קישרת שם לרשומה קודמת על UberX, לא נותר לי אלא לצטט ולהנהן:
קישרת שם לרשומה קודמת על UberX, לא נותר לי אלא לצטט ולהנהן:
השירות הבעייתי ביותר של UBER הוא UBER X שנכון להיום עוד לא מאושר בישראל. השירות פועל במספר מקומות בעולם וזוכה לקיטונות של ביקורת שזו תמציתם: חברת אובר זיהתה שוק רגולטורי שפועל טוב והחליטה להחריב אותו על ידי החדרת שחקן שלא מחויב בכללים רגולטוריים לשוק. במילים אחרות, לקחת את שוק המוניות ולהרחיב אותו לכל מי שבא לו להסיע אנשים בתשלום ללא שום פיקוח. מעבר לבעיות הנקודתיות שנגרמות לעיתים מהיעדר הפיקוח (ויכוחים על כסף, נהגים עברייני מין וכו') שבעטיין כבר נבעטה אובר X מכמה מקומות קטנים כגון הודו, קיימת בעיה מהותית יותר בכך שאם אתה מרחיב שוק מעבר לפרופורציות הגיוניות, אתה מביא בו לכשל שוק.
 
התהליך ייראה כך: כל אדם מובטל עם רכב יתחיל להסתובב עם רכבו ולחפש נוסעים, במקביל להמתנה לקריאות מאובר, ויעמיס על התשתית התחבורתית, המחיר הזול יותר יגרום לפגיעה בענף המוניות המוסדרות, נהגי מוניות גם יעברו ל-UBER-X, כולם יסתובבו ויחפשו נוסעים כל היום עד שחלק יתייאשו ויעזבו את הענף. בסוף נקבל את אותה כמות רכבים שמשמשים היום כמוניות, אבל ללא פיקוח וללא יכולת להתלונן (ולא, לתת לנהג כוכב אחד זה לא תלונה). נצטרך להתמודד עם שלל בעיות כמו כניסת גורמי פשע לתחום, גביית חסויות ועוד דברים שמאפיינים ענפים לא מוסדרים. בשלב הזה גם המחיר (הלא מפוקח על ידי המדינה) יתחיל לעלות ואפילו יעביר את המחיר המפוקח שהיה קודם ולמדינה לא תהיה יכולת להשפיע על כך. ייתכן ויותר אנשים ייסעו בשילוב של UBER ומוניות בהתחלה, אבל חלקם הגדול יגיעו מאוטובוסים ורכבות שנחשבים ככלי יעיל יותר בניצול רשת הדרכים, והמדינה תיאלץ להשקיע סכומי עתק בהרחבת כבישים ומחלפים. כששירות המוניות ייעשה גרוע עקב כל נהגי המוניות שייאלצו לעבור ל-UBER, חלק מהנוסעים הקבועים ייעלמו ויקנו רכב פרטי. בקיצור, שום דבר טוב לא יצא מזה בטווח הארוך.
 
מדובר בשוק מתוקן ועובד, שברגע שתיכנס לתוכו תחרות לא הוגנת, ייהנה מירידת מחירים רגעית ויסבול אחר כך שנים.
 
http://israelbikebus.blogspot.com/2016/01/vs-vs.html
 
אני יודעת שרבים שונאים את התערבות המדינה. מבחינתם כל מה שהממשלה נוגעת בו הוא "מקולקל" מטבעו, "פיקוח" ו"אסדרה" הן מילים גסות ו"שוק חופשי" הוא מונח קדוש... אבל אני באמת לא מבינה למה עדיף לסגוד לתאגיד פרטי שרואה לנגד עיניו את שורת הרווח שלו ולא מחויב לשום אינטרס ציבורי.
 
אם מישהו קובע מחיר למוניות (ומישהו אכן קובע) אני מעדיפה שזו תהיה הממשלה ולא חברה פרטית. אני גם לא חושבת שתחרות על המחיר במקרה הזה היא דבר חיובי, כי כאמור, היא רק תביא לעומס גדול יותר בכבישים. יש סיבה שמוניות יקרות וטוב שמחירן היקר מאזן את השימוש בהן. המחיר יקר יותר בין היתר כי יש חסמי כניסה (וטוב שכך), יש תנאים שצריך לעמוד בהם, ביטוח לא זול ועוד (וצריך ביטוח!). כמו כן מחיר זול מדי פירושו נהגים שעובדים בשכר רעב כדי שאנשים ממעמד כלכלי גבוה יותר יוכלו לחסוך קצת בכל נסיעה. זה לא יותר מאינטרס אישי צר לנוחות זמנית.