחברות תוכנה כלליות שמוכרות מוצרים מגומרים, והמתכנתים הכי טובים כמובן מעדיפים לעבוד בחברות התוכנה הכלליות יותר ולא בחברות ייעוץ שמדלגות מפרויקט לפרויקט.

תוכנות שמופתחות בהתאמה אישית לגופים שאינם חברות תוכנה (בנקים, קופות חולים, ממשלות, חברות תחבורה ציבורית פרטיות, סופרמרקטים ומה לא) תמיד יהיו באיכות ירודה לעומת תוכנות שמפותחות כמוצר מגומר - כי ללקוח יש דרישות לא הגיוניות, הלקוח רוצה את המציע הכי זול שיכול לסיים הכי מהר, והמפתחים לא מרגישים מחוייבות למוצר שהם בונים כי מבחינתם זה עוד פרויקט זמני.

חובת המכרזים גם אומרת שמשרד התחבורה לא יכול פשוט לשכור את שירותיו של משה שטרית או את שירותיה של חברת מוביט בשביל לשפר את מערכת זמן אמת, חייבים להוציא מכרז, ומי שמתמודד על המכרז אלו תמיד חברות סוג ב שעובדות עם טכנולוגיה מיושנת ויקרה ולא מעסיקות מומחים בתחום.

וכמובן שאין לממשלה תקציב ורצון להעסיק צוות פיתוח במשרה מלאה עם תנאים שייתחרו במה שקיים בשוק החופשי, או יכולת בכלל לגייס מפתחים לתפקידים האלו.

לשם השוואה, ל־TfL בלונדון ולרשויות תחבורה/חברות רכבת אחרות בעולם יש צוותי פיתוח תוכנה וחומרה שמועסקים במשרה מלאה, וזה משהו שאפשר לעשות אם אתה חברה או רשות שמופרדת מבנית ממשרד ממשלתי (כמו שתאגיד השידור מופרד ממשרד התקשורת ויש לו הנהלה משלו) כי יש חופש ניהול וחופש לנצל את התקציב שמקבלים בצורה הגיונית ולא בצורה שצריך להסביר לפקידים שלא מבינים כלום את המשמעות של כל שורה בתקציב ולקבל מהם רשות.

אולי דברים יישתפרו אם ייתנו לרשות הארצית לתח"צ להפוך לחברה ממשלתית של ממש במקום רשות קטנה שעושה outsourcing של רוב העבודה שלה לחברות ייעוץ.
אני מאמין שכל העניין לא קשור לשיטת המכרזים
לא אחת הצעתי למשרד התחבורה להשתמש במידע שלי ולהשתמש בשרתים שלי. ניסיתי ליעץ להם ולהשפיע על ההחלטות כך שילמדו מהנסיון שצברתי משנת 2011 עד היום בפיתוח וניהול מערכת זמני האמת.

כל ההצעות שלי נדחו על הסף בגלל שאני לא חברה גדולה, ומשרד ממשלתי לא בנוי להעזר בבני אדם, הוא חייב להעזר בחברות גדולות.

זו הדרך היחידה של משרד ממשלתי להעביר כספים לגופים פרטיים.

לאחרונה ממש ניסיתי לעורר את הנושא שטעינת רב קו מתבצעת על ידי חברה אחת ויחידה "פיסנטרה" שרק היא יכולה להציל סמכויות לחברות כמו רשות הדואר וכספונט.
ניסיתי לברר למה לא עושים את המעשה המתבקש ומאפשרים לכל מי שיש לו אפליקציה ו\או מי שעומד בקריטריונים מוגדרים, כך שגם הוא יוכל לטעון כרטיסי רב קו, נתקלתי בקיר בטון.

המסקנה שלי היא שיש מי שמעוניין שהכספים יזרמו בכוונים מוגדרים מראש, ובין זה לבין איכות אין שום קשר.

כפי שכבר נכתב כאן, כיום משרד התחבורה עובד על בחירת הזכיין שיפתח את מערכת זמני האמת הבאה. מדובר במערכת וטכנולוגיה שקיימת כבר אצל מספר אפליקציות, כולל איפה בוס. אין ספק שהמערכת שפיתוחה יושלם בעוד כמה שנים, תהיה מיושנת לחלוטין כאשר תהיה מבצעית, אבל דבר אחד מובטח - הכסף יגיע לאן שרוצים שהוא יגיע.

חבל !

מושיקו
 

Bus Nerd

Active member
אני כן חושב שיש קשר לשיטת המכרזים ולמדיניות מיקור החוץ

אני מאמין שכל העניין לא קשור לשיטת המכרזים
לא אחת הצעתי למשרד התחבורה להשתמש במידע שלי ולהשתמש בשרתים שלי. ניסיתי ליעץ להם ולהשפיע על ההחלטות כך שילמדו מהנסיון שצברתי משנת 2011 עד היום בפיתוח וניהול מערכת זמני האמת.

כל ההצעות שלי נדחו על הסף בגלל שאני לא חברה גדולה, ומשרד ממשלתי לא בנוי להעזר בבני אדם, הוא חייב להעזר בחברות גדולות.

זו הדרך היחידה של משרד ממשלתי להעביר כספים לגופים פרטיים.

לאחרונה ממש ניסיתי לעורר את הנושא שטעינת רב קו מתבצעת על ידי חברה אחת ויחידה "פיסנטרה" שרק היא יכולה להציל סמכויות לחברות כמו רשות הדואר וכספונט.
ניסיתי לברר למה לא עושים את המעשה המתבקש ומאפשרים לכל מי שיש לו אפליקציה ו\או מי שעומד בקריטריונים מוגדרים, כך שגם הוא יוכל לטעון כרטיסי רב קו, נתקלתי בקיר בטון.

המסקנה שלי היא שיש מי שמעוניין שהכספים יזרמו בכוונים מוגדרים מראש, ובין זה לבין איכות אין שום קשר.

כפי שכבר נכתב כאן, כיום משרד התחבורה עובד על בחירת הזכיין שיפתח את מערכת זמני האמת הבאה. מדובר במערכת וטכנולוגיה שקיימת כבר אצל מספר אפליקציות, כולל איפה בוס. אין ספק שהמערכת שפיתוחה יושלם בעוד כמה שנים, תהיה מיושנת לחלוטין כאשר תהיה מבצעית, אבל דבר אחד מובטח - הכסף יגיע לאן שרוצים שהוא יגיע.

חבל !

מושיקו
אני כן חושב שיש קשר לשיטת המכרזים ולמדיניות מיקור החוץ
כי גם אם אתה בתור אדם פרטי יכול לייעץ להם ולפתח להם מערכת, אי אפשר לתת לאדם פרטי ובודד לתחזק מערכת זמן אמת של מדינה שלמה - הרי מדובר על שירות חיוני שבטוח ייצטרך תמיכה לטווח ארוך.

אז נכון, יש גם את הבעיה שהם לא יכולים להיעזר בך בכלל, אבל הבעיה השורשית יותר של הוצאת כל מערכת תוכנה למכרז וקנייה שלה ב outsourcing מהשוק החופשי כשאת תנאי המכרז כתבו אנשים שלא ממש מבינים בתוכנה היא חמורה בהרבה.

ברשויות תח"צ אחרות בעולם, כמו שכבר הזכרתי הרבה, יש צוותי פיתוח בתוך הרשות. ברגע שיש לך צוות משלך שיודע מה הוא עושה, הרבה יותר קל לפתח לבד דברים והרבה יותר קל לבחור חברות איכותיות לפתח דברים שהם מעבר למה שהצוות שלך יכול לעשות. ברגע שיש חובת מכרז, אפילו אם היה צוות שיודע מה הוא עושה, הוא לא היה יכול לבחור חברה שהוא יודע שמבינה בזה (למשל מוביט), אלא היה חייב להוציא מכרז ולבחור את המציע הזול ביותר בגלל לחץ של משרד האוצר שחייב להתערב בכל דבר.
 

mosh345

New member
חשוב לי להדגיש

אני כן חושב שיש קשר לשיטת המכרזים ולמדיניות מיקור החוץ
כי גם אם אתה בתור אדם פרטי יכול לייעץ להם ולפתח להם מערכת, אי אפשר לתת לאדם פרטי ובודד לתחזק מערכת זמן אמת של מדינה שלמה - הרי מדובר על שירות חיוני שבטוח ייצטרך תמיכה לטווח ארוך.

אז נכון, יש גם את הבעיה שהם לא יכולים להיעזר בך בכלל, אבל הבעיה השורשית יותר של הוצאת כל מערכת תוכנה למכרז וקנייה שלה ב outsourcing מהשוק החופשי כשאת תנאי המכרז כתבו אנשים שלא ממש מבינים בתוכנה היא חמורה בהרבה.

ברשויות תח"צ אחרות בעולם, כמו שכבר הזכרתי הרבה, יש צוותי פיתוח בתוך הרשות. ברגע שיש לך צוות משלך שיודע מה הוא עושה, הרבה יותר קל לפתח לבד דברים והרבה יותר קל לבחור חברות איכותיות לפתח דברים שהם מעבר למה שהצוות שלך יכול לעשות. ברגע שיש חובת מכרז, אפילו אם היה צוות שיודע מה הוא עושה, הוא לא היה יכול לבחור חברה שהוא יודע שמבינה בזה (למשל מוביט), אלא היה חייב להוציא מכרז ולבחור את המציע הזול ביותר בגלל לחץ של משרד האוצר שחייב להתערב בכל דבר.
חשוב לי להדגיש
שלא מדובר בנושא אישי או בבעיה אישית שלי.
מדובר בנושא הרבה יותר רחב שקשור באיך לעשות את הדברים נכון ומועיל.
כפי שהדברים מתבצעים כיום, ולבטח ב 5-10 השנים הבאות, כולם יודעים שהוא לא טוב. והרי לא הגיוני שבעיה שפתורה לחלוטין במסגרת הפרטית, לא תפתר בתוך 10-15 שנה במגזר הציבורי.

כל מה שקשור לבן אדם אחד מול חברה גדולה, הוא קלישאה ישנה נושנה ואין לה מקום בימינו אנו.

אני בעולם המחשבים משנת 82 (לא צעיר, הא?), וראיתי מערכות ענקיות שלבן אדם בודד לוקח חמישה חודשים לפתח, אך מסיבות בירוקרטיות לקחו חברה שלקח לה 10 שנים עם צוות ענק וזה מעולם לא נפתר.

בימינו אנו יש מספיק כלים ויכולות לפתח מערכות טובות ובזול. והנסיון מלמד שאין טעם בלפתח מערכת ל 15 שנה קדימה, הטכנולוגיה רצה הרבה יותר מהר.

אם אפשר לפתח מהר מערכת ב 100 אלף דולר והיא תהיה מוכנה באופן מיידי ותהיה טובה ל 3 שנים אפילו, זה הרבה יותר יעיל וכלכלי מאשר לנסות לפתח מערכת שתהיה טובה ל 10 שנים אך רק בעוד 10 שנים, ותעלה 10 מיליון דולר. המספרים האלה הם לא תאורטיים.

ולכן, אני אחזור למה שכבר כתבתי, אין קשר למכרזים ולחברות גדולות או קטנות. הקשר העיקרי הוא למי מיועד הכסף, ולפי זה תופרים את הדרישות ואת לוח הזמנים.
 

MightyKnight

New member
מזדהה מאד עם מה שכתבת

חשוב לי להדגיש
שלא מדובר בנושא אישי או בבעיה אישית שלי.
מדובר בנושא הרבה יותר רחב שקשור באיך לעשות את הדברים נכון ומועיל.
כפי שהדברים מתבצעים כיום, ולבטח ב 5-10 השנים הבאות, כולם יודעים שהוא לא טוב. והרי לא הגיוני שבעיה שפתורה לחלוטין במסגרת הפרטית, לא תפתר בתוך 10-15 שנה במגזר הציבורי.

כל מה שקשור לבן אדם אחד מול חברה גדולה, הוא קלישאה ישנה נושנה ואין לה מקום בימינו אנו.

אני בעולם המחשבים משנת 82 (לא צעיר, הא?), וראיתי מערכות ענקיות שלבן אדם בודד לוקח חמישה חודשים לפתח, אך מסיבות בירוקרטיות לקחו חברה שלקח לה 10 שנים עם צוות ענק וזה מעולם לא נפתר.

בימינו אנו יש מספיק כלים ויכולות לפתח מערכות טובות ובזול. והנסיון מלמד שאין טעם בלפתח מערכת ל 15 שנה קדימה, הטכנולוגיה רצה הרבה יותר מהר.

אם אפשר לפתח מהר מערכת ב 100 אלף דולר והיא תהיה מוכנה באופן מיידי ותהיה טובה ל 3 שנים אפילו, זה הרבה יותר יעיל וכלכלי מאשר לנסות לפתח מערכת שתהיה טובה ל 10 שנים אך רק בעוד 10 שנים, ותעלה 10 מיליון דולר. המספרים האלה הם לא תאורטיים.

ולכן, אני אחזור למה שכבר כתבתי, אין קשר למכרזים ולחברות גדולות או קטנות. הקשר העיקרי הוא למי מיועד הכסף, ולפי זה תופרים את הדרישות ואת לוח הזמנים.
מזדהה מאד עם מה שכתבת
וגם מה שbus nerd כתב. גם אני בעולם תוכן הזה ורואה איך צוות קטן בעל מוטיבציה והגדרת יעדים נכונים מסיים משימה בשליש זמן מצוות מנופח ועצל.
כשמוסיפים לזה גם "קבלנים מקצועיים" שנשלטים ע''י גורמים מקושרים ,המצב נהיה בלתי נסבל.
 

אורי404

New member
הסבר רחב ומלמד

שיטת המכרזים בהכרח אומרת שהתוכנה הממשלתית תהיה באיכות ירודה
כי החברות היחידות שיכולות לגשת למכרזים לתוכנות כל כך ספציפיות הן חברות ייעוץ ובתי תוכנה שהמטרה העיקרית שלהן היא פיתוח תוכנה לגופים כמו ממשלות, והם תמיד פחות טובים מחברות תוכנה כלליות שמוכרות מוצרים מגומרים, והמתכנתים הכי טובים כמובן מעדיפים לעבוד בחברות התוכנה הכלליות יותר ולא בחברות ייעוץ שמדלגות מפרויקט לפרויקט.

תוכנות שמופתחות בהתאמה אישית לגופים שאינם חברות תוכנה (בנקים, קופות חולים, ממשלות, חברות תחבורה ציבורית פרטיות, סופרמרקטים ומה לא) תמיד יהיו באיכות ירודה לעומת תוכנות שמפותחות כמוצר מגומר - כי ללקוח יש דרישות לא הגיוניות, הלקוח רוצה את המציע הכי זול שיכול לסיים הכי מהר, והמפתחים לא מרגישים מחוייבות למוצר שהם בונים כי מבחינתם זה עוד פרויקט זמני.

חובת המכרזים גם אומרת שמשרד התחבורה לא יכול פשוט לשכור את שירותיו של משה שטרית או את שירותיה של חברת מוביט בשביל לשפר את מערכת זמן אמת, חייבים להוציא מכרז, ומי שמתמודד על המכרז אלו תמיד חברות סוג ב שעובדות עם טכנולוגיה מיושנת ויקרה ולא מעסיקות מומחים בתחום.

וכמובן שאין לממשלה תקציב ורצון להעסיק צוות פיתוח במשרה מלאה עם תנאים שייתחרו במה שקיים בשוק החופשי, או יכולת בכלל לגייס מפתחים לתפקידים האלו.

לשם השוואה, ל־TfL בלונדון ולרשויות תחבורה/חברות רכבת אחרות בעולם יש צוותי פיתוח תוכנה וחומרה שמועסקים במשרה מלאה, וזה משהו שאפשר לעשות אם אתה חברה או רשות שמופרדת מבנית ממשרד ממשלתי (כמו שתאגיד השידור מופרד ממשרד התקשורת ויש לו הנהלה משלו) כי יש חופש ניהול וחופש לנצל את התקציב שמקבלים בצורה הגיונית ולא בצורה שצריך להסביר לפקידים שלא מבינים כלום את המשמעות של כל שורה בתקציב ולקבל מהם רשות.

אולי דברים יישתפרו אם ייתנו לרשות הארצית לתח"צ להפוך לחברה ממשלתית של ממש במקום רשות קטנה שעושה outsourcing של רוב העבודה שלה לחברות ייעוץ.
הסבר רחב ומלמד
אכן גם אני ראיתי מקרוב, איך בחברה פרטית גדולה, מגיעים להטמיע תוכנה "כאן, עכשיו, מהר ובזול". התקלות והליקויים השונים נשארים "כאן ולהרבה זמן".

חבל מאוד שלא ניתן לשכור את שירותיו של משה שטרית. הוא השקיע מאוד. התוכנה לדעתי פועלת בצורה טובה מאוד.
 

XrayCharlie

New member
3 חודשים זה כלום.

אין לזה פתרון מלא
אבל בהחלט יכול להיות פתרון טוב יותר מהמצב הנוכחי.
ככלל מה שנדרש הוא איסוף סטטיסטיקה על זמן הגעה של כל נסיעה לכל תחנה בדרך. (מספיק איסוף שלה שלושה חודשים אחורה, כלומר מדובר על מאגר מידע ענק, אבל עם גודל סופי כי ההסטוריה הרחוקה פחות חשובה כאן).
המידע שיוצג לציבור טרם היציאה יהיה בהתאם לסטטיסטיקה, ויאפשר גם ניתוח של מהירות הנסיעה הממוצעת בין תחנות (באותה נסיעה).
המידע הזה, שמראש יהיה הרבה יותר מעודכן מהמידע הנוכחי, יתחיל להתעדכן ולבצע התאמות בהתאם להתקדמות האוטובוס במסלול, ככל שהוא מקדים/מאחר ולהגיע לתחנות שלפני התחנה שאתה מחכה בה הזמן ישוערך מחדש.

זה נשמע מאד מסובך, אבל הדרך הכי פשוטה לעשות זאת היא לשלם סכום כסף למשה שיטרית שכבר מציג את המידע פחות או יותר בצורה הזו באיפהבוס ולקנות ממנו את המידע על ההסטוריה של הגעת אוטובוסים לתחנות.

לצערי סביר שילכו על הפתרון המסובך יותר של לשלם הרבה יותר לחברה שתפתח את זה לבד עבור משרד התחבורה, וכנראה בתוצר פחות טוב מהתוצר של איפהבוס. חבל...
3 חודשים זה כלום.
קיץ זה לא חורף, תקופת חופשים זה לא תקופת לימודים / עבודה ועוד.
&nbsp
 

olli3

New member
מנהל
עזוב את זה, כשמפעילות ניגשות למכרז בודקים את זמני הנסיעה עם

אין לזה פתרון מלא
אבל בהחלט יכול להיות פתרון טוב יותר מהמצב הנוכחי.
ככלל מה שנדרש הוא איסוף סטטיסטיקה על זמן הגעה של כל נסיעה לכל תחנה בדרך. (מספיק איסוף שלה שלושה חודשים אחורה, כלומר מדובר על מאגר מידע ענק, אבל עם גודל סופי כי ההסטוריה הרחוקה פחות חשובה כאן).
המידע שיוצג לציבור טרם היציאה יהיה בהתאם לסטטיסטיקה, ויאפשר גם ניתוח של מהירות הנסיעה הממוצעת בין תחנות (באותה נסיעה).
המידע הזה, שמראש יהיה הרבה יותר מעודכן מהמידע הנוכחי, יתחיל להתעדכן ולבצע התאמות בהתאם להתקדמות האוטובוס במסלול, ככל שהוא מקדים/מאחר ולהגיע לתחנות שלפני התחנה שאתה מחכה בה הזמן ישוערך מחדש.

זה נשמע מאד מסובך, אבל הדרך הכי פשוטה לעשות זאת היא לשלם סכום כסף למשה שיטרית שכבר מציג את המידע פחות או יותר בצורה הזו באיפהבוס ולקנות ממנו את המידע על ההסטוריה של הגעת אוטובוסים לתחנות.

לצערי סביר שילכו על הפתרון המסובך יותר של לשלם הרבה יותר לחברה שתפתח את זה לבד עבור משרד התחבורה, וכנראה בתוצר פחות טוב מהתוצר של איפהבוס. חבל...
עזוב את זה, כשמפעילות ניגשות למכרז בודקים את זמני הנסיעה עם
איפה בוס כדי לדעת כמה זמן לוקחת כל נסיעה בכל קו, איפה יש פקקים שמשפיעים וכו'. כך מקבלים תמונה ריאלית יותר על כמות כלי הרכב הנדרשים לבצע את כל מפת התנועה.
 
למעלה