קצת פרטים על מסילת נהריה - לבנון

מצב
הנושא נעול.

easyJet

New member
קצת פרטים על מסילת נהריה - לבנון

קצת פרטים על מסילת נהריה - לבנון
ראיתי שקיימת מסילה חלקית מפעם, בכל מני חלקים ניתן לראות אותה

אשמח לקבל פרטים ממי שמכיר:

ממתי עד מתי המסילה הייתה פעילה
איזה סוג פעילות היה עליה
היכן היא מסתיימת לפני גבול לבנון ? כי לא ראיתיש זה נכנס/היה נכנס פנימה לשטח לבנון
מדוע עדיין לא פורקה

תודה
 

Bus Nerd

Active member
כשהבריטים עוד היו כאן המסילה הזו הגיעה עד ביירות

קצת פרטים על מסילת נהריה - לבנון
ראיתי שקיימת מסילה חלקית מפעם, בכל מני חלקים ניתן לראות אותה

אשמח לקבל פרטים ממי שמכיר:

ממתי עד מתי המסילה הייתה פעילה
איזה סוג פעילות היה עליה
היכן היא מסתיימת לפני גבול לבנון ? כי לא ראיתיש זה נכנס/היה נכנס פנימה לשטח לבנון
מדוע עדיין לא פורקה

תודה
כשהבריטים עוד היו כאן המסילה הזו הגיעה עד ביירות
קו חיפה-ביירות-טריפולי עבר דרך המנהרות בראש הנקרה (מנהרה, גשר, עוד מנהרה).
הגשר פוצץ במלחמת השחרור, והמנהרה כמובן נאטמה, ובלבנון כבר מזמן אין רכבות (הממשלה לא השקיעה, נתנו למסילות להתדרדר, גנבי מתכת גנבו את מה שנשאר).

נפתח בשנת 1942, נסגר בשנת 1946.
 

easyJet

New member
תודה רבה !

כשהבריטים עוד היו כאן המסילה הזו הגיעה עד ביירות
קו חיפה-ביירות-טריפולי עבר דרך המנהרות בראש הנקרה (מנהרה, גשר, עוד מנהרה).
הגשר פוצץ במלחמת השחרור, והמנהרה כמובן נאטמה, ובלבנון כבר מזמן אין רכבות (הממשלה לא השקיעה, נתנו למסילות להתדרדר, גנבי מתכת גנבו את מה שנשאר).

נפתח בשנת 1942, נסגר בשנת 1946.
תודה רבה !
 

raminec

New member
אני מניח שהקו נסגר בלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946

כשהבריטים עוד היו כאן המסילה הזו הגיעה עד ביירות
קו חיפה-ביירות-טריפולי עבר דרך המנהרות בראש הנקרה (מנהרה, גשר, עוד מנהרה).
הגשר פוצץ במלחמת השחרור, והמנהרה כמובן נאטמה, ובלבנון כבר מזמן אין רכבות (הממשלה לא השקיעה, נתנו למסילות להתדרדר, גנבי מתכת גנבו את מה שנשאר).

נפתח בשנת 1942, נסגר בשנת 1946.
אני מניח שהקו נסגר בלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946
בעקבות הפעולה של "ליל הגשרים"
 

25306yosef

New member
עד לפני כ-15 שנה פעלו על המסילה רכבות משא עד לבצת

קצת פרטים על מסילת נהריה - לבנון
ראיתי שקיימת מסילה חלקית מפעם, בכל מני חלקים ניתן לראות אותה

אשמח לקבל פרטים ממי שמכיר:

ממתי עד מתי המסילה הייתה פעילה
איזה סוג פעילות היה עליה
היכן היא מסתיימת לפני גבול לבנון ? כי לא ראיתיש זה נכנס/היה נכנס פנימה לשטח לבנון
מדוע עדיין לא פורקה

תודה
עד לפני כ-15 שנה פעלו על המסילה רכבות משא עד לבצת
עד לפני כ-15 שנים פעלו כאמור מדי יום רכבות משא עד למפעל מילוז מצפון לאכזיב.

כמה שנים לפני כן פעלו בנוסף גם רכבות משא שהובילו מלט ממפעל המלט נשר למפעל ישאסבסט (איתנית) שעסק בייצור אסבסט.

כל המסילה מנהריה צפונה פעלה כשלוחה ולא כקו רכבת ולכן רכבות המשא נסעו בשלוחה הזו ללא שרביט (הקטע ממוצקין צפונה פעל אז באיתות מכני עם שרביטי קטע ונהריה היתה תחנת הקצה הסופית).
 

אורי404

New member
אתה מדבר על תקופה, שהייתה מסילה בודדת

עד לפני כ-15 שנה פעלו על המסילה רכבות משא עד לבצת
עד לפני כ-15 שנים פעלו כאמור מדי יום רכבות משא עד למפעל מילוז מצפון לאכזיב.

כמה שנים לפני כן פעלו בנוסף גם רכבות משא שהובילו מלט ממפעל המלט נשר למפעל ישאסבסט (איתנית) שעסק בייצור אסבסט.

כל המסילה מנהריה צפונה פעלה כשלוחה ולא כקו רכבת ולכן רכבות המשא נסעו בשלוחה הזו ללא שרביט (הקטע ממוצקין צפונה פעל אז באיתות מכני עם שרביטי קטע ונהריה היתה תחנת הקצה הסופית).
אתה מדבר על תקופה, שהייתה מסילה בודדת
למעשה עד לפני פחות מעשור, עדיין לא היה כל הקטע קרית מוצקין-נהריה כפול.

בנוגע לרכבות מטען; דומני שעד לפני מספר שנים, הקצה הצפוני היה בחיפה-מרכז. לפני מספר שנים זה השתנה עם אחד המפעלים צפונית לחיפה-מרכז.
 

25306yosef

New member
רכבות מטען היה תמיד.

אתה מדבר על תקופה, שהייתה מסילה בודדת
למעשה עד לפני פחות מעשור, עדיין לא היה כל הקטע קרית מוצקין-נהריה כפול.

בנוגע לרכבות מטען; דומני שעד לפני מספר שנים, הקצה הצפוני היה בחיפה-מרכז. לפני מספר שנים זה השתנה עם אחד המפעלים צפונית לחיפה-מרכז.
רכבות מטען היה תמיד.
רכבות מטען היו בעבר למפעל מילוז מצפון לאכזיב ולמפעל ישאסבסט, וגם למפעל פרוטארום מדרום לעכו, מפעל מילובר, קרית הפלדה, צינורות המזרח התיכון, מחנה צבאי כורדני, מחנה צבאי מוצקין, ססובר (ממגורות חיפה), דשנים, חיפה כימיקלים, וולקן, נשר (תל חנן), אזור הנפט חיפה וחברת החשמל, מפעל שמן, הטחנות הגדולות, ועוד הרבה.... כל השלוחות הללו הסתעפו מתחנות או מקווים ראשיים שפעלו בשיטת איתות מכני עם שרביטי קטע.
 

אורי404

New member
אני חושב, שכל אלה היו לפני למעלה מעשור

רכבות מטען היה תמיד.
רכבות מטען היו בעבר למפעל מילוז מצפון לאכזיב ולמפעל ישאסבסט, וגם למפעל פרוטארום מדרום לעכו, מפעל מילובר, קרית הפלדה, צינורות המזרח התיכון, מחנה צבאי כורדני, מחנה צבאי מוצקין, ססובר (ממגורות חיפה), דשנים, חיפה כימיקלים, וולקן, נשר (תל חנן), אזור הנפט חיפה וחברת החשמל, מפעל שמן, הטחנות הגדולות, ועוד הרבה.... כל השלוחות הללו הסתעפו מתחנות או מקווים ראשיים שפעלו בשיטת איתות מכני עם שרביטי קטע.
אני חושב, שכל אלה היו לפני למעלה מעשור
אבל לא בטוח לגמרי. עד לפני כעשור ואולי פחות מזה, הקצה הצפוני היה בחיפה-מרכז.
 

25306yosef

New member
כנראה שאתה מתכוון למה שנקרא בשם - רכבות משא קו ראשי

אני חושב, שכל אלה היו לפני למעלה מעשור
אבל לא בטוח לגמרי. עד לפני כעשור ואולי פחות מזה, הקצה הצפוני היה בחיפה-מרכז.
כנראה שאתה מתכוון למה שנקרא בשם - רכבות משא קו ראשי
אז אכן הקצה הצפוני של כל רכבות המשא קו ראשי הוא בחיפה. אבל במגרש העריכה בחיפה שנמצא בסמוך למכון הדיזלים (ממזרח לדרך חירם) ולא בחיפה מרכז שמעולם לא היתה תחנת קצה לרכבות (כל הרכבות המסיימות בחיפה מרכז ממשיכות לחיפה מזרח או למגרש או למוסך או לקו גולני הסמוך לבית המכס).

רכבות המשא שפועלות ופעלו בעבר מצפון וממזרח למגרש חיפה נקראו בשם רכבות משא שליחות ולא בשם רכבות משא קו ראשי.

ואכן כל השלוחות לעייל פעלו לפני למעלה מעשור ואף יותר.
 

אורי404

New member
כן. חיפה מזרח

כנראה שאתה מתכוון למה שנקרא בשם - רכבות משא קו ראשי
אז אכן הקצה הצפוני של כל רכבות המשא קו ראשי הוא בחיפה. אבל במגרש העריכה בחיפה שנמצא בסמוך למכון הדיזלים (ממזרח לדרך חירם) ולא בחיפה מרכז שמעולם לא היתה תחנת קצה לרכבות (כל הרכבות המסיימות בחיפה מרכז ממשיכות לחיפה מזרח או למגרש או למוסך או לקו גולני הסמוך לבית המכס).

רכבות המשא שפועלות ופעלו בעבר מצפון וממזרח למגרש חיפה נקראו בשם רכבות משא שליחות ולא בשם רכבות משא קו ראשי.

ואכן כל השלוחות לעייל פעלו לפני למעלה מעשור ואף יותר.
כן. חיפה מזרח
אבל אני נדמה לי שבשנים האחרונות יש מפעל צפונה למגרש העריכה, שכתבת.
 
יש שלוחה למסוף המכולות 'אוברסיז קומרס',

כן. חיפה מזרח
אבל אני נדמה לי שבשנים האחרונות יש מפעל צפונה למגרש העריכה, שכתבת.
יש שלוחה למסוף המכולות 'אוברסיז קומרס',
שנמצא ממש סמוך לתחנת חוצות המפרץ;
השלוחה אינה אלה מסילה מקבילה לקו הראשי, אלא שהיא בתוך שטח פרטי סגור ומגודר.
 

אורי404

New member


יש שלוחה למסוף המכולות 'אוברסיז קומרס',
שנמצא ממש סמוך לתחנת חוצות המפרץ;
השלוחה אינה אלה מסילה מקבילה לקו הראשי, אלא שהיא בתוך שטח פרטי סגור ומגודר.
 

25306yosef

New member
מגרש חיפה ולא חיפה מזרח

כן. חיפה מזרח
אבל אני נדמה לי שבשנים האחרונות יש מפעל צפונה למגרש העריכה, שכתבת.
מגרש חיפה ולא חיפה מזרח
רבים מכנים בטעות את שני המתחמים השונים כמתחם אחד בשם חיפה מזרח.

אבל מדובר בשני מתחמים תפעוליים שונים שבעבר הפריד בינהם כביש חירם.

המגרש של תחנה תפעולית חיפה מזרח נמצא ממערב למה שהיה פעם כביש חירם ואילו מגרש חיפה (בעבר נקרא גם בשם תא העברות) נמצא ממזרח לכביש חירם.

חיפה מזרח היא תחנה תפעולית לכל דבר ועניין עם מגרש וסימנורים כמו בכל תחנה תפעולית. ואילו מגרש חיפה (ומכון הדיזלים) פועל מבחינה תפעולית כשלוחה.

ממזרח לתחנה תפעולית חיפה מזרח קיים צומת זבולון שהוא צומת רכבות ולא בדיוק תחנה תפעולית וזה קצת קשה להסביר למי שלא מבין באיתות. אבל אפשר לומר שמבחינה תפעולית יציאה מחיפה מזרח למגרש העריכה ולמכון הדיזלים זה כמו יציאה מתחנה תפעולית לשלוחה, שלוחה שלמעשה מקושרת משני צדיה לשני אתרי איתות, מצד אחד כאמור לתחנה תפעולית חיפה מזרח ומצד שני לצומת זבולון. ושוב, אני מניח שמי שלא מבין באיתות לא הצליח להבין הרבה.

מסוף המכולות מצפון לחיפה שנמצא בסמוך לחוצות המפרץ הוא שלוחה המסתעפת מתחנת תפעולית קישון ורכבת המשא המופעלת אליה היא רכבת משא שליחות ולא קו ראשי.

כיום השלוחה הצפונית ביותר שמופעלת אליה רכבת משא היא שליחות מילובר המסתעפת מתחנה תפעולית נעמן. וגם זו רכבת משא שליחות.
 
קו חיפה-בירות-טריפולי

קצת פרטים על מסילת נהריה - לבנון
ראיתי שקיימת מסילה חלקית מפעם, בכל מני חלקים ניתן לראות אותה

אשמח לקבל פרטים ממי שמכיר:

ממתי עד מתי המסילה הייתה פעילה
איזה סוג פעילות היה עליה
היכן היא מסתיימת לפני גבול לבנון ? כי לא ראיתיש זה נכנס/היה נכנס פנימה לשטח לבנון
מדוע עדיין לא פורקה

תודה
קו חיפה-בירות-טריפולי
המסילה עליה מדובר נקראה בעת הקמתה Haifa-Beirut-Tripoli (בקיצור: HBT) על שם שלוש הערים אותן קישרה. כמובן שטריפולי לא היתה יעד בפני עצמה, והמסילה נסללה בידי הצבא הבריטי (למעשה בידי אוסטרלים, ניו-זילנדים, דרום-אפריקאיים והמון מקומיים) כדי לקשר ישירות את ארץ ישראל ומצרים עם סוריה, לבנון ותורכיה.
&nbsp
לא זה המקום לפרט אודות הקמתה המופלאה (יותר מ-200 ק"מ בתוואי שטח קשה ביותר במשך כשנה וחצי) מי שירצה מוזמן לארכיון של מוזיאון הרכבת ללמוד עוד. המסילה נחנכה ב-1942 והופעלה על-ידי הרכבת הארץ-ישראלית האזרחית, PR (בקטע חיפה-בצת) ועל ידי הצבא הבריטי עצמו (בצת-טריפולי). ב-1946 לבנון קיבלה אזרחות והצבא הבריטי נאלץ לוותר על שליטתו ברוב המסילה, שהיתה בשטח הרפובליקה החדשה.
&nbsp
המשא ומתן על הבעלות של המסילה נתמשך ונתמשך ולמעשה המסילה לא חזרה לפעול במלואה באופן סדיר עד קום המדינה וניתוק הקשר עם לבנון. למרות זאת, לפחות מדי פעם הופעלו רכבות, ובסוף 1947 עוד הספיק קרון טרקלין מס' 98 של PR (ששמור היום במוזיאון הרכבת) להגיע לאיסטנבול וחזרה.
&nbsp
אחרי מלחמת העצמאות הפעילה ממשלת לבנון את המסילה תחת הכינוי NBT (Naqura-Beirut-Tripoli) אבל כמו שאר הרשת הלבנונית המסילה נפלה קורבן למלחמות הרבות בארץ הקרועה, ולצבאות מקומיים וזרים (כולל זה שלנו) שהחריבו אותה בהדרגה. הקטע האחרון שם, באיזור בירות, עוד פעל עד שנות ה-90. בארץ, המסילה לבצת חודשה עם הפיכת המקום לאיזור תעשייה, ושירתה אותו עד ל-2002, כפי שכבר נכתב בשרשור זה. בקטע לנהריה אני נוסע כל יום, אז כנראה שהוא עדיין עובד, למרות שרכבות משא מגיעות היום רק עד לתחנת נעמן.
 

easyJet

New member
תודה על ההסבר !

קו חיפה-בירות-טריפולי
המסילה עליה מדובר נקראה בעת הקמתה Haifa-Beirut-Tripoli (בקיצור: HBT) על שם שלוש הערים אותן קישרה. כמובן שטריפולי לא היתה יעד בפני עצמה, והמסילה נסללה בידי הצבא הבריטי (למעשה בידי אוסטרלים, ניו-זילנדים, דרום-אפריקאיים והמון מקומיים) כדי לקשר ישירות את ארץ ישראל ומצרים עם סוריה, לבנון ותורכיה.
&nbsp
לא זה המקום לפרט אודות הקמתה המופלאה (יותר מ-200 ק"מ בתוואי שטח קשה ביותר במשך כשנה וחצי) מי שירצה מוזמן לארכיון של מוזיאון הרכבת ללמוד עוד. המסילה נחנכה ב-1942 והופעלה על-ידי הרכבת הארץ-ישראלית האזרחית, PR (בקטע חיפה-בצת) ועל ידי הצבא הבריטי עצמו (בצת-טריפולי). ב-1946 לבנון קיבלה אזרחות והצבא הבריטי נאלץ לוותר על שליטתו ברוב המסילה, שהיתה בשטח הרפובליקה החדשה.
&nbsp
המשא ומתן על הבעלות של המסילה נתמשך ונתמשך ולמעשה המסילה לא חזרה לפעול במלואה באופן סדיר עד קום המדינה וניתוק הקשר עם לבנון. למרות זאת, לפחות מדי פעם הופעלו רכבות, ובסוף 1947 עוד הספיק קרון טרקלין מס' 98 של PR (ששמור היום במוזיאון הרכבת) להגיע לאיסטנבול וחזרה.
&nbsp
אחרי מלחמת העצמאות הפעילה ממשלת לבנון את המסילה תחת הכינוי NBT (Naqura-Beirut-Tripoli) אבל כמו שאר הרשת הלבנונית המסילה נפלה קורבן למלחמות הרבות בארץ הקרועה, ולצבאות מקומיים וזרים (כולל זה שלנו) שהחריבו אותה בהדרגה. הקטע האחרון שם, באיזור בירות, עוד פעל עד שנות ה-90. בארץ, המסילה לבצת חודשה עם הפיכת המקום לאיזור תעשייה, ושירתה אותו עד ל-2002, כפי שכבר נכתב בשרשור זה. בקטע לנהריה אני נוסע כל יום, אז כנראה שהוא עדיין עובד, למרות שרכבות משא מגיעות היום רק עד לתחנת נעמן.
תודה על ההסבר !
 
אסור לפסוח על הצילומים הנמצאים באנדרטת המלחמה האוסטרלית

קו חיפה-בירות-טריפולי
המסילה עליה מדובר נקראה בעת הקמתה Haifa-Beirut-Tripoli (בקיצור: HBT) על שם שלוש הערים אותן קישרה. כמובן שטריפולי לא היתה יעד בפני עצמה, והמסילה נסללה בידי הצבא הבריטי (למעשה בידי אוסטרלים, ניו-זילנדים, דרום-אפריקאיים והמון מקומיים) כדי לקשר ישירות את ארץ ישראל ומצרים עם סוריה, לבנון ותורכיה.
&nbsp
לא זה המקום לפרט אודות הקמתה המופלאה (יותר מ-200 ק"מ בתוואי שטח קשה ביותר במשך כשנה וחצי) מי שירצה מוזמן לארכיון של מוזיאון הרכבת ללמוד עוד. המסילה נחנכה ב-1942 והופעלה על-ידי הרכבת הארץ-ישראלית האזרחית, PR (בקטע חיפה-בצת) ועל ידי הצבא הבריטי עצמו (בצת-טריפולי). ב-1946 לבנון קיבלה אזרחות והצבא הבריטי נאלץ לוותר על שליטתו ברוב המסילה, שהיתה בשטח הרפובליקה החדשה.
&nbsp
המשא ומתן על הבעלות של המסילה נתמשך ונתמשך ולמעשה המסילה לא חזרה לפעול במלואה באופן סדיר עד קום המדינה וניתוק הקשר עם לבנון. למרות זאת, לפחות מדי פעם הופעלו רכבות, ובסוף 1947 עוד הספיק קרון טרקלין מס' 98 של PR (ששמור היום במוזיאון הרכבת) להגיע לאיסטנבול וחזרה.
&nbsp
אחרי מלחמת העצמאות הפעילה ממשלת לבנון את המסילה תחת הכינוי NBT (Naqura-Beirut-Tripoli) אבל כמו שאר הרשת הלבנונית המסילה נפלה קורבן למלחמות הרבות בארץ הקרועה, ולצבאות מקומיים וזרים (כולל זה שלנו) שהחריבו אותה בהדרגה. הקטע האחרון שם, באיזור בירות, עוד פעל עד שנות ה-90. בארץ, המסילה לבצת חודשה עם הפיכת המקום לאיזור תעשייה, ושירתה אותו עד ל-2002, כפי שכבר נכתב בשרשור זה. בקטע לנהריה אני נוסע כל יום, אז כנראה שהוא עדיין עובד, למרות שרכבות משא מגיעות היום רק עד לתחנת נעמן.
אסור לפסוח על הצילומים הנמצאים באנדרטת המלחמה האוסטרלית
ועל אלה היותר מעודכנים של שארית הציוד הרכבתי הלבנוני.

https://www.awm.gov.au/collection/F01222

https://www.the961.com/lebanon-railway-photos/

באותה הזדמנות כדאי גם לקרוא על הרכבת הפלסטינאית(אם לא פורסם בפורום בעבר???).

https://www.britishempire.co.uk/article/palestinerailwaysandports.htm
 

אורי404

New member
וואהו! מדהים!


אסור לפסוח על הצילומים הנמצאים באנדרטת המלחמה האוסטרלית
ועל אלה היותר מעודכנים של שארית הציוד הרכבתי הלבנוני.

https://www.awm.gov.au/collection/F01222

https://www.the961.com/lebanon-railway-photos/

באותה הזדמנות כדאי גם לקרוא על הרכבת הפלסטינאית(אם לא פורסם בפורום בעבר???).

https://www.britishempire.co.uk/article/palestinerailwaysandports.htm
וואהו! מדהים!

חבל שלא ממש אפשר לראות את זה מקרוב
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה