הרוכב לאוטובוסים1
Well-known member
פוטנציאל המטען בארץ לא גבוה
בגלל המרחקים הקטנים.
אבל הוא בהחלט גבוה יותר מהמצב הנוכחי ויהיה חבל לא לנסות למצות את הפוטנציאל.
אני מניח גם שיש הבדל בין סוגי מטען שונים, הן בהקשר של הרגישות לזמן והן בהקשר של עלות/תועלת אחרת. כפי הנראה מחצבים כמו מה שנכרה במישור רותם יעילים יותר ברכבת. בהקשר של מכולות מה שקובע זה יותר מה יש בתוך המכולה (ערך זמן יקר או לא) מאשר המכולה עצמה. כלומר יש מכולות שעדיך להעביר ברכבת ויש כאלה שלא.
חיבור מסילתי איכותי לנמלים/רציפים החדשים שנבנים באשדוד ובחיפה, שיאפשר פריקה מהאוניה ישירות לרכבת (וכנ"ל בכיוון ההפוך) חוסך משאית בצד אחד. וזה במקרה גם הצד הכי פחות יעיל של עבודת המשאיות כי זה סתם זמן המתנה ארוך לנהגים.
המסילה המזרחית תאפשר עוד חלונות של רכבות משא מצפון לדרום, מה שיקצר את זמן ההמתנה לעומת "משאית פרטית"
שלוחה לתחנת המעבר בחיריה שתאפשר העברה יעילה מהמשאיות העירוניות הקטנות ישירות לרכבת (לאחר תחנת המיון). תהיה יעילה מאד. באותה מידה ניתן לחשוב על פתרון דומה בירושלים ובחיפה.
דוגמה טובה למיצוי פוטנציאל היא השלוחה לרמת חובב, כי לא דין משאיות ענק שנוסעות על כבישי הארץ עם חומרים (חלקם מסוכנים) לרכבת. וגם אם צריך עדיין משאיות קטנות יותר שנוסעות מהתחנה בתוך רמת חובב מ/עד מפעל היעד.
פוטנציאל המטען בארץ לא גבוהאיזה אזור תעשיה יכול לייצר כמויות מטען לרכבות משא?
ועוד מטען שמתאים מלכתחילה להעביר ברכבת(כמו מחצבים/דלקים/קונטיינרים בכמויות גדולות עם ערך זמן נמוך) מיעד X ליעד Y. בנתב"ג מטיסים מטען עם ערך זמן גבוה בכמויות קטנות, איך זה מסתדר עם רכבות מטען?
גם עם תוספת מסופים(שכיום יש להם פריסה די טובה במקומות המרכזיים) יהיה צורך בשטעונים, זה שהמטען יעשה עוד כמה ק"מ ברכבת במקום במשאית לא בדיוק יחסוך המון כסף.
"וכן, זה לא כלכלי עכשיו כי המרחקים כאן קצרים. רכבת יעילה כשיש לך הרבה מטען שאתה צריך להעביר רחוק וב bulk
כשיש לך קצת מטען ואתה רוצה להביא אותו ליעד מהר, משאית קטנה יותר עדיפה - אתה לא צריך לחכות שיעמיסו רכבת שלמה, רק את המטען שאתה אישית רוצה להוביל." - תוסיף כמה מסופי מטען שאתה רוצה, זה לא יגרום לארץ ישראל להתארך, ולא ישנה את תנאי הבסיס לכדאיות בהובלה רכבתית. אם יותר לקוחות ימשיכו לקבל תעריפי הובלה מסובסדים, זה יעלה את היקף הפעילות, אבל אם הפעילות לא כלכלית בגלל תנאי הבסיס היא תמשיך להיות כזו רק בהיקף גדול יותר.
"איך תיתן לחברות מטען פרטיות לעבוד על רשת המסילות הארצית? כשבקושי יש לנו מספיק מסילות לנוסעים והמטען (למזלנו) בעדיפות אחרונה? איך תמנע שיקרה מצב כמו שקורה בארה"ב שהנוסעים שוב ושוב נדפקים בגלל שיש עדיפות לרכבות מטען?" - קודם כל רכבות מטען בישראל תמיד יהיה בעדיפות נמוכה, לא משנה מי יפעיל אותן. הן גם לא בדיוק מתחרות על זמני המסילה עם רכבות הנוסעים, ויש להן לא מעט "מרחב מסילתי" ואפילו מסילות יעודיות, לא בכל מסילה ברשת פועלות 12 רכבות בשעה בשעות השיא. בארה"ב המסילות ברוב המקומות קיימות ראשית לרכבות המשא, והרשת גם מותאמת לכך במיוחד בשביל יעילות-עלות מקסימלית.
"ולמה נראה לך הגיוני לחייב מעבר של מטען לרכבת?" - לי זה ממש לא נראה הגיוני, אבל זה מתאים להגיון שלך "כל משאית שזה מוריד מהכביש שווה את הסבסוד הזה".
"זה יגדיל את העלות לתעשיינים ולצרכן." - למה יגדיל את העלות לתעשיינים? הם הרי יקבלו תעריפים מסובסדים. העלות לצרכן גדלה באופן עקיף בעצם הסבסוד.
"בחיים לא תוכל לסבסד מספיק את רכבות המטען כדי שהן ייצאו יותר משתלם ממשאיות *לכל* לקוח." - אז איפה בעצם עובר הגבול? 50 אחוז זה בסדר אבל 60 אחוז לא? למה בכלל לסבסד גופים פרטיים ספיציפים בכספי ציבור?
בגלל המרחקים הקטנים.
אבל הוא בהחלט גבוה יותר מהמצב הנוכחי ויהיה חבל לא לנסות למצות את הפוטנציאל.
אני מניח גם שיש הבדל בין סוגי מטען שונים, הן בהקשר של הרגישות לזמן והן בהקשר של עלות/תועלת אחרת. כפי הנראה מחצבים כמו מה שנכרה במישור רותם יעילים יותר ברכבת. בהקשר של מכולות מה שקובע זה יותר מה יש בתוך המכולה (ערך זמן יקר או לא) מאשר המכולה עצמה. כלומר יש מכולות שעדיך להעביר ברכבת ויש כאלה שלא.
חיבור מסילתי איכותי לנמלים/רציפים החדשים שנבנים באשדוד ובחיפה, שיאפשר פריקה מהאוניה ישירות לרכבת (וכנ"ל בכיוון ההפוך) חוסך משאית בצד אחד. וזה במקרה גם הצד הכי פחות יעיל של עבודת המשאיות כי זה סתם זמן המתנה ארוך לנהגים.
המסילה המזרחית תאפשר עוד חלונות של רכבות משא מצפון לדרום, מה שיקצר את זמן ההמתנה לעומת "משאית פרטית"
שלוחה לתחנת המעבר בחיריה שתאפשר העברה יעילה מהמשאיות העירוניות הקטנות ישירות לרכבת (לאחר תחנת המיון). תהיה יעילה מאד. באותה מידה ניתן לחשוב על פתרון דומה בירושלים ובחיפה.
דוגמה טובה למיצוי פוטנציאל היא השלוחה לרמת חובב, כי לא דין משאיות ענק שנוסעות על כבישי הארץ עם חומרים (חלקם מסוכנים) לרכבת. וגם אם צריך עדיין משאיות קטנות יותר שנוסעות מהתחנה בתוך רמת חובב מ/עד מפעל היעד.