התיאורים של מנהל הפרויקט:
"
אנחנו מדברים על תכנית שמתחילה בסדנאות אפרים או מתחם הקישון כפי שהוא נקרא בלשון העם , מצפון ללב המפרץ ומסתיימת באזור שפיים כ- 85 קילומטר של מסילה כפולה , זאת אומרת מרובעת או משושה. והכוונה להגדיל את כמות הרכבות את מהירות הנסיעה וכמובן את התדירות. ואני ארוץ מהר קדימה , תת"ל אתם כבר מכירים אותו , הכוונה להגדיל ולשפר את השירות הרכבתי , חיבור פרפריה למרכז הארץ , שדרוג והכפלת מסילת החוף הקיימת. הקמת שתי מסילות מהירות שיאפשרו קיצור של זמן משמעותי וללא עצירה במסילות החוף בין חיפה לתל אביב. אנחנו מתכננים שתי מסילות למהירות של 160 קמ"ש ושתיים נוספות ל- 250 קמ"ש , מסדירים הפרדות מפלסיות לאורך הדרך בכול מקום שנדרש ומוסיפים ומשדרגים תחנות רכבת. כמו שאמר קודם מר יצחקי , אנחנו רואים לנגד עינינו את התכנית האסטרטגית ל- 2040 של רכבת ישראל ומשרד התחבורה , כאשר הבולטים העיקריים של התכנית הזו ברמה של המסילות מדברת על מסילות מהירות ל- 250 קמ"ש שמחברת מרכזים של ארבע מטרופוליטניים חיפה , תל אביב , ירושלים ובאר שבע בתדירות של 5 עד 10 רכבות לשעה בשעות שיא. ופרבריות שנעות כ- 160 קמ"ש עם הרבה יותר תחנות , הרבה תחנות שמתחברות למרכזי תחבורה שמכסות 60 אחוז מהאוכלוסייה במרחק של 5 קילומטר פחות או יותר מהתחנות והתדירות שלהן נעה בין 15 ל- 20 דקות. הרציונל הוא הפעלה קבועה של קווים , מספר קטן של קווים ליצירת וודאות לנוסעים ואפשרות לשמירה על גמישות תכנונית והתאמה לשינויים , כי בכול זאת אנחנו מדברים על חיזוי לשנות 2040 , יכולים להיות שינויים בכמויות הנוסעים. כמו שאמרתי , אנחנו מדברים על שני סוגים של מסילות , המהירות ל- 250 והפרבריות ל- 160 .מה שמתאפיין עקב כך זה הרדיוסים , הרדיוסים האופקיים בעיקר של המסילות ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו בסוף כשאנחנו מדברים על צמד מסילות מהירות ופרבריות שהן יהיו זהות מבחינת הרדיוסים ויותאמו ל- 250 קמ"ש.
"
"
כן , הרדיוס האופקי. זה דוגמא לחתך טיפוסים ל- 4 מסילות , אני מתנצל על ... , אבל פשוט קשה לראות פה. אנחנו מדברים על שתי מסילות פרבריות ל- 160 קמ"ש ואנחנו נעים מצפון לדרום , המהירות שלנו יושבות מערבית , מערביות והפרבריות מזרחיות יותר. רואים פה את החשמול , יש פה אפשרויות שונות לחשמול , אנחנו מראים פה את המקסימום , המקסימום של החשמול זה לייצר ארבעה עמודים נפרדים. אפשר כמובן אחרת זה לייצר פורטל שהוא דורש פחות שטח. מה שעוד אנחנו רואים דרכים רכבתיות ודרכים חקלאיות מהצד השני שמאפשרות תנועה של חקלאים לאורך כול הדרך , כאשר הגידור יהיה בצדה הפנימי של התעלה וכול השטחים פנויים. ומעבר לזה יש לנו גם את כול נושא התשתיות שאנחנו נדרשים להעתיק. יש לנו חשמל , מקורות , תש"ן וכדומה. אלה העקרונות שהנחו אותנו לקביעת תחום תשריט 77 , 78 וכמו שאמר מר יצחקי , מדובר כרגע על קו כחול בלבד שאין לו משמעות מעבר לזה. הוא כולל כמובן את ה- 4 וה- 6 מסילות בקטע הדרומי. הוא לא כולל הפרדות מפלסיות שקיימות ומאושרות סטטוטורית היום גם אם הן עדין לא בוצעו. הוא כן כולל הפרדות מפלסיות שמשתנות או חדשות בהתאם לצורך. הוא כולל תחנות רכבת ואת החניונים שצמודים להם , קטעי מסילה לא נכללים כרגע בהכרזה קטעי מסילה , יש מסילות ננטשות , לדוגמא בבנימינה ואנחנו מתאימים את עצמנו ככול הניתן לתכניות תקפות במיוחד אם מדובר על בינוי. ובמרחב חיפה כללנו את שתית החלופות 102 ו- 5 שתיכף נציג. אני עובר לחלופות חיפה. בעבר אני מזכיר נבחנו כ- 10 חלופות שונות במרחב חיפה , למעשה יש פה משפחות של חלופות , אנחנו לקחנו והיום , בתקופה האחרונה בחצי שנה האחרונה בחנו מספר חלופות. חלופה אחת זו חלופה 101 חלופה מהירה שמקשרת את לב המפרץ בצמד מסילות מהירות לכיוון תל אביב , הן לא עוברות בתוך חיפה , הן עוברות בדוך במנהרה שיוצאת , המנהרות האלה יוצאות באזור מגדים ומשם ממשיכות לכיוון תל אביב. זרוע נוספת של המהירות מגיעה לכיוון חוף הכרמל ומתחברת לאותן מסילות מהירות במחלף רכבתי באזור מגדים.
במקביל שתי מסילות פרבריות בתוך חיפה בתוואי שהוא לא התוואי הקיים היום , ממונהרות מאזור גשר פז ויוצאות באזור חוף הכרמל באזור המלונות. זאת אומרת כול המרחב הזה הוא ממונהר. לאורך התוואי הזה יש לנו מעבר ללב המפרץ את קריית הממשלה , קריית אליעזר , בת גלים ובסוף כמובן את חוף הכרמל. זו החלופה המהירה. חלופה 102 זו החלופה המאוחדת , לוקחת את כול המסילות הן פרבריות והן מהירות לתוך חיפה. כאשר עוד פעם , הירידה אל תת הקרקע באזור גשר פז , מפה אנחנו נעים לכיוון חוף הכרמל עם תחנה בקריית הממשלה. תחנה בקריית אליעזר בעיקרון רק לפרבריות ותחנות חוף הכרמל שזו תחנה משותפת נוספת. שתי התחנות האלה מוגדרות כתת קרקעיות. חלופה נוספת שבדקנו חלופה 103 , למעשה לוקחת את הפרבריות באותו תוואי שראיתם קודם ואת המהירות ללא עצירה בקריית הממשלה וכמובן לא בקריית אליעזר , מביאה לחוף הכרמל. זאת אומרת העצירה של המהירות תהיה בלב המפרץ ובחוף הכרמל ופה נעים דרומה לכיוון תל אביב. חלופה אחרונה שנבדקת על ידינו בהתאם לסיכומים זו חלופה 5 .חלופה 5 , חלופה ההיסטורית למעשה. עוד פעם , מדברת על 4 מסילות מהירות ופרבריות שנעות בתוואי אחוד , כאשר הירידה לתת הקרקע באזור מעבר חירם , למי שמכיר קצת את חיפה , על בסיס התוואי הקיים של המסילות , מה שדורש הסתה של המסילות באזור הנמל. ומאזור בית דגון כניסה למנהרות כרויות בשיטת ... או TBM עד לחוף הכרמל , יציאה באזור חוף הכרמל באזור המלונות כפי שראיתם גם בחלופה 102 ומפה המשך לכיוון דרום. עוד פעם , התחנות הן בדומה ל- 102 , אותן תחנות לב המפרץ , בית המכס , קריית אליעזר לפרבריות וחוף הכרמל עוד פעם משותפת. אלה החלופות שאנחנו בודקים. מבחינת ההכרזה אנחנו עושים כמו שנאמר קודם הכרזה על 5 ו- 102 בלבד. רואים פה את התוואי , אני ממש מתנצל אבל לא רואים פה את כול הגושים והחלקות , אפילו דמיון קצת. מתחם הקישון , סדנאות אפרים , האזור של תחנת לב המפרץ באזור הזה , מפה המשך לאזור גשר פז. מאזור גשר פז אנחנו יורדים לתת הקרקע באזור מעבר חירן ופה רואים פיצול לשני תוויים נפרדים , התוואי של חלופה 5 ובתוואי הזה אנחנו לוקחים גם , מראים פה תפישה ל- 77 , 78 לשטחים שיידרשו מהנמל לטובת הסתת המסילות הזמניות והסתת הכביש הנמלי הזמני שיצטרך לעבור פה. וחלופה 102 שעוברת ישר בשדרות פל ים למי שמכיר , כאשר זה אזור הפיצול , חזרה לאיזה שהוא אזור משותף מערבית לבית דגון. מפה עוד פעם פיצול , חלופה 5 נכנס להר באזור קריית אליעזר , חלופה 102 ממשיכה לאורך כביש החוף , שדרות ההגנה לכיוון , כמובן תת קרקעי. ופה אנחנו רואים את זה על רקע תצ"א וייעודי קרקע. עוד פעם , האזור של מתחם הקישון , סדנאות אפרים , האזור של תחנת לב המפרץ. תחנה גדולה שקולטת גם את מסילת העמק , גם את מסילות החוף , גם את הרק"ל , בעתיד הקל נצרת. המשך מעבר פה ליד הר הזבל וגשר פז עם שינויים תנועתיים שייתכן ונצטרך לבצע פה וכתוצאה מזה גם לשנות את גשר פז. המשך וירידה לתת הקרקע מהאזור הזה , כאשר פה בצד אתם רואים את חיפה מזרח , חיפה מזרח זה אחד ממתחמי הדיור הגדולים ביותר של הרכבת ישראל , מפה גם נכנסים לתוך הנמל , יש פה מספר כניסות לתוך הנמל. אנחנו ממשיכים לנוע בתת הקרקע עם כול המסילות , כאשר באזור קריית הממשלה מתוכננת תחנת רכבת לחלופה 102 , התחנה היא תת קרקעית , היא נמצאת בין בניין הטיל , בניין המפרש למי שמכיר קריית הממשלה לבין הבניין של בתי המשפט. ולעומת זאת חלופה 5 יושבת על התוואי הקיים , כאשר התחנה שלה נקראת תחנת בית המכס , גם כן תחנה משוקעת. מה שעוד ניתן לראות פה שכתוצאה משיקוע מסילות , למעשה אפשר לפתוח את צוואר הבקבוק של מעבר חירם , מי שנוסע באזור הזה יודע שמעבר חירם נסגר פה לנתיב אחד והיום יוצר פקקים מאוד גדולים לכביש 22 אחורה. אני ממשיך הלאה , אזור הנמל , כמו שאמרתי אתם רואים פה תפישה של חלופה 5 גם לטובת המסילות הזמניות וגם לכביש הנמלי , ממש תפישה רחבה של הנמל , חלופה 102 רצה פה ועוד פעם התפצלות. חלופה 5 נכנסת לתוך ההר כאשר מתוכננת לה תחנה פה שנקראת תחנת קריית אליעזר בת גלים. התחנה המקבילה לחלופה 102 יושבת ממש מתחת לכביש שהיא תבוצע בשיטת מנהור ותחובר משני הצדדים. זה בניין אגד למי שמכיר , צומת אגד הגדול וזה מעבר דולפין שלמעשה כבר לא יידרש. עוד פעם , רואים פה את חלופה 102 עם כמה אפשרויות של תנועה , אנחנו מדברים על מנהור בעומק של כ- 40 מטר מתחת לקרקע. חלופה 5 היא יותר פנימית ושתי החלופות האלה נפגשות שוב באזור בתי המלון , אלה בתי המלון , מגדלי חוף הכרמל. אנחנו יוצאים פה אל הקרקע בפורטלים. שתי החלופות מגיעות לנקודה הזאת ויוצאות בואך תחנת חוף הכרמל שנמצאת פה , תחנה שתהיה תחנה גדולה כמו שאתם יודעים תחנה משותפת. ומפה אנחנו ממשיכים דרומה עם 4 מסילות על הקרקע.
"
כלומר: חלופה 101 של עו"ד לנגר נגנזת וטוב שכך.