בדוק את צילומי הלוויין
אפשר לראות איך יש שביל עפר שעוקב במדוייק על תוואי המסילה הישנה הזו, כל הדרך עד לג'נין. מחוץ לג'נין זכות הדרך נשמרה במלואה למעט ברחוב השוק בעפולה!
אם היו בוחרים לבנות את תוואי הרכבת בפעולה בתוואי המקורי במרכז העיר (תת קרקעי עם cut&cover) היה אפשר להתחבר לתוואי הישן לג'נין ולהשתמש בו כל הדרך עד ג'נין (אם המצב הגיאופוליטי היה מאפשר, כמובן).
עוד ניתן לראות את התוואי הזה בgovmap אם בוחרים באפשרות של "מפות עתיקות", ושם אפשר לעקוב אחריו כמו שצריך עד שכם.
אגב, בשיטוט בתצלומי האוויר של התוואי המסילה הישן הזה נתקלתי בשאריות של שדה תעופה נטוש מערבית לג'אלמה, שמזכיר בצורתו את הבסיסים הישנים של חיל האוויר הבריטי - דרך היקיפית עגולה ושני מסלולים שמצטלבים בקצותיהם, כשהארוך מביניהם הוא באורך בערך קילומטר.
הוא לא מופיע במפת 1935 וגם לא במפת 1940, אבל במפת 1:50000 הוא מופיע בתור "שדה תעופה (לא בשימוש)".
חשבתי שאני יודע על כל שדות התעופה בארץ, והנה גיליתי משהו חדש. זה שדה התעופה מוקייבלה, הוא הוקם ע"י הגרמנים בשנת 1917, והפך לבסיס של חיל האוויר הבריטי ב1918 אחרי קרב מגידו.
אפשר לקרוא עליו כאן:
https://amudanan.co.il/w/P388178