סליחה אבל באירופה המערכת נגישה לתייר העצמאי 7 ימים.
כתבה על תחבורה ציבורית ותיירים
https://www.themarker.com/consumer/tourism/.premium-1.6267329
אגיב לכל סעיף כפי שהוא מופיע בכתבה:
1. אין שום סיבה לרכוש כרטיסים מראש לאוטובוסים ורכבות בארץ. מה שגם שזמני נסיעה צפויים אפשר גם לראות ביישומים של גוגל.
3. אין סיבה להצדיק תשלום מול הנהג: הפתרון הוא הקמת מכונות ברציפי הרכבת הקלה, שבהם יהיה אפשר לקנות כרטיסים במגוון שפות.
6. חוסר תחבורה ציבורית לגנים לאומיים זה עניין של ביצה ותרנגולת, אין מספיק תיירים עצמאיים כדי להצדיק קווים כאלה. גם קו אוטובוס שמפזר בין המלונות בתל אביב וירושלים בהתאמה שייצא כל שעה עגולה 24 שעות ביממה לא שווה לעשות כרגע.
בנוסף חסרה לי בכתבה דוגמאות איך הדבר עובד במקומות אחרים באירופה מבחינת נגישות של תיירים.
אני חושב שכמות התיירים שמשתמשים במערכת נמוך מדי כדי להצדיק תרגום מלא של מאגרי המידע השונים.
סליחה אבל באירופה המערכת נגישה לתייר העצמאי 7 ימים.
הכתבה עצמה קצת גרועה כי היא לא טורחת לציין שהתייר האירופאי רגיל לתח"צ 7 ימים בשבוע, ואינה מציינת דוגמאות מחו"ל לזמינות הדברים שהיא מציינת את חסרונם בארץ.
 
לסעיף 1 שלך אענה שאפשר להזמין כרטיסים רבים הביתה בדואר לפני שאתה עולה על המטוס, בכלל זה האויסטר הלונדוני, הכרטיסים העירוניים של מדריד וברצלונה, וכן ה Swiss Pass. לתייר זה חוסך חיפושים והתעסקויות על ההגעה לשדה התעופה או לתחנת הרכבת בארץ היעד, בעיקר אחרי טיסות ארוכות ובשעות לא נוחות.
 
גוגל אינה זמינה לתייר עם כרטיס סים זר והגבלות מידע, וגם כאשר היא נגישה יש טענות נגדה שהיא אינה טובה כמו האפליקציות המקומיות. בנוסף, לא לכל תייר יש סמארטפון.
 
3. לא כל קו אוטובוס מקומי הינו רק"ל (שכמוה יש רק אחת בארץ ברגע זה) ואי מתן היכולת לעלות למערכת מונע מהתייר את האפשרות להגיע למרכזי ההנפקה למיניהם. ביטול התשלום במסומן מתאים יותר למקומות עם מערכת רכבתית שניתן להשיג את אמצעי התשלום בתחנות הרכבת העירונית השכונתיות ולא למקום שרוב התח"צ בו היא של אוטובוסים. יש מקומות שמציבים מכשירים בכל תחנת אוטובוס (ראיתי דבר כזה בשוויץ וכן בתחנות עיקריות במרכז לונדון) ויש שמעבירים את הכירטיס לסוכן אחר כמו חנויות הטבק (איטליה)
 
(אציין שבניגוד לנאמר בכתבה עמדת הרב קו הקצת נסתרת בנתב"ג מנפיקה כרטיס רב קו אנונימי בלי יותר מדי הסתייגויות כשמבקשים זאת, למרות שלתייר הכיתוב על הכרטיס נראה כמו IP-17 או IP-21 בפונט קצת מגושם ללא כיתוב כלשהו באותיות לטיניות)
 
6. מזמן לא צחקתי כל כך. באירופה התיירות התבססה במקור על רשת הרכבות ואז קווי ענף לא רווחיים הוחלפו בקווי אוטובוס כשאמצעי זה היה יעיל יותר. במקביל היבשת מלאה בקווי חובבים ואמצעי תחבורה היסטוריים ואיזוטריים (פניקולרים, רכבות הרריות, רכבלים) המקשרים למוקדי עניין ותיירות שאינם נגישים אפילו ברשת הכבישים. תיירות ההמונים החלה כעניין תלוי תחבורה ציבורית וגם כיום חלק ניכר ממנה תלוי באופן ישיר בתחבורה ציבורית בין מטעמי נגישות ובין מטעמי עומס ובעיות חנייה.
 
לגבי קישור (מנתב"ג) למלונות - התייר העצמאי בן זמננו רגיל לעלות על הרכבת הרגילה בכל עיר אירופאית ולכן אין סיבה להפעיל עבורו מערך שעתי בלתי אטרקטיבי. מה שצריך להפעיל עבורו (ועבור הבאים לתל אביב משאר חלקי המדינה) הוא מערך של קווים רוחביים תדירים מתחנות האיילון לרצועת החוף, וכן קו אוטובוס מיפו ועד רדינג שהייתי ממשיך עד לגני התערוכה (הצעתי שיהיה קו רק"ל כזה) כדי לחבר את מוקדי הבילוי והכנסים בחיבור אחד פשוט להבנה. בירושלים מרבית המלונות החשובים נמצאים באזור רחובות המלך דוד קרן היסוד ובעתיד יהיה צורך בחיבור האזור לתחנת האומה או באמצעות הקווים שנוסעים כיום בנת"צ או בשיפור מערכת הרק"ל (וחבל שאין אופציה הגיונית לקו מתחנת האומה לקרן היסוד דרך המלך ג'ורג' אם כי תייר עצמאי רגיל להחליף רכבות במערכות מטרו). יתכן שתחנת רכבת בממילא (במקום הטירוף של תחנה בעייתית בכותל ותחנה מתחת למשולש הירושלמי כולו) תתן פתרון טוב יותר לתיירים הבאים לירושלים ברכבת באמצעות שלוחת רק"ל "סגול" מהקו הקיים בכיכר צה"ל דרך רחובות המלך שלמה והמלך דוד לקו הכחול המתוכנן (ומשם הצבע הסגול).
 
יש להבין שמספרי התיירים בישראל מצומצמים ביותר בהשוואה למקומות אחרים. 3 מיליון תיירים בשנה במדינה כמו ישראל זה כלום כשבטריטורייה בגודל של שכונה כמו גיברלטר ( 5 ק"מ על 2.5 ק"מ בנקודה הכי רחבה) זוכים ללמעלה מ 10 מיליון, לעיר ברצלונה הגיעו 32 מיליון. יש לציין שבקפריסין הגיעו למספר דומה לישראל, על סף ה 3 מיליון, אבל זה במדינה ששולטת רק על שני שליש משטחה ואוכלוסייתה היא שמינית מאוכלוסיית ישראל. יתכן שבעיות התחבורה תורמות במשהו ( לצד בעיות הביטחון והמחיר) למספרי התיירים הנמוכים יחסית בישראל.
 
צריך לציין גם שבאירופה לא נהוג לנסוע בקבוצות יותר, אלא אם מגובר בקבוצות עם צרכים מיוחדים. רמת התח"צ ביבשת מאפשרת עצמאות רבה בעת תיירות ביבשת וסיקרתי שירשורי מסע רבים בפורום כולל כאלו שעירבו נסיעות ביום ראשון. אני נמצא בעיצומו של שירשור כזה היום ואעדכן אותו בערב.