לתשומת לב השר כץ - הקו הזה מחכה לחידושו

מצב
הנושא נעול.
לתשומת לב השר כץ - הקו הזה מחכה לחידושו

לתשומת לב השר כץ - הקו הזה מחכה לחידושו
מאוצרות ארכיון הרכבת

 

25306yosef

New member
קו הרכבת לשכם התחיל בעפולה והסתעף ממסילת העמק.

ומה עם הקו בין תחנת חיפה-מזרח לתחנת שכם? גם צריך.
קו הרכבת לשכם התחיל בעפולה והסתעף ממסילת העמק.
ההסתעפות ממסילת העמק לשכם היתה היכן שנמצאת כיום התחנה המרכזית של עפולה.

ניתן כיום לראות את תוואי המסילה מעפולה לשכם ועד לקו הגבול עם יו"ש כולל נקודת ההסתעפות בתחנה המרכזית בעפולה, באתר המפות הממשלתי GOVMAP אם פותחים את שכבות הגושים והחלקות.
 

25306yosef

New member
משולש מסילות רכבת בתחנה המרכזית (של אגד) בעפולה

ומה עם הקו בין תחנת חיפה-מזרח לתחנת שכם? גם צריך.
משולש מסילות רכבת בתחנה המרכזית (של אגד) בעפולה
בזמן האחרון תפוז מקטין את תצוגת התמונות. אז צריך להגדיל את התמונה לגודלה המלא.

שימו לב לחלקה מספר 45 בגוש 16661 שנמצאת ממזרח למתחם תחנות האוטובוסים וממשיכה דרומה לרחוב השוק. רחוב השוק בעפולה הוקם על תוואי מסילת הרכבת לג'נין - שכם.

שימו לב לחלקה מספר 26 בגוש 16701, זוהי מסילת העמק המקורית לבית שאן ויש לה פיצול מכיוון בית שאן למסילת ג'נין -שכם.

 
חלקה 26 במפה שהבאת בגוש 16701 מצויינת כפארק הרכבת ומסומנת

משולש מסילות רכבת בתחנה המרכזית (של אגד) בעפולה
בזמן האחרון תפוז מקטין את תצוגת התמונות. אז צריך להגדיל את התמונה לגודלה המלא.

שימו לב לחלקה מספר 45 בגוש 16661 שנמצאת ממזרח למתחם תחנות האוטובוסים וממשיכה דרומה לרחוב השוק. רחוב השוק בעפולה הוקם על תוואי מסילת הרכבת לג'נין - שכם.

שימו לב לחלקה מספר 26 בגוש 16701, זוהי מסילת העמק המקורית לבית שאן ויש לה פיצול מכיוון בית שאן למסילת ג'נין -שכם.
חלקה 26 במפה שהבאת בגוש 16701 מצויינת כפארק הרכבת ומסומנת
לכן בצבע ירוק. כנראה שהשאירו שם חלק מהמסילה הישנה והפכו אותה לפארק. כל הכבוד לעיריית עפולה על הרעיון המקורי.
 

25306yosef

New member
סוף המסילה לג'נין בגבול ישראל יו"ש בסמוך לכפר הערבי מוקייבלה

ומה עם הקו בין תחנת חיפה-מזרח לתחנת שכם? גם צריך.
סוף המסילה לג'נין בגבול ישראל יו"ש בסמוך לכפר הערבי מוקייבלה
הגבול בין ישראל ליו"ש הוא הגבול בין שטחי ישראל שבהם חלים סדרי השלטון והמשפט של מדינת ישראל, לבין שטחי יו"ש שבהם סדרי השלטון והמשפט שונים ולכן לא ניתן לראות שם גושים וחלקות באתר GOVMAP.

חלקה מספר 11 בגוש 20010 היא החלקה האחרונה של מסילת עפולה ג'נין שחלים עליה סדרי השלטון והמשפט של מדינת ישראל והיא נמצאת בסמוך לכפר הערבי מוקייבלה (מועצה אזורית גלבוע). מדרום לחלקה זו (מדרום לגוש 20010) זה שטח יו"ש.

 

Bus Nerd

Active member
בדוק את צילומי הלוויין

סוף המסילה לג'נין בגבול ישראל יו"ש בסמוך לכפר הערבי מוקייבלה
הגבול בין ישראל ליו"ש הוא הגבול בין שטחי ישראל שבהם חלים סדרי השלטון והמשפט של מדינת ישראל, לבין שטחי יו"ש שבהם סדרי השלטון והמשפט שונים ולכן לא ניתן לראות שם גושים וחלקות באתר GOVMAP.

חלקה מספר 11 בגוש 20010 היא החלקה האחרונה של מסילת עפולה ג'נין שחלים עליה סדרי השלטון והמשפט של מדינת ישראל והיא נמצאת בסמוך לכפר הערבי מוקייבלה (מועצה אזורית גלבוע). מדרום לחלקה זו (מדרום לגוש 20010) זה שטח יו"ש.
בדוק את צילומי הלוויין
אפשר לראות איך יש שביל עפר שעוקב במדוייק על תוואי המסילה הישנה הזו, כל הדרך עד לג'נין. מחוץ לג'נין זכות הדרך נשמרה במלואה למעט ברחוב השוק בעפולה!
אם היו בוחרים לבנות את תוואי הרכבת בפעולה בתוואי המקורי במרכז העיר (תת קרקעי עם cut&cover) היה אפשר להתחבר לתוואי הישן לג'נין ולהשתמש בו כל הדרך עד ג'נין (אם המצב הגיאופוליטי היה מאפשר, כמובן).

עוד ניתן לראות את התוואי הזה בgovmap אם בוחרים באפשרות של "מפות עתיקות", ושם אפשר לעקוב אחריו כמו שצריך עד שכם.

אגב, בשיטוט בתצלומי האוויר של התוואי המסילה הישן הזה נתקלתי בשאריות של שדה תעופה נטוש מערבית לג'אלמה, שמזכיר בצורתו את הבסיסים הישנים של חיל האוויר הבריטי - דרך היקיפית עגולה ושני מסלולים שמצטלבים בקצותיהם, כשהארוך מביניהם הוא באורך בערך קילומטר.
הוא לא מופיע במפת 1935 וגם לא במפת 1940, אבל במפת 1:50000 הוא מופיע בתור "שדה תעופה (לא בשימוש)".
חשבתי שאני יודע על כל שדות התעופה בארץ, והנה גיליתי משהו חדש. זה שדה התעופה מוקייבלה, הוא הוקם ע"י הגרמנים בשנת 1917, והפך לבסיס של חיל האוויר הבריטי ב1918 אחרי קרב מגידו.
אפשר לקרוא עליו כאן: https://amudanan.co.il/w/P388178
 
לא רק בצילומי אויר

בדוק את צילומי הלוויין
אפשר לראות איך יש שביל עפר שעוקב במדוייק על תוואי המסילה הישנה הזו, כל הדרך עד לג'נין. מחוץ לג'נין זכות הדרך נשמרה במלואה למעט ברחוב השוק בעפולה!
אם היו בוחרים לבנות את תוואי הרכבת בפעולה בתוואי המקורי במרכז העיר (תת קרקעי עם cut&cover) היה אפשר להתחבר לתוואי הישן לג'נין ולהשתמש בו כל הדרך עד ג'נין (אם המצב הגיאופוליטי היה מאפשר, כמובן).

עוד ניתן לראות את התוואי הזה בgovmap אם בוחרים באפשרות של "מפות עתיקות", ושם אפשר לעקוב אחריו כמו שצריך עד שכם.

אגב, בשיטוט בתצלומי האוויר של התוואי המסילה הישן הזה נתקלתי בשאריות של שדה תעופה נטוש מערבית לג'אלמה, שמזכיר בצורתו את הבסיסים הישנים של חיל האוויר הבריטי - דרך היקיפית עגולה ושני מסלולים שמצטלבים בקצותיהם, כשהארוך מביניהם הוא באורך בערך קילומטר.
הוא לא מופיע במפת 1935 וגם לא במפת 1940, אבל במפת 1:50000 הוא מופיע בתור "שדה תעופה (לא בשימוש)".
חשבתי שאני יודע על כל שדות התעופה בארץ, והנה גיליתי משהו חדש. זה שדה התעופה מוקייבלה, הוא הוקם ע"י הגרמנים בשנת 1917, והפך לבסיס של חיל האוויר הבריטי ב1918 אחרי קרב מגידו.
אפשר לקרוא עליו כאן: https://amudanan.co.il/w/P388178
לא רק בצילומי אויר
בשטח יש סוללה בולטת וברורה. לא צריך הרבה כדי לדמיין גם את המסילה.
 

25306yosef

New member
אני אוהב לעבוד עם גושים וחלקות.

בדוק את צילומי הלוויין
אפשר לראות איך יש שביל עפר שעוקב במדוייק על תוואי המסילה הישנה הזו, כל הדרך עד לג'נין. מחוץ לג'נין זכות הדרך נשמרה במלואה למעט ברחוב השוק בעפולה!
אם היו בוחרים לבנות את תוואי הרכבת בפעולה בתוואי המקורי במרכז העיר (תת קרקעי עם cut&cover) היה אפשר להתחבר לתוואי הישן לג'נין ולהשתמש בו כל הדרך עד ג'נין (אם המצב הגיאופוליטי היה מאפשר, כמובן).

עוד ניתן לראות את התוואי הזה בgovmap אם בוחרים באפשרות של "מפות עתיקות", ושם אפשר לעקוב אחריו כמו שצריך עד שכם.

אגב, בשיטוט בתצלומי האוויר של התוואי המסילה הישן הזה נתקלתי בשאריות של שדה תעופה נטוש מערבית לג'אלמה, שמזכיר בצורתו את הבסיסים הישנים של חיל האוויר הבריטי - דרך היקיפית עגולה ושני מסלולים שמצטלבים בקצותיהם, כשהארוך מביניהם הוא באורך בערך קילומטר.
הוא לא מופיע במפת 1935 וגם לא במפת 1940, אבל במפת 1:50000 הוא מופיע בתור "שדה תעופה (לא בשימוש)".
חשבתי שאני יודע על כל שדות התעופה בארץ, והנה גיליתי משהו חדש. זה שדה התעופה מוקייבלה, הוא הוקם ע"י הגרמנים בשנת 1917, והפך לבסיס של חיל האוויר הבריטי ב1918 אחרי קרב מגידו.
אפשר לקרוא עליו כאן: https://amudanan.co.il/w/P388178
אני אוהב לעבוד עם גושים וחלקות.
כאשר עובדים עם גושים וחלקות מגלים לפעמים מסמכים היסטורים מעניינים מתקופת המנדט כאשר מדובר בגושי שומה או כאשר רישום הזכויות במקרקעין רשום בשיטה הישנה לפי מספר דף וספר.

באזור עפולה הסדר המקרקעין בוצע כבר בתקופת המנדט הבריטי כך שלא קיימים מסמכים דיגיטליים מהאזור הזה.
 

25306yosef

New member
שימו לב שהרכבת מעזה לת"א, עומדת בתחנת לוד כ-20 דקות

לתשומת לב השר כץ - הקו הזה מחכה לחידושו
מאוצרות ארכיון הרכבת
שימו לב שהרכבת מעזה לת"א, עומדת בתחנת לוד כ-20 דקות
ככל הנראה מפגש רכבות עם רכבת שיצאה מת"א דרום ל....

אני מניח שהיתה זאת רכבת לבאר שבע / דימונה מאחר ולמיטב ידיעתי (כך היה בשנות ה-80) בשעה 07:30 יצאה רכבת מירושלים לת"א דרום ולא היה ניתן להגיע לירושלים עד ל-07:30 ולא הגיוני שהרכבת תעמוד 50 דקות ואף לא 46 דקות בבית שמש לצורך מפגש רכבות. כמו כן, יתכן שבימים ההם תחנת בר גיורא היתה פעילה (בשנות ה-80 כבר לא) ואז יתכן שהיה מפגש רכבות בבר גיורא.

בימים ההם היתה רק מסילה אחת בין ת"א דרום ללוד ולא היתה בדרך בין ת"א דרום ללוד תחנה תפעולית לצורך מפגשי רכבות. אמנם היה את צומת צריפין אבל מדובר היה בצומת רכבות (כמו צומת רמז) ולא ממש בתחנה תפעולית. כפר חב"ד היתה אז חנייה (מקום עצירה לרכבות הנמצא בקטע מסילתי) ולא תחנה תפעולית.

קו תל אביב דרום ירושלים פעל בשיטת איתות מכני עם שרביטי קטע. בימים ההם נסיעה מירושלים (תחנת החאן) לבית שמש לקחה לפחות 46 דקות. בשנות ה-80 תחנת בר גיורא כבר לא היתה פעילה ובין בית שמש לירושלים לא היתה שום תחנה תפעולית לצורך מפגשי רכבות. שרביט קטע מבית שמש היה עד לירושלים. לא ידוע לי מתי בוטלה תחנה תפעולית בר גיורא.

ולמען הסר ספק, כל מה שכתבתי בפסקה האחרונה על בר גיורא, רלוונטי לשנות ה-80 לפני 30 שנה. כיום יש תחנה תפעולית פעילה לצורך מפגשי רכבות בבר גיורא וגם בבתיר (ביתר).
 

סנוי

New member
מנצל"ש - כתבה בשם "התחבורה בתל-אביב איננה זזה" 7.12.49

לתשומת לב השר כץ - הקו הזה מחכה לחידושו
מאוצרות ארכיון הרכבת
מנצל"ש - כתבה בשם "התחבורה בתל-אביב איננה זזה" 7.12.49
במהלך חיפוש חומרים לעבודת מחקר (על יהוד בכלל...) חיפשתי כתבות באתר עיתונות יהודית היסטורית של הספריה הלאומית. נתקלתי במקרה בכתבה של עיתון מעריב מה-7.12.49 על פקקים בתל אביב. מפרטים למשל על מחשבות לסגור את העיר לכלי רכב... עבור מגרשי חניה. ממש מגוחך לקרוא, וככה אפשר להבין את המחשבה שעמדה מאחורי קבלת החלטות תכנון כבר מאז (או לפחות את התרעמות הציבור עוד לפני שהחלו לרכוש כלי רכב בכמות היסטרית), מה שאשם בחלקו למצב היום. מעניין מאוד לקרוא, ממליץ.

ציטוט שאהבתי: "תיכנון הרחובות בת"א לא התחשב בצורך החיוני בהקמת מגרשי חניה לכלי רכב".
מעניין שמי שכתב את הכתבה הוא אחד בשם מ.משה.... יש קשר לפתח תקוואי חובב המכוניות? חחחח

 

Bus Nerd

Active member
כתבה ממש משעשעת, תודה!

מנצל"ש - כתבה בשם "התחבורה בתל-אביב איננה זזה" 7.12.49
במהלך חיפוש חומרים לעבודת מחקר (על יהוד בכלל...) חיפשתי כתבות באתר עיתונות יהודית היסטורית של הספריה הלאומית. נתקלתי במקרה בכתבה של עיתון מעריב מה-7.12.49 על פקקים בתל אביב. מפרטים למשל על מחשבות לסגור את העיר לכלי רכב... עבור מגרשי חניה. ממש מגוחך לקרוא, וככה אפשר להבין את המחשבה שעמדה מאחורי קבלת החלטות תכנון כבר מאז (או לפחות את התרעמות הציבור עוד לפני שהחלו לרכוש כלי רכב בכמות היסטרית), מה שאשם בחלקו למצב היום. מעניין מאוד לקרוא, ממליץ.

ציטוט שאהבתי: "תיכנון הרחובות בת"א לא התחשב בצורך החיוני בהקמת מגרשי חניה לכלי רכב".
מעניין שמי שכתב את הכתבה הוא אחד בשם מ.משה.... יש קשר לפתח תקוואי חובב המכוניות? חחחח
כתבה ממש משעשעת, תודה!
בנושא דומה, מעניין יהיה לראות סוג של סקירה היסטורית של היחס לתחבורה (ולתחבורה בכלל) בעיתונות הישראלית. מתי עשו את ה"shift" המחשבתי בין להעדיף מכוניות פרטיות ולכתוב על כך שאין מספיק כבישים, לבין לכתוב על כמה צריך נתצ"ים וכל זה.

נדמה לי שלפחות ב3 או 4 השנים האחרונות חוץ מכתבות דעה/ממומנות של ראשי ענף ייבוא הרכב, רוב הכתבות שקראתי תמכו בהקצאת תשתיות לתחבורה ציבורית על חשבון רכב פרטי.
 

סנוי

New member
כן. סופסוף יש דיון ציבורי בנשוא תח"צ. וזה בא המון גם מנוסעים

כתבה ממש משעשעת, תודה!
בנושא דומה, מעניין יהיה לראות סוג של סקירה היסטורית של היחס לתחבורה (ולתחבורה בכלל) בעיתונות הישראלית. מתי עשו את ה"shift" המחשבתי בין להעדיף מכוניות פרטיות ולכתוב על כך שאין מספיק כבישים, לבין לכתוב על כמה צריך נתצ"ים וכל זה.

נדמה לי שלפחות ב3 או 4 השנים האחרונות חוץ מכתבות דעה/ממומנות של ראשי ענף ייבוא הרכב, רוב הכתבות שקראתי תמכו בהקצאת תשתיות לתחבורה ציבורית על חשבון רכב פרטי.
כן. סופסוף יש דיון ציבורי בנשוא תח"צ. וזה בא המון גם מנוסעים
אמנם אני סטודנט אבל בשכבת הגיל שלי ובסביבות בהן אני נמצא (כן, אמנם בגוש דן) אני שומע יותר יותר אנשים שמדברים ברצינות על הצורך בתחבורה ציבורית, אני רואה שימוש ברמות גבוהות בתחבורה ציבורית (אוטובוסים), אפילו לא צריך לשכנע אנשים ברעיון שאין טעם להיכנס לת"א ולסביבה עם רכב פרטי. חלק מכך בזכות דיון ציבורי ותקשורתי אבל חלק גם בשל צפיפות הולכת וגוברת. אני מקווה שזה יטה לאט לאט את הכף, בד בבד עם שדרוגים ושיפורים שצפויים לתח"צ באזור. לדעתי גם הדור שלי פחות משתמש בכלי רכב פרטיים מהקודמים לו.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה